autonavigatie op de motor

chimaera020

Die hard MF'er
2 jun 2013
630
1
Amsterdam
Ik heb diverse topics doorgelezen maar ze dateren allemaal uit 2012 en jonger, vandaar dat ik toch benieuwd ben naar de huidige ontwikkelingen en keuzes van gebruikers.

Zijn er hier mensen die een autonavigatie gebruiken op hun motor, zo ja welke?
En hoe ga je hiermee om qua regen?

Een auto navigatie heeft een lekker groot scherm, logisch dat dat dus interessant is.

Voor mij is van A naar B rijden het belangrijkste, daarnaast zou ik graag tourtjes willen importeren of maken, maar eerlijk is eerlijk dat zou ik dus 4x per jaar doen of zo.
 
Je kan ook een motornavigatie kopen met een groot scherm en die in de auto gebruiken.
Zo doe ik het namelijk ook, voor die 4x per jaar dat ik in de auto rijd en een navi nodig heb :+

Een zumo 590 of 660 hebben grote schermen trouwens :)
 
Laatst bewerkt:
Ik doe m'n Tomtom GO940 in een waterdicht tasje die met een RAM mount op het balhoofd zit.

Zoiets:
18544_1.jpg

... maar dan net een beetje anders.
Bron: http://shop.buybits.com/product-url-19089.html
Hier hebben ze echt alle combinaties die je maar kunt bedenken maar de site is daardoor zo groot dat het niet erg makkelijk zoekt.
 
Ik heb een jaartje een medion gebruikt. Maar uiteindelijk wil je toch een motornavi. Voor de kleine beurs kijk dan eens bij http://www.motor-forum.nl/forum/list_messages/387181/iGO-Primo-24-Motorcycle-Edition-1.html. Mijn zoon heeft een rage dit is een chinees ding en kost iets van net over de 100 euro. Het apparaat is waterdicht en je kunt een bluetooth headset er op pairen. Dat is bij geen van de autonavi's mogelijk. Als je al een motornavi hebt kun je natuurlijk zo'n tasje als hierboven staat kopen. Maar je zult dan moeten kijken of er een audio aansluiting op zit en of je er routes in kan laden. Anders kun je alleen van A naar B navigeren. Mijn ervaring is dat het plastic nogal spiegelt en dan je het apparaat nauwelijks door de plastic heen kan bedienen, je moet hem er altijd uitpakken. Moet je nog een navi kopen ga dan voor een motornavi want zoals ik al heb gezegd, daar ga je spijt van krijgen. Kun je beter even doorsparen.
 
Ik heb ooit een een nuvi 760 op de kop getikt en ergens van het onmetelijk grote internet de onroute kaarten gedownload en geinstalleerd vind ik prima werken, kan er ook routes op importeren alleen de herberekening kan niet uit dus zodra ik teveel van de route afwijk (teveel is maar een klein stukje) gaat hij herbereken en is je route in nederland vaak naar de kloten, of je moet al heel via routepunten er in zetten waardoor de berekening vrijwel altijd hetzelfde wordt.

Als ik in nederland met navigatie rij is dat meestal met onroute motorkaart

edit op de nuvi zit een koptelefoon output via autocom in de helm (dat is dus bedraad maar op nuvi zit ook BT
 
Laatst bewerkt:
Zelf gebruik ik een 2595LMT van Garmin met een waterdichte tas erom. Kan er prima motorroutes mee laden en rijden.
Het 5inch scherm vind ik prettig. De Garmin kostte me €160,- en het hoesje €30,- en heeft lifetime updates. Onroute kaarten overweeg ik nog aan te schaffen.
Zo'n zumo is vast beter maar ik vind het teveel geld.
 
Ik heb een jaartje een medion gebruikt. Maar uiteindelijk wil je toch een motornavi. Voor de kleine beurs kijk dan eens bij http://www.motor-forum.nl/forum/list_messages/387181/iGO-Primo-24-Motorcycle-Edition-1.html. Mijn zoon heeft een rage dit is een chinees ding en kost iets van net over de 100 euro. Het apparaat is waterdicht en je kunt een bluetooth headset er op pairen. Dat is bij geen van de autonavi's mogelijk. Als je al een motornavi hebt kun je natuurlijk zo'n tasje als hierboven staat kopen. Maar je zult dan moeten kijken of er een audio aansluiting op zit en of je er routes in kan laden. Anders kun je alleen van A naar B navigeren. Mijn ervaring is dat het plastic nogal spiegelt en dan je het apparaat nauwelijks door de plastic heen kan bedienen, je moet hem er altijd uitpakken. Moet je nog een navi kopen ga dan voor een motornavi want zoals ik al heb gezegd, daar ga je spijt van krijgen. Kun je beter even doorsparen.


Uhmmm tt630 heeft bt en kunt dus we headset gebruiken. Heb zelf met die setup gereden. Maar er zijn meer auto navigatie systeem met Bluetooth:Y
 
Ik heb ook de 2595 LMT met waterdicht hoesje gemonteerd aan mijn stuur. Navigatie zit nu net onder mijn tellers, dus heb goed zicht op zowel navigatie als mijn dashboard. Heb zelf een 12v aansluiting op de fiets, dus als de accu op is kan ie gewoon aan de lader. (even onder mn zadel aankoppelen)

Pluspunten:

- 135 Euro bij Coolblue op dit moment, t.o.v. een 350 Euro voor de goedkoopste Zumo. Je houdt 215 Euro in de pocket.
- Zit auto bevestiging en 12v laadkabel bij. Je kan hem dus ook makkelijk in je auto gebruiken.

Nadelen:

- Het doorzichtige plastic van het hoesje weerspiegelt het licht soms wat hinderlijk.
- Geen 3.5 mm aansluiting om je oordopjes aan te sluiten
- Je kan het scherm niet nauwkeurig door het hoesje heen bedienen. Hij registreert wel aanrakingen maar vaak niet op de goede plek door het hoesje. Je moet hem dan uit het hoesje halen om hem goed in te stellen. Grote knoppen lukt vaak nog wel maar een adres typen absoluut niet.

Ik wou nog wat foto's uploaden, maar geen idee hoe dat t makkelijkst gaat hier xD
 
Een Garmin met een fiets-kogel-mount op het stuur en 12V lader van Motozoom.
De maps zijn uit 1966 maar het meeste klopt nog wel.
Al 2 x mee op vakantie geweest.
 
Laatst bewerkt:
Ik gebruik een Garmin nuvi op de motor en dit werkt uitstekend. Gewoon met de autohouder gemonteerd met een paar tywraps. Enige nadeel is wel dat de gesproken instructies ontbreken omdat bluetooth niet ondersteund wordt. Routeplanner werkt ook goed, behalve bij omleidingen, dan is het vaak even moeite om te zien hoeveel waypoints overgeslagen moeten worden om weer op de route te komen.
 
Ik gebruik een auto TomTom XL die met de zuignap op de toerenteller kan, of aan de binnenkant van de kuipruit kan hangen bij sommige kuipjes.

Nadeel van een auto gps is in mijn geval dat je het scherm vaak door licht inval niet goed kan zien, en ondanks dat het een groot scherm is staat de meeste informatie vrij klein op de onderkant van het scherm.

Op een auto tomtom kan je geen routes inlezen of echt plannen.

14477204260_02cb8d0cc1_c.jpg
 
Ikzelf heb net n tomtom go 730 gekocht tweedehands.
Deze heeft zowel bluetooth, alsook n 3.5 mm audio out op t toestel zelf (zie je weinig) en hij kan routes aan tot 48 routepunten.

Tot nu toe gebruikte ik tomtom navigator 7 op smartphone (ook routes), maar die geeft problemen als ik n audiokabel erin stop en updaten was bijna onmogelijk.
Daarom de 730 gekocht.

Heb ook nog n tomtom XL liggen en die kan ook routes aan. De nieuwe kunnen dat niet.
Maar ook deze is erg moeilijk te updaten en geen audio out, behalve bluetooth.






 
Laatst bewerkt:
Ik heb ook de 2595 LMT met waterdicht hoesje gemonteerd aan mijn stuur. Navigatie zit nu net onder mijn tellers, dus heb goed zicht op zowel navigatie als mijn dashboard. Heb zelf een 12v aansluiting op de fiets, dus als de accu op is kan ie gewoon aan de lader. (even onder mn zadel aankoppelen)

Pluspunten:

- 135 Euro bij Coolblue op dit moment, t.o.v. een 350 Euro voor de goedkoopste Zumo. Je houdt 215 Euro in de pocket.
- Zit auto bevestiging en 12v laadkabel bij. Je kan hem dus ook makkelijk in je auto gebruiken.

Nadelen:

- Het doorzichtige plastic van het hoesje weerspiegelt het licht soms wat hinderlijk.
- Geen 3.5 mm aansluiting om je oordopjes aan te sluiten
- Je kan het scherm niet nauwkeurig door het hoesje heen bedienen. Hij registreert wel aanrakingen maar vaak niet op de goede plek door het hoesje. Je moet hem dan uit het hoesje halen om hem goed in te stellen. Grote knoppen lukt vaak nog wel maar een adres typen absoluut niet.

Ik wou nog wat foto's uploaden, maar geen idee hoe dat t makkelijkst gaat hier xD
Met die elastieken blijft de navi mooi op z'n plek en is een adresje intikken geen probleem. Zolang ik niet ook m'n handschoenen aan heb..
De weerkaatsing van het licht los ik op door het tasje een beetje te kantelen.

De laadkabel zit standaard op m'n motor, ik frommel het stekkertje ook niet door dat kleine gaatje maar gaat langs de rits.
Zodra ik m'n licht aanzet laad de garmin op.
 
Laatst had de aldi n aanbieding voor zo'n hoesje voor op de motor.
Normaal ben je zo 25-35 euro kwijt, maar nu was die maar 6-7 euro!!

Deze hoesjes gebruik ik zelden, maar neem ze wel mee. Mn smartphone vond regen vervelend. Het touchscreen reageerde op de druppels en ging de phone vanzelf naar menu.
De tomtom kastjes hebben dit niet of nauwelijks.

Nadeel van deze hoesjes is t ongelooflijk schitteren in licht en dus zichtbaarheid is stukken minder.
Ik rij dus zonder.
 
Zo ziet het gebeuren er een beetje uit. Gemonteerd op mijn stuur. Heb even geen foto van het gebeuren op de fiets zelf. Op de laatste foto de schermhelderheid zoals ik hem buiten bij het rijden heb. Dan heb je zelfs als de zon er op staat nog dat je het scherm redelijk kunt lezen. En hij ligt toch aan de accu, dus om het leegraken van de batterij hoef ik me geen zorgen te maken. Maar met 100% helderheid kreeg ik geen goede foto ivm tegenlicht. Zit een aardig fel schermpje op.

IMAG0049_zps69be1651.jpg

IMAG0054_zps78b41991.jpg

IMAG0053_zpsd13cd607.jpg
IMAG0051_zps17d21301.jpg
 
Laatst bewerkt:
Garmin is zo'n beetje de standaard voor motornavigatie, maar (helaas) niet de goekoopste.
Voor welke oplossing je ook kiest: ik zou altijn Garmin kiezen als je ook op de motor wilt navigeren.
Als je er eenmaal 1 hebt, zul je merken dat je er veel meer gebruik van maakt en ook zelf routes gaat maken/downloaden om in je omgeving mooie routes te rijden.

Houd ook rekening met de waterdichtheid van je apparatuur.

Je kunt ok een 2e hands Garmin kopen: kwaliteit kost nou eenmaal wat geld.

Binnen een groep van "Hét MF motorweekend" waren een paar deelnemers die een paar jaar, toen we met die groep een weekend weg gingen, met een TomTom hebben gereden. Die hebben de Tom Tom verkocht en rijden nu (ook) met een Garmin.
 
Laatst bewerkt:
Ik hoor juist het tegenovergestelde: mensen die moe worden van hun garmin en overstappen op tomtom.
Vele malen makkelijker en n hele fijne layout.
 
Ik hoor juist het tegenovergestelde: mensen die moe worden van hun garmin en overstappen op tomtom.
Vele malen makkelijker en n hele fijne layout.
:Y heb ik ook gedaan, beste keuze ooit. wat een onding is die Garmin vergeleken bij die TOMTOM zeg
 
De GARMIN is geen onding, het is lastiger als je onkundig bent.
Lijkt een beetje op Android/Aiphone waarbij Android zo'n beetje de GARMIN is en Aiphone voor Tomtom staat.
En dan heb ik het alleen over de extra mogelijkheden die de GARMIN bied, de basisfuncties zijn net zo makkelijk als bij de Tom tom. Dus A naar B doen ze elk vrijwel gelijk, routes bij de GARMIN is niet kinderlijk eenvoudig maar als je kan lezen op basisschool niveau ben je er na een paar minuten achter hoe het werkt. Routes bij de Tomtom is eigenlijk gewoon kut met peren, daar hoef je helemaal niet voor te kunnen lezen.
 
ik heb dit ding aan het stuur zitten, zo zat het op de Superduke
full


nu op de triumph zit het vast op vergelijkbare manier, midden in het stuur.
het scherm komt voor mij net onder de toerenteller uit, wel staat het een goede 20 cm dichter bij mijn neus dus qua zichtbaarheid is het prima te doen.
de navi zit op de steun met klittenband, nieuwe navi is simpelweg meer klittenband.

als het gaat regenen doe ik er een simpel stukje plastic over wat om de steun vast komt met een elastiekje eromheen, zo goedkoop als het maar kan maar doordat het dun is perfect te bedienen.
als navi heb ik een goedkope garmin voor in de auto.
 
De GARMIN is geen onding, het is lastiger als je onkundig bent.
Lijkt een beetje op Android/Aiphone waarbij Android zo'n beetje de GARMIN is en Aiphone voor Tomtom staat.
En dan heb ik het alleen over de extra mogelijkheden die de GARMIN bied, de basisfuncties zijn net zo makkelijk als bij de Tom tom. Dus A naar B doen ze elk vrijwel gelijk, routes bij de GARMIN is niet kinderlijk eenvoudig maar als je kan lezen op basisschool niveau ben je er na een paar minuten achter hoe het werkt. Routes bij de Tomtom is eigenlijk gewoon kut met peren, daar hoef je helemaal niet voor te kunnen lezen.
Zozo, jij zal een hoop vrienden hebben met deze manier van communiceren |(
De vergelijking Android en Iphone (ik neem aan dat je dat bedoeld) is natuurlijk belachelijk.
Mijn ervaring is dat je inderdaad alles prima kan met de Garmin maar dat het altijd extra handelingen en/of inspanning vraagt. De tomtom is gewoon veel intuitiever en werkt veel simpeler (niet beperkter, maar simpeler) en uiteindelijk wil ik motorrijden en niet stoeien met mijn navi.
 
Terug
Bovenaan Onderaan