Suzuki GSX600f loopt op 3 cilinders

arco

MF'er
21 sep 2009
104
0
Purmerend
Goedenavond,

Gisteren een Suzuki GSX600F Katana uit 1990 aangeschaft.
Wat mij opviel is dat deze motor op 3 cilinders loop i.p.v. 4
De volgende storingen is mij op gevallen.
- de uitlaat bocht van de 3e cilinder voelt minder warm aan dan de overige drie bochten.
- Bougie uit de 3e cilinder zag er nat uit ( glanzend zwart (benzine)
- Bougie uit de 3e cilinder gedemonteerd. Deze geeft wel een (blauw/wiitte) vonk als ik de bougie tegen het blok doe en de motor dan start.
- Bougie omgewisseld uit een andere cilinder.

Na een tijdje te hebben gereden blijft de uitlaat bocht van de 3e cilinder een stuk minder heet dan de overige. Naar mijn mening ligt het dan niet aan de bougie.

De Suzuki loopt wel stationair constant. Luchtfilter is vervangen. Als ik tijdens het rijden het gas open trek dan geeft de motorfiets een trilling door en merk je dat ie op 3 cilinders loopt. De motor geeft dan ook minder vermogen af.

Wat zou de storing kunnen zijn? Graag uw reaktie
Er zijn wel irridium bougies gemonteerd. Ik weet niet of dit wat uit maakt in vergelijking met de originele bougies.
 
Lang stil gestaan?
Zoja carbs cleanen en dan niet aan de buitenkant
Zonee zie boven.
En als je dan toch bougie kabels wilt wisselen bedenk dan dat cilinder 1 en 4 op 1 bobine zitten en cilinder 2 en 3 op de andere dus wel ff met de juiste bobine wisselen en niet met een bougiekabel van de andere bobine want dan loopt hij zeker weten op 2 of 3 cilinders.
 
De kans is heel groot dat carburateur vervuild is. Dat is namelijk een veelvoorkomend euvel. Ga even na of de bougie vonkt en als dat het geval is dan zul je de carb's ultrasoon moeten reinigen.
 
Als ik het zo lees als ex gsx 600 f katana eigenaar zal je het probleem in de bobines moeten gaan zoeken.
Heb je dit probleem doorgaans of bij regenachtig weer? want zou het een probleem van de bougiekappen kunnen zijn.
In de bougiegaten zit een klein ontwateringsgaatje die door vuil verstopt kan raken en opspattend regenwater niet weg kan, met gevolg een sputterende motor met een onwillige cilinder. (zou zomaar kunnen dat de betreffende kap slecht is geworden)
Dus zou zeker de staat van de kappen eens onder de loep nemen , mocht dit het probleem veroorzaken koop geen imitatie zooi want vaak is dat troep en vergeet nooit het rubber op het uiteinde van de dop te plaatsen want zorgt voor de waterdichte afdichting.
 
Bij stationair draaien worden de bochten even heet. Als ik een stuk heb gereden is de bocht van de 3e cilinder een stuk minder warm. Het probleem maakt niet uit doet zich voor bij droog en nat weer.
 
Lang stil gestaan?
Zoja carbs cleanen en dan niet aan de buitenkant
Zonee zie boven.
En als je dan toch bougie kabels wilt wisselen bedenk dan dat cilinder 1 en 4 op 1 bobine zitten en cilinder 2 en 3 op de andere dus wel ff met de juiste bobine wisselen en niet met een bougiekabel van de andere bobine want dan loopt hij zeker weten op 2 of 3 cilinders.
|( Oja, dat was echt een nono opmerking van mij (3 en 4 omwisselen is echt niet slim :o ) Pas nog van een 3 cilinder gsx600f weer een 4cilinder gemaakt, maar dat was een kwestie van een nieuwe bougie O-) op cilinder 4 . En ja, eerst de kabels van 1 en 4 omgewisseld :Y .


Dodo opmerking aangepast.
 
Laatst bewerkt:
Dat je bougie vonkt betekent niet per se dat de vonk sterk genoeg is om bij vol gas mee te komen.
Als hij wel verder wel goed stationair loopt kan je kijken naar main jet carbs of bijv. vacuumrubber/gasnaald.

Ik had dit probleem overigens ook na een giga regen bui terwijl het afwateringskanaal van een van de bougies een beetje verstopt zat. Liep wel stationair maar bij gas geven hield deze cilinder er mee op.
 
Wrm midlife crisis bedanken? :?

4e reactie was van mij en daarin had ik de oplossing dus al beschreven. Namelijk de carbs cleanen en niet aan de buitenkant. _O- *O*

Lezen blijft voor een heleboel mensen blijkbaar nog steeds heeeeeeeell moeilijk. :(
 
Terug
Bovenaan Onderaan