RSV MILLE Immobiliser problemen?

m-eijkholt

KTM 990SMR, Honda CR750, Suzuki T500
24 okt 2009
599
4
Delden (Overijssel)
Hallo,
Ik heb sinds dit jaar een aprilia mille uit 2004.
op een bepaald moment bleef als ik de sleutel uit het contact haalde het lampje van de startonderbreker(immobiliser) branden ipv knipperen. ik heb er geen acht op geslagen en dacht niet meteen aan problemen.
na een tijdje startte de motor moeilijk en bleek dat als ik de sleutel uit het contact haalde er een soort ratelend geluidje klonk waarna de benzine pomp ook een geluidje maakte. dit gebeurde om de 45 sec ofzo.

als ik de sleutel in het contact deed en er uit haalde was het vaak weer over.

nu heb ik mijn motor een week niet gebruikt en bleek de accu spanning te zijn gedaald tot 10,8V de motor startte niet en ik heb hem aangeduwd(ik dacht dat hij door te rijden wel weer zou bijladen).
na ongeveer 30 a 40 km begon de motor in te houden bij het accelereren en vervolgens maakte hij nog maximaal 3000 toeren. ik ben doorgereden tot de volgende afrit(snelweg) om hem vervolgens aan de kant te zetten. hier viel de motor meteen uit. de ANWB heeft geprobeerd om de motor te starten door hem aan de powercharger te zetten maar dat mocht niet baten.

thuis heb ik de accu bijgeladen tot maximale spanning en mijn optimate 4 gaf aan dat hij goed was(losgekoppeld van de motor).

ik heb de accu in de motor gezet en hij startte meteen. ik dacht dat het probleem was opgelost maar de volgende dag was de spanning gedaald tot precies 12V. na wat proberen te starten bleef er nog 11,2V over.

Ik bedacht met plotseling dat het wel eens met de slecht functionerende immobiliser te maken kon hebben waarna ik een tip uit het RSV forum heb opgevolgd om even wat brakecleaner in het contact te spuiten omdat veel mensen WD40 in hun contactslot spuiten om te smeren, dit zou ervoor zorgen dat er slechte contacten waren. na de brakecleaner gebruikt te hebben startte de motor meteen en de startonderbreker knipperde weer. Ik heb een paar keer geprobeerd het contact aan en uit te doen en het lampje bleeft knipperen ipv continue branden(dit was dus goed).

Ik heb de motor gestart, even laten lopen en toen hij op temperatuur was 4000 toeren stationair laten draaien. De voltmeter in het dashboard zou nu tussen de 13V en 15V weer moeten geven volgens de workshop manual maar dit bleek niet het geval. de spanning schommelde tussen de 11,2 en 10,8.

Bij 4000 toeren klapperde de motor enorm achter elkaar door uit de uitlaten alsof de ontsteking niet goed was o.i.d.

Ik haalde de sleutel uit het contact en het lampje van de immobiliser bleef weer continue branden en de motor ging niet gelijk uit toen ik het contact afzette.

ik denk zelf aan twee mogelijke scenario's,

1. de accu spanning is omlaag gegaan door een slecht functionerende immobiliser en dit zorgt voor een kortsluiting waardoor de ontsteking faalt en het klapperen ontstaat. (wel gek dat de accu dan niet gewoon bij laadt).

2. De dynamo is kapot waardoor de accu niet bijlaadt en er een te lage accu spanning is waardoor de immobiliser kuren begint te vertonen en de ontsteking faalt.

wie kan mij helpen?

Ik heb donderdag de 28e een circuit dag op Assen (verjaardags cadeautje) en heb de motor dus echt nodig!!

alvast bedankt.
 
Ik zou ook zeggen een kapotte dynamo. Lijkt mij ook makkelijker na te gaan als een kapotte startonderbreker.
Kan voor een RSV zo gauw geen filmpje vinden maar op youtube staan er een aantal voor andere motoren.

Als eens in het RSV Mille topic gevraagd?
 
Laatst bewerkt:
Dan kijk je toch even naar je dynamo? Vaak kan je door enkel de cover los te halen zien of die verbrandt is of iets. Even open maken en kijken is de moeite niet als je maar 1 week hebt.

Stator replacement
Je zal niet de eerste zijn.

Pas wel op dat er niet een beetje olie uitlekt. :X
 
Laatst bewerkt:
Stekker modificaties uitgevoerd?
Omval sensor al een keer echt hard geschud?
Geen vocht in het dashboard gehad?
Dynamo al een keer vervangen geweest? (Ik heb er al 2 moeten vervangen)
De mogelijkheden -zijn helaas- eindeloos. Heb er zelf recent weer last van gehad.

Check je bruine stekkers, stekker van de hoofdzekeringen, en die van je contactslot naar de onderbreker.

Simpele dingen eerst. First: omval sensor en de stekkers
 
Laatst bewerkt:
ik heb de omval sensor geschud maar die is wel goed, de immobiliser stoort wat en dat zorgt voor problemen via de CANbus ofzo.. maargoed door de storing in de immobiliser loopt de accu telkens leeg waardoor de dynamo het zwaar te verduren heeft. ik ga de dynamo vervangen voor een originele uit '07. de bruine stekkers zijn er bij mij al afgeknipt, de draden zijn gewoon door gesoldeerd.
 
De draden bij het contact/balhoofd willen ook nog wel eens doorschuren.
Canbus storingen staan wel uitgebreid beschreven op aprilia fora.

Als je motor niet kan starten met een volle accu, (opgeladen aan de druppellader) is het waarschijnlijk een ander probleem...
 
Op die manier, ik associeer een mille met het oude model. Vanaf 2004 is het voor mij een RSV1000. :-)

Maargoed, extragratis van mij les 1 in datacommunicatie en computers: zorg dat de boordspanning oke is. Dus eerst het laadsysteem fixen, en dan pas verder gaan storingzoeken. Zodra je boordspanning oke is zijn automagisch 95% van de storingen weg.
 
Terug
Bovenaan Onderaan