Bmw F650 lekt koelvloeistof

Merijn o

Rookie
20 aug 2014
2
0
Hallo,

Sinds kort ben ik in het bezit van een Bmw F650.
In de avond uren ben ik deze motor voor elkaar aan het maken om er straks op te gaan rijden.
Er zijn al verschillende dingen vernieuwd, maar nu loop ik tegen een probleem aan.

Ik ben bezig geweest om de koeling in orde te maken. Het koelvloeistof niveau was dramatisch en heb deze bijgevuld.
Na een tijdje begon er wat koelvloeistof te lekken onderaan de waterpomp. Ik heb de o-ring vervangen en opnieuw de koelvloeistof bijgevuld en ontlucht.
Nu blijkt dat het waterpomp kapje helemaal niet heeft gelekt. Onderaan het blok naast het waterpomp kapje, zit een heel klein rond gaatje in de koppelingsdeksel (zie foto: zwarte puntje). Hieruit druppelt heel rustig koelvloeistof.

Voor dat ik het weer los ga halen om opzoek te gaan naar de oorzaak wil ik dit eerst even aan jullie vragen.
Mijn vraag is daarom dan ook: hoort dit gaatje er te zitten of moet dit afgedicht worden? En heeft dit een functie? Of is het misschien een andere oorzaak dat hij daar lekt?

full
 
Yep, kapotte waterpomp. Ik weet niet of het een kwaal van die dingen is, maar ik was toevallig laatst in een motorzaak waar ze de waterpomp van een F650 aan het vervangen waren. Voor zover ik weet heeft de F650 qua betrouwbaarheid een wat bedenkelijke reputatie. Ik hoop voor je dat dit het laatste is waar je tegenaan loopt.
 
@ Soesko: een bedenkelijke reputatie??? Ik zou zeggen duik het internet eens op. De F650 is 1 van de meest probleemloze BMW's ooit, zeker het motorblok is zeer degelijk.

De keerring van de waterpomp lekt idd. Dat gaatje zit daar om de koelvloeistof gescheiden te houden van de olie. Keerring kost haast niks, vervangen is doodsimpel. Vervang voor de zekerheid de kunststof koelvin van de waterpomp mee, als je het toch uit elkaar hebt ligge, die kan bros worden in de loop der jaren.
 
Bedankt voor jullie reactie!

Vanavond heb ik de waterpomp losgehaald en de onderdelen gedemonteerd.
Morgen naar de BMW dealer om de nieuwe onderdelen te halen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan