Olie komt bij de Coolant

kuipers1

MF'er
11 jul 2014
51
0
enschede
Beste forumleden ik zit met een probleem waar ik radeloos van word.

Maandje geleden begon de ellende, temperatuur ging omhoog en er kwam een mix van coolant en olie uit me waterpomp druppelen. Omdat ik ook bang was voor een lekke koppakking heb ik ook gelijk de voetpakking, koppakking vervangen en de waterpomp gereviseerd. Helaas de pomp bleef lekken temperatuur was wel goed in het begin. Omdat ik een 12v bosch waterpomp hadden liggen heb ik de originele waterpomp ontmanteld en de circulatie gaat nu via de bosh waterpomp. Prima geen lekkage's meer temperatuur ook prima. Gelijk dan maar een ritje gemaakt van 100km en alles was goed tot ik de olie level ging checken veel te laag(mist 300ml) ik had em 100km geleden nog helemaal bijgevuld:S

Ik doe de radiator dop open en wat zie ik ? Juist Er komt olie in me koelsysteem wat weer voor mayo zorgt en de temperatuur weer omhoog gaat. Ben een beetje radeloos want de enige 3 manieren dat Olie in me koelsysteem komt is koppakking/cilinderkop/waterpomp.
Koppakking is vervangen/ Cilinderkop zit er top uit en de waterpomp is vervangen met een elektrische. Ben een beetje radeloos :S

Voor de duidelijkheid mijn Olie zit er goed uit daar komt geen Coolant bij de Olie komt bij mij Coolant
 
Laatst bewerkt:
bij sommige auto's kwam het vroeger [tegenwoordig ook vast nog wel] wel eens voor dat de boel te heet geweest was en de cil.kop scheurde op een plaats waar het niet te vinden was.
met als gevolg olie bij de koelvloeistof.


en soms ook wel koelvloeistof bij de olie.
 
Maar als er ook maar 1 haarscheurtje in de kop zit zou ik dat wel moeten merken aan vermogen verlies of startproblemen maar hij start met 1 druk op de knop en heeft nog zijn volle vermogen. Als de blok zodanig warm geworden is dat die gekraakt is dan zou toch eerst de koppakking het loodje moeten leggen of vergis ik me hierin?
Alvast bedankt voor het mee denken.
 
Laatst bewerkt:
Maar als er ook maar 1 haarscheurtje in de kop zit zou ik dat wel moeten merken aan vermogen verlies of startproblemen maar hij start met 1 druk op de knop en heeft nog zijn volle vermogen. Als de blok zodanig warm geworden is dat die gekraakt is dan zou toch eerst de koppakking het loodje moeten leggen of vergis ik me hierin?
Alvast bedankt voor het mee denken.

als dat scheurtje op een plaats zit die de compressie niet beïnvloed, of dat er geen olie/koelvloeistof de cilinder inloopt merk je daar met prestaties of starten niks van.

het scheurtje zit dan op een plaats waar olie en koelvloeistof vlak lang elkaar gaan.

het wil niet zeggen dat dit het euvel is, maar gezien dit en je eerdere topic is er wel wat vreemds aan de hand.
of je ziet iets over het hoofd, moeilijk te zeggen dus.
 
Als je wel olie in in koelwater krijgt maar niet andersom dan moet de druk van de olie op de plaats van het lek groter zijn dan de koelwaterdruk.
Een lek in de koppakking?
 
Er is 1 ding wat ik jullie ben vergeten te vertellen. Toen ik bezig was met het monteren van waterpomp kreeg ik een spoed telefoon waardoor ik genoodzaakt was om een rit te maken op de scooter van ong 1 km(temp naald kwam niet in het rode gebied tijdens de rit) zonder pomp en coolant in het systeem dit was dus na het monteren van de nieuwe koppakking en voetpakking etc.
Kan het zo zijn dat toen mijn nieuwe koppakking om zeep heb geholpen ?

Toen ik gisteren de blok weer eraf had en de nieuwe koppakking inspecteerde zag de koppakking er goed uit geen scheurtje ofzo.
 
Laatst bewerkt:
Vlak je wel de kop en cilinder want een klein plekje met schade wat je met het oog niet ziet kan dit soort terug komende lekken verklaren
Je pakking kan niet alles afvangen wat er aan oneffenheid zit
Nee niet gedaan maar is dat wel verstandig om bij zon klein blokje de kop en cilinder te gaan afvlakken ? Gewoon de oppervlakte goed schoon en dan likje olie erop
 
Er is 1 ding wat ik jullie ben vergeten te vertellen. Toen ik bezig was met het monteren van waterpomp kreeg ik een spoed telefoon waardoor ik genoodzaakt was om een rit te maken op de scooter van ong 1 km(temp naald kwam niet in het rode gebied tijdens de rit) zonder pomp en coolant in het systeem dit was dus na het monteren van de nieuwe koppakking en voetpakking etc.
Kan het zo zijn dat toen mijn nieuwe koppakking om zeep heb geholpen ?

Toen ik gisteren de blok weer eraf had en de nieuwe koppakking inspecteerde zag de koppakking er goed uit geen scheurtje ofzo.



goed bezig :-)
 
Er is 1 ding wat ik jullie ben vergeten te vertellen. Toen ik bezig was met het monteren van waterpomp kreeg ik een spoed telefoon waardoor ik genoodzaakt was om een rit te maken op de scooter van ong 1 km(temp naald kwam niet in het rode gebied tijdens de rit) zonder pomp en coolant in het systeem dit was dus na het monteren van de nieuwe koppakking en voetpakking etc.
Kan het zo zijn dat toen mijn nieuwe koppakking om zeep heb geholpen ?

Toen ik gisteren de blok weer eraf had en de nieuwe koppakking inspecteerde zag de koppakking er goed uit geen scheurtje ofzo.

Wat kevinblade ook al zegt; dat is inderdaad een hele slimme set van je geweest :N In je eigen verhaal hierboven zit waarschijnlijk het antwoord van je probleem :+

Ik zou het blok eens laten controleren door een pro die hem kan afpersen.

Wat ik nooit begrijp is, waarom men meteen van alles gaat vervangen zonder eerst goed te zoeken naar het probleem, want heb jij een warmtewisselaar? Misschien zit het probleem daar wel in en heb je voor niks je koppakking vervangen :?
 
Laatst bewerkt:
Wat denken jullie? :?
Komt TS in aanmerking voor de uberpruts award van 2014? })
Tjongejonge tis ongelofelijk wat mensen kunnen doen zeg en dan ook nog er volledig van overtuigd zijn dat het allemaal goed is. :? :r :(
Tis gewoon zonde om er uberhaupt tyd aan te besteden. Kun je beter ff naar de wc gaan }) :P
 
Wat denken jullie? :?
Komt TS in aanmerking voor de uberpruts award van 2014? })
Tjongejonge tis ongelofelijk wat mensen kunnen doen zeg en dan ook nog er volledig van overtuigd zijn dat het allemaal goed is. :? :r :(
Tis gewoon zonde om er uberhaupt tyd aan te besteden. Kun je beter ff naar de wc gaan }) :P
Welke gepruts als ik vragen mag ? Heb de hele blok al 2 keer uit elkaar en weer lopend in elkaar en moet ook nog 50-60 uur in de week werken en had hiervoor nog nooit een motorblok aangeraakt. Excuseer me dat ik niet in me schuurtje een blok kan afpersen of de oppervlakte kan afvlakken of andere profi gedoe. Of dat mijn werk een hogere prioriteit heeft dan een stuk metaal. Dat jou hele leven om een stuk metaal draait zal me een worst wezen joh .

Zo ik hoef weer een paar dagen niet meer na de W.C })
 
Welke gepruts als ik vragen mag ? Heb de hele blok al 2 keer uit elkaar en weer lopend in elkaar en moet ook nog 50-60 uur in de week werken en had hiervoor nog nooit een motorblok aangeraakt. Excuseer me dat ik niet in me schuurtje een blok kan afpersen of de oppervlakte kan afvlakken of andere profi gedoe. Of dat mijn werk een hogere prioriteit heeft dan een stuk metaal. Dat jou hele leven om een stuk metaal draait zal me een worst wezen joh .

Zo ik hoef weer een paar dagen niet meer na de W.C })

Niemand zegt hier dat je hem in je schuur moet kunnen afpersen en afvlakken. Alleen als je hem bij een pro zou laten afpersen dan kom je er gauw genoeg achter of hij inwendig lekt of een scheur heeft, dat zoekt een stuk makkelijker en zo kan je dan bepaalde oorzaken uitsluiten of juist niet. En of afvlakken nodig is bij dit kleine blokje dat weet ik ook niet maar afvlakken kan nooit kwaad.

Maar nogmaals mijn vraag... heb jij een warmtewisselaar?
 
Laatst bewerkt:
Okee besteedt ik er toch nog ff tyd aan alhoewel dat vrijwel zeker nutteloos is.

Als je een kilometer, en wat in de praktyk bijna altyd een stuk verder is, rijdt zonder dat er kvs in je koelsysteem zit, dan wordt dat aluminium blokje zo gruwelijk heet dat je kop vrijwel zeker krom trekt en dat je koppakking dus weer naar de knoppen is. En dan nog maar te zwijgen over je cilinder die ovaal kan worden en je zuiger en zuigerveren die volstrekt spanningsloos geworden kunnen zijn.

Als je niet weet wat je aan het doen bent blijf er dan vanaf en breng het weg naar iemand die er wel verstand van heeft en nee dat hoeft niet perse een vakman te zijn.
 
Okee besteedt ik er toch nog ff tyd aan alhoewel dat vrijwel zeker nutteloos is.

Als je een kilometer, en wat in de praktyk bijna altyd een stuk verder is, rijdt zonder dat er kvs in je koelsysteem zit, dan wordt dat aluminium blokje zo gruwelijk heet dat je kop vrijwel zeker krom trekt en dat je koppakking dus weer naar de knoppen is. En dan nog maar te zwijgen over je cilinder die ovaal kan worden en je zuiger en zuigerveren die volstrekt spanningsloos geworden kunnen zijn.

Als je niet weet wat je aan het doen bent blijf er dan vanaf en breng het weg naar iemand die er wel verstand van heeft en nee dat hoeft niet perse een vakman te zijn.
Dit dus.
Je meter slaat niet uit, want die zal geen lucht meten. De voeler werkt alleen met KVS.

@daddyphilipsen: gebruik ij i.p.v. y O-)
 
Nope blijf y ipv ij gebruiken want dat scheelt weer een extra onnodige aanslag en je bedoelt toch wat ik begryp })
Wel ff met je tyd mee gaan joh :P

En wist ook niet dat je hier tevens beoordeelt wordt op grammatica ed? Daar baalde ik vroeger op school al van van al die nutteloze en onnodige onzinnige toeters en bellen en regeltjes. :(
Alhoewel ik wel altyd een 7,5 of hoger ervoor had _O-
 
Laatst bewerkt:
Er is 1 ding wat ik jullie ben vergeten te vertellen. Toen ik bezig was met het monteren van waterpomp kreeg ik een spoed telefoon waardoor ik genoodzaakt was om een rit te maken op de scooter van ong 1 km(temp naald kwam niet in het rode gebied tijdens de rit) zonder pomp en coolant in het systeem dit was dus na het monteren van de nieuwe koppakking en voetpakking etc.
Kan het zo zijn dat toen mijn nieuwe koppakking om zeep heb geholpen ?

Toen ik gisteren de blok weer eraf had en de nieuwe koppakking inspecteerde zag de koppakking er goed uit geen scheurtje ofzo.
Het zou me sterk verbazen dat de KVS-temperatuurmeter in het rood zou komen zonder KVS erin. :}
 
Okee besteedt ik er toch nog ff tyd aan alhoewel dat vrijwel zeker nutteloos is.

Als je een kilometer, en wat in de praktyk bijna altyd een stuk verder is, rijdt zonder dat er kvs in je koelsysteem zit, dan wordt dat aluminium blokje zo gruwelijk heet dat je kop vrijwel zeker krom trekt en dat je koppakking dus weer naar de knoppen is. En dan nog maar te zwijgen over je cilinder die ovaal kan worden en je zuiger en zuigerveren die volstrekt spanningsloos geworden kunnen zijn.

Als je niet weet wat je aan het doen bent blijf er dan vanaf en breng het weg naar iemand die er wel verstand van heeft en nee dat hoeft niet perse een vakman te zijn.

Bedankt hier heb ik dus wat aan :D Maar zoals ik al eerder zij als mijn kop of cilinder op hun donder hebben gehad dan zou mijn koppakking ook verschijnselen moet vertonen ?
 
Terug
Bovenaan Onderaan