Vreemd probleem knipperlichten

KuikenXXL

Die hard MF'er
15 aug 2008
687
0
Alphen aan den Rijn
Aloha medemotormuizen,

Een tijd terug begon m'n knipperlichten af en toe dienst te weigeren. Geen geluid, geen knipperlicht, niets...het probleem trad af en toe op.
Nu ineens na een maand zo gereden te hebben, is er iets gesneuveld, maar ik kom er niet achter wat.
Ik heb een aantal zaken geprobeerd te controleren:
- Schakelaar van het stuur uit elkaar gehaald en schoongemaakt.
- Relais bekeken, stekker ervan schoongemaakt.
- Relair direct 12V gegeven om te horen, of hij "klik" geluid zou maken.
Nu het maffe. De schakelaar lijkt goed te werken, maar het relais lijkt geen spanning te krijgen.
Als ik alles gewoon aangesloten heb en dan de knippers aanzet, dan valt me op dat de schakelaar ook geen 12V krijgt. Het relais trouwens ook niet, maar da's logisch want hij wordt aangestuurd vanaf de schakelaar op het stuur.
De kleur van het draad is oranje.
Nu heb ik een schematisch overzicht van de bedrading, maar daar wordt een 3 polig relais beschreven, terwijl er nu een 2 polige in zit, op een 3 polige stekker. Het heeft altijd goed gewerkt.
Op zich bijna raar, want die stekker met 3 draden is voor mij logischer, dan 2.
1 bruin draad is +12V, 1 draad geel/zwart is massa en 1 oranje draad is "stuurspanning" (vast verkeerd uitgelegd)
Het huidige relais heeft ook niet iets van een afgebroken pen, er zit echt gewoon maar 2 pennen, die in het relais gaan?

Wie heeft tips voor me?
Waar krijgt de schakelaar op het stuur haar spanning vandaan?

alvast dank mannen!
 
Zou het kunnen dat de massa via het frame loopt? Dan zouden die twee Polen kunnen kloppen. Een relais met echt maar twee polen lijkt me geen relais namelijk. Je hebt inderdaad een stuurspanning en twee te verbinden of verbreken contacten nodig...
 
Haal de knipperautomaat er tussenuit en verbindt die 2 draden door. Gaan de richtingaanwijzers, na inschakelen, aan dan is je knipperautomaat waarschijnlijk kapot.

En over wat voor type motor hebben we het?
 
Het gaat om een ZZR600 uit 91.
De massa zal wel via fram lopen, ik zal die ook nakijken. Het heeft in deze vorm prima gewerkt.
Het valt me op bij meten van die schakelaar, dat ook daar totaal geen 12V over 1 van de 2 combi's te krijgen is.
Het schema dat ik heb is in grijstinten en dus zie ik geen kleuren erop :-(
Waar krijgt de schakelaar op het stuur haar spanning dan vandaan?
 
ow, wacht ff, dan haal ik het door elkaar. Ik dacht dat het relais spanning kreeg van de schakelaar.
Wat op zich wel gek is, is wanneer ik gewoon 12v op het relais zet dan hoor ik 1 keer, 1 klik. plaats ik hem zoals hij zat, dan komt die klik er niet, bij gebruik RAW knop.
 
Even in het kort de werking uitgelegd van een 2-polig knipperrelais.

De bruine draad + 12 V gaat naar het relais toe, de oranje draad gaat van het relais naar de richtingschakelaar toe. Van de schakelaar gaat 1 draad naar de knippers links en 1 draad naar de knippers rechts.

Het knipperrelais werkt op stroomdoorgang. Pas als je links of rechts inschakelt gaat het relais, door de stroom die er door gaat lopen, knipperen.
 
Even in het kort de werking uitgelegd van een 2-polig knipperrelais.

De bruine draad + 12 V gaat naar het relais toe, de oranje draad gaat van het relais naar de richtingschakelaar toe. Van de schakelaar gaat 1 draad naar de knippers links en 1 draad naar de knippers rechts.

Het knipperrelais werkt op stroomdoorgang. Pas als je links of rechts inschakelt gaat het relais, door de stroom die er door gaat lopen, knipperen.

Het rare is, dat de bruine wel 12volt op de stekker heeft, maar het relais er geen gebruik van maakt :? enkel oranje, is als kleur aanwezig en massa (geel zwart)
 
Een 2-polig relais is niet aangesloten op massa.
De +12v zit aan het relais.
De andere aansluiting gaat naar de schakelaar op het stuur.
Als het goed is loopt de stroom van het relais naar de schakelaar en dan via de gekozen raw's naar massa.
Als je de 2 aansluitingen op het relais even kortsluit moeten de raw's gaan branden aan de kant waar de schakelaar heen staat.
Branden de raw's dan niet dan ligt het niet aan het relais.
 
Een 2-polig relais is niet aangesloten op massa.
De +12v zit aan het relais.
De andere aansluiting gaat naar de schakelaar op het stuur.
Als het goed is loopt de stroom van het relais naar de schakelaar en dan via de gekozen raw's naar massa.
Als je de 2 aansluitingen op het relais even kortsluit moeten de raw's gaan branden aan de kant waar de schakelaar heen staat.
Branden de raw's dan niet dan ligt het niet aan het relais.

Top, dat ga ik even testen..had al wel een 2e hands relais op de kop getikt, voor weinig :-). Is op de gok, maar ik ga zeker even meten.

thanks voor alle tips. Ik ging er vanuit dat de geel/zwarte draad massa is, maar dat is dus ook een 12v+ draad :-) dussss...
 
het is dan ook helemaal geen relais, maar een soort van "thermische schakelaar" .
een 2-polige pinkerdoos zit gewoon in serie in het circuit. als het circuit gesloten wordt, begint er stroom te lopen. het circuit wordt gesloten door de schakelaar op te zetten, dan is er massa via de lampen. in de 2-polige pinkerdoos zit een bi-metaal dat hierdoor opwarmt en begint te plooien, zo ver totdat het de verbinding breekt en de pinkers uitgaan, waardoor op zijn beurt het bi-metaal weer afkoelt en terug verbinding gaat maken, enz ...

normaal zitten er 4 zekeringen in een D-model : voorlicht, achterlicht, ventilator en accessoires (waaronder dus de pinkers)

volgens het schema is :
bruin : + van junction box (zekering/relais box)
oranje : van pinkerdoos naar schakelaar op handvat
zwart geel : massa

zoals jij de aansluiting op je motor beschrijft, kan jouw pinkerdoos nooit werken. enkel als je de 2 pennen aansluit op de bruine en oranje kan het werken. als je de bruine niet gebruikt, komt er inderdaad nergens een "+" in het pinkercircuit en kunnen ze dus onmogelijk werken.
 
Laatst bewerkt:
Dat wil ik wel aannemen, helaas heeft mijn schema van de bedrading enkel grijstinten.
Zou het dan kunnen dat het relais gemonteerd is, op het draad van de massa, zodat bij schakelen op het stuur, de massa wordt doorverbonden?
 
Top, de kleuren zien er goed uit..wel raar dat het bruine +12V draad niet op het relais aangelsoten zit.
Het relais kortsluiten, de raw schakelaar, doet ook niets...de hele zooi krijgt gewoon geen spanning.
Met een beetje geluk mag ik een draadboom gaan nakijken. Ik kan hooguit nog even de schakelaar op het stuur doormeten.
 
ik snap er echt helemaal niets van..de stekker van het relais heeft een bruin draad dat 12V geeft..die heeft geen aansluiting op het relais. Het relais heeft er simpelweg geen pin voor. Weel aangesloten zijn de oranje draad, welke naar de raw schakelaar gaat en een zwart gele, welke volgens het schema massa is. Ik moet dus concluderen dat de oranje draad 12v spanning geeft aan de raw schakelaar. Dat kan eigenlijk niet anders want, kijkend naar de lampjes, die worden gevoed vanaf de raw schakelaar, omdat van elk lampje het "andere" draad ook een zwart gele is, welke ook duidelijk massa is.
Als jullie naar het schema kijken, hoe krijgt het relais dan in vredesnaam spanning en let wel, het heeft gewerkt! een een vervangend relais doet niks????? ik kom er niet meer uit.
 
wissel gewoon de zwart-gele met de bruine aan je pinkerdoos en het zou moeten werken.

Dankje..opgelost. aansluiten bruin op oranje gaf prima werkende lichten.
Nog eens heel goed gekeken naar de stekker..blijkt het relais er op 2 manieren op te kunnen. Het relais verbind bruin en oranje. Massadraad zit er wel, maar niet aangesloten.
Ik heb dus al die tijd het relais een kwartslag gedraaid erop gehad. :o :o :o :o :o schaaaammmte hier, maar het werkt gelukkig weer. Het relais overigens was wel kapot, dus de nieuwe kwam van pas.
 
Terug
Bovenaan Onderaan