Loskrijgen kapotgedraaide inbussen voorvork LTD454

RottenGijs

MF'er
12 mrt 2007
119
3
Rheden
Beste mede-forummers,

Sinds 4 maanden ben ik in het bezit van een Kawasaki LTD454, welke bij aanschaf al lekke voorvork keeringen had. Omdat de motor toen mijn enige vervoer was heb ik er zo een tijd mee rond gereden. Nu heb ik de voorvork uit elkaar gehaald, en blijken alletwee de inbussen die onder in de voorpoten zitten kapot gedraaid. Ik heb ze ze een week lang laten weken in Imal, en vandaag de poten warm gestookt en geprobeerd voorzichtig los te tikken (steeksleuteltje op de inbus, en dan voorzichtig met een hamer) Iedere keer als hij los leek te komen, bleek het de inbus te zijn, die daarna mooit rond was (is wel een pisbakkenstaal inbus die uit de euro aanbiedingen bak komt) Ik heb de sleutel iedere keer een paar mm ingekort, maar alletwee willen ze niet loskomen, omdat 1 van de vorige eigenaren het dus behoorlijk veel te vast heeft gezet.

Wat is nu wijs om te doen? Hetzelfde proberen met een kwaliteit inbusje? Ik heb al het een en ander gelezen over linkse draad tappen, maar het probleem is dat de inbussen ongeveer 3,5 cm diep in de poot ziten, en ik hier geen ervaring mee heb. Zijn er bedrijven die dit soort klusjes aanpakken? Ik ben al aan het zoeken geweest naar 2de hands poten, maar heb nog niks gevonden, en het liefst zou ik mijn eigen poten gebruiken omdat op ze nog recht zijn en vrijwel geen pitting/beschadigingen hebben. Bijkomend probleem is dat hij binnen 3 weken uit de schuur van mijn vader moet ivm een verbouwing.

Dus, zie ik wat over het hoofd? Als er iemand tips heeft, of een bedrijf/particulier weet die dat kan zou ik het graag horen! Voor de duidelijkheid nog even een plaatje:
10638027_282551791944852_1973197182_n.jpg


Alvast bedankt, groeten Gijs
 
Je kan de kop van de bout uitboren.
Als je daarna de voorvork uit elkaar heb kan je vrij makkelijk de resten van de bout uit de zuigerstang draaien.

Mocht je nog een voorvork zoeken , ik heb nog een ltd voorvork staan.
 
Waarom ga je in hemelsnaam na 1 x een inbus-sleutel te hebben verrapzakt door met die kutkwaliteit...koop een beter setje, of als dat te duur is een losse sleutel of dop....
Als er nou nog nooit wat hier over gereedschap was geschreven, maar een oud nederlands spreekwoord is :
GOED GEREEDSCHAP.......

verder worden de twee mogelijke oplossingen hierboven gegeven.
En dan geen torx van de albert cuyp of vrije markt, en geen boortje van 3,95 voor een setje van 20 stuks, investeren GVD
 
Beste mede-forummers,

Iedere keer als hij los leek te komen, bleek het de inbus te zijn, die daarna mooit rond was 1-(is wel een pisbakkenstaal inbus die uit de euro aanbiedingen bak komt) Ik heb de sleutel iedere keer een paar mm ingekort, maar alletwee willen ze niet loskomen, 2-omdat 1 van de vorige eigenaren het dus behoorlijk veel te vast heeft gezet.
1- Tja.
2- Natuurlijk.
 
is wel een pisbakkenstaal inbus die uit de euro aanbiedingen bak komt) Ik heb de sleutel iedere keer een paar mm ingekort, maar alletwee willen ze niet loskomen, omdat 1 van de vorige eigenaren het dus behoorlijk veel te vast heeft gezet.

De vorige eigenaar had wellicht gewoon een goede inbus dop ter beschikking.. ;)

De #1 oorzaak van al dit soort problemen (zeker op MF) is gepruts met speelgoed gereedschap. De inbus in de poot is nu ook gemangeld door al de pogingen met kermis materiaal. Dus als je ze er uit hebt, vervang die 2 gemangelde bouten dan ook even :Y
 
Bij sommige voorvorken moet je met een dopsleutel aan de binnenzijde onderaan de vork een moer losdraaien. (flink verlengstuk gebruiken en niets verliezen...) Ik weet niet of dat bij deze vork ook het geval is, bij een oude Shadow destijds wel, maar als dat zo is moet die wel los.
 
je hebt helemaal geen linkse tap nodig.
Als je de kop er af boort steekt er nog minstens 5mm draadeind uit de cartridge die je dan in de bankschroef kan zetten.
De spanning is er dan af.
De kans is groot dat je zelf met je vingers de rest er uit kan draaien.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Torx er in rammen en dan slagmoersleutel

Goeie, ga ik morgen even proberen!
Wel leuk om te lezen dat iedereen er gelijk vanuit gaat dat ik zelf de boel heb verneukt :p Goeie inbus sleutels heb ik wel, maar ik wou er de zaag (nog) niet in zetten, ik wou weten wat er aan alternatieven waren. Iedereen bedankt, ik laat weten of het gelukt is!
 
Goeie, ga ik morgen even proberen!
Wel leuk om te lezen dat iedereen er gelijk vanuit gaat dat ik zelf de boel heb verneukt :p Goeie inbus sleutels heb ik wel, maar ik wou er de zaag (nog) niet in zetten, ik wou weten wat er aan alternatieven waren. Iedereen bedankt, ik laat weten of het gelukt is!

begrijp het niet helemaal..

je hebt een goede inbus, maar nu ga je toch een torx erin rammen....
 
De inbussen zijn dusdanig rond, dat ik vrijwel geen grip heb, daarbij zit het onbehoorlijk vast. Dus met een torx en de luchtsleutel denk ik dat ik meer kans heb. Denk dat ik het wel eerst nog even probeer met een goede inbus. Maar de discussie zal hier nog wel even doorgaan, ik ga morgen gewoon aan de gang en dan laat ik het weten.

Valt me nog mee dat er nog niemand heeft geroepen dat ik beter een Hayabusa kan kopen :p
 
De inbussen zijn dusdanig rond, dat ik vrijwel geen grip heb, daarbij zit het onbehoorlijk vast. Dus met een torx en de luchtsleutel denk ik dat ik meer kans heb. Denk dat ik het wel eerst nog even probeer met een goede inbus. Maar de discussie zal hier nog wel even doorgaan, ik ga morgen gewoon aan de gang en dan laat ik het weten.

Valt me nog mee dat er nog niemand heeft geroepen dat ik beter een Hayabusa kan kopen :p

Meteen met een goede inbussleutel werken , en zeker als het al erg vast zit, dan heb je dat geklooi achteraf niet.

Nog niet zo lang geleden enkele bouten met binnenzeskant losgedraaid. O ja de remschijven van een K100. Teringvast zaten ze en met een luide tik kwamen ze los.
Als ik dat met een €5,-- sleutelset had gedaan was dat ook mislukt.
 
Wel leuk om te lezen dat iedereen er gelijk vanuit gaat dat ik zelf de boel heb verneukt :p

Zoals de waard is vertrouwt hij zijn gasten.

Ik zag wel een paar nuttige tips voorbij komen om de zaak te fixen. Persoonlijk heb ik geen goede ervaringen met linkse tappen. Als die afbreken is het idd de hel. Als de truuk met de torx niet werkt dan die hele boutkop uitboren.
 
Torx: eensch.
Slagmoersleutel heeft TS nog niet nodig. Die heeft hij pas nodig als het binnenwerk meedraait.
Ik zou kiezen voor een slagschroevendraaier.
Linkse tap: niet aan beginnen. Worstcase: kop afboren, vork uitelkaar halen en draadeind in de bankschroef zetten. Misschien zelfs met blote vingers er uit draaien.

Oh ja: succes!
 
Torx: eensch.
Slagmoersleutel heeft TS nog niet nodig. Die heeft hij pas nodig als het binnenwerk meedraait.
Ik zou kiezen voor een slagschroevendraaier.
Linkse tap: niet aan beginnen. Worstcase: kop afboren, vork uitelkaar halen en draadeind in de bankschroef zetten. Misschien zelfs met blote vingers er uit draaien.

Oh ja: succes!
Slagmoersleutel is juist handig.

Het tikken maakt dat een bout sneller lost, met minder kans op schade aan de kop.
 
Terug
Bovenaan Onderaan