Afremmen op de motor bij inrijden

Jaspervd

MF veteraan
6 apr 2009
3.837
1
Roermond
Ik heb zaterdag mijn nieuwe motor opgehaald.
Een mt07 waarvan inmiddels 27km op te teller...Nu is mij verteld hoe ik het beste de motor kan inrijden ...onbewust merkte ik op (gewend bij vorige motor) dat ik veel afrem op de motor. Dus van bijvoorbeeld de 4 naar de 3 en dan op laten komen waarmee de motor even meer toeren maakt (ik zorg dat ik onder de 4500 blijf) en behoorlijk afremt...Bij thuiskomst dacht ik is dit wel goed tijdens het inrijden?
 
Ik zou niet weten waarom niet. Inrijden is het inslijten van onderdelen op elkaar. Dat moet zo zacht mogelijk gebeuren, maar het MOET natuurlijk wel gebeuren. ;) Op de motor remmen is niet echt zwaar voor een motor, dus lijkt me geen probleem.

Maar tja, inrijden is op zich ook niet echt meer zo nodig met de huidige cylinders (nicasil) en de huidige techniek (veel preciezer freeswerk/boring).

Ik zou me er niet zo veel zorgen over maken.
 
Toeren zijn toeren. Zolang jij je aan de toeren houd die je voor geschreven zit niets aan de hand.

En motorrem is pas zwaar als je met bv 100 van zijn 4 in eens naar zijn 1 gaat. Dat zit je ineens wel hoog in toeren en dat willen ze niet.
 
toerenlimiet is er enkel voor de vele domme klanten die een moeilijkere uitleg niet zouden snappen.
maar toerenlimiet is eigenlijk even dom als die domme klanten.
je kan beter 9.000 toeren draaien met minimale belasting, dan gas open totaan 4.500 toeren om maar iets te zeggen.
 
Inrijden is niet meer dan dat de nieuwe delen op elkaar moeten inlopen.
Daarbij is het belangrijk om extreme belasting te voorkomen.
In de praktijk betekend dit vermijd hoge toerentallen maar vooral ook te lage toerentallen door in een hoge versnelling te rijden met een lage snelheid.

Rij geen constante snelheden lang achter elkaar, maar zorg voor wisselende rij omstandigheden.
Na ca 500 km kun je zo nu en dan wel eens vlotter uit accelereren in de 3e versnelling met inachtneming van de toerentallen.

Kortom voorzichtig beginnen maar tijdens de inrij periode de belasting geleidelijk opvoeren.
Hierdoor loopt alles mooi in. Niet de softe aanpak om de eerste 1000 km te rijden als een natte krant en bij 1001 km het gas er opeens volop te gooien.

Edit: afremmen op de motor is ook geen probleem. Op deze tegenovergestelde krachten moet de motor ook ingereden worden. Vermijd ook hier extreme omstandigheden.
 
Laatst bewerkt:
je kan beter 9.000 toeren draaien met minimale belasting, dan gas open totaan 4.500 toeren om maar iets te zeggen.
Helemaal verkeerd, om ervoor te zorgen dat alles goed op elkaar inloopt is juist flinke belasting nodig. Het makkelijkste gaat dat op een mooie slingerende bergweg. Gas VOLLEDIG open of juist VOLLEDIG dicht, maar wel je toerenlimiet in de gaten houden. En je moet ook weer niet onderin de toeren gaan zitten, dus inderdaad, schakelen als een gek *D

Dat is een beetje een tegenstelling die wat lastig is, VEEL gas en WEINIG toeren. Zeker in NL met z'n vlakke wegen, dan ben je een beetje binnendoor van de ene haakse bocht naar de andere aan het sprinten. Bij wegen zoals we die afgelopen week in de Eifel en Vogezen hebben gereden gaat het eigenlijk als vanzelf :)
 
De stukjes die wij op de motor remmen maken natuurlijk helemaal niets uit. Maar als je de Mont blanc afdaalt loopt de motor lange tijd zonder brandstof, en krijgt dus ook minimale koeling door de inlaat. In theorie is het dan slechter. In de praktijk zal het geen ruk uitmaken.
Voor een tweetakt maakt het wel wat uit, bergaf, die haalt zowel smering als koeling door de inlaat, maar wie moet er nog een tweetakt inrijden?

Beetje achterhaald, en beetje broodje aap dus.
 
De stukjes die wij op de motor remmen maken natuurlijk helemaal niets uit. Maar als je de Mont blanc afdaalt loopt de motor lange tijd zonder brandstof, en krijgt dus ook minimale koeling door de inlaat. In theorie is het dan slechter. In de praktijk zal het geen ruk uitmaken.
Voor een tweetakt maakt het wel wat uit, bergaf, die haalt zowel smering als koeling door de inlaat, maar wie moet er nog een tweetakt inrijden?

Beetje achterhaald, en beetje broodje aap dus.

Er wordt ook minder brandstof verbrandt, dus die extra koeling ben je niet nodig...
 
Ik heb mijn MT-07 gewoon ingereden met de toeren die Yamaha aangeeft (tot 1400km :)). Wel alleen maar binnendoor gereden de eerste 1000km en slingerweggetjes gepakt. Dus ding heeft nooit lang in dezelfde toeren gezeten :). Maar rustig in het begin, en na 500-700km langzaam iets meer gas gegeven (of ik was het, of het voelde ook alsof de motor 'losser' werd en makkelijker in toeren klom). Na 1400km vond ik wel dat ie tot 7000 toeren mocht als ie goed warm was.

Maar mij is ook altijd aangeraden om lekker op de motor af te remmen tijdens het inrijden. Rustig optrekken, rustig afremmen op de motor. Veel variatie in toeren etc.

Na 1600km ofzo ging ik op vakantie naar Duitsland en Zwitserland. Dus toen heeft de motor veel Autobahn gezien, maar ook veel bergen. Behoorlijke variaties in toeren gehad (ook op de snelweg overigens), en dus ook behoorlijk veel afremmen op de motor de berg af (iets wat heerlijk gaat met de MT-07 overigens).
 
ik heb gemerkt dat er eigenlijk twee opvattingen zijn voor wat betreft inrijden.

Opvatting 1:
- rustig aan doen (houd je aan de maximale toeren). Een nadeel van deze methode is dat de motor sloom zou kunnen worden, dat wordt beargumenteerd met: de zuigerveren komen niet goed op temperatuur (omdat de verbrandingsruimte komt niet echt op temperatuur komt). Doordat de zuigerveren later pas ingereden worden zullen deze een slechter sluitvlak krijgen en wordt de motor dus sloom.
Remmen op de motor is ook uit den boze, omdat daarmee de verbrandingsruimte juist afkoelt...en dus.. precies ;)

Opvatting 2:
- flink aan het gas rukken, als de motor op temperatuur is. Dit sluit goed aan bij het verhaal dat een motor om in te slijten is een hoge temperatuur nodig heeft, aangezien de metalen in het blok dan op temperatuur zijn en de juiste pasvorm hebben. De zuigerveren zullen zich beter zetten.

Dus ja, wat is wijsheid?

Natuurlijk is het zo dat een motor bij inrijden altijd pas belast mag worden bij warme olie. Over olie is ook nog een heel verhaal te vinden, namelijk: wat rijdt beter in - een mineraal of een syntheet?
Belangrijk blijft het om op tijd je olie en filter te vervangen bij het inrijden!
 
.....

Dus ja, wat is wijsheid?
.....
Praktisch gezien: precies doen wat de dealer zegt dat je moet doen.

Anders krijg je bij problemen gedurende de garantieperiode direct het argument 'inrijden' om de oren.

Wat nou echt de beste manier van inrijden is, kan enorm per blok, merk en type verschillen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hoe de motor ingereden moet worden staat gewoon in het instructieboekje, en ik weet zeker dat "flink aan het gas rukken" er niet in staat. :z

Als ik mij niet vergis is dat juist wat mv Agusta adviseert voor de inrijperiode. Ding goed op z'n kloten geven anders wordt hij lui. Tenminste dat was volgens mij bij de f4 ed de bedoeling.

Ik zou persoonlijk het boekje aanhouden.
 
Laatst bewerkt:
Bij mijn RSV4 was het ook gewoon lekker door die toeren heen wandelen, zoveel mogelijk afremmen op de motor maar ook goed belasten. Enige wat er werd opgegeven was een toerenlimiet gedurende de eerste 1000km.
 
Inrijden? Gewoon de boel warmrijden en dan het gas erop. Zolang je niet constant tegen de toerenbegrenzer zit is er niets aan de hand.

Een maatje van mijn heeft zijn nieuwe GSXR 1000K4 circuit motor ook niet ingereden, gewoon warm rijden en meteen vol het gas erop. Dat ding rijdt nu nog steeds rond.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan