Twee TomTom's doorgebrand na reparatie accu

St-Daan

Die hard MF'er
27 apr 2013
452
398
Hallo allen!

Ik zit momenteel in een vervelende situatie en ik hoop dat iemand even de tijd wil nemen om onderstaande tekst door te nemen en zijn mening te spuien over wat nu redelijk is.

Drie dagen geleden heb ik de motor naar een garage gebracht. De startmotor wilde niet meer behoorlijk rond draaien en het leek erop dat de accu overleden was. Mijn dimlicht werkte echter toevallig ook ineens niet meer. Daarbij wilde ik vandaag met de motor op vakantie dus ik heb in plaats van zelf een nieuwe accu te plaatsen heb ik er toen voor gekozen om 'm naar de garage te brengen en eerst te laten doormeten om er zeker van te zijn dat het echt alleen de accu was.

De garage heeft gemeten en geconcludeerd dat de accu en de lamp het beiden hadden begeven. Deze zijn vervangen (130e) en alles leek weer prima te werken.

Welnu, mijn motor heeft ook een usb aansluiting die rechtstreeks naar de accu loopt, deze heb ik een jaar lang zonder problemen gebruikt voor mijn TomTom. En nu, drie dagen na het vervangen van de accu, ben ik erin geslaagd om twee(!) TomTom's direct na het aansluiten op de USB door te branden. De eerste was gisteren tijdens het proefrijden om te kijken of m'n bagage voor de vakantie goed zat. Deze TomTom leek gewoon niet aan te willen, wat ik raar vond. Daarom heb ik vanochtend m'n tweede TomTom gepakt, en toen ik hier de kabel in deed kwam er een plof rook uit de onderkant van de TomTom en was ook deze TomTom einde verhaal.Toen was het voor mij dus ook meteen duidelijk wat er met de eerste TomTom was gebeurd.

ANWB is net komen kijken, kon geen rare dingen vinden met de aansluiting van de USB kabel op de accu. Dus ik ga nu terug naar de garage (twee uur heen rijden en doei vakantie voor vandaag :/ ) om te kijken wat zijn kunnen vinden.

Opzicht al een aardig gesloten verhaal, maar heeft iemand iets van advies voor als ik straks bij de garage kom? Ik ben bang dat ze niets kunnen vinden. Maar een jaar lang geen problemen en dan twee TomTom's die direct na het aansluiten doorbranden, dan moet er bij het vervangen vd accu toch een klink in de kabel zijn gekomen of niet?

Bedankt!
 
Laatst bewerkt:
Is de spanning met een draaiende motor ook doorgemeten? Klinkt alsof je dynamo en/of spanningsregelaar stuk is.

Zo snel mogelijk (laten) controleren, voordat er nog meer kapot gaat (ECU, bobines, relais, draadboom, etc).
 
Spanning meten met draaiende motor.
WPHB er op naslaan als je verder moet meten. (bijvoorbeeld dynamo doormeten of spanningsregelaar)

Let op. Spanningsregelaar kan in eerste instantie goed lijken, maar als deze (te) warm wordt, kan de spannings alsnog verkeerd zijn.

Wat ik uit je verhaal niet kan opmaken is hoe je de tomtom aan de accu verbonden hebt.
Via usb zeg je.

Gebruik je een sigaretten aanstekerplug op je motor?
Gebruik je daarin een usb lader?

Heb je deze usb lader getest (is deze niet naar de hiepla?)

Als je het op een andere manier aansluit:
Eerst meter voordat je een tomtom aansluit.
Waarschijnlijk heb je een te hoge spanning op je boordnet gehad, en zijn daardoor je lampen en je accu stuk gegaan.
Maar waarschijnlijk ook je stukje elektronica wat er voor zorgt dat je Accu spanning omgezet wordt naar usb (5v)

In dat geval kun je alleen jezelf verwijten dat je niet eerst gemeten hebt of de spanning vanaf je usb wel 5v is en niet gelijk is aan je accuspanning.

(ik verdenk de dynamo / spanningsregelaar)
(als je daarmee door blijft rijden is je accu snel weer kapot, en ws ook meer elektronica. Been there done that)

Hier is wat info te vinden over wat er stuk zou kunnen zijn in je tomtom en hoe te repareren (Onder aan de pagina)
http://www.douglases.co.uk/fixtomtom.shtml
of hier
http://www.tomtomforums.com/threads/d8-fried-on-720.21066/

Zat over te vinden iig
http://www.lmgtfy.com/?q=Tomtom+pcb+repair+after+connected+to+12v
 
Laatst bewerkt:
Zojuist is de motor kosteloos nagemeten door Motorport Zelhem waarvoor hulde.
Zij hebben echter helaas niets kunnen vinden. Conclusie was dat de USB kabel op de een of andere manier overleden moet zijn.

Het is een kabel die direct op de accu is aangesloten en naar een USB out (vrouwtje) toegaat. Hier gaat dan een USB kabeltje in die weer de TomTom ingaat.

Het lijkt er dus op dat ik een kabel, twee TomToms en een paar dagen vakantie in de min sta. Maar ik moet ook zeggen dat ik nu een beetje huiverig ben om er, nadat ik een nieuwe kabel erop heb gezet, weer een TomTom op te knallen.

Erg jammer :-/
 
Zojuist is de motor kosteloos nagemeten door Motorport Zelhem waarvoor hulde.
Zij hebben echter helaas niets kunnen vinden. Conclusie was dat de USB kabel op de een of andere manier overleden moet zijn.

Het is een kabel die direct op de accu is aangesloten en naar een USB out (vrouwtje) toegaat. Hier gaat dan een USB kabeltje in die weer de TomTom ingaat.

Het lijkt er dus op dat ik een kabel, twee TomToms en een paar dagen vakantie in de min sta. Maar ik moet ook zeggen dat ik nu een beetje huiverig ben om er, nadat ik een nieuwe kabel erop heb gezet, weer een TomTom op te knallen.

Erg jammer :-/
Probeer die nieuwe kabel dan eerst op een losse accu, of aansluiting in een auto of zo.

Hebben ze niet gemeten of er 5 volt op de usb staat?
Daar zou het in kunnen zitten namelijk: omvormertje in kabel stuk.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Precies.
ook hier weer: Meten is weten

De usb kabel heeft 5 Volt output.
Direct aangesloten op de accu betekend dus dat er ergens een omvormer zit van 12v naar 5v

Meet eens op de usb out stekker of je daar 12 volt meet.
En doe dit ook eens met je oude stekker, waar beide tomtoms mee stuk gegaan zijn.

En nogmaals, mocht je je tomtoms niet geffixed krijgen, dan hou ik me van harte aanbevolen om ze bij je op te halen ;) :P
 
Laatst bewerkt:
Dat is het mooie, op de kabel zit een zekering. Maar dat had dus net zo goed een spijker kunnen zijn.


Die zekering gaat niet beschermen tegen te hoge ingangsspanning, wel tegen kortsluiting in de kabel.


Zo'n 12V -> 5V omzettertje kan eenvoudig defect raken bij te hoge ingangsspanning of een korte piekspanning op de ingang. B.v. doordat de spanningsregelaar defect is (geweest).
Het kan ook zijn dat die omzetter niet geschikt is voor op de motor omdat de boordspanning te veel storing heeft. Blijft een risico om er een nieuwe TomTom aan te hangen als je niet zeker weet wat er gebeurd is. Die 12V naar 5V USB adapters zijn vaak van die 2 euro dingen uit China. Misschien beter de orginele 12V kabel die bij de TomTom zit gebruiken.
 
Ik weet niet zeker wat de motorzaak exact heeft opgemeten. Omdat ze echter aangaven te denken dat het probleem in de USB kabel zit heb ik deze nogmaals grondig visueel geïnspecteerd en ik zag aardig wat groene oxidatie op de connectoren. Vorige week te pakken genomen door een ontzettende hoosbui, dus het zou kunnen dat er toen toch wat water in de connector is gekropen.

Anyway, ik heb dus een nieuwe USB kabel gekocht en aangesloten. En alles lijkt nu weer naar behoren te werken. Ik had er in ieder geval voldoende vertrouwen in om m'n telefoon eraan te gooien, en die laadt netjes op.

Verder is er nu een TomTom van vrienden naar me onderweg, dus dan kan ik morgen alsnog door naar Zwitserland! :] *O* *O*
 
Laatst bewerkt:
Ik weet niet zeker wat de motorzaak exact heeft opgemeten. Omdat ze echter aangaven te denken dat het probleem in de USB kabel zit heb ik deze nogmaals grondig visueel geïnspecteerd en ik zag aardig wat groene oxidatie op de connectoren. Vorige week te pakken genomen door een ontzettende hoosbui, dus het zou kunnen dat er toen toch wat water in de connector is gekropen.

Anyway, ik heb dus een nieuwe USB kabel gekocht en aangesloten. En alles lijkt nu weer naar behoren te werken. Ik had er in ieder geval voldoende vertrouwen in om m'n telefoon eraan te gooien, en die laadt netjes op.

Verder is er nu een TomTom van vrienden naar me onderweg, dus dan kan ik morgen alsnog door naar Zwitserland! :] *O* *O*
Prettige vakantie, maar dat lukt toch zeker ook wel zonder vaginatie? :+
 
, maar dat lukt toch zeker ook wel zonder vaginatie? :+
Dat is zoooo vorig jaar. Maar dat was inderdaad ook wel een leuke vakantie. ;-)

Overigens zitten er in dat nieuwe ding wel twee ledjes die continue branden, dus ook als de motor uitstaat. Daar ben ik niet heel van gecharmeerd met m'n nieuwe accu. Maar goed, dat zien we volgende week wel weer.. Of toch ergens anders op aansluiten dan direct op accu? Zucht.

wu1cnn.jpg
 
Laatst bewerkt:
Dat is zoooo vorig jaar. Maar dat was inderdaad ook wel een leuke vakantie. ;-)

Overigens zitten er in dat nieuwe ding wel twee ledjes die continue branden, dus ook als de motor uitstaat. Daar ben ik niet heel van gecharmeerd met m'n nieuwe accu. Maar goed, dat zien we volgende week wel weer.. Of toch ergens anders op aansluiten dan direct op accu? Zucht.

[afbeelding]

Aansluiten op je stadslicht.
 
Dus je moet zorgen dat er geen vocht /water in je USB aansluitingen of je navigatie komt. Inspuiten met silicone spray een optie?
Ik heb een MIO navigatie (eigenlijk voor de auto) en niet waterproof. Nog geen problemen mee gehad.
 
Dus je moet zorgen dat er geen vocht /water in je USB aansluitingen of je navigatie komt. Inspuiten met silicone spray een optie?
Ik heb een MIO navigatie (eigenlijk voor de auto) en niet waterproof. Nog geen problemen mee gehad.
Nooit ook maar in de buurt komen van verbindingen met siliconespray.
dat spul isoleerd de verbindingen en dat is nou net wat je niet wil.
 
Dus je moet zorgen dat er geen vocht /water in je USB aansluitingen of je navigatie komt. Inspuiten met silicone spray een optie?
Ik heb een MIO navigatie (eigenlijk voor de auto) en niet waterproof. Nog geen problemen mee gehad.
Ik heb nu de aansluiting onder het zadel gestopt. De aansluit die nu dus is overleden had ik naar voren bij de voorvork gestopt.
 
Si Señor! Maar ik heb weing tijd en geen gereedschap bij de hand. Twee van die ledjes zullen toch niet in een nacht de accu leegtrekken? Dan ga ik als ik over een week weer bij m'n gereedschap ben ernaar kijken.
Twee LEDjes trekken je accu niet leeg in een nacht. Waarom die er in zitten vraag ik me eigenlijk af, wellicht is dit ook zo'n goedkoop rommeldingetje dat er duurder moet uitzien dan het werkelijk is. Ik heb zelf weinig tot niets met zulk spul. maak zoiets liever zelf met betrouwbare elektronica (7805 dus).
Dat je geen tijd en geen gereedschap bij de hand hebt is overigens voor anderen vanaf een beeldscherm uiterst moeilijk tot geheel niet te zien.
 
Terug
Bovenaan Onderaan