uitlaat van andere motor 1000>650

Leyhon

Die hard MF'er
29 jan 2014
303
1
Kan een uitlaatdemper van een 1000cc viercilinder
op een 650cc tweecilinder.
Nu is dit wel passend op de uitlaat pijp te lassen, maar ik heb het meer over het geluid,
tegendruk en wat al niet meer. Dus of er negatieve technische gevolgen heeft o.i.d.

Heeft iemand ervaring of technische kennis over dit onderwerp?
 
Doorgaans niet echt een probleem.

Geluid zal vergelijkbaar zijn als met de originele uitlaat. Tegendruk -voor zover belangrijk- ook.

Het is dus niet zo dat een uitlaat van een 1000cc meer geluid maakt dan die van een 650cc. Het is het motorblok dat het geluid maakt, om het zo maar te zeggen.

Het wordt anders als je een sportuitlaat gaat gebruiken, maar die zijn er ook voor bijv 600cc motoren.

Dus: wat is precies je doel?
 
Dat hij anders oogt, mooier eruit ziet. de demper past beter bij de motor.
Maar hij hoeft niet harder te klinken maar zal wel een ander geluid krijgen.
 
Welke demper op welke motor? Maar zoals Martell al zegt, het zal doorgaans geen probleem zijn. Een viertakt is minder gevoelig voor z'n uitlaat dan een tweetakt en zolang je niet naar de laatste halve pk op zoek bent komt het niet zo super nauw.
 
Even gespiekt bij TS z'n berichten, is vooral in het SV 650 forum actief dus ik neem aan dat hij zo'n motor heeft. Twee dingen:
- geen carbon demper nemen, gaat bij de SV op den duur stuk
- het 2-1 deel is onderdeel van de demper. Kun je oftwel de originele demper afzagen oftwel een vervangingsdemper nemen die inclusief 2-1 stuk komt. Beide heb ik in het programma.
 
Ik heb een sv 650 uit 2003 en wil een gsxr 1000 van 2005 demper op zetten.
Deze demper vind ik beter bij het frame passen met de triangel vormen.
En de demper kleurt beter,dan die standaard roestvast bling bling.
 
Laatst bewerkt:
Klinkt goed. De e-keur zal niet geldig zijn, maar je moet wel een pietluttige agent treffen als je daar een probleem mee krijgt. Of je levert broddelwerk zodat al van afstand opvalt dat het niet de originele uitlaat is. Ben benieuwd wat het geluid gaat doen, de klep gaat uit de K5 demper?
 
.... De e-keur zal niet geldig zijn, maar je moet wel een pietluttige agent treffen als je daar een probleem mee krijgt.....

Hoe zit dat nu eigenlijk met een zelfbouw uitlaat voor bijvoorbeeld je bobber of cafe racer?
Moet je die weer officieel laten keuren? En slaan ze er dan een nummer in of zo, want anders zegt dat keuringsrapport volgens mij nog geen fuck.

En hoe zit het met geluidsproductie (ofja, gebrek aan demping)? Als je motor duidelijk onder het geluidsniveau van de gemiddelde naaimachine blijft. Krijg je dan alsnog een prent als er geen bewijs van keuring is?
 
Hoe zit dat nu eigenlijk met een zelfbouw uitlaat voor bijvoorbeeld je bobber of cafe racer?
Moet je die weer officieel laten keuren? En slaan ze er dan een nummer in of zo, want anders zegt dat keuringsrapport volgens mij nog geen fuck.

En hoe zit het met geluidsproductie (ofja, gebrek aan demping)? Als je motor duidelijk onder het geluidsniveau van de gemiddelde naaimachine blijft. Krijg je dan alsnog een prent als er geen bewijs van keuring is?

Officieel:

Als je een andere uitlaat dan OEM op je motor zet, moet je voor omkeuring naar RDW.

Een vervangend exemplaar moet een E-keur hebben, anders wordt het al helemaal lastig.

Oftewel: niet doen, en neem het risico.
 
Officieel:

Als je een andere uitlaat dan OEM op je motor zet, moet je voor omkeuring naar RDW.

Een vervangend exemplaar moet een E-keur hebben, anders wordt het al helemaal lastig.

Oftewel: niet doen, en neem het risico.
Onzin, een e keur is niet verplicht in nl, als het ding maar niet te veel geluid maakt.
Het ontbreken van een e keur zal wel eerder een aanleiding zijn (voor de dienstklopper) om een geluidsmeting uit te voeren.
Ik heb bij de eigenbouwkeuring genoeg zelfbouwdempers (van het formaat vuilnisemmer) gezien waarmee het ding goedgekeurd werd.
Deze discussie hebben wij al vaker gehad martell, je hoeft niet bij ieder niet origineel onderdeel naar de rdw voor een herkeuring.
We wonen niet in Duitsland.
 
Onzin, een e keur is niet verplicht in nl, als het ding maar niet te veel geluid maakt.
Het ontbreken van een e keur zal wel eerder een aanleiding zijn (voor de dienstklopper) om een geluidsmeting uit te voeren.
Ik heb bij de eigenbouwkeuring genoeg zelfbouwdempers (van het formaat vuilnisemmer) gezien waarmee het ding goedgekeurd werd.
Deze discussie hebben wij al vaker gehad martell, je hoeft niet bij ieder niet origineel onderdeel naar de rdw voor een herkeuring.
We wonen niet in Duitsland.

Om helemaal precies te zijn...
Elk onderdeel dat je vervangt door een niet orgineel maakt dat je motor/auto niet meer voldoet aan je typegoedkeuring, en zou ik zeg ZOU bij staandehouding voldoende zijn om je kenteken in te nemen, het mag in principe gewoon niet
Om niet helemaal ten onder te gaan aan regeltjes en bureaucratie worden veel dingen gedoogd...
WEL is het zo dat onderdelen met een e-keur GOEDGEKEURD zijn om te mogen voeren, daar zijn gewoon europeesche afspraken over gemaakt, alleen heeft o.a. Dldl daar hun ABE attest bij in het leven geroepen

om nog een voorbeeld te geven...
Een LPG tank eenmaal in NL ingebouwd hoef je niet te herkeuren, een APK keurmeester beoordeeld de tank op roestvorming/vervorming/veiligheid
In Belgie en Frankrijk moet hij b.v. WEL na 10 jaar herkeurd worden, in FR kost dat 300 euro, in B 60 euro, heb klanten in Fr die nog steeds bij mij komen, en waarvan ik de tank in B laat keuren, zijn ze daar niet blij mee, maar de europeesche afspraken verplichten hen om de goedkeuring vanuit B te accepteren

Dus zo heel eenvoudig is het allemaal niet, er zijn allerlei escapes , maar in principe mag je ook in NL niet vervangen door niet orgineel of goedgekeurd
 
Om helemaal precies te zijn...
Elk onderdeel dat je vervangt door een niet orgineel maakt dat je motor/auto niet meer voldoet aan je typegoedkeuring, en zou ik zeg ZOU bij staandehouding voldoende zijn om je kenteken in te nemen, het mag in principe gewoon niet
Om niet helemaal ten onder te gaan aan regeltjes en bureaucratie worden veel dingen gedoogd...
WEL is het zo dat onderdelen met een e-keur GOEDGEKEURD zijn om te mogen voeren, daar zijn gewoon europeesche afspraken over gemaakt, alleen heeft o.a. Dldl daar hun ABE attest bij in het leven geroepen

om nog een voorbeeld te geven...
Een LPG tank eenmaal in NL ingebouwd hoef je niet te herkeuren, een APK keurmeester beoordeeld de tank op roestvorming/vervorming/veiligheid
In Belgie en Frankrijk moet hij b.v. WEL na 10 jaar herkeurd worden, in FR kost dat 300 euro, in B 60 euro, heb klanten in Fr die nog steeds bij mij komen, en waarvan ik de tank in B laat keuren, zijn ze daar niet blij mee, maar de europeesche afspraken verplichten hen om de goedkeuring vanuit B te accepteren

Dus zo heel eenvoudig is het allemaal niet, er zijn allerlei escapes , maar in principe mag je ook in NL niet vervangen door niet orgineel of goedgekeurd
Om nog iets preciezer te wezen:

Om niet ieder voertuig dat op kenteken gezet moet worden individueel te hoeven keuren, heeft de wetgever in Nederland (wat men in België of Frankrijk wel of niet doet is totaal niet relevant) een systeem in het leven geroepen.
Een fabrikant van een voertuig kan een voertuig laten keuren en vervolgens aan de hand van deze keuring andere voertuigen produceren en op kenteken laten zetten zonder dat deze opnieuw gekeurd moeten worden.
dit heet een typegoedkeuring.
Dat is waar een typegoedkeuring voor is, als een voertuig een kenteken heeft is deze niet meer van belang.

Op het moment dat een voertuig een kenteken heeft, moet deze ten alle tijden voldoen aan de regeling permanente voertuigeisen.
http://mirrer.nl/wp-content/uploads/2011/02/voertuig-eisen-motorfiets.pdf
De apk voor personenauto's is niet meer dan een toetsing van deze regels voor automobielen.

Een e keur komt weer voort omdat men uiteraard steeds meer op Europees niveau probeert te regelen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Om helemaal precies te zijn...
Elk onderdeel dat je vervangt door een niet orgineel maakt dat je motor/auto niet meer voldoet aan je typegoedkeuring, en zou ik zeg ZOU bij staandehouding voldoende zijn om je kenteken in te nemen, het mag in principe gewoon niet
Om niet helemaal ten onder te gaan aan regeltjes en bureaucratie worden veel dingen gedoogd...
WEL is het zo dat onderdelen met een e-keur GOEDGEKEURD zijn om te mogen voeren, daar zijn gewoon europeesche afspraken over gemaakt, alleen heeft o.a. Dldl daar hun ABE attest bij in het leven geroepen

om nog een voorbeeld te geven...
Een LPG tank eenmaal in NL ingebouwd hoef je niet te herkeuren, een APK keurmeester beoordeeld de tank op roestvorming/vervorming/veiligheid
In Belgie en Frankrijk moet hij b.v. WEL na 10 jaar herkeurd worden, in FR kost dat 300 euro, in B 60 euro, heb klanten in Fr die nog steeds bij mij komen, en waarvan ik de tank in B laat keuren, zijn ze daar niet blij mee, maar de europeesche afspraken verplichten hen om de goedkeuring vanuit B te accepteren

Dus zo heel eenvoudig is het allemaal niet, er zijn allerlei escapes , maar in principe mag je ook in NL niet vervangen door niet orgineel of goedgekeurd

:') @ts, ik zeg gewoon doen, kan prima.
 
:') @ts, ik zeg gewoon doen, kan prima.
Ik heb de rdw een mail met foto gestuurd omdat ik de achterkant van mijn Harley af wil slijpen om er een hardtail aan te lassen.

Het antwoord:

Het aanbrengen van een hardtail voor uw motorfiets is niet keuringsplichtig bij de RDW. Wanneer de wielbasis gewijzigd word met een afstand van meer dan 60 mm t.o.v. het kentekenregister moet uw motorfiets wel gekeurd worden door de RDW.

Ik denk dat een ander dempertje wel mag, zolang hij niet te veel lawaai maakt.
 
Doorgaans niet echt een probleem.

Geluid zal vergelijkbaar zijn als met de originele uitlaat. Tegendruk -voor zover belangrijk- ook.

Het is dus niet zo dat een uitlaat van een 1000cc meer geluid maakt dan die van een 650cc. Het is het motorblok dat het geluid maakt, om het zo maar te zeggen.

Het wordt anders als je een sportuitlaat gaat gebruiken, maar die zijn er ook voor bijv 600cc motoren.
:^
Geen probleem, een ééncilinder van 600cc of meer is een ander verhaal, dat zijn dikke ploffen die niet elke demper vlotjes naar de uitgang kan verwijzen.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan