Motorrijles: Kletsen over lessen #10, 'Gaan voor de tien!'

Status
Niet open voor verdere reacties.
Afgelopen vrijdag geregeld: 11 november a.s. is mijn AVD gepland. De perfecte les heb ik nog niet gehad, maar we gaan er gewoon voor!

De belangrijkste uitdaging zal wel zijn om ontspannen te blijven rijden en geen inzakmoment te krijgen. Soms lijkt het alsof ik door overconcentratie ineens een wegsituatie over het hoofd zie. Zeker als ik ook nog naar de instructies moet luisteren. Aan de andere kant, dat heb ik met de auto toch ook moeten doen, dus waarom zou het met de motor niet lukken...? (wishful thinking)
 
Afgelopen vrijdag geregeld: 11 november a.s. is mijn AVD gepland. De perfecte les heb ik nog niet gehad, maar we gaan er gewoon voor!

De belangrijkste uitdaging zal wel zijn om ontspannen te blijven rijden en geen inzakmoment te krijgen. Soms lijkt het alsof ik door overconcentratie ineens een wegsituatie over het hoofd zie. Zeker als ik ook nog naar de instructies moet luisteren. Aan de andere kant, dat heb ik met de auto toch ook moeten doen, dus waarom zou het met de motor niet lukken...? (wishful thinking)

Ik heb precies hetzelfde haha, de simpelste dingen vergeet ik gewoon. Rechts voorrang geven etc. domme dingen slaat nergens op.
 
Niet heel erg abnormaal. Ik voelde mij ook weer volledig "baby" in het verkeer in het begin. De straal van je waarneming en je vermogen om over andere dingen dan het besturen van de motor te denken nemen beide toe met ervaring.
Je moet nog leren om alles vrijwel automatisch te kunnen doen. Zodat je minder bewust bezig met het uberhaupt rijden op de motor en die onder controle houden. Langzaam komt er dan meer van je "aandacht" vrij om te besteden aan de dingen om je heen en kun je gaan werken aan je waarneming. Stap daarna is om ook daadwerkelijk te gaan handelen aan de hand van wat je allemaal ziet. :Y
 
Ik heb dus ook gisteren mijn eerste les gehad. Ik ben direct hooked.

Het schakelen op de motor valt me erg tegen waardoor ik weer echt als een noob op de weg zit, dat ondanks ik toch 60.000 kilometers per jaar in de auto doe en ik mijzelf beschouw als redelijk gevorderd in de auto. Was toch even slikken..
 
Komt vanzelf goed het is gewoon totaal anders dan autorijden ik heb zelf nu al 18+ jaar auto ervaring en veel te veel kilometers. Maar op de motor voelt weer als of ik nog nooit op de weg gezeten heb het is niet te vergelijken.

Deze week 2 lessen en volgende week en dan een weekje weer niets vakantie tijd weer en dan weer verder. Nu even zorgen dat ik wat relaxer naar de les ga dat zal kunnen helpen. Maar het achtje ging super en halve draai dus dat is geen probleem en het is eigenlijk makkelijker dan met de vorige motor omdat ik nu gewoon altijd genoeg power heb omdat ik hem netjes op 2000 toeren hou en de achterrem gebruik om de motor snelheid te regelen en dat is zo veel makkelijker dan daarvoor en daardoor schuin ik hem nu heel mooi af. Dus nu nog even de slalom even goed krijgen dan is de rest een eitje dat is wel het enige de huidige les motor is stukken lastiger/nuckiger als hij langzaam aan moet dus alleen maar goed om het gelijk goed aan te leren met de juiste technieken alleen moet een hoop opnieuw leren maar ik denk dat ik daardoor een stuk beter leer rijden dus eigenlijk niet echt een groot issue alleen ik wil zo graag klaar zijn schiet niet op zo maar het moet maar.
 
Dus nu nog even de slalom even goed krijgen dan is de rest een eitje dat is wel het enige de huidige les motor is stukken lastiger/nuckiger als hij langzaam aan moet dus alleen maar goed om het gelijk goed aan te leren met de juiste technieken alleen moet een hoop opnieuw leren maar ik denk dat ik daardoor een stuk beter leer rijden dus eigenlijk niet echt een groot issue alleen ik wil zo graag klaar zijn schiet niet op zo maar het moet maar.

Jeetje dat was een lange zin :Y Al een AVB ingepland Mezzin?

En dat is meestal wel het punt, nieuw voertuig moet je altijd wennen aan de besturing dus minder geconcentreerd aan het letten op de rest van het verkeer.. Moet er ook nog steeds aan wennen.
 
Net weer lesje gehad, ging super. Alleen op de snelweg wat commentaar gehad, de situatie was als volgt: ik reed achter een vrachtwagen en werd de hele tijd ingehaald, op een gegeven moment een kleine opening dus ik pak mijn kans en haal in. Was niet goed volgens mijn instructeur, zit dan te dicht op mijn voorganger. Rekenen ze je hier dan niet op af bij het ADV? Dat je je kans niet pakt ofzo?

Ook voor het eerst pijn in mijn handen, zat zonder het te beseffen keihard in het stuur te knijpen...
 
Jeetje dat was een lange zin :Y Al een AVB ingepland Mezzin?

En dat is meestal wel het punt, nieuw voertuig moet je altijd wennen aan de besturing dus minder geconcentreerd aan het letten op de rest van het verkeer.. Moet er ook nog steeds aan wennen.
Jep het is behoorlijk wennen zeker omdat het me dus al helemaal verkeerd aangeleerd is |( Maar nu leer ik het goed en gaat het stukken beter en ga ik ook met sprongen vooruit. Maar AVB is nog niet geplanned maar moet het maar wel gaan doen omdat alles snel vol zit en dan zit ik al bijna op het einde van het jaar -O- Maar vorige keer was het 4 weken voor AVB examen dus wie weet nu nog steeds.

Het is een lange weg helaas maar het komt goed en over een jaar is het helemaal vergeten.
 
Ja mezzin heel herkenbaar wat je schrijft.

Zoals sommige weten ben ik dus ook overgestapt van rijschool... andere motor andere instructeur.
Veel dingen afleren en zo en wennen aan een andere motor.
Maarvoor mij is dit de beste keuze geweest dat weet ik ondertussen wel al..
Ik leer ineens hoop bij gewoon de simpelste klei e dingetjes.

Ben benieuwd hoe ik het ga ervaren in het verkeer rijden.. ik heb nl ook al 16jaar mijn rijbewijs...


En jorijn dat schakelen komt helemaal goed hoor . Heb de eerste lessen er ook wat mee lopen klooien maar nu gaat het goed is kwestie van gevoel krijgen.
 
Goedemorgen, ik kom ook weer even kijken.
Gisteren les gehad. En de verdraaide slalom en noodstop wilden echt niet!!
Vanmorgen om 8 uur weer op de motor en het ging redelijk. Niet super maar redelijk.
Om 9.45 had ik Avb. En het ging allemaal goed!!! Noodstop was wel goed maar niet netjes, en de acht had ik een schoonheidsfoutje in, maar niets over hoeven te doenen ik ben geslaagd!!!!!!
Zo blij, nu theorie aanvragen en dan op naar het avd examen
 
goed bezig! in principe heb je nu niet meer te maken met Avb-lessen. misschien dat je voor je Avd-examen nog even een paar rondjes draait, maar dat is alleen als je daar zelf om vraagt. ik heb dat nog wel even gedaan, maar vooral omdat mijn Avb-examen bijna een jaar geleden was, en dan zakt het toch wel een beetje weg. en in Eemnes is het eerste wat je moet doen, als je wegrijdt, een halve draai om een hek heen.

theorie is niet zo moeilijk, als het op de verkeersregels aankomt. motor-specifieke vragen zijn een stuk lastiger als je het examen op basis van je autorijbewijskennis (en verder onvoorbereid) doet.
 
Lekker bezig Silvia! Gefeliciteerd, straks lekker de weg op met lessen...enne niet te lang wachten met theorie. ;)
 
vanaf vandaag heb je een jaar de tijd om Avd te halen. je theorie is 1,5 jaar geldig. maar uiteraard doe je beide natuurlijk zo snel mogelijk en daarna lekker :]

wat wel een beetje jammer is, is dat je A1-examen doet (toch? ik las ergens dat je 20 bent. als je binnenkort jarig zou zijn, vind ik het een beetje jammer dat je rijschool je niet heeft geadviseerd te wachten tot je 21e. want dan kan je meteen voor een zwaardere motor rijden. nu moet je eerst een tijd op een veredelde brommer rondtuffen, als ik het goed heb)
 
@Jorijn: ik heb ook erg moeten wennen aan de motor en het gevoel van snelheid, ondanks dat ik sinds 1992 mijn B en sinds 2008 mijn D rijbewijzen heb en beroepsmatig zo rond de 40.000km per jaar zit (en mezelf een goede bestuurder vind, al vind ik niet dat ik dat over mezelf mag zeggen, ik laat dat graag aan anderen over :) ). een geruststelling is wellicht de gedachte dat zo ongeveer alle lesmotoren 'naked bikes' zijn. als je eenmaal je motorrijbewijs hebt kan je zelf kiezen wat je gaat rijden. de een blijft op een naked bike rijden, de ander koopt een rijdend bankstel (Honda GoldWing).
 
@Jorijn: ik heb ook erg moeten wennen aan de motor en het gevoel van snelheid, ondanks dat ik sinds 1992 mijn B en sinds 2008 mijn D rijbewijzen heb en beroepsmatig zo rond de 40.000km per jaar zit (en mezelf een goede bestuurder vind, al vind ik niet dat ik dat over mezelf mag zeggen, ik laat dat graag aan anderen over :) ). een geruststelling is wellicht de gedachte dat zo ongeveer alle lesmotoren 'naked bikes' zijn. als je eenmaal je motorrijbewijs hebt kan je zelf kiezen wat je gaat rijden. de een blijft op een naked bike rijden, de ander koopt een rijdend bankstel (Honda GoldWing).

Ja, jeetje. Het was allemaal wat om in me op te nemen. Wat betreft zelf-evaluatie moet ik meer relaxter er op zitten. Ik besefte me dat ik helemaal verkrampt op dat ding zat omdat ik die motor omhoog moest houden terwijl dat ding dat eigenlijk zelf doet.

Heb deze week nog 4 uur les gepland staan, hoop dat ik flink vooruit ga :-).
 
@meiling het is nu echt leren elke les weer dat is vernieuwend maar heb nu eindelijk het gevoel dat ik goed aan het lessen ben ipv motor rijden zonder veel te leren. Nu tempo op voeren en dan voor het einde van het jaar klaar zijn. Het is wel de beste keus geweest om over te stappen had het alleen veel eerder moeten doen maar hey beter nu dan niet.

Ik heb 8 lessen lopen klooien met schakelen zeker met die trage Yamaha motor nu is het easy omdat de motor zo snel op trekt dat ik rustig kan schakelen. Het is zeker moeilijker de langzamen oefeningen te doen met een sterke motor maar er is veel meer rust en omdat ik zelf ook een 90pk motor ga kopen is het beter om het te leren op een 60-70pk versie ipv 40pk je moet toch leren het gas goed te doseren en dat gaat beter op een sterkere motor.

@Jorijn ontspannen is key dan komt het helemaal goed :)
 
yoo, hier ook een geslaagde voor een AVB vandaag. Eerste keer, ook de theorie was in een keer. Nu nog in een keer het AVD en dan word het een vrij goedkoop motor-rijbewijs. Mijn thundercat staat al op mij te wachten in de schuur!!!
 
hou dit in je achterhoofd: motorrijden is plezier! dat is het eerste wat mijn instructeur tegen me zei. en bij het examen Avd zei hij: je rijdt niet voor mij of voor de examinator, maar je rijdt voor jezelf! en wat doe je op een examen: een f ij n stukje rijden! en tijdens het examen is het jóuw feestje want jíj zit op de motor en wij (examinator en instructeur) zitten in een koekblikje achter je. en serieus: voor ik het wist, waren we alweer terug bij het examencentrum. echt, het stelt geen ruk voor.

bij vertraginsgoefeningen is het van belang dat je met de voetrem niet te hard remt, en de motor het ABS intrapt, indien aanwezig.
 
vanaf vandaag heb je een jaar de tijd om Avd te halen. je theorie is 1,5 jaar geldig. maar uiteraard doe je beide natuurlijk zo snel mogelijk en daarna lekker :]

wat wel een beetje jammer is, is dat je A1-examen doet (toch? ik las ergens dat je 20 bent. als je binnenkort jarig zou zijn, vind ik het een beetje jammer dat je rijschool je niet heeft geadviseerd te wachten tot je 21e. want dan kan je meteen voor een zwaardere motor rijden. nu moet je eerst een tijd op een veredelde brommer rondtuffen, als ik het goed heb)



Hihihihi. Ik doe examen voor mijn A. Ik ben helaas al heel erg lang geen 20 jaar meer (wel het dubbele)

Theorie staat voor de 21e deze maand gepland hoop ik.
En dan maar snel op voor avd. Dat zou pas een goed begin zijn van volgend jaar!
 
:+

volgend jaar pas? toen ik op 19 september 2013 mijn Avb haalde, had mijn instructeur al een vanaf-datum in zijn achterhoofd dat ik Avd kon doen: 17 oktober 2013...als je maar een beetje doorlest en je pikt het goed op, kan je dus vanaf begin november examen doen.
 
Het gaat wel hard naar het einde van het jaar ik hoop dat ik in oktober eindelijk AVB halen kan en dan november gelijk door naar AVD en dan klaar motor kopen nog voor het einde van het jaar! of hij geleverd wordt voor het einde jaar dat is nog weer wat anders maar he het is klaar dit jaar. daar gaat het om maar het is zo traag bij CBR... :(
 
hou dit in je achterhoofd: motorrijden is plezier! dat is het eerste wat mijn instructeur tegen me zei. en bij het examen Avd zei hij: je rijdt niet voor mij of voor de examinator, maar je rijdt voor jezelf! en wat doe je op een examen: een f ij n stukje rijden! en tijdens het examen is het jóuw feestje want jíj zit op de motor en wij (examinator en instructeur) zitten in een koekblikje achter je. en serieus: voor ik het wist, waren we alweer terug bij het examencentrum. echt, het stelt geen ruk voor.

bij vertraginsgoefeningen is het van belang dat je met de voetrem niet te hard remt, en de motor het ABS intrapt, indien aanwezig.

Dit verhaaltje doet mij goed! 7 Oktober afrijden, en maakte me al helemaal druk. Maar zoals jij het zegt, geeft me gewoon een goed gevoel over mijn AVD examen. Het aparte is alleen dat ik met de auto de snelweg het makkelijkst vond, maar met de motor zit ik volgens mijn instructeur al te snel te dicht op mijn voorligger etc.. Zal daar dus goed op moeten letten, maar heb er wel vertrouwen in.

De rest ook gefeliciteerd met hun AVB en/of AVD!
 
Mbt afstand tot de voorligger: mijn instructeur zei steeds tegen me: 2 buslengtes (=24 meter) afstand houden. Op een gegeven moment zat dat tussen mijn oren.
 
:+

volgend jaar pas? toen ik op 19 september 2013 mijn Avb haalde, had mijn instructeur al een vanaf-datum in zijn achterhoofd dat ik Avd kon doen: 17 oktober 2013...als je maar een beetje doorlest en je pikt het goed op, kan je dus vanaf begin november examen doen.



Ik ga er ook vanuit in November avd te kunnen gaan doen, maar ik bedoelde dat ik dan mooi het begin van het seizoen volgend jaar echt kan gaan rijden met hopenlijk een eigen motor.
Mijn man heeft een vfr dus daar kan ik ook mijn eerste kilometers op maken hoop ik ;-)
 
Net ingeschreven in rijschool, mag lessen met Kawasaki ER6N 35kw.
Examen is op 5 november, hopen dat de lessen lekker gaan :9~
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan