Motorrijles: Kletsen over lessen #10, 'Gaan voor de tien!'

Status
Niet open voor verdere reacties.
Kom goed Silvia009. Gewoon je best doen en durven, meer kun je niet doen :)

Ik ben bezig met proefritjes te maken. Afgelopen weekend op de Bandit 600 van een collega gereden. Dat was even wennen, maar na een tijdje krijg je het wel door. Er is wat werk aan en hij heeft een beetje schade, maar daar is de prijs ook naar. Interessante kandidaat, maar ik wil op nog wat meer motoren rijden voordat ik de knoop doorhak.
Heb gisteravond ook een lijntje uitgegooid richting een Suzuki SV650 en ga zo eens bellen om een Yamaha XJ600S te mogen beschouwen.
 
Gewoon genieten van het proef rijden elke motorrijd anders en als je de keuze heb dan moet je gewoon gaan voor de mooiste / beste voor jouw.
 
Lees hier ook een poosje mee, heb alleen nog niet echt gepost. Morgen mag ik voor de eerste keer op voor mijn AVD. Zou blij zijn als ik eindelijk van het lessen af ben en snel kan gaan proefrijden :D

Succes aan iedereen die nog bezig is en gefeliciteerd aan hen die inmiddels geslaagd zijn!
 
Yes, ben geslaagd voor mijn AVD. Het echte werk mag beginnen!

Lessend rijbewijs : A
Eerste rijles : 21 augustus.
Theorie: nog niet bekend
AVB : 30 september
AVD : nog niet bekend
Rijschool : harme Hoek. In Borne.
Lesmotor: yamaha Diversion XJ 600S

Zie enorm op tegen het AVB examen aangeIen het echt heel erg bagger gaat en ik al 2 x het asfalt van dichtbij mocht inspecteren.
Ben denk ik wel 7 keer gevallen tijdens AVB *D veel succes!
 
Laatst bewerkt:
je moet maar zo denken: eerst het zure, dan het zoete. bijzondere verrichtingen is geen bal aan, zo saai. mijn instructeur vond het maar niks dat hij die lessen moest geven. heb je je examen eenmaal gehad, dan wordt er eigenlijk alleen nog maar naar gekeken als je tijdens je Avd-examen b.v. een straatje inrijdt en er staat een vrachtwagen te laden/lossen en je moet keren. dan is het mooi als je een halve draai-zonder-voetje-op-de-straat kan laten zien. na je examen Avb ga je examenroutes rijden. en het Avd-examen zelf? dat is 'gewoon een fijn stukje rijden', zoals mijn instructeur het omschreef. en daar heeft-ie 100% gelijk in gekregen. voor je het weet zijn die 35 minuten om en zit je weer aan tafel in het examencentrum. en als je tijdens het examen 2x hetzelfde foefje moet vertonen is dat niet om je te naaien, maar om je een 2e kans te geven om het (wel) goed te doen. wat voor/tijdens/na je examen rete-belangrijk is en blijft: kijken, kijken, kijken! weten wat er om je heen gebeurt, bij afslaan en daarbij een vrijliggend fietspad kruisend, nog eens goed over je schouder kijken voor je de bocht inzet (ook al heb je al gezien dat er geen fietsers rijden). de examinator wil zien dat je kijkt, dus koppie verdraaien, niet vanuit je ooghoeken kijken.
 
vandaag weer les gehad, mijn langzame slalom ging 3 x goed gewoon. 7x fout hahha maar dat mag de pret niet drukken!
het achtje ging ook wonderbaarlijk goed, ik begon heel rustig met veel achterrem (de moter flink gesmoord ) maar naarmate mijn zelfvertrouwen toenam ging de achter rem er vanaf en gebruikte ik hem nog maar heel sporadisch.
uit parkeervak wegrijden ging ook goed.
voor de eerste x gelopen met de motor dat ding is best zwaar hahaha achteruit in parkeren en dan op de bok zetten.
ik trekken aan het stuur en die motor bewoog geen mm, blijkt dus dat ik gewoon op die bok moet staan dat ie dan vanzelf gaat hihihi.
Donderdag mag ik weer lessen
Maandag lessen, en dan dinsdag om 9.55 uur avb dus om 8 uur al weg voor nog een lesje voor het examen.


Rowili gefeliciteerd met je AVD ben jaloers!!!
hoop dat ik slaag dinsdag en dan ook snel op mag voor AVD.

eerst mijn Theorie nog doen we zo makkelijk
 
De clou met bochtje/slalom/8'tje: ver voor je uit kijken. Niet pal voor je motor, maar een meter of 2, 3. En bij het 8'tje de bocht inkijken waar je naartoe moet.
 
Ha (ex)lessers,

Ik heb een tijdje geleden de vraag gesteld welke rijschool in Ede aan te bevelen is. Inmiddels ben ik geslaagd en heb ik 2 rijscholen gezien.

Mijn ervaring bij DAM:
Heb alleen een intake gedaan bij Dam. Instructeur raadde me aan om 50 uur te lessen! Terwijl ik een gemiddelde leerling was...
De instructeur bij Dam was ook niet bepaald enthousiast bij het lesgeven.
Daarnaast werd op website geadverteerd dat er ieder jaar nieuwe kawasaki's aangeschaft werden, terwijl er in werkelijkheid alleen honda's van een paar jaar oud stonden... Is op zich niet erg, maar geeft wel iets aan over betrouwbaarheid.

(Ik sprak trouwens bij Speelziek een keer een mede motor lesser, die had dezelfde ervaring bij DAM. Zij was aangeraden om 60 uur te lessen! Was dus niet een eenmalige fout dat deze instructeur dit adviseerd)

Mijn ervaring bij Jaap Speelziek:
Super begeleiding, was erg gezellig om met instructeur op pad te gaan. Het grootste verschil is dat je bij Speelziek GENIET van elke rijles!
Ik heb na 25,5 uur lessen m'n rijbewijs gehaald (ongeveer 2 maanden), mede door flexibele planning. Aanrader!

Mocht iemand uit Ede en omstreken nog twijfelen: kies voor Speelziek :)
 
Laatst bewerkt:
inmiddels ben ik ook geslaagd voor A. mijn instructeur (www.motojon.nl in Hilversum) bepaalde (in overleg, uiteraard) wanneer ik examen kon doen. hij had wel zicht op mijn vorderingen en als HIJ vond dat je er klaar voor was, werd de examendatum geprikt en kon je er naartoe werken. soms had je dan de gedachte: 'shit, dán al?!'. ook met het Avd-examen. ik had wel een stok achter de deur: 3 dagen na mijn Avd-examen verliep mijn Avb-examen, dus ik MOEST het wel halen, anders kan je weer overnieuw beginnen met rondjes draaien en slalommen oefenen. de examinatoren in Eemnes weten het inmiddels: als Jon met een kandidaat komt, dan kan die kandidaat r ij d e n, anders komt Jon niet. vandaar dat Jon een slagingspercentage van 96 heeft. en zoals hij altijd zei/zegt: het examen is gewoon 'een fijn stukje motorrijden'. en het is om voor je het weet. ik denk dat ik in totaal ook iets van tegen de 25 lessen (van 1,5 uur) heb gehad. lespakketten verkocht hij niet, want: geen twee leerlingen zijn hetzelfde en je schept dan een bepaalde verwachting bij de leerling: 'na *zoveel* lessen kan ik rijden en doen we examen', en dan doe je examen en dan zak je omdat je te weinig lessen hebt gehad. dus dan klopt het lespakket niet, vindt hij. bovendien zegt de leerling: ik heb voor *zoveel* lessen + examen betaald, dus dan moet ik ook kunnen rijden en doe ik examen. maar de ene leerling is de andere niet. een ander voordeel van Jon vond ik dat je meteen de openbare weg op gaat. de eerste les ga je bij hem achterop naar een parkeerterrein waar hij de bijzondere verrichtingen doet en hij laat je dan ook even wennen aan de motor, hoe je schakelt, hoe je gas geeft en remt. de tweede les ga je dan op je 'eigen' motor naar het parkeerterrein toe, gewoon als verkeersdeelnemer. hij rijdt dan op zijn eigen motor achter je aan en geeft je via het oortje de instructies.

ik heb met steeds meer plezier bij Jon mijn rijlessen gevolgd. wat ook belangrijk is in de opleiding is het commentaar. als dat constant negatief is, ga je van jezelf denken dat je het nooit haalt en dan wordt het ook niks. Jon gaf ook vaak complimenten als het goed ging en als een bepaalde actie of bocht er mooi uitzag. bij mij varieerde zijn commentaar van 'hier begrijp ik nou echt he-le-maal niks van' tot 'ik vind dat we een mooi ritje hebben neergezet, prima, prima'.
Jon rijdt zelf op de motor achter je aan, hij zit dus niet op z'n luie r**t in de auto, maar wordt net zo zijknat als jij, tijdens een stortbui.

:]
 
Laatst bewerkt:
ik zit nu op 5 uur lessen en ga bij 11 uur lessen voor mn avd, is dat nou zo uitzonderlijk of ?
overigens voor mn AVB geslaagd 19 september, 23 oktober het avd ! (eerste mogelijkheid)
 
het Avd-examen verschilt niet veel van een gewone rijles. het enige verschil is dat je instructeur niet op de motor achter je rijdt, maar samen met de examinator in een koekblik, ook wel 'auto' genoemd.

als ik het even voor mezelf bekijk: mijn instructeur liet me vrijwel hetzelfde ritje rijden als tijdens de laatste les ervoor. examinator en instructeur kennen elkaar al een lange tijd (instructeur is door de examinator opgeleid, indertijd. 'Jon, doe jij de route maar'), en zitten in de auto te ouwehoeren over van alles en nog niks. ze zitten heus niet de hele tijd voor zich uit te kijken om te zien of de kandidaat het wel goed doet. nee, de enige keer dat ze opkijken is als het verkeer wat stagneert of als er getoeterd wordt: 'hé, is dat de kandidaat of is het iemand anders?'

mijn instructeur vertelde bij het examencentrum dat hij 2 kandidaten had die bij het eerste bochtje al de fout in gingen (omgevallen motor, het hek inrijden doordat ze de bocht te wijd nam), maar die wel geslaagd zijn. zo zie je maar, dat het examen niet veel voorstelt. en heel belangrijk: je rijdt niet voor de instructeur of examinator, maar je rijdt voor JEZELF. je kijkt natuurlijk wel duidelijk om je heen en in je spiegels, maar je moet niet in je spiegels kijken onder het motto van 'zitten ze nog achter me?' of 'ojee, ik ben ze kwijt!'. eigenlijk moet je er een beetje voor zorgen dat je ze 'zoek' rijdt. want je rijdt als motorrijder tenslotte iets harder dan de rest.

aan het begin van de rit wordt er, bij de motor, iets gevraagd over BRAVO-A. bij mij ging dat over de banden, aandrijving en oliecontrole. daarna 'een fijn stukje rijden' met de motor, met onderweg een stopproef (een stop-&-go) en toen weer terug naar het examencentrum, waar het afgesloten werd met een handdruk en een opmerking over 'doorrijden bij geel'. bij elkaar was het nog geen uur.

motorrijden is plezier! en je moet het voor jezelf zo makkelijk mogelijk maken.
 
Hello :W

Mijn naam is Yvonne (20jr) en het lijkt me gezellig om mee te kletsen over het lessen.
Ik ben inmiddels zelf ook begonnen voor mijn A2 :)

( Hier voor ook voor A1 gelest maar mee moeten stoppen i.v.m. een te druk schema..
Nu heb ik het minder druk en ben ik inmiddels ook oud genoeg om op te gaan voor A2. Dus nu weer lekker opnieuw begonnen! )

Paspoortje:
[Yvonne94]
Lessend rijbewijs: A2
Eerste rijles: 03-09-2014
Theorie: -nogeffedoen-
AVB: -noggeendatum-
AVD: -noggendatum-
Rijschool: Motostore Driving Academy te Barendrecht (ZH)
Lesmotor: Suzuki Gladius

Ik mag morgen weer, whoohoo! *O*
Succes mede lessers! :j
 
Hier nog een DAM-lesser uit Ede.

Lesmotor: Honda CBF 500/Honda CBF 600
Rijschool: Dam Ede
Lessend rijbewijs: A
Eerste rijles: 18-08-2014
Examen theorie: 01-10-2014
Examen AVB: 16-10-2014

Vandaag weer een les langzame oefeningen gehad; eerst op de 600, daarna op de 500. Zowel de langzame slalom als het achtje heb ik nu goed onder de knie. Achtje is vooral van de koppeling afblijven en durven vertrouwen op je stuurkunsten. Slalom is in mijn geval juist veel meer koppeling gebruiken. Dit voelde bij de eerste les onnatuurlijk aan. Gaat nu heel veel beter.

Komende twee lessen weer snelle oefeningen bij het Gelredome :)
 
Laatst bewerkt:
ben benieuwt, beetje laat om je succes te wensen,
ik heb morgen om 08:55 mijn AVD, kan de spanning in me buik wel voelen :S
heeft iemand nog wat tips?
Ben geslaagd :) Rit was niet perfect, maakte wat slordigheid foutjes door de zenuwen. Daarna herpakte ik me gelukkig en dat vond de examinator ook, door het totaal plaatje van de rit ben ik geslaagd.

Morgen rijbewijs met spoed aanvragen en heb voor donderdag al een proefritje gepland staan *D
 
van harte martijn!

Vandaag het achtje en de langzame slalom gedaan, en lopen+parkeren. Lekker nog even puntjes op de I en dan een datum prikken voor mijn avb
 
Ben geslaagd :) Rit was niet perfect, maakte wat slordigheid foutjes door de zenuwen. Daarna herpakte ik me gelukkig en dat vond de examinator ook, door het totaal plaatje van de rit ben ik geslaagd.

Morgen rijbewijs met spoed aanvragen en heb voor donderdag al een proefritje gepland staan *D
Gefeliciteerd!
Waarom vandaag het rijbewijs niet aangevraagd? Had mijn rijbewijs amper een uur na afrijden al aangevraagd :)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan