AFR richtlijnen tbv afstelling CBR900 (carbs)

24 jun 2009
36
0
Ben mijn CBR900 carburateur fiets aan het afstellen met een lambdasensor.
Graag wou ik wat richtlijnen qua AFR waardes, het makkelijkste is denk ik om dit schematje in te vullen:

Stationair: ...

--------------------------------------Gasstand:
-----------------------------Laag-----Middel-----Hoog
----------------Laag---------...---------...---------...
Toerental:----middel-------...---------...---------...
----------------hoog ---------X---------... --------...


Bedankt
 
Laatst bewerkt:
Één sensor per uitlaatbocht?

En waarom zou een af ratio per toerental anders moeten zijn? En zijn hordes mensen die juist een vlakke curve proberen te krijgen.

En nog even een vraag. Is er een specifieke reden om te willen afstellen?
 
Deze staat behoorlijk goed.
full
 
Deze staat behoorlijk goed.
[afbeelding]

Je hebt gelijk wat toerental betreft maar er zit wel degelijk verschil in de gewenste AFR bij verschillende belastingen (rijker bij vol gas als bij weinig gas)

Die run is uitsluitend bij volgas genomen en ik verzeker je dat hij een andere AFR heeft bij bijv halfgas, de vraag is dus alleen wat dan een handig mikpunt is.
 
Je hebt gelijk wat toerental betreft maar er zit wel degelijk verschil in de gewenste AFR bij verschillende belastingen (rijker bij vol gas als bij weinig gas)

Die run is uitsluitend bij volgas genomen en ik verzeker je dat hij een andere AFR heeft bij bijv halfgas, de vraag is dus alleen wat dan een handig mikpunt is.
Nee.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Even over de schaal verdeling bij die uit draai
Van 0 tot 20 , je zit op zijn hoogst tussen 10 en 17 ( buiten die waardes loopt ie toch niet )
Niet echt belangrijk. Ik denk dat dat wel in de instellingen van die vermogensbank of de software zit of :)

Gaat hooguit om hoe goed iets af te lezen is, hoe nauwkeurig.

Het plaatje staat er bij als voorbeeld, van een AF ratio door de toeren heen. En dat dan best een vlakkere lijn mag zijn, zo dicht mogelijk bij ideaal.

Dat "ideaal" staat in dat plaatje trouwens als rode streepjes-lijn, om goed te kunnen zien of de meting er in de buurt komt (ook ivm de ruime schaalverdeling.
 
Niet echt belangrijk. Ik denk dat dat wel in de instellingen van die vermogensbank of de software zit of :)

Gaat hooguit om hoe goed iets af te lezen is, hoe nauwkeurig.

Het plaatje staat er bij als voorbeeld, van een AF ratio door de toeren heen. En dat dan best een vlakkere lijn mag zijn, zo dicht mogelijk bij ideaal.

Dat "ideaal" staat in dat plaatje trouwens als rode streepjes-lijn, om goed te kunnen zien of de meting er in de buurt komt (ook ivm de ruime schaalverdeling.

Toch mis je weer het feit dat dit uitsluiten WOT (wide open trottle) bij verschillende toerentallen, en ik dus vraag naar andere gasstanden, en geloof me daar zit veel verschil in.

Heb het al gevonden:
afrtable.GIF


kolom geeft het inlaat vacuum aan en is dus direct in verhouding met gasstand.


Kon het eerder niet vinden omdat ik niet op de juiste zoekterm kon komen, het betreft dus een AFR target table.
Uiteraard is dit voor injectie en dus kan ik niet zo precies afstellen, maar het gaat erom waarop te mikken.
 
Laatst bewerkt:
Toch mis je weer het feit dat dit uitsluiten WOT (wide open trottle) bij verschillende toerentallen, en ik dus vraag naar andere gasstanden, en geloof me daar zit veel verschil in.

Ah, nu snap ik wat je bedoeld.
Mijn voorbeeldje was bedoeld om lijnen tov een ideaal aan te geven.
Natuurlijk moet je ook weten wat de boel doet bij gas terug, afremmen op motor, constant half-gas, etc.
Heb het al gevonden:
[afbeelding]

kolom geeft het inlaat vacuum aan en is dus direct in verhouding met gasstand.


Kon het eerder niet vinden omdat ik niet op de juiste zoekterm kon komen, het betreft dus een AFR target table.
Uiteraard is dit voor injectie en dus kan ik niet zo precies afstellen, maar het gaat erom waarop te mikken.
Mooi zo. :)

Ik was al benieuwd hoe dit voor elkaar wilde krijgen met een carb, maar ik zie dat je dat al door hebt :)

Heb je ook een afleesmogelijkheid tijdens rijden?
En ook per cilinder, of één sensor?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik zal me even voorzichtig uitdrukken: ik heb enigszins de indruk dat een of meerdere personen hier niet weten waar ze over praten.

Verklaar je nader, misschien behoed je iemand voor een fout.

Mijn vraag ging er iig alleen om dat ik weet hoe rijk hij moet staan bij vol gas (12.5 - 13.5AFR dus) hetzelfde voor stationair (zal in mijn geval rond de 15 - 15.5AFR worden) en bij half gas dus rond de 14.5

Mee eens?

Wat andere mensen er allemaal bij halen kan ik ook niets aan doen.

Heb nog niet kunnen loggen met mijn lambdasensor, komt binnekort.
Maar in hoeverre ik even snel naar mijn display kon kijken, lijkt het erop dat ik nu bij vol gas richting de 12 AFR ga dus dat de sproeier één maatje kleiner zou mogen.

Stationair rond de 14.5 dus zou de luchtschroef nog een kwart slag uit kunnen draaien.

En half gas zat dacht ik rond de 13.5 dus de naald kan wel een standje omlaag.

Ook mee eens?
 
Verklaar je nader, misschien behoed je iemand voor een fout.

Mijn vraag ging er iig alleen om dat ik weet hoe rijk hij moet staan bij vol gas (12.5 - 13.5AFR dus) hetzelfde voor stationair (zal in mijn geval rond de 15 - 15.5AFR worden) en bij half gas dus rond de 14.5

Mee eens?

Wat andere mensen er allemaal bij halen kan ik ook niets aan doen.

Heb nog niet kunnen loggen met mijn lambdasensor, komt binnekort.
Maar in hoeverre ik even snel naar mijn display kon kijken, lijkt het erop dat ik nu bij vol gas richting de 12 AFR ga dus dat de sproeier één maatje kleiner zou mogen.

Stationair rond de 14.5 dus zou de luchtschroef nog een kwart slag uit kunnen draaien.

En half gas zat dacht ik rond de 13.5 dus de naald kan wel een standje omlaag.

Ook mee eens?
Ik ben niet zo thuis in de materie, en nu begrijp ik dat je gaat loggen met een lambdasensor. Een enkele sensor voor 4 cilinders? Is het een geijkt instrument? Op een testbank of op straat?
Hoe weet je of alle cilinders gelijk zijn of gelijk moeten zijn?
Carbs afstellen lijkt mij iets anders dan een injectie mappen. Bovendien beïnvloeden bij een carburateur de parameters elkaar.
Ik denk zelfs dat het getoonde AFR schemaatje niet bruikbaar is voor jouw motor.
ook zijn niet alle antwoorden even deskundig, maar dat houd je altijd. O-)
 
Meet je ook je inlaatvacuum?



Nee, waarvoor zou dat nodig zijn?

De carburateurs zijn gewoon netjes gesynchroniseerd.

Ik ben niet zo thuis in de materie, en nu begrijp ik dat je gaat loggen met een lambdasensor. Een enkele sensor voor 4 cilinders? Is het een geijkt instrument? Op een testbank of op straat?
Hoe weet je of alle cilinders gelijk zijn of gelijk moeten zijn?
Carbs afstellen lijkt mij iets anders dan een injectie mappen. Bovendien beïnvloeden bij een carburateur de parameters elkaar.
Ik denk zelfs dat het getoonde AFR schemaatje niet bruikbaar is voor jouw motor.
ook zijn niet alle antwoorden even deskundig, maar dat houd je altijd. O-)

Enkele sensor, en natuurlijk geijkt.

Ik ben het nog niet tegen gekomen dat mensen 4 verschillende sproeiers gebruiken en de gasnaalden op verschillende hoogtes hebben, dus waarom het zo ingewikkeld moet zijn ontgaat mij.

Met een goede meter een AFR logje maken van een vol gas acceleratie in zijn derde versnelling is toch prima te gebruiken om wat fijner te stellen dan alleen zorgen dat hij niet stotterd of bwoaapt?



Is er iemand die ervaring heeft met het afstellen van een carburateurfiets en kan reageren of mijn inschatting een beetje klopt:

Mijn vraag ging er iig alleen om dat ik weet hoe rijk hij moet staan bij vol gas (12.5 - 13.5AFR dus) hetzelfde voor stationair (zal in mijn geval rond de 15 - 15.5AFR worden) en bij half gas dus rond de 14.5

Mee eens?

Wat andere mensen er allemaal bij halen kan ik ook niets aan doen.

Heb nog niet kunnen loggen met mijn lambdasensor, komt binnekort.
Maar in hoeverre ik even snel naar mijn display kon kijken, lijkt het erop dat ik nu bij vol gas richting de 12 AFR ga dus dat de sproeier één maatje kleiner zou mogen.

Stationair rond de 14.5 dus zou de luchtschroef nog een kwart slag uit kunnen draaien.

En half gas zat dacht ik rond de 13.5 dus de naald kan wel een standje omlaag.

Ook mee eens?
 
Laatst bewerkt:
Als ik naar die AFR tabel kijk dan is er afhankelijk van het inlaatvacuum nogal wat verschil tussen de goede waarde, bij gelijkblijvend toerental.

En de stand van je gasnaald is afhankelijk van dat inlaatvacuum, niet rechtstreeks van de gaskleppositie.

Die linker balk druk de "motor belasting" uit, en dat kan je idd op verschillende manieren uitdrukken, inlaatvacuum, maar je zou er net zo goed een balk kunnen neerzetten van 0 tot 100% gashendelstand, zijn ook zat tabellen mee te vinden, ligt eraan of je afstelt in Alpha N of niet

Wel een goed punt met wat betreft de gasklep en vacuumschuif en dat die niet gelijk opgaan, hetzelfde had ik ook al voorzien, en vandaar dit eerdere topic van mij:
Snelheid openen Keihin CV carburateur Honda CBR900

Het enige wat dat betekend is dat ik niet meteen kan zeggen dat het aan de sproeier ligt als ik vol gas geef, en dat je wat moet puzzelen om bij een bepaald toerental en gasstand te vinden wat je moet aanpassen (sproeier of gasnaald etc).
Maar de AFR waar je op mikt blijft natuurlijk wel hetzelfde
 
Laatst bewerkt:
Die linker balk druk de "motor belasting" uit, en dat kan je idd op verschillende manieren uitdrukken, inlaatvacuum, maar je zou er net zo goed een balk kunnen neerzetten van 0 tot 100% gashendelstand, zijn ook zat tabellen mee te vinden, ligt eraan of je afstelt in Alpha N of niet

Wel een goed punt met wat betreft de gasklep en vacuumschuif en dat die niet gelijk opgaan, hetzelfde had ik ook al voorzien, en vandaar dit eerdere topic van mij:
Snelheid openen Keihin CV carburateur Honda CBR900

Het enige wat dat betekend is dat ik niet meteen kan zeggen dat het aan de sproeier ligt als ik vol gas geef, en dat je wat moet puzzelen om bij een bepaald toerental en gasstand te vinden wat je moet aanpassen (sproeier of gasnaald etc).
Maar de AFR waar je op mikt blijft natuurlijk wel hetzelfde
Ik heb ook even gekeken in je andere topic.
Als je een motor wilt hebben die bij elk toerental goed op het gas reageert, moet je de airbox niet openzagen. Dit heeft inderdaad grote invloed op de stand van de gasschuiven. Als je pech hebt gaan die helemaal niet meer open. "Tuning". :+
In de jaren '90 las ik eens in een Engels motorblad een mooi artikel over een getunede Blade. Er was erg veel aan de motor gedaan, ook de nokkenassen, koppen etc.
De motor liep er goed en men hing ermee naar de Dyno.
De grap was dat de vermogenskromme precies overlapte met die van een standaard motor. :+
 
Laatst bewerkt:
Nee, waarvoor zou dat nodig zijn?

De carburateurs zijn gewoon netjes gesynchroniseerd.Enkele sensor, en natuurlijk geijkt.

Ik ben het nog niet tegen gekomen dat mensen 4 verschillende sproeiers gebruiken en de gasnaalden op verschillende hoogtes hebben, dus waarom het zo ingewikkeld moet zijn ontgaat mij.

Met een goede meter een AFR logje maken van een vol gas acceleratie in zijn derde versnelling is toch prima te gebruiken om wat fijner te stellen dan alleen zorgen dat hij niet stotterd of bwoaapt?



Is er iemand die ervaring heeft met het afstellen van een carburateurfiets en kan reageren of mijn inschatting een beetje klopt:

Als je verschil hebt in de klepspeling, heb je al verschil in de cilindervulling, dus niet alleen de carb afstelling beinvloedt het mengsel. Als de verschillen erg klein zijn, merk je er weinig van, maar zijn ze wat groter, dan merk je het wel degelijk.
Niet voor niets moet je na elke keer kleppen stellen de synchronisatie opnieuw uitvoeren.
Als alles redelijk gelijk staat, kan je volstaan met een uitlaatgas meting op alle 4 cilinders tegelijk, maar wil je absolute zekerheid, dan meet je per cilinder.
 
Nee, waarvoor zou dat nodig zijn?

De carburateurs zijn gewoon netjes gesynchroniseerd.Enkele sensor, en natuurlijk geijkt.

Ik ben het nog niet tegen gekomen dat mensen 4 verschillende sproeiers gebruiken en de gasnaalden op verschillende hoogtes hebben, dus waarom het zo ingewikkeld moet zijn ontgaat mij.

Met een goede meter een AFR logje maken van een vol gas acceleratie in zijn derde versnelling is toch prima te gebruiken om wat fijner te stellen dan alleen zorgen dat hij niet stotterd of bwoaapt?



Is er iemand die ervaring heeft met het afstellen van een carburateurfiets en kan reageren of mijn inschatting een beetje klopt:
Als drie carbs te rijk staan, en één een verstoppinkje heeft, kun je als meetresultaat een perfecte score hebben.

Daarnaast zijn er best modellen waarin niet in elke carb dezelfde sproeiers zit. Af fabriek al.


Maar even terug naar je tabel:
Hoe weet je dat deze waarden een na te streven ideaal voor jouw motor zijn?
 
Als drie carbs te rijk staan, en één een verstoppinkje heeft, kun je als meetresultaat een perfecte score hebben.

Daarnaast zijn er best modellen waarin niet in elke carb dezelfde sproeiers zit. Af fabriek al.


Maar even terug naar je tabel:
Hoe weet je dat deze waarden een na te streven ideaal voor jouw motor zijn?


Heeft dat niet te maken met de juiste lucht/brandstof verhouding voor optimale verbranding en/of maximaal vermogen ? Ik dacht, dat die waarden redelijk universeel zijn.
 
Heeft dat niet te maken met de juiste lucht/brandstof verhouding voor optimale verbranding en/of maximaal vermogen ? Ik dacht, dat die waarden redelijk universeel zijn.


Als drie carbs te rijk staan, en één een verstoppinkje heeft, kun je als meetresultaat een perfecte score hebben.

Daarnaast zijn er best modellen waarin niet in elke carb dezelfde sproeiers zit. Af fabriek al.


Maar even terug naar je tabel:
Hoe weet je dat deze waarden een na te streven ideaal voor jouw motor zijn?


Die vraag is de hele reden voor het beginnen van het topic!
Maar heb nog niet antwoord gehad daarop door iemand met ervaring, wel zijn er n heel hoop andere problemen zijn aangedragen wat natuurlijk prima is, maar daar heb ik er nu even genoeg van.

Wat betreft fabrieks af verschillende sproeiers, ja dat klopt 1 maatje, maar we hebben het hier over een motor die niet meer standaard is en er een dynojet setje in zit.
De gemiddelde persoon die prima een carburateurfiets kan afstellen haald het in dat geval echt niet in zijn hoofd om verschilende sproeiers te gebruiken.

Als je verschil hebt in de klepspeling, heb je al verschil in de cilindervulling, dus niet alleen de carb afstelling beinvloedt het mengsel. Als de verschillen erg klein zijn, merk je er weinig van, maar zijn ze wat groter, dan merk je het wel degelijk.
Niet voor niets moet je na elke keer kleppen stellen de synchronisatie opnieuw uitvoeren.
Als alles redelijk gelijk staat, kan je volstaan met een uitlaatgas meting op alle 4 cilinders tegelijk, maar wil je absolute zekerheid, dan meet je per cilinder.

Jezusmina mensen, natuurlijk kan het altijd beter maar dat vraag ik toch niet?
Ik heb 1 sensor en heb hulp nodig om daarmee af te stellen, de meeste mensen stellen gewoon af op gehoor en gevoel en ik probeer het nu een stukje preciezer nog te doen, wat is het grote probleem?


No offence ik waardeer de input, maar het mist het doel van het topic een beetje, en ik merk dat dat vaak gebeurd op het motorforum.


Ik heb ook even gekeken in je andere topic.
Als je een motor wilt hebben die bij elk toerental goed op het gas reageert, moet je de airbox niet openzagen. Dit heeft inderdaad grote invloed op de stand van de gasschuiven. Als je pech hebt gaan die helemaal niet meer open. "Tuning". :+
In de jaren '90 las ik eens in een Engels motorblad een mooi artikel over een getunede Blade. Er was erg veel aan de motor gedaan, ook de nokkenassen, koppen etc.
De motor liep er goed en men hing ermee naar de Dyno.
De grap was dat de vermogenskromme precies overlapte met die van een standaard motor. :+

Ook dit weet ik, maar is iets wat ik gewoon een keer wil proberen, je komt geen stap verder als je altijd alleen maar focust op wat er mis kan gaan.
 
Laatst bewerkt:
Heeft dat niet te maken met de juiste lucht/brandstof verhouding voor optimale verbranding en/of maximaal vermogen ? Ik dacht, dat die waarden redelijk universeel zijn.
Ik denk dat een hoop waarden uit een matrixje ingegeven zijn door technische (on)mogelijkheden. En niet per definitie omdat het ideaal is.

Even in gedachten houden dat het gebruikt gaat worden voor carbs.

Misschien kan ik het beter anders verwoorden. Ik denk dat het ts heel veel inspanning gaat kosten om de eerder genoemde waaden te reproduceren.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik denk dat een hoop waarden uit een matrixje ingegeven zijn door technische (on)mogelijkheden. En niet per definitie omdat het ideaal is.

Even in gedachten houden dat het gebruikt gaat worden voor carbs.

Misschien kan ik het beter anders verwoorden. Ik denk dat het ts heel veel inspanning gaat kosten om de eerder genoemde waaden te reproduceren.


Ik denk dat dat wel meevalt, ook met carbs kan je een hele goede afstelling over het hele toerenbereik bereiken. Daarom is een AF meter een handig hulpmiddel, om te kijken of je goed zit.
 
Terug
Bovenaan Onderaan