Honda CM 400 T uit 1979; voorvork wil niet uit elkaar

fixiepowerr

Die hard MF'er
18 mei 2009
427
109
Hallo Allen!

Ik ben de keerringen aan het vervangen van deze voorvork echter loop ik tegen een probleem aan.

Het volgende heb ik gedaan:

Bovenste dop eruit gedraaid, veer eruit, olie eruit laten lopen.
Imbusbout aan de onderkant los en eruit, demper plus demperveer eruit gehaald.
Stofkap en circlip die de keerring op zijn plek houdt eruit.

Nu zou ik in theorie de binnenpoot met een beetje gepast geweld uit de buitenpoot moeten kunnen trekken.

Niet dus. Als ik de binnenpoot helemaal uittrek, hoor ik een klonk geluid. Ook heb ik de 'slide hammer' techniek geprobeerd. Op diverse youtube filmpjes (gaat wel over andere vorken) komt de keerring er met een paar flinkse slagen uit en de binnenpoot ook uit de buitenpoot.


Ik heb echt wel mijn best gedaan en zelfs al de buitenpoot verwarmd daar waar de keerring zit, maar die keerring verschuift geen millimeter de binnenpoot komt er gewoon niet uit.

Dit is overigens niet de luchtondersteunde vork die op latere modellen zat en glijbussen heeft. Deze vork heeft, voor zover ik op de fiche kan zien, geen glijbussen die bij andere vorken nog weleens vast willen gaan zitten en hetzelfde symptoom veroorzaken.

Nog een vraag: Ik heb de veren 5 cm ingekort om de voorkant te verlagen (Brat style wannabe) en daar een tijd mee gereden. Als ik hard remde (erg lastig met die fossiele voorrem) sloeg de vork weleens door.

Kan dit ervoor gezorgd hebben dat de binnenpoot nu aan het uiteinde een opstaand randje heeft gekregen dat blijft hangen op de vastgeroeste keerring? (Zat veel troep en corrosie op circlip en keerring)

Of moet ik gewoon een paar ballen groeien en operation rolling thunder starten?
 
Verwarmen met een verfstripper en dan flink snukken.
De kans is groot dat je de glijbussen beschadigd maar er zal niks anders op zitten.
Heb je na het inkorten van de veren een bus op de terugslagveren geplaatst van ongeveer dezelfde lengte als je van de veer hebt gehaald?
 
Nope zoals eerder vermeld geen glijbussen. Ik had een bus op de terugslagveren moeten plaatsen, maar daar kwam ik pas later achter. Ook een reden dat ik de poten nu uit elkaar wilde halen, hoewel voor het plaatsen van de bus de binnenpoot niet uit de buitenpoot hoeft.

Maar ik had het idee dat de keerringen door het doorslaan iets waren gaan zweten, daarom wil ik ze vervangen.

New balls it is!
 
Laatst bewerkt:
Dank allen.Ik heb het opgegeven. De keerringen waren niet kapot, ze zweetten hooguit een beetje.

Als het klopt dat er wel glijbussen inzitten, sneuvelen die als ik het wel voor elkaar krijg de poten uit elkaar te krijgen. En zie die glijbussen vervolgens nog maar eens te vinden voor zo'n fossiel als mijn motortje. Laat staan wat ze dan moeten kosten...

Heb de boel weer in elkaar gezet met verse olie en de afstandbusjes onder de terugslagveer.
 
Laatst bewerkt:
Dank allen.Ik heb het opgegeven. De keerringen waren niet kapot, ze zweetten hooguit een beetje.

Als het klopt dat er wel glijbussen inzitten, sneuvelen die als ik het wel voor elkaar krijg de poten uit elkaar te krijgen. En zie die glijbussen vervolgens nog maar eens te vinden voor zo'n fossiel als mijn motortje. Laat staan wat ze dan moeten kosten...

Heb de boel weer in elkaar gezet met verse olie en de afstandbusjes onder de terugslagveer.
Kreeg je die er zo door de binnenpoot uit?
 
Heb een bus tussen, misschien moet ik het demperveer noemen, en demper gedaan en dat geheel gaat eruit via de binnen poot als eenmaal de inbus bout onderaan de buitenpoot los is.

Het handboek heeft het over een 'damper rod' en 'damper rod spring'. Het is een klein veertje. Ik weet niet of dat het zelfde is als terugslagveer in het Nederlands.
 
Laatst bewerkt:
Dank allen.Ik heb het opgegeven. De keerringen waren niet kapot, ze zweetten hooguit een beetje.

Als het klopt dat er wel glijbussen inzitten, sneuvelen die als ik het wel voor elkaar krijg de poten uit elkaar te krijgen. En zie die glijbussen vervolgens nog maar eens te vinden voor zo'n fossiel als mijn motortje. Laat staan wat ze dan moeten kosten...

Heb de boel weer in elkaar gezet met verse olie en de afstandbusjes onder de terugslagveer.

Waarom er niet uitsmelten zoals ik voorstelde. Zo heb ik het ook een keer gedaan bij poten die met geen mogelijkheid uit elkaar te krijgen waren.
 
Terug
Bovenaan Onderaan