2-compo-nep-metaal vraagje

sammie

MF veteraan
10 nov 2003
31.117
8.244
Assen
Hoi mensen,
Een gat in een as waar de lepel voor de jawa-halfautomaat heel loopt is wat uitgelubbert, wat resulteert in af en toe blijven hangen van de halfautomaat.

Dus, er is een as, waar een gat overdwars doorheen loopt. Daardoorheen komt een pen die een lepel op z'n plek houdt.
Deze as is niet te vervangen zonder het - verse- blok te splitsen, waar ik weinig zin in heb.

Nu overweeg ik een poging te wagen met 2 compo-ne metaal pasta dit gat te vullen en dan de licht ingevette pen op z'n plek te drukken, zodat de overtollige ruimte wordt opgevuld.
Uiteraard komen er enige krachten op te staan.

Kan iemand me een bep. merk/type kneedbaar nep-metaal af/aanraden?
 
Maar als je er 2 compo spul in doet en dan die pen erdoorheen drukt, dan druk je dat 2 compo spul er toch aan de andere kant uit? En dat zit dan toch in je blok, waardoor het overal tussen kan komen?

Daarbij kun je de binnenkant van de as nooit schoon genoeg krijgen om het spul goed te laten hechten.

Of zie ik het verkeerd en loopt dat gat niet in de lengte door die as heen, maar in de breedte?
 
Laatst bewerkt:
Kan prima, wel moet je zorgen dat je de plaats waar je het spul aan brengt goed schoon en ruw maakt.
En het ook goed de tijd geven om uit te harden.
De pen er door drukken ga je niet redden denk ik, dat spul schuift er zo mee uit, beter is om het als plamuur te gbruiken, laagje aanbrengen, uit laten harden en dan op maat vijlen of frezen.

Ik gebruik het van Berner maar Griffon is ook goed en iets beter verkrijgbaar.

https://shop.berner.eu/berner/nl/category/667212/Chemie/Lijmen/Kneedbaar+metaal+2K

Bouwmateriaal online bestellen - Webshop
 
Laatst bewerkt:
Dat is ook iet wat je kan proberen inderdaad, ik zou het aanbrengen, op laten drogen, met een ronde vijl ongeveer op maat vijlen en dan die pen er in slaan eventueel met wat loctite om hem vast te lijmen.
 
mja, met een vijl of boor kom je er niet bij, dan zou'k beter de hele manchet met 2 compo-spul kunnen verlijmen? maar het moet ook weer een keer los kunnen.. of evt inderdaad met lagerspeling-opvul-loctite..
nou ja, eerst maar's een nachtje over pitten ende slapen..
 
In zo'n tube nep-metaal zit meer dan genoeg om wat verschillende mogelijkheden te proberen, dus er is niets aan de hand als het de eerste keer niet lukt.
 
Oude truc die ik ooit eens heb gelezen op dit geweldige forum voor uitgelubberde/speling hebbende as dingessen :

Voelermaatjes gebruiken.

Gewoon de kleinste maat (of net die nodig hebt) op maat knippen, om de as wikkelen, en dan in het asgat proppen.

Zelf nog nooit geprobeerd, maar het leek me wel een mooie (aldan niet een 'meer jarig tijdelijke') oplossing. :)
 
Oude truc die ik ooit eens heb gelezen op dit geweldige forum voor uitgelubberde/speling hebbende as dingessen :

Voelermaatjes gebruiken.

Gewoon de kleinste maat (of net die nodig hebt) op maat knippen, om de as wikkelen, en dan in het asgat proppen.

Zelf nog nooit geprobeerd, maar het leek me wel een mooie (aldan niet een 'meer jarig tijdelijke') oplossing. :)


Daar kun je beter latoenkoper voor gebruiken, maar echt strak krijg je het niet met dat soort oplossingen.
 
Ik probeer out of the box te denken:

Gat ruimen tot een precieze en ronde maat.
Asje plaatselijk wat oplassen en afdraaien op dito maat minus de draai-marge.
 
Gat uitboren in beide gaten is de mooiste oplossing, maar je komt er zo met de boor niet bij, dan zou ik de as er uit moeten halen en darrvoor alleen het blok splitsen, en da doe'k nie..
 
Terug
Bovenaan Onderaan