Motorblok FZR 400RR ingeslagen klep???

M10000

Die hard MF'er
13 mrt 2009
512
62
hellevoetsluis
Beste foromleden,

ik zit met mijn handen in het haar, want dit is de volgende financiële tegenslag.

Twee weken geleden heb ik motorpech gekregen met mijn fzr 400rr uit 92.
Hij liep al niet helemaal lekker en op een gegeven moment viel ik in 1x terug en wou die niet meer starten. Staat inmiddels al 2 weken bij de motorzaak en we zijn nu op het do of don't punt gekomen:

cilinder 1 en 2 zijn gewoon helemaal goed, 3 en 4 niet want die blazen hun druk terug.
bijna alle klepplaatjes zijn 0,12 (tussen 0,11 en 0,20 moet het zitten) behalve 2, die zitten op minder dan 0.05. En dit verklaard ook waarom de motor met nieuwe bougies, gereinigde carbs etc. zo slecht loopt. Nou paste geen van de drie aanwezige compressiemeters op het blok, omdat deze een rare hoek heeft. Nu wordt het morgen nog een keer geprobeerd met een oliedrukmeter met een flexibele slang, maar het schijnt niks aan het probleem af te doen. Er is al een test gedaan met water en dat loopt er op een gegeven moment alsnog doorheen, lekke klep dus.

Het volgende is het dilemma:

1: De nokassen gaan eruit, kleppen worden dan dus gecontroleerd en gesteld met (hopelijk beschikbare) klepplaatjes. Als dan blijft dat de klep toch doorgeslagen is, dan is het blok economisch gezien afgeschreven omdat de arbeidsuren ontzettend hoog zijn.

2: De nokassen gaan eruit. De 0,05 kleppen kunnen d.m.v. een kleiner plaatje weer goed worden gemaakt en het blok loopt na afstellen weer goed = kleine kans

3: Blok eruit halen, nieuw blok zoeken en hopen dat het donor blok goed is.

Mij werd nu keus opgelegd het nog te proberen voor 200 euro (optie 1 en 2) of de motor mee terug te nemen en proberen zelf de kleppen te stellen of een ander blok te zoeken. Kleppen stellen kan ik echter niet en een nieuw blok zoeken is ook een heel gedoe.

Voor de rest ziet het blok er nog goed uit. Alle inlaat en uitlaatporten zijn goed, carbs zijn mooi dus het blok is eigenlijk het redden waard....


Wat is jullie mening hierover en heeft iemand dit of iets soortgelijks meegemaakt?


Alvast bedankt!
 
Laatst bewerkt:
even simple om uit te testen. misschien lucht in de benzineslang.
hiervoor moet je ff met 2en zijn. als de motor loopt moet je de benzineslang verticaal zien te krijgen (tank optillen) en dan of geduldig zijn of even meer touren draaien dan gaat t sneller. Er zit nl een soort van omgekeerde zwanenhals in de brandstofslang als deze normaal geplaatst is, de brandstofpomp krijgt die luchtbel er niet altijd uit.
je hoort het gelijk als t dat is hij blijft dan ook stationair lopen als je de instellingen niet te ver verdraaid hebt. als dit niet binnen korte tijd werkt dan is het misschien ergens valse lucht.
 
even simple om uit te testen. misschien lucht in de benzineslang.
hiervoor moet je ff met 2en zijn. als de motor loopt moet je de benzineslang verticaal zien te krijgen (tank optillen) en dan of geduldig zijn of even meer touren draaien dan gaat t sneller. Er zit nl een soort van omgekeerde zwanenhals in de brandstofslang als deze normaal geplaatst is, de brandstofpomp krijgt die luchtbel er niet altijd uit.
je hoort het gelijk als t dat is hij blijft dan ook stationair lopen als je de instellingen niet te ver verdraaid hebt. als dit niet binnen korte tijd werkt dan is het misschien ergens valse lucht.

_O-
 
even simple om uit te testen. misschien lucht in de benzineslang.
hiervoor moet je ff met 2en zijn. als de motor loopt moet je de benzineslang verticaal zien te krijgen (tank optillen) en dan of geduldig zijn of even meer touren draaien dan gaat t sneller. Er zit nl een soort van omgekeerde zwanenhals in de brandstofslang als deze normaal geplaatst is, de brandstofpomp krijgt die luchtbel er niet altijd uit.
je hoort het gelijk als t dat is hij blijft dan ook stationair lopen als je de instellingen niet te ver verdraaid hebt. als dit niet binnen korte tijd werkt dan is het misschien ergens valse lucht.

Het probleem is al opgelost, het waren namelijk de lekke pakkingen in de carburateurs ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan