Molykote toevoegen?

ijsvogel

MF'er
28 nov 2012
32
0
Amsterdam
Beste MF-ers,

Vanmiddag kreeg ik van iemand een tip om Molykote bij mijn olie te doen nadat ik vertelde dat mijn motor tijdens de vakantie best veel olie had gedronken. Hij zei dat dit de smering verbeterd en het olieverbruik erdoor daalt.

Nu wil ik niet zomaar iets wat ik niet ken in m'n motor gooien en op internet lees ik wisselende dingen. Ook bijvoorbeeld dat het voor jonge motoren geen nut heeft. Ik heb een V-strom met zo'n 24000km ervaring.

Graag zou ik jullie mening horen voordat ik het er zomaar bij gooi.
:]
 
Nou daar gaan we weer.

Alvast een paar te verwachten reacties op een rijtje, dan hebben we die vast gehad.

- Doen, werkt super, de broer van mijn vader zijn neef gebruikt het ook dus dan is het goed.
- Niet doen, werkt niet want mijn motor verbruikt nog steeds olie.
- Action olie gebruiken
- niet meer met de motor op vakantie gaan, verbruikt ie ook geen olie.

en zo zal er nog wel meer volgen...........
 
Input 1 is welke molykote in welke olie?
Anders kan je er ook wel slaolie ingooiien.
Zuipt ie teveel dan?
Alleen maar van horen en zeggen.... :X

Ik zou het niet doen, maar dat komt vast doordat ik er geen enkele ervaring mee heb :P
 
Ja precies ik heb er ook geen ervaring mee dus ik wil het ook niet zomaar doen. Maar sommige mensen kunnen nogal overtuigend over dingen praten. Zeker als die persoon al veel motorervaring heeft en ikzelf niet.

Maar volgens mij gaat het om molykote A bij de 10W40.
 
Ik heb geleerd, het enige wat je aan motorolie toevoegt is motorolie. ;)
Of je gaat het probleem zoeken.

Thanks! Ik denk dat ik er ook maar vanaf zie. :X

Over toevoegingen aan de olie zijn al vele topics gewijd.

Ik ga er maar eens goed voor zitten.

Er zijn inderdaad zoveel topics en meningen dat het lastig is voor een leek om er ook maar een soort van conclusie uit te trekken.
 
Laatst bewerkt:
Een motorblok 'flushen' kan in sommige gevallen geen overbodige luxe zijn, maar onder 'sommige gevallen' versta ik woon-werk brommers die als een natte krant worden bereden en daardoor gelemaal dichtgeroet zitten, veelal met een kilometerstand van >100.000.

En wat betreft molycote, dat is een merk. Dus tenzij je wat specifieker bent over wel molycote product je nou in je blok wil gaan gooien ga ik maar uit van contactlijm. In dat geval; doe maar niet.
 
Onder het mom van , strooi wat zout op de staart van een kanarie dan fluit die beter zou ik het doen !
De oorzaak opzoeken waarom jouw motor olie zuipt en dan repareren lijkt me een veel beter ding mits in verhouding van de waarde van de motorfiets.
Daar tegen emotionele waarde hangt een heel ander prijskaartje aan .
 
Laatst bewerkt:
Geen ervaring mee, wel eens goede verhalen over gehoord.

Feit is wel dat het natuurlijk niet de oplossing is, want olie zuipen komt toch echt door een mechanische hapering (zuigerveren vast) of slijtage.

Proberen kan natuurlijk altijd, stuk, versleten, of vast, zit het toch al. Dus voor een echte reparatie moet het blok toch open.

In het gunstigste geval is het een kwestie van zuigerveertjes vast, wat naar mijn ervaring dan het beste helpt is om gewoon een dag te gaan rijden, beetje afwisselend, soms lekker door jakkeren, en soms een beetje rustig ploppen. Al met al moet het dan vanzelf wel loskomen. Als dat het geval is tenminste.

Zo niet, kan je er de troep ingooien die jij denkt dat helpt, dan ga ja weer een tijdje rijden, en kijk je later of het geholpen heeft.
Zo niet, kan je je blok alsnog open slijpen om de versleten dingen te vervangen, of te repareren :)
 
Ik heb gehoord dat je een rauw ei in je carter moet doen. Als dat warm wordt stopt het alle lekkages.
Wil je nog meer broodje aap tips?

Zolang je niet meer als een liter op 1000 km moet bijvullen zou ik niets ondernemen.
 
Ik heb gehoord dat je een rauw ei in je carter moet doen. Als dat warm wordt stopt het alle lekkages.
Wil je nog meer broodje aap tips?

Zolang je niet meer als een liter op 1000 km moet bijvullen zou ik niets ondernemen.



:N :N :N :N :N :N :N :N

dat doe je in je radiator...tegen waterlekkage....
denk even aan toevoegingen en natte koppeling....

Maar goed aan de andere kant kopen we olie om zo goed mogelijk te smeren, en dan doen we er FRICTIE spul bij in om de koppeling niet te laten slippen....


maar je hebt ook nog wynns, red, slick 50 en 80, dus er is nog genoeg uit te proberen, laat ons maar horen hoe het is gegaan......
 
Een motorblok 'flushen' kan in sommige gevallen geen overbodige luxe zijn, maar onder 'sommige gevallen' versta ik woon-werk brommers die als een natte krant worden bereden en daardoor gelemaal dichtgeroet zitten, veelal met een kilometerstand van >100.000.

En wat betreft molycote, dat is een merk. Dus tenzij je wat specifieker bent over wel molycote product je nou in je blok wil gaan gooien ga ik maar uit van contactlijm. In dat geval; doe maar niet.

:^ _O-
 
Mijn fabrikant geeft ook aan om verschillende onderdelen licht in te smeren met molybdeensulfidevet, molykote(shell)
vooral lagerkappen nokkenassen e.d. .Ik doe dan een filmpje van dit vet erop en nog evengoed olie erop.
maar toevoeging voor in de olie ??, of zit er veel toevoeging in dan van dit?
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij valt het wel mee met het verbruik. Ik dacht dat er normaliter nauwelijks olie 'verloren' ging omdat dit dacht ik een gesloten circuit is. Maar ik heb wat nagevraagd en dit blijkt wel normaal te zijn. Hoeveel precies weet ik nog niet (moet nog olie halen en bijvullen), maar het kijkglaasje is nu leeg. Heb van de vakantie 2500 kilometer gereden waarvan toch een hoop lange dagen in hoge toerentallen en daardoor is het waarschijnlijk hard gegaan.
 
Laatst bewerkt:
:N :N :N :N :N :N :N :N

dat doe je in je radiator...tegen waterlekkage....
denk even aan toevoegingen en natte koppeling....

Maar goed aan de andere kant kopen we olie om zo goed mogelijk te smeren, en dan doen we er FRICTIE spul bij in om de koppeling niet te laten slippen....


maar je hebt ook nog wynns, red, slick 50 en 80, dus er is nog genoeg uit te proberen, laat ons maar horen hoe het is gegaan......
OOOOOH! Bedankt, moet ik nu een betere verzinnen?
 
Volgens mij valt het wel mee met het verbruik. Ik dacht dat er normaliter nauwelijks olie 'verloren' ging omdat dit dacht ik een gesloten circuit is. Maar ik heb wat nagevraagd en dit blijkt wel normaal te zijn. Hoeveel precies weet ik nog niet (moet nog olie halen en bijvullen), maar het kijkglaasje is nu leeg. Heb van de vakantie 2500 kilometer gereden waarvan toch een hoop lange dagen in hoge toerentallen en daardoor is het waarschijnlijk hard gegaan.

Hoe lang zat de olie er al in ?

Olie die er al wat langer in zit en wat vocht heeft opgenomen waar je een lange rit mee gaat doen ....en dus het vocht eindelijk eens echt laat verdampen... lijkt het alsof je olie hebt verbruikt, terwijl je dus eigenlijk alleen nu echt alleen olie in je blok hebt.

Het vocht is eruit, volume dus minder. Olie verbruikt ? :N

Ik zou de olie maar eens helemaal verversen. Goed kans dat je helemaal geen olieverbruik meer hebt.
 
Volgens mij valt het wel mee met het verbruik. Ik dacht dat er normaliter nauwelijks olie 'verloren' ging omdat dit dacht ik een gesloten circuit is. Maar ik heb wat nagevraagd en dit blijkt wel normaal te zijn. Hoeveel precies weet ik nog niet (moet nog olie halen en bijvullen), maar het kijkglaasje is nu leeg. Heb van de vakantie 2500 kilometer gereden waarvan toch een hoop lange dagen in hoge toerentallen en daardoor is het waarschijnlijk hard gegaan.

Het circuit is nooit helemaal gesloten. Er verdwijnt oliefilm via je kleppen en je zuigerveren, daar verbrandt ook wat olie, oliedamp via de carterontluchting, misschien zweet er nog wat via keerringen etc.

Voor de rest sluit ik me aan bij MGM. Mensen roepen vaak dat hun auto of motor geen olie verbruikt. Dat is onzin.
Als je veel korte ritten rijdt verdwijnt er ook olie, maar dat wordt aangevuld met condensvocht, dat zich met de olie verbindt. Je ziet dan het olieniveau vaak niet dalen, maar toch is er olie verbruikt.
Ga je dan een keer een lange rit rijden, dan verdampt dat vocht uit de olie omdat de motor eindelijk goed op temperatuur komt. Dan lijkt het alsof er opeens een hoop olie verbruikt is......
 
Het circuit is nooit helemaal gesloten. Er verdwijnt oliefilm via je kleppen en je zuigerveren, daar verbrandt ook wat olie, oliedamp via de carterontluchting, misschien zweet er nog wat via keerringen etc.

Voor de rest sluit ik me aan bij MGM. Mensen roepen vaak dat hun auto of motor geen olie verbruikt. Dat is onzin.
Als je veel korte ritten rijdt verdwijnt er ook olie, maar dat wordt aangevuld met condensvocht, dat zich met de olie verbindt. Je ziet dan het olieniveau vaak niet dalen, maar toch is er olie verbruikt.
Ga je dan een keer een lange rit rijden, dan verdampt dat vocht uit de olie omdat de motor eindelijk goed op temperatuur komt. Dan lijkt het alsof er opeens een hoop olie verbruikt is......

Interessant!
Ik ga morgen ook eens peilen. Is alweer een poosje terug.

Had namelijk het idee dat mijn fiets "geen" olie verbruikte. :o
 
Laatst bewerkt:
Interessant!
Ik ga morgen ook eens peilen. Is alweer een poosje terug.

Had namelijk het idee dat mijn fiets "geen" olie verbruikte. :o

Er zijn genoeg motoren waar tussen de onderhoudsbeurten geen olie bijgevuld
hoeft te worden.

Als bij TS de olie na 2500 km niet meer zichtbaar is in het glaasje.
Dan verbruikt de V strom wel degelijk olie.


btw, geen idee wat bij een V strom als normaal wordt gezien
 
Terug
Bovenaan Onderaan