remklauw hapert bij vast zetten

Leon88

Rookie
4 sep 2014
23
0
Haarlem
Beste mede forum gebruikers,

Ik heb al heel wat handige tips en trucs gelezen op dit mooie forum, maar stuit nu ook echt zelf op een probleem.
Dit betreft een probleem met mijn remklauw van mijn Honda cb450sc uit 1986.
Het is precies dezelfde remklauw als in de how-to remmen reviseren, en heb dit ook pas gedaan. Ook heb ik nieuwe remblokken geplaatst.
Alleen na het reviseren loopt mijn wiel enorm aan zodra ik de 2 bouten vast draai waarmee de klauw aan de voorvering vast zit zeg maar.

Zolang ik de remklauw los over mijn schijf doe en dan mijn wiel draai blijft hij even door draaien. zodra ik rem staat hij stil en laat ik de rem los is hij weer vrij dus aan de zuigers lijkt het niet te liggen, die gaan ook gewoon netjes heen en weer.
Zou er iets krom zijn ? want het is echt zodra ik de klauw vast zet dat het wiel gelijk heel vast staat en met moeite is rond te draaien. Ik hoop dat iemand een idee heeft wat het zou kunnen zijn?

Groetjes Leon
 
Ik had de oude mee genomen naar de motorzaak om nieuwe te halen, want ik was eerst alleen van plan nieuwe remblokken te plaatsen. Maar aangezien het toen al aanliep ben ik mijn rem gaan reviseren. nu na een week ben ik er even opnieuw mee bezig. Alleen ben ik zo stom geweest om de oude al weg te gooien. Dus dat durf ik niet te zeggen. Het wiel liep voor het vervangen van de remblokken niet zo erg aan als nu. Maar als dat het zou kunnen zijn kan ik proberen andere remblokjes te halen .
 
Je zegt dat je de remmen hebt gereviseerd,zijn de zuigers eruit geweest?Zo ja,wanneer je ze helemaal in de klauw hebt geduwd en met nieuwe blokken loopt ie zwaar,dan denk ik ook dat de blokken te dik zijn.
Schijf wordt alleen maar dunner.....
 
Ik heb de zuigers er inderdaad helemaal uitgehaald en schoongemaakt gepoetst. en kon ze ook helemaal terug erin duwen. daarna de remblokken er op gezet en de klauw op de schijf gezet en toen gaan pompen en ontluchten.
Ik ga eens kijken of er dunnere remblokjes zijn Bedankt zover alvast!
 
Als je de klauw met de blokken op de schijf kunt schuiven,zijn de blokken niet te dik.
Zit het in het schuifsysteem mss?
Wat voor klauwen zijn het?
 
Als je de klauw met de blokken op de schijf kunt schuiven,zijn de blokken niet te dik.
Zit het in het schuifsysteem mss?
Wat voor klauwen zijn het?

Als het de goede blokken zijn dan idd schuifsysteem. Na verloop van tijd wil het vet weleens op rubber gaan lijken, helemaal achter de schuifpennen. Vooral als je alles weer op "nieuwwaarde" zet (nieuwe remblokken) kan daar je prbleem wel eens zitten.
 
In de how-to gaat het dus om dit stukje:

Maak de glijpennen waarmee de klauw in de schetsplaat zit schoon en smeer er schoon kopervet op. Monteer de klauw weer aan de schetsplaat.

weet niet of ik zo'n fan ben van kopervet op deze plaatsen (liever keramisch vet, nog beter siliconenpasta) maar goed schoon en gangbaar moet het zowieso zijn. Oud vet wil inderdaad nog wel eens kauwgom worden.
 
Ik heb de zuigers er inderdaad helemaal uitgehaald en schoongemaakt gepoetst. en kon ze ook helemaal terug erin duwen. daarna de remblokken er op gezet en de klauw op de schijf gezet en toen gaan pompen en ontluchten.
Ik ga eens kijken of er dunnere remblokjes zijn Bedankt zover alvast!
Dunnere remblokjes ghaat dit niet oplossen.

Hoe ware de rubber ringen in de remklauw, en de ruimte daar achter?

Glijpen mooi schoon en glad gemaakt?

Montage 100% god gedaan?
 
Hoe ware de rubber ringen in de remklauw, en de ruimte daar achter?

Glijpen mooi schoon en glad gemaakt?

Montage 100% god gedaan?


Ik durf te wedden dat je hier de punten opnoemt die niet goed gedaan zijn.

@TS, als de boel netjes gereviseerd is druk je met 2 vingers de zuigers er weer in de klauw en blaas ze er met 1 bar lucht weer uit. Als je 2 zuigers in je klauw hebt blaas je zelfs de 2e zuiger er zo uit als de 1e er al uit is.
Pas op dat die zuiger geen projectiel wordt als je hem er uit blaast.
 
Is je bij demontage opgevallen dat er ringetjes tussen de klauw en de voorvork zaten?
Ik ben namelijk al een paar keer tegengekomen dat men die heeft moeten gebruiken om de afstand tussen de vork en de klauw te overbruggen. Dit is tot dusverre alleen bij oudere motoren geweest, en meestal ook niet helemaal origineel waren (ander bouwjaar klauwen of vorkpoten of schijven gebruikt).

Wat ik ook wel tegenkom is dat de remblokken zelf te stroef bewegen in de klauw, waardoor de boel ook vastloopt. Probeer dit met de hand voordat je de blokken vastzet in de klauw.
 
@ texoot het zijn de standaard honda klauwen.

@ martel De rubbers zagen er nog goed uit niet verdroogd geen rare dingen op te zien heb ze schoon gemaakt met een doek en vervolgens in de remolie even laten weken.
Ik ga zo nog even kijken naar de glijpennen voor de zekerheid. Op het moment lijkt het dat het vaste remblokje zeg maar (die niet tegen de zuigers zit) te vast tegen mijn remschijf zit waardoor die aanloopt.

@Super Blackbird Ik heb geen ringetjes gezien met demonteren, maar heb het wel al geprobeerd met ringen er tussen te zetten alleen komt dan de schetsplaat tegen mijn remschijf aan dus dat is ook niet de oplossing. Of ik moet die ringen zo dun gaan afslijpen dat het misschien net genoeg zou zijn. Maar dat lijkt mij niet de juiste oplossing eigenlijk.
De remblokken zelf zijn redelijk los in de klauw ze glijden gewoon heen en weer.

Ik ga dat van die glijpennen nog even nakijken. en heb wel dunnere remblokjes besteld. Even kijken wat dat gaat doen anders.
 
Ik heb gekeken naar de glijpennen maar die zijn allemaal goed, de blokken kunnen ook gewoon vrij bewegen over de pennen zonder moeite.
Ik heb toch een sterk vermoede dat het iets met afstand te maken heeft ergens tussen. Aangezien het pas gebeurd als ik de bouten van de schetsplaat vast zet. Zolang ik die maar ietsjes los houd werkt de rem zoals die werken moet, wiel is vrij blijft 3 slagen rond draaien en als ik rem staat die stil, laat ik de rem weer los kan ik het wiel weer 3 slagen rond draaien totdat ik die bevestiging bouten helemaal aandraai. Misschien toch ergens een ring tussen om de afstand te centreren van de schijf ten opzichte van de klauw?
 
Ik heb gekeken naar de glijpennen maar die zijn allemaal goed, de blokken kunnen ook gewoon vrij bewegen over de pennen zonder moeite.
Ik heb toch een sterk vermoede dat het iets met afstand te maken heeft ergens tussen. Aangezien het pas gebeurd als ik de bouten van de schetsplaat vast zet. Zolang ik die maar ietsjes los houd werkt de rem zoals die werken moet, wiel is vrij blijft 3 slagen rond draaien en als ik rem staat die stil, laat ik de rem weer los kan ik het wiel weer 3 slagen rond draaien totdat ik die bevestiging bouten helemaal aandraai. Misschien toch ergens een ring tussen om de afstand te centreren van de schijf ten opzichte van de klauw?

Niet de glijpennen van de blokken maar van het schuifsysteem. Maak anders eens een foto.
 
full

full


@ Rambabbel Ja ook die glijpennen heb ik opnieuw schoon gemaakt en ingevet
 
Terug
Bovenaan Onderaan