Motor viel uit en start daarna niet

Ghis

MF'er
1 mei 2013
48
0
Rotterdam
Allen,

Zoals voor velen is het gezien het prachtige weer de ideale tijd om weer lekker op de motor te stappen. Toen ik vandaag uit men werk kwam viel de motor in de file uit en wilde de startmotor wat moeilijker rond. Gelukkig wilde de motor nog wel starten en wilde ik zo snel mogelijk richting huis rijden.

Ongeveer twee kilometer voor mijn huis viel 'ie weer uit en weigerde 'ie ook om weer te starten teller en lampjes vielen uit zodra ik probeerde te starten, simpelweg geen prik.

Eenmaal de motor naar huis geduwd te hebben en volledig bezweet te zijn besloot ik maar eens te kijken wat er aan de hand zou kunnen zijn. Ik heb de volgende stappen ondernomen

- Zadel gedemonteerd
- Spanning accu gemeten (ruim 12 volt)
- Accupolen schoon gemaakt (de - was naar mijn mening redelijk gecorrodeerd).

Na het aandraaien van de polen voor de grap eens getest of ze nu wel wilde starten. Ja hoor, ze vloog aan!

- Laadspanning gemeten (iets meer als 13 volt)

Ik vind de laadspanning een tikkeltje aan de lage kant, maar kan dit niet zo 1,2,3 uit het werkplaats handboek halen.

Mijn vraag is nu; Geloven dat de gecorrodeerde pool de boosdoener was, of verder onderzoek doen naar de dynamo of deze zelfs meteen vervangen?

Het gaat om een Suzuki GSX-R600 SRAD (1998)
 
Van het weekeind er rustig voor zitten en het e.e.a nameten! Resultaten koppel ik terug!
Ah ik zie dat ik scheef ben, het staat wel helder uitgelegd in het werkplaatshandboek. Van het weekeind ga ik zowel de dynamo als de spanningsregelaar door meten! :)
 
Laatst bewerkt:
Ik was wat eerder thuis van werk dus ik ben maar alvast aan de slag gegaan;

Alle feitjes en constateringen op een rij:
Accu:
  • Accu in rust: 12.35VDC
  • stationair met verlichting*: schommelt heel erg tussen 8V en 13VDC
  • stationair zonder verlichting*: schommelt heel erg tussen 8V en 13VDC (Hij lijkt zich niet te herstellen nadat de verlichting uit wordt gezet)
  • 5000RPM met verlichting*: rond de 13,26VDC
*dimlicht, stadslicht en grootlicht.

Dynamo
Om het eenvoudiger te maken heb ik de drietal draden in een driehoek een nummer gegeven, Boven 1, links onder 2, rechtsonder 3
  • 5000 RPM tussen 1 en 2: 65VAC
  • 5000 RPM tussen 2 en 3: 65VAC
  • 5000 RPM tussen 3 en 1: 65VAC

Spanningsregelaar
Het meten van de voltages hier lukte iets minder goed dan verwacht, en ik weet niet 100% zeker of dit door mijn onkunde of een defect komt. Het volgende schema heb ik het uit werkplaatshandboek gehaald.

EqdttFN.png


Het schema heb ik nagemaakt in Excel en de waardes opgeschreven zoals ik deze meet.

94Ai4Io.png


Bij alle lege velden kreeg ik het niet voor elkaar om waardes uit mijn multimeter te krijgen. Hij bleef op "1." staan. Om het visueel te maken heb ik voor het gemak daar ook maar even een foto van gemaakt. Op de foto zit de plus op B/R en de min op B1, daar verwacht ik dus 1.5V te zien. Om te controleren of de batterij van de multimeter goed was heb ik die voor het gemak ook nog even vervangen voor een hagelnieuwe, maar ook dit mocht niet baten. De overige waardes die wel resultaat teruggeven zijn echter wel weer binnen de normen (met een enkele uitzondering)

1X9PPcL.jpg


Kunnen wij hieruit concluderen dat mijn spanningsregelaar zijn beste tijd heeft gehad, of heb ik zoals enigzins verwacht twee linkerhanden en moet ik me gaan schamen in een hoekje dat ik het fout heb gedaan :)?
 
Laatst bewerkt:
Spanningsregelaar is niet door te meten in rust,behalve als de motor loopt en dan moet je bij 5000 RPM waarden tussen 13,8 en 15 Volt meten. Alle waarden lager dan 13,8 V of hoger dan 15 V betekent dat de spanningsregelaar kapot is.
Je meet +/-13 Volt bij 3000 RPM. Check eerst of alle massa aansluitingen goed en schoon zijn. Dit is iets wat men vaak over het hoofd ziet. Als deze goed zijn dan SPR vervangen bij aanhoudend probleem.
 
Laatst bewerkt:
Mijn technische kennis is redelijk beperkt, alle informatie die ik heb haal ik uit het werkplaatshandboek. Welke massa aansluitingen zou ik volgens jou moeten controleren en waar kan ik deze ongeveer vinden? Dan ga ik daar morgen mee aan de slag!
 
Je hebt de rode in de (-) zitten en de zwarte in de (+)!! :/
Geeft niks als je dat ook aanhoud op de meetpunten, maar anders eens omdraaien en juist meten...

Maar denk dat je dát over het hoofd zag..

Edit: Zie net op de foto dat zwart wel op B/R zit, dus je bent wel consequent.
Dan is de meting ok en volgens opgaaf een verkeerde waarde, dus spanningsregelaar stuk. :Y
Tenzij de meetkabels een breuk of slecht contact hebben, gebeurt nogal eens, houd de meetpennen tegen elkaar, moet de meter naar "0", anders nieuwe meetkabels scoren ;) .
 
Laatst bewerkt:
Ik was wat eerder thuis van werk dus ik ben maar alvast aan de slag gegaan;

Alle feitjes en constateringen op een rij:
Accu:
~
  • Accu in rust: 12.35VDC

  • Dat is niet goed
    [*]stationair met verlichting*: schommelt heel erg tussen 8V en 13VDC
    Dat is niet goed
    [*]stationair zonder verlichting*: schommelt heel erg tussen 8V en 13VDC (Hij lijkt zich niet te herstellen nadat de verlichting uit wordt gezet)
    Dat is niet goed
    [*]5000RPM met verlichting*: rond de 13,26VDC
    ~
*dimlicht, stadslicht en grootlicht.

Dynamo
Om het eenvoudiger te maken heb ik de drietal draden in een driehoek een nummer gegeven, Boven 1, links onder 2, rechtsonder 3
  • 5000 RPM tussen 1 en 2: 65VAC
  • 5000 RPM tussen 2 en 3: 65VAC
  • 5000 RPM tussen 3 en 1: 65VAC
Ok, maar meet ook even tussen stationair en meer toeren.
Zie wphb voor de juiste waarden per toerental.
Op zich ziet t er niet verkeerd uit.
Spanningsregelaar
Het meten van de voltages hier lukte iets minder goed dan verwacht, en ik weet niet 100% zeker of dit door mijn onkunde of een defect komt. Het volgende schema heb ik het uit werkplaatshandboek gehaald.

[afbeelding]

Het schema heb ik nagemaakt in Excel en de waardes opgeschreven zoals ik deze meet.

[afbeelding]

Bij alle lege velden kreeg ik het niet voor elkaar om waardes uit mijn multimeter te krijgen. Hij bleef op "1." staan. Om het visueel te maken heb ik voor het gemak daar ook maar even een foto van gemaakt. Op de foto zit de plus op B/R en de min op B1, daar verwacht ik dus 1.5V te zien. Om te controleren of de batterij van de multimeter goed was heb ik die voor het gemak ook nog even vervangen voor een hagelnieuwe, maar ook dit mocht niet baten. De overige waardes die wel resultaat teruggeven zijn echter wel weer binnen de normen (met een enkele uitzondering)

[afbeelding]

Kunnen wij hieruit concluderen dat mijn spanningsregelaar zijn beste tijd heeft gehad, of heb ik zoals enigzins verwacht twee linkerhanden en moet ik me gaan schamen in een hoekje dat ik het fout heb gedaan :)?
 
Je hebt de rode in de (-) zitten en de zwarte in de (+)!! :/
Geeft niks als je dat ook aanhoud op de meetpunten, maar anders eens omdraaien en juist meten...

Maar denk dat je dát over het hoofd zag..

Edit: Zie net op de foto dat zwart wel op B/R zit, dus je bent wel consequent.
Dan is de meting ok en volgens opgaaf een verkeerde waarde, dus spanningsregelaar stuk. :Y
Tenzij de meetkabels een breuk of slecht contact hebben, gebeurt nogal eens, houd de meetpennen tegen elkaar, moet de meter naar "0", anders nieuwe meetkabels scoren ;) .

Zojuist even getest, zodra ik de pennetjes tegen elkaar leg gaat de meter inderdaad naar "0". Ik zal ergens volgende week een spanningsregelaar bestellen bij Boonstra, en opnieuw meten. Gelukkig zijn ze tweedehands geen rib uit mijn lijf

Dat is niet goedDat is niet goedDat is niet goedOk, maar meet ook even tussen stationair en meer toeren.
Zie wphb voor de juiste waarden per toerental.
Op zich ziet t er niet verkeerd uit.

Ik dacht juist dat 12,3 volt in rust (als de motor uit staat) juist een mooie hoeveelheid was.
Stationair
 
Ik vermoed ook dat het je spanningregelaar is, heeft er alle schijn van..

En over de accu; eh nee, 12.3 is aan de lage kant. Hoort toch wel minstens 12.5 te zijn en eigenlijk gewoon 12.8. Ik zou zeggen; haal je accu er uit, laad hem op, wanneer vol de lader eraf, laat hem even 6 uurtjes staan (of een nacht) en meet dan onbelast de spanning. Zou bij een normale accu, wellicht pietsie slijtage, toch wel rond der 12.6/12.8 moeten zitten. Direct na laden terug gelopen naar 12.3 is nie goed; dan houd de accu de lading niet meer goed vast.

Ter indicatie;
battery-state-of-charge.jpg
 
Alles opnieuw gemonteerd, stekkers schoongemaakt en ik merkte iets vreemds op. Zodra ik de motor aanzet en stationair laat lopen is de laadspanning 14,2V ongeveer. Dat zag was hoopvol, zodra ik echter het gas op 3000RPM zet valt dit terug naar 13,2-3V. Ik was juist in de veronderstelling dat bij 3000RPM een daling niet mogelijk zou moeten zijn.

Ik merk ook dat de accu langzaam zijn zijn lading verliest, na opladen stond 'ie mooi op 12,8V maar is na twee dagen terug gelopen tot 12,5V
Ik denk er aan om een nieuwe spanningsregelaar te monteren en uit voorzorg een nieuwe accu.
 
12.5 is wel wat laag maar als hij er goed op start en ook straks met de winter zou ik die accu mu niet vervangen. Zonde geld.

Die spanningsregelaar zou ik wel doen. Dat is zeerwaarschijnlijk de boosdoener
 
Heb twijfels over je accu . Een volle goede accu in rust geeft 12,6 volt en na 5 dagen nog steeds minstens 12,5 volt . Meet de spanning eens over de accu als je de startknop indrukt !
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan