Yamaha xjr1300sp 2001 tikken bij accelereren

Happyguy74

Rookie
4 jan 2014
27
0
Hallo ik heb een xjr1300sp uit 2001 en we wonen in zuid Limburg

Hij heeft net zijn 48.000 km beurt gehad

Ik heb de motor een motor nog niet zo lang en het is mijn eerste motor. Heb dus nog geen ervaring met soorten geluidjes

Nu hoor ik sinds kort metaalachtige tikken als ik accelereer in de 1 de 2 en de 3
Een tik of 5 zeg maar. Dus met doorschakelen tikt het dan steeds even.

Heb een en ander geprobeerd als ik bijvoorbeeld in de 2 even doortrek en dan rem en opnieuw accelereer hoor ik ik de tikken weer al lijkt het iets minder

Heb geen idee wat het zou kunnen zijn
Eerste gedachte was de koppeling, maar hij trekt wel gewoon.

Heb de motor kort na aanschaf zijn beurt gegeven om alles lekker af te stellen. Voor de beurt heb ik het tikken niet opgemerkt daarna wel.

Zou het ook de ketting kunnen zijn die klappert of zo of is dat niet voor de hand liggend? Staat die dan nu juist te strak of te los als dat het issue zou zijn. Heb de monteur wel gevraagd de ketting spanning te checken want hij leek vrij slap te staan. Ik weet niet of hij hem gesteld heeft. Hij is een klein licht manneke en ik een grote zware vent. Kan dat verschil met rijden geven. Hij had wel proef gereden en heeft niets gehoord.

Klinkt dit probleem iemand bekend in de oren? Waar begin ik met zoeken? Koppeling, ketting, of wellicht nog ergens anders
Graag advies

Alvast bedankt

Marc
 
Paar duizend toeren bij weg rijden in 1 gebeurt het al en dan rustig opschakelend blijft het bij andere versnellingen ook gebeuren
Rijdt vrij rustig maar wel versnellend uiteraard
Probeer niet als een raket weg te rijden
 
tikken...
in het simpelst geval
te slappe ketting
in het ergst geval
je versnellingsbak aan gort...

in geval van niet soepele ketting versta ik eerder knarsend geluid
maar foutopsporing op deze wijze.... is altijd een gok

dus begin maar met wat mister tommy zegt ;)
 
Vermoeden is nu dat het de ketting betreft

Wat voor kettingsetjes zijn er en wat Jan ik dan het beste kopen
Ervaring of advies iemand?
Vermoeden is niet genoeg.

Je moet echt onderzoeken of dat vermoeden klopt.

Dus ga zelf je ketting controleren, of laat dat doen.

Afhankelijk daarvan ga je besluiten of er een nieuwe kettingset op moet en welke.
 
Beste martell
Begrijp ik nu goed een moderator van het motor forum zich afvraagt waarom ik op het forum advies vraag als het daarbuiten ook kan. Ik dacht dat het daarvoor was. :)

Maar vooruit,
degene die me zei dat de ketting versleten was is monteur bij een motorzaak. Hij zei me ook dat een nieuwe kettingset bij hem 266 euro kost.
Toen ging ik wat googelen en kwam ik veel verschillende kettingen tegen van erg verschillende prijs.
Toen dacht ik dat het misschien een idee om wat advies te vragen van mensen met meer ervaring dan ik om zo te horen of een kettingset van 266 euro echt de meest voor de hand liggende keuze is of niet ?

De kettingset die ze bij tenkatemotoren IND onlineshop aanbieden van did is 136 euro.
Is de helft, zijn die kettingsetjes ook gewoon goed of een stuk minder?


Wat vind jij
 
ik kies het liefst voor tsubaki

anders regina

did...tjah, goede en slechte ervaring mee, desondanks prijs/kwaliteit goed
jos smit te haarlem had ze in de aanbieding.

uiteindelijk is het schijnbaar van een fabriek afkomstig
 
Terug
Bovenaan Onderaan