tdm 850 4tx met slechte vonk

28 apr 2011
39
0
Goedemorgen,
ik heb een vraag over mijn tdm 850 bj. 96.
deze heeft de eerste 1500 kilometers probleemloos gelopen en nu loopt ie met het starten moeilijk te doen.
ik heb de tank verwijdert en met remmenreiniger geprobeerd maar dit bracht geen verbetering :-(
toen de bobines gecontroleerd en doorgemeten omdat ik de vonk niet echt geweldig vond sterker nog als ik de kabel lostrok en er een andere bougie in deed en probeerde te starten gaf ie maar 1 x een vonk en toen niks meer ??
toen maar aan het meten geslagen en de waardes vergeleken met het wphb en toen iets raars namelijk de ohmse waarde van de primaire spoelen zijn 25.3 ohm van de beide bobines terwijl de waardes volgens wphb tussen de 3,4 en 4,6 moeten liggen.
ik vindt het een raar verhaal dat ze beide ineens een veel te hoge waarde hebben.
komt dit vaker voor ?
en welke bobines moeten er nu in want ik kom een hoop verschillende tegen op het internet
of kunnen er geen imitatie bobines in ?
 
ja dat is het vreemde als ie aanslaat loopt ie heel mooi.
trouwens de bobines waren wel goed ik had een slechte fluke :-(
het vreemde is en blijft dat het een zwevende storing lijkt.
ik heb vandaag de linker zijkappen eraf gehad om naar de opnemer te kijken en daar kwam allemaal
olie uit ongeveer een half bierglas vol schat ik, ik dacht dat dit een droge ruimte was ??
 
ja tenminste de kabel die uit mijn accubak komt en naar het frame gaat wel die was ook een beetje gecorrodeerd, alleen de accu zelf kon ik zo 1-2 -3 niet bij want volgens mij moet je dan aardig wat wegslopen om er bij te komen ? :-( maar ik ga vanavond ff kijken hoe dat moet
 
hmmm oke zou ook inderdaad kunnen alleen als ik hem een nacht aan een oplader heb gehangen en dus goed vol zit doet ie het ook wel eens.
ik kan de accu natuurlijk eens eruit halen en laten testen bij de accuboer om het uit te sluiten.
 
hmmmm inmiddels de accu eruit gehad en laten controleren bij de brezan en daar werd gezegd dat de accu oke was
i heb de accu even lekker geladen en hij startte gelijk maar dat duurde maar 1 dag toen weer opstartproblemen :-(
ook vindt ik hem niet zo lekker meer lopen op zeg maar kruissnelheid ( 50 rijden in zijn drie of vier )
met continu gas want dan gaat ie hunten of schokken.
ook als ie soms start dan rij ik 10 meter en dan valt ie gewoon helemaal uit waarna hij weer start met de bekende problemen.
 
Misschien staat de afstelling van carburateurs te rijk onderin door verkeert afgestelde mengsel schroeven of versleten naalden en mengbuizen (bekend probleem bij deze motor), waardoor de bougies vervuilen en de startproblemen en slecht lopen veroorzaakt.
En dat er olie bij het dynamo deksel verwijderen uitkomt klopt (niet veel maar toch altijd iets)
 
oke top ik schrok al

Misschien staat de afstelling van carburateurs te rijk onderin door verkeert afgestelde mengsel schroeven of versleten naalden en mengbuizen (bekend probleem bij deze motor), waardoor de bougies vervuilen en de startproblemen en slecht lopen veroorzaakt.
En dat er olie bij het dynamo deksel verwijderen uitkomt klopt (niet veel maar toch altijd iets)
 
Je zou de naalden even kunnen controleren : de zwarte deksel bovenop de carburateur verwijderen (let er op een klein rubber ringetje er tussen niet kwijt te raken) het membraan met schuif er uit tillen en de naald er uit halen (eventuele slijtage zit aan de bovenkant naald). En de buis waaruit hij komt kan ovaal zijn geworden .
 
oke dat is een mooi klusje voor van de week
ik heb hiervoor een gsxr750w gehad en volgens mij zijn dit dezelfde carbs dus dat moet gaan lukken ( alleen nu maar 2 natuurlijk )

Je zou de naalden even kunnen controleren : de zwarte deksel bovenop de carburateur verwijderen (let er op een klein rubber ringetje er tussen niet kwijt te raken) het membraan met schuif er uit tillen en de naald er uit halen (eventuele slijtage zit aan de bovenkant naald). En de buis waaruit hij komt kan ovaal zijn geworden .
 
dat is geen absurd verbruik. heb een tdm gehad (wel de voorloper) en die liep ansich prima met versleten naalden en buizen maar verbruikte wel rond de 1:15. na vervangen makkelijk 1:18.
ik betwijfel het dan ook ten zeerste dat dit het euvel is. slijtage gaat geleidelijk. wellicht dat een reiniging van de carbs helpt.
 
Ja het reinigen van de carbs staat hoog op de agenda, maar dan blijft toch het rare verhaal van het af en toe gewoon niet vonken?
Zou er een probleem kunnen zijn met de tps ? En hoe kan ik dat controleren
 
Ik heb het toch nog maar even net gecontroleerd en tijdens het starten en hij wil Niet aanslaan dan geeft ie maar 1 vonk dus gecontroleerd met een extra bougie en tegen het blok aanhouden
Maar na twee of drie pogingen dan slaat ie aan zelfs op 1 cilinder en dan vonkt ie als een malle
 
Ja het reinigen van de carbs staat hoog op de agenda, maar dan blijft toch het rare verhaal van het af en toe gewoon niet vonken?
Zou er een probleem kunnen zijn met de tps ? En hoe kan ik dat controleren

Tps past alleen het ontstekings tijdstip aan bij gas dicht doet het niets , je kunt de stekker loshalen om te kijken of er wat veranderd.
 
oke dat van die massa klinkt logisch.
ik heb de massakabels van de accu en alles rondom het startrelais al goed schoongemaakt en lekker in de vaseline gezet.
zijn er voor het blok zelf nog massapunten en waar zitten deze precies :-)
 
Terug
Bovenaan Onderaan