Hoeveel zet een band uit ?

HerrJohann

MF'er
30 jun 2013
224
3
Zaandam
Weet iemand hoeveel de banden uitzetten bij laten we zeggen 250km/h of iets dergelijks.
zijn hier gegevens van, of valt het allemaal wel mee?

betreft Metzeler racetek K3 achterband 190/55/17
heb ongeveer een centimeter tussen de hugger en de achterband vandaar mijn vraag. niet dat met groot geweld de hugger ineens afbreekt.

bedankt!!

gr Johan
 
Hmmm.....

Ik zou me daar niet zo druk om maken. Een cm speling is dan 2cm vergroting van de diameter van de band, lijkt me erg sterk hoor. Denk dat die krachten wel meevallen. 250km/h is ongeveer 2000rpm van de band... Én, er zit niet voor niets een gordel in banden, denk dat dat "uitrekken" wel te verwaarlozen is. :-)
 
Kijk maar eens naar de banden van dragracers, die dingen zetten wel een halve meter uit. :+

Maar ik denk dat als een motorband in de volledige radius een cm wil rekken dat je supersonische snelheden moet rijden ;)
 
Laatst bewerkt:
Een band zal niet uitzetten omdat dat je een hoge snelheid rijdt maar om het feit de band opwarmt. Vuistregel is een een tiende bar op 10 graden celcius. Stel dat je band bij koud 20 graden is en een druk heeft van 2.8 bar, als je een poosje hoge snelheid rijdt en/of wat bochten trekt krijgt een gemiddelde weg piloot een band (verschillend per merk) toch wel op een graad of 50 dus een toename in druk van 3 tiende. Dus dan zit je op 3.1 bar, pomp je band eens op rondom die waarde en dan weet je wat gebeurt. Als je rossi heet en heeele dure banden hebt krijg je de band wel 90 graden, vandaar dat die lui op stikstof rijden ;)
 
Laatst bewerkt:
Een band zal niet uitzetten omdat dat je een hoge snelheid rijdt maar om het feit de band opwarmt. Vuistregel is een een tiende bar op 10 graden. Stel dat je band bij koud 20 graden is en een druk heeft van 2.8 bar, als je een poosje hoge snelheid rijdt en/of wat bochten trekt krijgt een gemiddelde weg piloot een band (verschillend per merk) toch wel op een graad of 60 dus een toename in druk van 4 tiende. Dus dan zit je op 3.2 bar, pomp je band eens op rondom die waarde en dan weet je wat gebeurt. Als je rossi heet en heeele dure banden hebt krijg je de band wel 90 graden, vandaar dat die lui op stikstof rijden ;)
Een band word wel degelijk groter als gevolg van de centrifugaal kracht.
Als je met een auto veel hard rijd zal de band in het midden harder slijten.
Dit komt doordat de band bij hogere snelheid groeit en dan voornamelijk op het midden van de band rust.
 
Een band word wel degelijk groter als gevolg van de centrifugaal kracht.
Als je met een auto veel hard rijd zal de band in het midden harder slijten.
Dit komt doordat de band bij hogere snelheid groeit en dan voornamelijk op het midden van de band rust.

dus als je alleen maar stadsverkeer rijdt slijten je zijkanten?
 
centrifugaalkrachten is waar de TS op doelt gok ik zo...

Druk opbouw bij het oplopen van de temperatuur zal de band niet (niet echt meetbaar) in diameter doen laten vergroten.. Ik bedoel, er zit een stalen gordel in... en, anders zou de druk niet echt zo veel oplopen maar de band doen uitzetten, right?
"gewone" supercorsa's krijg je op het circuit ook prima op 80-90 graden hoor, hoef je niet persé Rossi voor te heten :-)
 
Ik weet het antwoord niet. Zo te zien tot nu toe niemand. Als ik deze vraag gesteld had zou ik alle reacties waarin (ongefundeerde) meningen, gokken etcetera worden aangedragen negeren, daar naar luisteren is ronduit gevaarlijk met zulke vragen. Mijn idee: Meten is weten. Worden dergelijk snelheden op de testbank ("dyno") gehaald? Misschien is het makkelijk om te kijken hoeveel ruimte er wordt aangehouden met merk/type specifieke huggers.
 

Idd.. Heeft met het type band te maken, is meestal geen radiaalband namelijk en dus wordt de diameter groter bij hogere rotatiesnelheden. Daarom kun je er voor die toepassing ook voordeel uit behalen. Maar goed, het ging hier om een straat motorband, en dat zijn toch bijna altijd radiaalbanden.

Er vanuit gaande dat je een radiaalband hebt van een x aantal graden vd gordel, dan zou je wellicht wat diameter verschil kunnen verwachten, maar nooit veel. Bij banden met een 0 graden (bv pirelli's, metzelers) loopt het met de band mee en dan zou je die hele gordel dus moeten oprekken, zie ik persoonlijk niet gebeuren...

Vanuit persoonlijke ervaring: Met mijn cbr1000rr had ik ook zo'n kleine afstand tussen hugger en band. Nooit wat mee gehad (Michelin pilot powers), zelfs niet bij topsnelheid. :]
 
Op m,n project fiets heb ik een ander voorspatbord gemaakt,die weldegelijk is aangelopen tegen de voorband.Snelheid is amper 160km/h geweest.
Volgens mij gebeurd het voornamelijk in het midden van de band.
Heb de bevestiging van het spatbord iets aangepast,zodat ie wat meer ruimte heeft.
 
Om het eens anders te bekijken... Je achterbrug heeft een dwarsverbinding. Meestal sluit een hugger daar op aan. Dus de afstand van de band tot de hugger is zo'n beetje even groot als de afstand van de band tot de dwarsverbinding. Als de band de hugger zou raken, zou de band ook de achterbrug raken. Ik denk dat het allemaal dus wel meevalt.
 
Ja. Een honderdste millimeter of zo. Niet iets wat je merkt. Ik denk dat 'ie meer uitzet door de opwarming en de drukverhoging, maar ik denk dat dat ook heel erg meevalt.
Bij een autoband zijn het millimeters.
Ik denk dat dat bij een motorband niet veel anders is maar ik ben geen bandenexpert.
 
Terug
Bovenaan Onderaan