Verschil conische en vaste lagers

zedmotor

Die hard MF'er
23 nov 2011
317
0
Hi,

Ik heb wat rond gezocht maar kon het niet vinden.
Weet iemand hier toevallig of de Z750 conische of vaste wiellagers heeft?

En wat is het verschil hiervan? Ik hoorde dat conische wiellagers moeilijker te demonteren zijn dan vaste.

Gr zedmotor.
 
Ik weet niet wat je met 'vast' bedoelt, maar ik neem aan normale kogellagers...?

Het verschil is dat conische rollagers vaak bestaan uit een losse buitenlagerschaal en een binnenlagerschaal met de wentellichamen. Bij demontage moet je dus de losse buitenlagerschaal eruit halen en dat is (zonder het juiste gereedschap) aanzienlijk lastiger dan het demonteren van een kogellager waarbij je gewoon met een driver op de binnen lagerschaal kan meppen (enkel bij demontage!).

Ik heb qua wiellagering bij motorfietsen in ieder geval nog nooit wat anders gezien dan kogellagers. Conische wiellagering is meer iets voor auto's waarbij de axiale krachten veel groter zijn.


Maargoed, vanwaar deze vraag...? Want als ze op zijn en je ze wilt vervangen zou ik zeggen pak het wiel er uit en je weet op 2 seconden zeker wat voor lagers erin zitten.

Hoewel ik na het lezen van je vraag wel mijn twijfels heb of het handig is om zelf je wiellagers te gaan vervangen.
 
ah oke check en ja ik bedoel de ''normale'' kogellagers ja.
Ze zijn nog niet aan vervanging toe maar omdat ik bijna op de 40.xxx km zit wil ik dit binnenkort wel gaan doen en uiteraard niet alleen.

Wil eerst wat research en informatie ophalen.
Bij het plaatsen van je kogellagers heb je wel iets nodig om ze te persen. Weet jij welke tools ik kan gebruiken? Het demonteren gaat idd wel wat makkelijker ja.

Gr Zedmotor.
 
Wil eerst wat research en informatie ophalen.
Bij het plaatsen van je kogellagers heb je wel iets nodig om ze te persen. Weet jij welke tools ik kan gebruiken?

Een willekeurige bus of dop die mooi op de buitenlagerschaal past maar niet groter is in diameter, wanneer je dat niet hebt is het oude lager ook prima te gebruiken voor het inpersen.
Het gaat erom dat je de kracht van het inpersen direct overbrengt op de buitenlagerschaal en niet via de kogels, anders kan je het lager bij montage al vernielen (door beschadigingen aan de afdichtingen of doordat je direct ongelijke slijtage aan je lager hebt).
Dit kan met een werkplaatspers maar ook met lichte tikken met een hamer verdeeld over de omtrek. Qua montagegereedschap is een kogellager niet zo heel spannend.

Er zitten geen gewone kogellagers in een balhoofd, als het geen kegellagers zijn maar lagers met kogelvormige rollichamen dan zijn het hoekcontactlagers, dus ook nastelbaar.

Klopt maar er zitten ook geen wiellagers in een balhoofd |(
 
Laatst bewerkt:
Waarom lagers vervangen? zit er speling op of kun je ze horen lopen als de het wiel vrij laat draaien? Puur en alleen op basis van de km stand wiellagers vervangen vind ik persoonlijk een beeetje overdreven :)
 
Ik weet niet wat je met 'vast' bedoelt, maar ik neem aan normale kogellagers...?

Het verschil is dat conische rollagers vaak bestaan uit een losse buitenlagerschaal en een binnenlagerschaal met de wentellichamen. Bij demontage moet je dus de losse buitenlagerschaal eruit halen en dat is (zonder het juiste gereedschap) aanzienlijk lastiger dan het demonteren van een kogellager waarbij je gewoon met een driver op de binnen lagerschaal kan meppen (enkel bij demontage!).

Ik heb qua wiellagering bij motorfietsen in ieder geval nog nooit wat anders gezien dan kogellagers. Conische wiellagering is meer iets voor auto's waarbij de axiale krachten veel groter zijn.


Maargoed, vanwaar deze vraag...? Want als ze op zijn en je ze wilt vervangen zou ik zeggen pak het wiel er uit en je weet op 2 seconden zeker wat voor lagers erin zitten.

Hoewel ik na het lezen van je vraag wel mijn twijfels heb of het handig is om zelf je wiellagers te gaan vervangen.

Harley gebruikt ze in ieder geval bij bepaalde modellen, ik was zelf ook verbaasd toen ik het zag...
 
Hi,

Ik heb wat rond gezocht maar kon het niet vinden.
Weet iemand hier toevallig of de Z750 conische of vaste wiellagers heeft?

En wat is het verschil hiervan? Ik hoorde dat conische wiellagers moeilijker te demonteren zijn dan vaste.

Gr zedmotor.
Wiellagers Links Voor Koyo Wiellager 6004 2RS C3 20x42x12
Wiellagers Rechts Voor Koyo Wiellager 6004 2RS C3 20x42x12
Wiellagers Links Achter Koyo Wiellager 6304 2RS C3 20X52X15
Wiellagers Rechts Achter Koyo Wiellager 6304 2RS C3 20X52X15
Naaflager Koyo Wiellager 6205 2RS C3 25x52x15
 
Ik heb qua wiellagering bij motorfietsen in ieder geval nog nooit wat anders gezien dan kogellagers. Conische wiellagering is meer iets voor auto's waarbij de axiale krachten veel groter zijn.

.
BMW heeft tot begin jaren '80 conische wiellagers gebruikt. Heel logisch als je er van uit gaat dat je aan een motor een zijspan kunt hangen. Buiten dat heeft een conisch wiellager mijn voorkeur omdat je dat 100% spelingsvrij kunt afstellen.
Maar een kogellager is goedkoop, en makkelijk te plaatsen, ik begrijp de fabrikanten wel.
 
BMW heeft tot begin jaren '80 conische wiellagers gebruikt. Heel logisch als je er van uit gaat dat je aan een motor een zijspan kunt hangen. Buiten dat heeft een conisch wiellager mijn voorkeur omdat je dat 100% spelingsvrij kunt afstellen.
Maar een kogellager is goedkoop, en makkelijk te plaatsen, ik begrijp de fabrikanten wel.
Moto Guzzi idem.
 
Terug
Bovenaan Onderaan