Trillende aandrijving / koppeling

CBOnyx

Die hard MF'er
5 okt 2009
995
3
Zwijndrecht (Zuid-Holland)
Sinds een tijdje heb ik een CB650Nighthawk uit 1985.
cardan aangedreven
Bij het wegrijden in de eerste versnelling voel ik dat de koppeling of daar in de buurt ( :) ) trilt...ook het overschakelen gaat iets stroever. Het voelt haast of er iets los zit.
Dit is zowel bij koude als warme motor.
Ook slipt de koppeling door bij koude motor in hoge versnellingen (vanaf 4).
Dat laatste zou ongetwijfeld komen omdat de koppelingsplaten versleten zijn, maar of daardoor ook de boel gaat trillen ?

iemand een zinnig idee ?
 
heeft jouw motor dit ook?
full


dat is bij mij de reden dat hij trilt, alleen is het bij mij al altijd geworden, niet alleen met optrekken :(
 
heeft jouw motor dit ook?
[afbeelding]

dat is bij mij de reden dat hij trilt, alleen is het bij mij al altijd geworden, niet alleen met optrekken :(


Wat zien we hier?

Een veer die raar gespannen is?

Zie niet echt wat er mis is..


Maargoed, ik ben wel benieuwd naar een relatie tussen trillen en koppeling..
Heb nl. zelf sinds een tijdje ook last van trillingen, nu voornamelijk aan de achterkant, maar ook merkbaar in het stuur.. En schakelen gaat niet zo soepel meer als eerst..
 
Wat zien we hier?

Een veer die raar gespannen is?

Zie niet echt wat er mis is..


Maargoed, ik ben wel benieuwd naar een relatie tussen trillen en koppeling..
Heb nl. zelf sinds een tijdje ook last van trillingen, nu voornamelijk aan de achterkant, maar ook merkbaar in het stuur.. En schakelen gaat niet zo soepel meer als eerst..

dom van me...
die veertjes zitten niet allemaal nog even strak in de behuizing. wat er dus voor zorgt dat hij de aandrijf krachten niet meer voldoende kan dempen en hij dus ruimte krijgt. en dat trilt
 
Geen idee of mijn motor dit ook heeft.
Uiteindelijk is er maar 1 manier om erachter te komen...openmaken en sowieso vanwege het slippen de platen vervangen
Het trillen is het meeste merkbaar bij het wegrijden...maarja, dan gebruik je natuurlijk de koppeling ook het meeste slippend.
 
haal ze er eerst even uit en controleer of ze buiten tolerantie zijn of dat er kromme platen zijn. Dan kost je een scheutje olie en waarschijnlijk een nieuwe pakking voor het koppelingsdeksel. ook even de speling op je koppelingshelden controleren. Wellicht staat die te strak en slipt je koppeling daardoor. En als je de boel open hebt kan je die veertjes ook meteen even betasten :P
 
Geen idee of mijn motor dit ook heeft.
Uiteindelijk is er maar 1 manier om erachter te komen...openmaken en sowieso vanwege het slippen de platen vervangen
Het trillen is het meeste merkbaar bij het wegrijden...maarja, dan gebruik je natuurlijk de koppeling ook het meeste slippend.
dan heb je niet het zelfde probleem :N
zodra ik de koppeling in knijp, al is het maar een beetje, houd het trillen op.
Kan je die veertjes dan niet vervangen ?
het schijnt te kunnen maar deze methode is niet standaard, de veren zijn niet te krijgen voor dit doeleind maar door goed zoeken kun je iets soortgelijks vinden. dit zou dan voor een totaal andere toepassing gemaakt zijn maar ach..

en uh, ik gok hevel, niet helden
 
Koppelingsplaten vernieuwd.
Stalen platen zagen er nog goed uit en niet krom.
Korf niet ingeslagen.
Nieuwe olie
Hydraulische koppeling opnieuw van vloeistof voorzien.

Trillen is er alleen maar als ik mijn koppeling een stukje inknijp...zowel in zijn neutraal als in zijn versnelling.
Lijkt niet vanachter het koppelingsdeksel vandaan te komen, maar vanaf de andere kant...waar de slave cilinder zit van de hydraulische koppeling.

Koppelig grijpt ook nogal bruusk aan.
 
Terug
Bovenaan Onderaan