Rembekrachtiging BMW R1200GS '06

CB400F

de zwarte zwabberaar
Donateur
19 nov 2002
8.121
116
Velsen-Zuid
Hallo allemaal,

ik loop tegen het volgende aan:
bij mijn GS komt momenteel de rembekrachtiger niet in,
de reden hiervoor is dat ergens een kromme volt zit.
Wat me opvalt is dat mijn remlicht blijft branden, zelfs als ik de remschakelaars helemaal los koppel (circuit onderbroken, dus zou er geen remsignaal uit de remswitches kunnen komen)
Het meest logische lijkt me dat er een kromme volt in de CPU zit, maar ja hoe kom je daar op een normale manier bij.
Niet dus, heb ook die 911 tool niet, dus daar kn ik ook niet mee uit de voeten.
Het enige dat ik me nu kan bedenken is om het hele systeem zonder spanning te zetten en dan zien of er met het nieuw opstarten de storing opgelost is.

Nu weet ik echter dat met de oude BMW K ECU's nog wel eens de situatie zich voor kon doen, dat deze reset niet volledig afgerond werd.

Iemand ervaring hiermee?

Wat me wel opvalt is dat deze storing zich voor is gaan doen na een wissel van de remvloeistof.
 
Even aan de computer hangen bij de dealer is niet een idee?


Dat spanningloos maken kun je zelf natuurlijk wel uitproberen.
Er is kans dat het helpt, en werkt het niet, dan merk je dat snel genoeg.


Maar de remschakelaars eens goed schoon.
Misschien blijft er een een beetje hangen waardoor hij toch net wel contact maakt.


Sorry, niet goed gelezen.
Misschien zit er ergens kortsluiting in de kabelboom.
Of het probleem zit in de fitting van het achter/remlichtlampje.
 
Laatst bewerkt:
als hij bediend is wordt hij gesloten en gaat het remlicht en de pomp uit. de schakelaars worden namelijk bediend als de actuatoren (pedaal en handel) niet bedient worden. dus even contact aan en dan even een brugje over de schakelaars zetten. als het goed is gaat het remlicht dan uit en als je dan een brugje lostrekt gaat de pomp aan en het remlicht branden.
en ik vermoed dat het de schakelaar bij de remhandel is want dat is een zwak prul wat vaker kapot gaat.
of je handkap is verdraait en zit tegen de handel aan.
 
Laatst bewerkt:
CB400F en too zijn het dus niet met elkaar eens ;)

lijkt het wel op inderdaad ;)
Als ik dit zo zie:
R12S+wiring+diagram1268438825.jpg

lijkt het mij toch dat het het circuit rond gemaakt wordt op het moment dat de rem bediend wordt.
In Haynes geven zo ook als test op om de switch te testen: switch loshalen, multimeter aansluiten en als de switch bedient wordt moet het circuit rond zijn.
 
Maar dat is voor de S, niet de GS ;)

Ik vermoed overigens dat je gelijk hebt en dat de storing dus niet in de schakelaars zit, maar simpelweg iets te maken heeft met het (al dan niet verkeerd) wisselen van de remvloeistof.

Dat plaatje suggereert dat de normale stand "dicht" is, dus bij remmen onderbreek je het contact en als je de schakelaars lostrekt ook. Ofwel, probeer toch de schakelaars eens door te meten.
 
Laatst bewerkt:
lijkt het wel op inderdaad ;)
Als ik dit zo zie:
[afbeelding]
lijkt het mij toch dat het het circuit rond gemaakt wordt op het moment dat de rem bediend wordt.

Hoe weet je dat? Er zit een regeleenheid tussen...

Of ie verbreekt of maakt weet ik niet uit mijn hoofd, sensoren en bijvoorbeeld ook stuurschakelaar geven alleen signalen aan de centrale regelunit, die bepaalt of er al dan niet iets geschakeld wordt (zoals een remlicht). Dus het kan ook een verbreekschakelaar zijn.

Maar wat ik boeiender vind om te weten, heb je handkappen? Staan deze gelijk met de hendel, zodat deze niet iets ingedrukt wordt in onbelaste staat?

En als je dat ding nou gewoon even uit laat lezen weet je ook wat er mis is.... Er zit foutdetectie op met een reden, scheelt gekut zoals dit.
 
Ligt er bij de 1200 geen stekkertje onder de buddy waarmee je hem kunt resetten? Bij de 1100 prik je daar een uitlees kastje aan, en kun je hem ook resetten. Volgens mij hang je ook de 911 daar aan.

Edit:
De GS911 is een simpel dingetje. Hij vertaalt de hex codes van je motor naar begrijpelijke foutmeldingen in een leuke GUI.
Onder je buddy zit een ronde stekker om die hex codes uit te lezen. Je moet alleen uit zien te vinden waar de draadjes van die ronde stekker voor dienen, en welke je nodig hebt om te resetten. Over het algemeen kan je dat op het GS forum wel terug vinden.
 
Laatst bewerkt:
Hallo allemaal,

ik loop tegen het volgende aan:
bij mijn GS komt momenteel de rembekrachtiger niet in,
de reden hiervoor is dat ergens een kromme volt zit.
Wat me opvalt is dat mijn remlicht blijft branden, zelfs als ik de remschakelaars helemaal los koppel (circuit onderbroken, dus zou er geen remsignaal uit de remswitches kunnen komen)
Het meest logische lijkt me dat er een kromme volt in de CPU zit, maar ja hoe kom je daar op een normale manier bij.
Niet dus, heb ook die 911 tool niet, dus daar kn ik ook niet mee uit de voeten.
Het enige dat ik me nu kan bedenken is om het hele systeem zonder spanning te zetten en dan zien of er met het nieuw opstarten de storing opgelost is.

Nu weet ik echter dat met de oude BMW K ECU's nog wel eens de situatie zich voor kon doen, dat deze reset niet volledig afgerond werd.

Iemand ervaring hiermee?

Wat me wel opvalt is dat deze storing zich voor is gaan doen na een wissel van de remvloeistof.


Bij de gs van bmw open je de kring bij het remmen waardoor het remlicht brand.

Als de kring wordt geopend door bv contacten los te maken of defecte kabel, blijft het remlicht branden!
 
Laatst bewerkt:
Hoe weet je dat? Er zit een regeleenheid tussen...

Of ie verbreekt of maakt weet ik niet uit mijn hoofd, sensoren en bijvoorbeeld ook stuurschakelaar geven alleen signalen aan de centrale regelunit, die bepaalt of er al dan niet iets geschakeld wordt (zoals een remlicht). Dus het kan ook een verbreekschakelaar zijn.

Maar wat ik boeiender vind om te weten, heb je handkappen? Staan deze gelijk met de hendel, zodat deze niet iets ingedrukt wordt in onbelaste staat?

En als je dat ding nou gewoon even uit laat lezen weet je ook wat er mis is.... Er zit foutdetectie op met een reden, scheelt gekut zoals dit.


Ik weet het 100% zeker, heb daar in IJsland ook naar lopen zoeken, bleek er een draadje door gebroken te zijn.

Open kring = remlicht aan
Gesloten kring = remlicht uit
 
Dat zeg ik toch?
Maar met een van de aansluitingen in die stekker moet je kunnen resetten. Ik heb heb niet over domweg kortsluiting maken.

Ik dacht dat je zei dat je iets door moest verbinden, verkeerd gelezen.

Maar die stekker is niet zo speciaal hoor, bij een 1200GS zit daar een plus, massa en de databus naar de gateway (BMS-K) op.
 
Laatst bewerkt:
Ik weet het 100% zeker, heb daar in IJsland ook naar lopen zoeken, bleek er een draadje door gebroken te zijn.

Open kring = remlicht aan
Gesloten kring = remlicht uit

Klopt precies wat je even kan proberen is het schakelaartje van je koppeling op die van je rem te zetten. Pas op met het kleine inbusje want je draait de schakelaar snel kapot
 
ja dat is handig gaat je remlicht uit en kan je niet meer starten. computer moet de schakelaar van de koppeling zien om de startmotor vrij te geven. dan kan je beter een paperclip in de stekker vrotten om het remlicht uit te krijgen. dan kan je starten en rijden en werkt het ABS en de rembekrachtiger op het rempedaal.
en vraag me niet hoe ik dat weet :X
 
Ik heb me koppeling voor nood doorverbonden (lokaal betwijfel ik of dat nodig was) ik vond het irritanter dat ik met een kapotte remschakelaar een abs error kreeg omdat hij de zelftest niet kon doen en dat me remlicht en abs pomp bleef lopen :X
 
kan werken zolang je neutraal schakelaar goed werkt maar die doet ook nog wel eens raar bij mij en dan wordt het erg lastig als de motor een keer per ongeluk afslaat om hem weer aan de praat te krijgen. ben je een 5 minuten aan het rommelen om die groene N in het display te krijgen voordat je weer starten kan. of als je hem op een helling in zijn versnelling laat staan om wegrollen te voorkomen.
 
Aan de stekker hangen zou inderdaad een hoop "gekut" schelen, maar dit zijn toch basic storingen die op te lossen moeten zijn.
In principe zou ik verwachten dat de servo van de rembekrachtiger geactiveerd wordt door de druk die in de remverdeelunit komt vanuit de remhandel. Echter ze komen niet in. Dus kan het zijn dat de CPU het verkeerde signaal stuurt, waardoor de servo geen spanning krijgt.

Maar nog opvallender is dat jullie dus hetzelfde zien wat ik zie, maar dat het in tegenspraak met Haynes is, namelijk dat de tekening zegt dat de normaal stand van de switches gesloten is en dat de bediening deze opent.

Heb de motor inmiddels even spanning loos gezet en zal dan eens kijken wat er gebeurd.

Maar stel nu dat er een draadbreuk zit in de kabel van de remswitch, dan zouden de servo's toch gewoon aangestuurd moeten worden, immers CPU registreert dat er geremd word?
 
Terug
Bovenaan Onderaan