Schakelt niet op een helling

Wrong Route

MF'er
4 aug 2013
202
0
Bedankt voor het lezen, graag had ik een diagnose.
Ik heb echt zo een schakelmotor want toeren maakt die nauwelijks. Het is een Kawasaki VN1500 met jammer genoeg een geschiedenis van stilstand.

Na 3000+ kilometer loopt én schakelt die al heel veel soepeler maar ondanks dat er haast geen klachten zijn blijft één probleem even ernstig en prominent: als de motor niet horizontaal is (stilstaand of rijdend) dan wil die niet schakelen. Er is dan vanuit één geen twee te vinden en vanuit neutraal naar de eerste geeft een enorme abnormale knal.

Dit kan zijn, half staande op een op/afrit constructie of wanneer de weg net niet helemaal horizontaal is en van slechte kwaliteit.

De versnelling wil trouwens niet bij stilstand in z'n tweede en wil wel eens wat koppeling nodig hebben om er in te vallen maar dat lijkt me niet echt defect zoals dat die doet als de motor niet horizontaal staat.

Koppeling is goed en hij schiet ook niet uit een versnelling. Tussengas geven helpt mij er niet bij.

Ik wil er wat aan laten doen omdat het nu eigenlijk niet zo betrouwbaar is maar heeft iemand van jullie een idee wat dat zou kunnen zijn? Uit ervaring misschien en dan wat zoiets kost? Ik weet alleen dat andere motorfietsen van dat type dit niet doen.

Oh ja, de stilstand is waarschijnlijk vanwege diefstal en kan een flink aantal jaren zijn geweest. De motor heeft anders 15 jaar lang 1000 kilometer gereden. Welk probleem zit ik mee... Bij voorbaat dank.
 
Uhm een kawasaki kun je bij stilstand niet in de 2e versnelling krijgen, daar zit een beveiliging op, dat als de uitgaande as van de bak niet draait, je niet door kunt schakelen...dus dat probleem is opgelost......
Waarschijnlijk zit daar ook je prbleem als ik het zo lees.
Op de uitgaande as zitten 3 kogeltjes, die "naar buiten geslingerd"worden, en geven dan het tandwiel vrij om door te schakelen....
Probeer eens een paar keer pas door te schakelen als je wat hoger in snelheid bent in de 1e versnelling, kijk even of het dan "beter"gaat....dan zit je probleeem dus in dat mechanisme.......

( je kunt de bak loshalen, en de kogeltjes verwijderen, maar daarvoor moeten de assen wel uit de bak en uit elkaar)
 
Wellicht een overbodige vraag (maar ik sta altijd weer te kijken) maar heb je al eea aan vloeistoffen ververst?
Ja, inderdaad. Er zat maar een paar lepels olie in de eindoverbrenging. Waar ik hem kocht zouden ze het nog voor mij controleren, nou niet dus.

Ik heb de olie meteen ververst en doe er binnenkort duurdere en geschiktere in. Motul 5100 4t 15w 50. Het carter heeft een handig peil glas. Deze motor heeft natuurlijk alleen een zij-stander en in de stalling heb ik deze op een verhoging van een paar centimeter geplaatst maar bij langdurig geen gebruik en pech met de helling van de vloer zit niet alles in de olie. Daarom weet ik niet of er toen daardoor iets mee gebeurd is. Het beest heeft een vervangend framenummer en kan wel plat gelegen hebben.

De koppeling is een hydrolische en dit koppelt op het juiste moment, het slipt dus zoals gezegd ook niet maar was moeilijk rijden in het begin. Schakelen gaat eigenlijk best normaal maar je kan de motor niet racen, dus even de tijd nemen om te bedienen.

Van de beveiliging tegen wegrijden in zijn twee wist ik nog niet. Wel dat er een Neutraal Vinder op zit. Dit verklaart een boel want heel af en toe is het vervelend om hem terug in zijn eerste te moeten zetten als je sneller wilt gaan rijden. Het is lang niet altijd een probleem, dat dit wel eens voorkomt ligt dus volgens jullie aan veertjes en kogeltjes. Van één naar twee en andersom functioneert echter wel. Op een helling, nog langzaam rijdend kan ik vaak niet opschakelen maar stilstaand wil die daar ook niet in de eerste gezet worden of gepaard gaande met veel geweld en dat zou dit systeem gewoon moeten toelaten.
 
Gelukkig heb je er dure olie in gedaan, dan komt het wel goed.
Maar komt je koppeling helemaal vrij? Kan je hem rollen als hij in de versnelling staat, met de koppeling ingeknepen?
En als je met druk op het pookje je koppeling een beetje op laat komen, gaat hij dan wel in zijn versnelling?
 
De dikkere olie die ik dan blijf gebruiken heb ik gekocht en moet er nog in halflive en dan zal ik ook het tweede oliefilter (de screen bij Vulcans) bekijken of daar metaal of rommel in zit.

Ik heb hier een klein oliefilter van Honda liggen maar wil een langere kopen omdat de oliefilter kapot kan knallen bij het starten, ik weet niet hoe dat werkt. Eerst nog maar even navragen in winkels en nee verkocht worden. Weet iemand hoe je aan een lang oliefilter voor Honda en Kawasaki komt?

Nee, de koppeling mankeert niets. Ik heb nooit gemerkt dat iets gas geven, terug lopende toeren of al wat gaan koppelen helpt. Het is trouwens geen oplossing want anders dan tijdens het rijden als het wel eens niet klopt dat die in een versnelling valt heb je er geen gevoel over en het is bij niet horizontaal meteen keihard er in slaan of ratelen.

Normaal rijdend, zonder hoogteverschil, gaat het schakelen gewoon goed. Ik heb wel het idee dat ik vaker problemen heb aan het eind van de dag. Mijn hoop is dus dat de Motul olie (niet duur wanneer je zoekt) helpt maar als het meer is dan bijschaven zal het mij verbazen. Er is toch iets niet goed als een motor in bepaalde situaties niet schakelt.
 
Jullie hadden waarschijnlijk wel gelijk. Het blijkt vooral een onderhoudskwestie te zijn. Bedankt.
Gisteren heb ik de goedkope Action olie die ik er voor de eerste 3000 km. in gedaan heb ververst voor dikke motorfietsolie Motul 5100 4t 15w 50 (Euro 35 per 4 liter) en nu ook het oliefilter verwisselt. Meteen reed de motor vlotter en schakelde die veel stiller. Vandaag flink gereden en alleen een keer minder netjes geschakeld waar het toerental een rol speelde. Op de grootste gemene helling, bij de gracht, waar je echt verkeerd scheef omhoog staat, ging die net zo in zijn eerste als overal. Ben nu niet zo bang meer dat er iets stuk zal gaan of dat er reparatiekosten zullen zijn en zal hem verder gangbaar maken.
 
Jullie hadden waarschijnlijk wel gelijk. Het blijkt vooral een onderhoudskwestie te zijn. Bedankt.
Gisteren heb ik de goedkope Action olie die ik er voor de eerste 3000 km. in gedaan heb ververst voor dikke motorfietsolie Motul 5100 4t 15w 50 (Euro 35 per 4 liter) en nu ook het oliefilter verwisselt. Meteen reed de motor vlotter en schakelde die veel stiller. Vandaag flink gereden en alleen een keer minder netjes geschakeld waar het toerental een rol speelde. Op de grootste gemene helling, bij de gracht, waar je echt verkeerd scheef omhoog staat, ging die net zo in zijn eerste als overal. Ben nu niet zo bang meer dat er iets stuk zal gaan of dat er reparatiekosten zullen zijn en zal hem verder gangbaar maken.
Vertel het maar niet in het action olie topic, dan word je virtueel gestenigd. :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan