carburateur probleem XT600Z

Buellbloke

Gedigitaliseerde lul
27 jan 2011
9.541
4.191
Heren (en dames),

Ik heb een Yamaha XT600Z van '89 gekocht, wetende dat deze slecht liep.
Startte perfect, liep netjes stationair en liep ook netjes onderin maar bovenin stotteren en inhouden.

Ik heb de carburateurs ultrasoon gereinigd, vacuum nagekeken, afstellingen gecontroleerd maar helaas...issue bleef.

Tweede set carburateurs gekocht, gemonteerd en hey presto!

Probleem opgelost!!!

Maar nieuw probleem ervoor terug gekregen...nu start hij perfect maar alleen als je een kwart gas geeft (wat op zich niet erg is maar goed) en hij loopt redelijk stationair maar hij pakt iets minder 'fel' op, het is het verschil tussen wat te rijk en een goed mengsel zeg maar.
Grootste probleem: als ik flink gas geef en dan gas dicht doe slaat hij meteen af...start dan wel weer zonder problemen maar hij slaat dus op iedere kruising en bij ieder stoplicht af...en dat schiet dus niet op.

Ook deze carburateur is schoongemaakt, sproeierbezetting is hetzelfde, afstelling mengselschroef ook.

Zou het kunnen liggen aan gasnaalden/buizen? Of....?

Hoor graag jullie ideeën!
 
Laatst bewerkt:
Luchtfilter is schoon, rubbers lijken in orde en stationair sproeier is schoon.

Dit euvel komt alleen voor bij de nieuwe carburateur, als ik de oude terugzet is het weg dus heeft niets met de inlaatrubbers te maken.

Als hij daar valse lucht trekt dan zou hij trouwens na ijlen i.p.v. afslaan
 
Mengselschroef eruit en het hele stationaire circuit nog maar eens goed schoonmaken lijkt me.
Sproeier kan dan wel open zijn maar als de rest dicht zit schiet je er niets mee op.
 
Stationair circuit is open en schoon, ultrasoon gereinigd, doorgespoten met remreiniger en doorgeblazen met perslucht...

De aircut overzetten lijkt me inderdaad wel een optie...
 
Eigenlijk wil ik het probleem met de ene set oplossen door erachter te komen wat er mis is en dat te verhelpen...

Zou 't kunnen dat de vlotterhoogte te hoog is waardoor hij 'm verzuipt bij het afremmen op de motor?

Zot?
 
Borrel: nope...carbs stromen niet over o.i.d. maar ik ruik wel dat 'ie te rijk loopt...maar op de een of andere manier krijg ik dat er niet uit...enige verschil zou nog de naaldhoogte van carb 1 kunnen zijn maar of hij daardoor af zou slaan na WOT...?
 
Ik weet niet of verschil in naald hoogte juist de bedoeling is bij deze constructie (1 cylinder met dubbele carburateurs). Ik zou denken van niet. Maar je komt wel 1 cylinders tegen met 2 verschillende carburateurs. Het zou handig zijn als je een wpb van de motor zou hebben.

Verder dacht ik aan lekkende vlotterkamer(s), dit kan ook rare klachten veroorzaken. Alleen maar te starten met iets gasgeven, bovenin stoteren en niet/wienig reageren op de choke.
Als je verdere andere meer voor de hand liggende zaken (nieuwe bougie bijv.) al uitgesloten hebt, kun je dit wellicht onderzoeken.
 
Thank maar ik heb het inmiddels opgelost! Slotje!
full
 
Borrel: Ik heb de andere carburateur opnieuw opgebouwd, diegene die niet het probleem met het afslaan had maar wel met het doortrekken, en bleek te werken na een aanpassing aan het vacuumgedeelte (membraam zat verkeerd gemonteerd).
 
Dat is de bedoeling wel een beetje ja...je hebt een probleem, je krijgt hier hulp en als t gelukt is help je zelf anderen door op z'n minst de oplossing van je probleem te posten.

Echt?

Ik begreep uit jouw bijdrage en die van Zot dat het juist de bedoeling is om irrelevante en dus zinloze opmerkingen te maken die niet bijdragen aan de oplossing van het probleem?

:W
 
Terug
Bovenaan Onderaan