motor moeilijk te verplaatsen

motormuis1964

Rookie
22 sep 2014
18
0
stadskanaal
Hallo forum members ,ben net nieuw hier maar toch al een dringende vraag: mijn cbr 1000f van '88 kan ik maar met moeite verplaatsen, heb het idee dat er iets aanloppt bij mijn voorrem..... iemand anders problemen mee?

Groetjes Peter
 
Het is een kwestie van nalopen en controleren.

Je kunt het ding op de middenbok zetten, en vragen of iemand anders het achterkantje naar beneden duwt.

Voorwiel komt dan los, kun jij lekker wat draaien en van dichtbij kijken en voelen.
 
hallo martell,dank je voor de suggestie ,niet zo lang geleden zijn er nieuwe remblokken op gekomen misschien is daar iets mee ?

Kans is groot dat je cups vervuilt zijn,deze staan nu meer in de klauwen gepositioneerd (doordat de nieuwe remblokken dikker zijn) en geven nu meer wrijving met de seals/klauwen.
Cups eruit,schoonmaken en weer terugplaatsen.
Kans is dan groot dat het geheel weer naar behoren werkt
 
Laatst bewerkt:
hallo martell,dank je voor de suggestie ,niet zo lang geleden zijn er nieuwe remblokken op gekomen misschien is daar iets mee ?
Ga eerst eens kijken wat het is.

Doorgaans zijn niet de blokken het probleem, maar de klauw (zuigers vies, of rubbers stuk), of de rempomp (versleten, vies, teveel dot4...).

Het kan natuurlijk ook iets anders zijn, maar dat is gokken, terwijl je beter kunt kijken en uitsluiten.
Voorbeeldje: as te vast aangedraaid, lagers rot.
 
Meestal worden de nieuwe remblokken er gewoon ingeknikkert zonder de boel goed schoon te maken en weer in te vetten.
Door wie heb je het laten doen?
Bij jou in de stad weet ik nog wel iemand die goed werk aflevert en niet te duur is.
 
heb het door een motormonteur laten doen en die was best wel precies en schoon werken

Dan bel je hem op en vraag je of hij de cups/remzuigers ook gekuist heeft en zo,ja wat het anders kan zijn :)
Als het sinds het vervangen van de blokken is dan kan het a: of vervuiling of b: teveel remvloeistof in het reservoir zijn.
Dat laatste is eenvoudig te checken :Y
Ik neem aan dat ie niet je gehele remsysteem uit elkaar gehaald heeft,je wiel kan doorgaands ook gewoon blijven zitten.
 
Laatst bewerkt:
Heb je niet een paar bulgaren/roemenen ofzo in de buurt, die schijnen heel goed te zijn met het verplaatsen van motoren.

Ik heb er trouwens geen problemen mee dat jij je motor moeilijk kan verplaatsen hoor. ;)
 
Als dit het systeem is,heb je ook nog te maken met geleidepennen die vervuilt kunnen geraken.
Dan heb je ook maar 2 cups/zuigers

full
 
Kans is groot dat je cups vervuilt zijn,deze staan nu meer in de klauwen gepositioneerd (doordat de nieuwe remblokken dikker zijn) en geven nu meer wrijving met de seals/klauwen.
Cups eruit,schoonmaken en weer terugplaatsen.
Kans is dan groot dat het geheel weer naar behoren werkt

moet de boel daarna niet opnieuw gevult en ontlucht worden dan?

het klinkt zo lekker simpel zoals jij het opschrijft maar als TS er al niet achter kan komen waarom zijn remmen aanlopen raad ik hem aan om naar een motorzaak te gaan.
 
Ik ga me ook eens nieuwe blokken voor erop zetten, zo ver ik weet alles nalopen/schoonmaken. Zodra je een probleem hebt met je nieuwe blokken, zoals vastlopen, dan zit er inderdaad vuil. Een kwestie van een middagje sleutelen en poetsen
 
Een beetje een vaag probleem. Als ik last van slepende remmen had dan zat het wiel gelijk onwrikbaar vast. Hoor je geen enge slijpende geluiden Peter? Is er verschil met direct na de reparatie? Toen alles toch goed gangbaar moet zijn geweest! Het gevoel eerder tot stilstand te komen of voel je een warme (voor of achter) remschijf terwijl je er niet mee geremd hebt? Dit laatste controleren kan wel eens belangrijk zijn. Met warmteontwikkeling doordat er iets aanloopt kan er van alles mis gaan.

Ik sla dan maar de richting in van de bandenspanning.
Door een te lage bandenspanning kan het zelfs zo zijn dat het loopvlak blokkerig geworden is in de lengterichting. Zoiets voel je eigenlijk alleen maar met je vingers, je ziet het haast niet. Dan voor en achter een probleem van dergelijke "ge-cupte" banden met lage spanning en een plat gereden loopvlak en je moet te hard duwen.

De door Honda opgegeven bandenspanning is voor comfort, veiligheid etcetera. Probeer, in geval dit advies aangehouden wordt, in de voorband net onder de 40 psi en achter twee er boven. Dit alleen om te proberen. De afweging wat voor jou het beste is moet je zelf maken. Stel je een band voor met noppen, waar te weinig lucht in zit. Geen beweging meer in te krijgen bij dergelijk gewicht. Ben benieuwd. Alfred
 
Terug
Bovenaan Onderaan