FZR 600R wil alleen lopen met choke

janssencb450s

Rookie
12 apr 2010
14
0
Beste mensen.

Sinds kort ben ik in het bezit van een Yamaha FZR 600 R uit 1995.
Een mooi exemplaar, gekocht bij de dealer, waar die naar zeggen een volledige beurt heeft gehad.
Nu heb ik er zo'n 500 km mee gereden en ik denk toch dat er wat werk aan verricht moet worden.

De motor start goed, maar blijft alleen lopen met de choke half open. Met de choke regel ik het toerental, en blijf dan de hele rit (ook na 200 km op de snelweg) met de choke half open rijden.
Doe ik de choke dicht, dan valt de motor uit. Ook als die warm is. Meer choke, is meer toeren.
Waar ligt mogelijk de oorzaak?
Als ik bij koude motor weg rijdt, dan kan dat alleen door de koppeling voorzichtig op te laten komen. Een beetje gas geven laat de motor al uitvallen.

Verder rijd de motor wat bokkig bij lagen toeren <3500 maar gaat heel mooi lopen boven de 3500. Ik heb mij laten vertellen dat dat normaal is voor een fzr?

Hoop dat ik wat advies zou kunnen krijgen op de forum! Groeten, Marius
 
Beste mensen.

Sinds kort ben ik in het bezit van een Yamaha FZR 600 R uit 1995.
Een mooi exemplaar, gekocht bij de dealer, waar die naar zeggen een volledige beurt heeft gehad.
Nu heb ik er zo'n 500 km mee gereden en ik denk toch dat er wat werk aan verricht moet worden.
Dan ga je dus gewoon terug.
De motor start goed, maar blijft alleen lopen met de choke half open. Met de choke regel ik het toerental, en blijf dan de hele rit (ook na 200 km op de snelweg) met de choke half open rijden.
Doe ik de choke dicht, dan valt de motor uit. Ook als die warm is. Meer choke, is meer toeren.
Waar ligt mogelijk de oorzaak?
Als ik bij koude motor weg rijdt, dan kan dat alleen door de koppeling voorzichtig op te laten komen. Een beetje gas geven laat de motor al uitvallen.

Verder rijd de motor wat bokkig bij lagen toeren <3500 maar gaat heel mooi lopen boven de 3500. Ik heb mij laten vertellen dat dat normaal is voor een fzr?

Hoop dat ik wat advies zou kunnen krijgen op de forum! Groeten, Marius
 
klinkt als verstopt zittende stationair sproeiers. (of het stationair staat gewoon te laag :? )

als je hem zonder garantie hebt gekocht, dan zelf op lossen. En als je wel garantie hebt dan moet hij terug, Simpel toch? je betaald voor je garantie


of je begint ffe met forte er in te doen, kan ook een hoop lossen

Moto-Power-Is.jpg


Moto-Power-IIs.jpg
 
Laatst bewerkt:
Staat het stationair toerental niet gewoon te laag? Voor wat voor reden dan ook tijdens de beurt terug gedraait en niet meer opnieuw afgesteld.
Hier zou je nog naar kunnen kijken. Motor warm rijden en dan met de stationair schroef bijregelen tot hij wel fatsoenlijk blijft lopen.
 
Staat het stationair toerental niet gewoon te laag? Voor wat voor reden dan ook tijdens de beurt terug gedraait en niet meer opnieuw afgesteld.
Hier zou je nog naar kunnen kijken. Motor warm rijden en dan met de stationair schroef bijregelen tot hij wel fatsoenlijk blijft lopen.


dat dacht ik ook even, maar:

Verder rijd de motor wat bokkig bij lagen toeren <3500 maar gaat heel mooi lopen boven de 3500


dus iets met de stationair sproeiers :W
 
Laatst bewerkt:
Opzich is het niet heel erg. Enkel een beetje onregelmatig in lage toeren. Verder rijdt de motor heerlijk.
Demper vervangen is ook nog niet gelukt. Er is een soort pakking nodig voor de aansluiting tussen de demper en bocht. Ik las al over grafiet tape die daar dienst voor kan doen. Ik kan ook de originele pakking nergens vinden. Iemand een idee?
 
Ik zou m kunnen langs brengen. Maar als ik het zelf zou kunnen oplossen is dat voor mij ook prima om te doen.
Slaat nergens op...
Dit is duidelijk vieze carb sproeiers die misschien ultrasoon gereinigd moeten worden.
als jij zelfs dat niet wist hoezo denk jij dat dit door jou prima te doen is?
Heb je hem bij een dealer gekocht incl. grote beurt dan moet hij een grote beurt geven!

FZR600R hoort helemaal niet bokkig te rijden, ik heb zelf 1 gehad en ze lopen juist heel soepel
 
Laatst bewerkt:
Opzich is het niet heel erg. Enkel een beetje onregelmatig in lage toeren. Verder rijdt de motor heerlijk.
Demper vervangen is ook nog niet gelukt. Er is een soort pakking nodig voor de aansluiting tussen de demper en bocht. Ik las al over grafiet tape die daar dienst voor kan doen. Ik kan ook de originele pakking nergens vinden. Iemand een idee?
geen grafiet tape.... je hebt een grafiet ring nodig!
dat is doodgewone uitlaat pakking dat je op voorraad bij ieder motordealer kan vinden.
wel je uitwendig diameter 1st meten
 
Laatst bewerkt:
Staat het stationair toerental niet gewoon te laag? Voor wat voor reden dan ook tijdens de beurt terug gedraait en niet meer opnieuw afgesteld.
Hier zou je nog naar kunnen kijken. Motor warm rijden en dan met de stationair schroef bijregelen tot hij wel fatsoenlijk blijft lopen.
kan niet alleen stationair sproeier zijn anders zou hij bij gas geven ook rond de 1500rpm al redelijk stabiel moeten lopen.
laag toerental kan maar alsnog.... gas geven tot 1500 dan blijft ie goed draaien
 
Opzich is het niet heel erg. Enkel een beetje onregelmatig in lage toeren. Verder rijdt de motor heerlijk.
Demper vervangen is ook nog niet gelukt. Er is een soort pakking nodig voor de aansluiting tussen de demper en bocht. Ik las al over grafiet tape die daar dienst voor kan doen. Ik kan ook de originele pakking nergens vinden. Iemand een idee?
FZR600RG/RGC 1995 GASKET, SILENCER 3HE1475500,

gasketsilencer_big3HE1475500-01_336a.jpg
 
Ik ben nieuw in de motorwereld. Heb net mijn rbws. Meteen maar even een beetje voorstellen. 25 jaar. Veel ervaring met brommertjes in het verleden (yamaha dt). Verder doe ik al het onderhoudt aan mijn auto zelf. Evenals aan scheepsdiesels. Dus wel handig genoeg om dit euvel met hulp van het internet zelf op te lossen denk ik.

De motor is echt spik en spang. De motorzaak ik nogal stug, en ik vind het wel leuk om de motor zelf een beetje te leren kennen.
Het bokkige is niet aan de orde op het moment ik het toerental stationair op 2500 rpm afstel. Dan rijdt de motor zoals zou moeten lijkt me. Echter klopt het niet dat daarvoor de choke dus open moet. Toeren afstellen doe ik dus met de choke. Draaien aan deze stationair stelschroef doet trouwens helemaal niets...(zit deze wel aangesloten?) Dus ik denk dat ik zo begin de tank en kappen er maar eens af te halen...
 
De motor is echt spik en spang. De motorzaak ik nogal stug, en ik vind het wel leuk om de motor zelf een beetje te leren kennen.
Het bokkige is niet aan de orde op het moment ik het toerental stationair op 2500 rpm afstel. Dan rijdt de motor zoals zou moeten lijkt me. Echter klopt het niet dat daarvoor de choke dus open moet. Toeren afstellen doe ik dus met de choke. Draaien aan deze stationair stelschroef doet trouwens helemaal niets...(zit deze wel aangesloten?) Dus ik denk dat ik zo begin de tank en kappen er maar eens af te halen...

Prima dat de motorzaak stug is, maar zij hebben de motorfiets een grote beurt gegeven en jij hebt hem daarna met problemen meegekregen.
Laat het hen lekker oplossen zou ik zeggen.
 
Prima dat de motorzaak stug is, maar zij hebben de motorfiets een grote beurt gegeven en jij hebt hem daarna met problemen meegekregen.
Laat het hen lekker oplossen zou ik zeggen.
precies....
als je net je rbw hebt en nu al zo coulant bent gaan ze misbruik van je maken.

wen maar aan, als je ergens voor betaald hebt ( zoals een fzr met een grote beurt ) moet je dat ook krijgt!!!
zeker wat motoren betreft want het gaat altijd om jouw veiligheid!
 
Eerst maar terug gaan naar de verkoper. Als je er eerst zelf aan gaat prutsen kan hij of zij terrecht zeggen dat je gelijk had moeten komen.

Als je er niet uitkomt met de verkoper kan je altijd nog zelf gaan hobbien.

BTW: voortaan een langere proefrit?
 
De stationair stelschroef bleek niet te zijn aangesloten. Nu kan ik gewoon de choke na een stukje rijden eraf halen. Maar dan zakt de motor alsnog terug in toeren als ik wat langer wacht, van 2500 naar ca 1000RPM. Miss toch de stationair sproeiers een beetje vies>? Maar igg weer een stap dichter bij.
 
De stationair stelschroef bleek niet te zijn aangesloten. Nu kan ik gewoon de choke na een stukje rijden eraf halen. Maar dan zakt de motor alsnog terug in toeren als ik wat langer wacht, van 2500 naar ca 1000RPM. Miss toch de stationair sproeiers een beetje vies>? Maar igg weer een stap dichter bij.
Als dat al niet goed is, vraag ik me af hoe de beurt gedaan is.

Dit is bijna het nivo als een motor met een platte lekke band verkopen.
 
Normale stat. toerental ligt op ongeveer 1200 toeren.

En daar hoort hij snel naar terug te zakken, jij hebt waarschijnlijk een vervuild stationair circuit in je carbs, of ze zijn uit synchronisatie of je trekt valse lucht door slechte montage of gescheurde inlaatrubbers.
 
Terug
Bovenaan Onderaan