Voorvorkpoten reviseren, hoe wat en waarom?

sanscorp

MF veteraan
21 sep 2010
4.716
982
Almere
Wat houdt dat nou precies in?

Laatst was ik bij iemand en die kon aan het glimgehalte zien dat ze gereviseerd moesten worden. Ik heb er totaal geen verstand van, ja ik weet hoe ze uit elkaar moeten, nieuwe keerring, veer en olie er in, maar ik dacht altijd dat glimmen goed was.

Ik kreeg een vers gereviseerd setje te zien en de binnenpoten (wat zichtbaar was dan) was mat i.p.v. hoogglans / chroom.

Hoe zit dat nou precies?


Ik wil mijn poten zelf gaan doen (als dat al mogelijk is), daarbij ook de volgende vraag: ik twijfel of ze nog recht zijn, waar moet ik op letten en hoe kan ik de poten nameten / controleren? Op een spiegel leggen?

Het zijn geen USD poten, er komt progressieve Hyperpro vering in (iig voorzijde) en nieuwe olie. Keerringen en stofkappen zijn nog goed maar keerringen vervang ik sowieso omdat het bij deze poten weinig extra moeite is (geen speciale tool nodig om binnenin een moer tegen te houden zoals bij de Diversion 900).


Het gaat, voor de nieuwsgierige aagjes, om een V-Strom DL1000 K2 met niet standaard poten (2004~2012) omdat het 2002/2003 model niet met instelbare voorspanning geleverd is en deze er bij mij wel opzitten (ze zijn in het 12 jarige leven van de motor dus al eens vervangen, ik vraag me dan altijd af waarom..) 53.000km op de tellert, ziet er verder nog netjes uit, geen pekelfiets en altijd (tot nu) binnen gestaan.


Alvast bedankt!
 
Laatst bewerkt:
tja het lekt niet, ziet er niet verrot uit, werkt naar behoren (en da's standaard slecht) maar ik ga er toch andere veren in gooien dus kan ik net zo goed het hele riedeltje doen.

hoe dan ook, scotchbrite? heel fijn?
of anders een korrel 6000 nat schuren?
Of gewoon helemaal vergeten en lekker laten gaan..
ik ben wel even benieuwd naar meer ervaringen ;)

haalt de pitjes er uit, verchromen kan/doe ik niet, en ik vermoed dat het dan ook gestript moet worden (glas of parel stralen?) er zit bij mij iig geen verkleuring op de poot.
 
Laatst bewerkt:
Wat houdt dat nou precies in?

Laatst was ik bij iemand en die kon aan het glimgehalte zien dat ze gereviseerd moesten worden. Ik heb er totaal geen verstand van, ja ik weet hoe ze uit elkaar moeten, nieuwe keerring, veer en olie er in, maar ik dacht altijd dat glimmen goed was.

Ik kreeg een vers gereviseerd setje te zien en de binnenpoten (wat zichtbaar was dan) was mat i.p.v. hoogglans / chroom.

Hoe zit dat nou precies?


Ik wil mijn poten zelf gaan doen (als dat al mogelijk is), daarbij ook de volgende vraag: ik twijfel of ze nog recht zijn, waar moet ik op letten en hoe kan ik de poten nameten / controleren? Op een spiegel leggen?

Het zijn geen USD poten, er komt progressieve Hyperpro vering in (iig voorzijde) en nieuwe olie. Keerringen en stofkappen zijn nog goed maar keerringen vervang ik sowieso omdat het bij deze poten weinig extra moeite is (geen speciale tool nodig om binnenin een moer tegen te houden zoals bij de Diversion 900).


Het gaat, voor de nieuwsgierige aagjes, om een V-Strom DL1000 K2 met niet standaard poten (2004~2012) omdat het 2002/2003 model niet met instelbare voorspanning geleverd is en deze er bij mij wel opzitten (ze zijn in het 12 jarige leven van de motor dus al eens vervangen, ik vraag me dan altijd af waarom..) 53.000km op de tellert, ziet er verder nog netjes uit, geen pekelfiets en altijd (tot nu) binnen gestaan.


Alvast bedankt!

Reviseren doe je als het nodig is, en is echt meer dan keerringen/olie vervangen, en de binnenpoot opschuren.

Dat laatste is overigens een tijdelijk oplapmiddel.
 
Wat moet ik me daar bij voorstellen dan?
reviseren incl. Hyperpro zou het me 350 euro kosten.

Komt er zeker ook een ander (nieuw) ventiel in en worden de poten opnieuw verchroomd?
 
alleen reviseren van de set (zonder nieuwe binnenpoten te plaatsen) gaat de glansgraad van de binnenpoten niet veranderen.. maar dat had je zelf ook al wel bedacht denk ik.

op zich is te zien aan verchroomde poten wanneer ze hun beste tijd gehad hebben, en dat is volgens mij pas als je vertikale lijnen/groeven begint te zien. Zolang die er nog niet zijn zou ik die persoon die je wat heeft laten zien lekker laten geloven dat ie het zelf beter voor elkaar heeft en gewoon tevreden zijn met wat je hebt zonder extra kosten.

Poten op rechtheid controleren: bij mijn eerste motor heb ik een keer een schuiver gemaakt wat eindigde tegen een stoeprandje..die waren dus krom. Daar was geen twijfel over mogelijk als je ze op een vlakke tafel laat rollen. Een kaarsrechte poot rolt..kaarsrecht. Als er IETS kromheid in zit zie je dat bij het rollen direct aan het 'wobbelen' van de uiteinden. Het menselijk oog is vrij gevoelig voor dit soort bewegingen dus je kunt je eigen waarneming hiervan prima vertrouwen.

Als je netjes werkt lijkt me dit dus een prima klus om zelf te doen. succes!!
 
alleen tegen de uiterste aanslag zitten er wat plekjes op, komt de keerring nooit.
Ga ik dat sowieso maar proberen, anders morgen even een kiekje met de telefoon schieten en uploaden.

Ik zal zo eens met de zaklamp kijken ;)
Revisie kan nooit kwaad voor de motor, wel voor de portemonnee...
 
Laatst bewerkt:
Wat moet ik me daar bij voorstellen dan?
reviseren incl. Hyperpro zou het me 350 euro kosten.

Komt er zeker ook een ander (nieuw) ventiel in en worden de poten opnieuw verchroomd?
Wat er precies verstaan wordt onder 'reviseren', moet je aan dat bedrijf zelf vragen.

De term wordt nogal losjes gebruikt, om het maar eens simpel te zeggen.

Revisie is er voor zorgen dat alle onderdelen weer op de juiste toleranties zitten. Zo kunnen best enkel de glijbussen versleten zijn, en de binnenpoot nog perfect. Of precies andersom.
 
tja zal het nog eens navragen, misschien dat ik het compleet verkeerd begrepen heb hoor.
Bij mij kwam het een beetje over van: ze zijn niet mat meer, dit setje wel.
Misschien zag hij het wel aan de groeven die er in zitten, is mij nog niet echt opgevallen.

Het was of 350 euro voor het plaatsen en reviseren, of alleen voor het plaatsen van Hyperpro en dan kwam er nog 60 euro bij, moet het nog even goed navragen dus.

Ik zeg niet dat het een oplichter is, het is een goede kennis van een vriend van mij, doet ook het onderhoud op zijn motor en levert altijd netjes werk.

Ik noem dus ook geen namen want ik kan net zo goed fout zitten nu, ik ben gewoon even benieuwd wat er dan allemaal gebeuren moet ;)
 
Je kunt ook de keerkringen in verschillende kwaliteiten kopen. Uit zich in meer of minder plakken. Ik heb eens gelezen dat hyperpro de poten op een speciale manier kruislings polijst. Ik denk dat (preventief) de glijbussen vervangen ook een goed plan is. Hyperpro kan ik sowieso al aanraden.
 
Gister nog even gespiekt, er zitten wel wat groefjes in de poot direct boven en de keerring
1 groef waar mijn nagel in blijft hangen.
Geen lekkages en alles ziet er schoon uit.

Ik ga maar zoeken naar onderdelen dan
 
als ik alles vervang (op de bouten, en poten zelf na) dan zit ik voor 2 stuks van alles op bijna 200 euro excl. de progressieve veren á 200 euro excl. verzenden..

word me allemaal iets te gortig, ik denk gewoon schoonmaken, eventueel polijsten als dat aangeraden word en de veer + olie vervangen.

Zolang het niet lekt niks aan doen denk ik zo.
Krom zou dan de enige reden zijn om vervangende poten te zoeken maar een koppeling modificatie kost ook klauwen met geld.

Het moet wel leuk blijven, het is voor mij hobby en geen WW verkeer, het moet leuk blijven en vooral veilig zijn, verder wil ik duizenden euro's uitgeven aan veren, andere dempers, tuning en weet ik veel.
 
Laatst bewerkt:
als ik alles vervang (op de bouten, en poten zelf na) dan zit ik voor 2 stuks van alles op bijna 200 euro excl. de progressieve veren á 200 euro excl. verzenden..

word me allemaal iets te gortig, ik denk gewoon schoonmaken, eventueel polijsten als dat aangeraden word en de veer + olie vervangen.

Zolang het niet lekt niks aan doen denk ik zo.
Krom zou dan de enige reden zijn om vervangende poten te zoeken maar een koppeling modificatie kost ook klauwen met geld.

Het moet wel leuk blijven, het is voor mij hobby en geen WW verkeer, het moet leuk blijven en vooral veilig zijn, verder wil ik duizenden euro's uitgeven aan veren, andere dempers, tuning en weet ik veel.
Dat je er überhaupt aan denkt en het allemaal gaat opzoeken... :?

Je moet iets verhelpen wat een probleem is. Of dat nou revisie, reparatie of vervangen is.

Dat je bijvoorbeeld vorkolie vervangt, dat snap ik. Dat is uiteindelijk ook een slijtage onderdeel.

Maar allerlei onderdelen zomaar gaan vervangen wordt idd een dure aangelegenheid.

En wat voor veren heb je er nu in zitten? En zijn die nog goed?
 
Ik vermoed originele veren want de motor duikt nog steeds te veel. SAG grof ingesteld en poten 5mm doorgestoken, achter 5mm verhoogd met dogbones die ik nog had en dat maakt de motor een stuk soepeler in de bochten.

Ik moet de vorken er nog afpakken.
Sowieso heeft de motor ooit op zijn kant gelegen en zitten er 2003 poten op want deze zijn instelbaar waar de k2 dit fabriek af niet heeft.

Helaas geen onderhoudshistorie bekend.
Wel trekt de motor naar links bij stuur los en staat dr kroonplaat scheef als je rechtdoor rijdt. Dat is soms een kwestie van poten los, boel rechtzetten en weer vastdraaien maar bij mij zat er geen beweging in. De poten zelf vallen er ook niet uit als je alles los draait en ik moest behoorlijk wat kracht zetten om ze 5mm door te steken.

Dus er is wel iets miss maar ik weet nog niet wat.

Denk dat ik vrijdag even een zeil in de tuin span en de boel los ga halen
 
Terug
Bovenaan Onderaan