het sleutelblunders van anderen topic

Zot

De botte fuckman
28 mei 2002
41.336
5.689
Plaats hier het gepruts wat je van een ander tegen komt.

AAN MOTORFIETSEN!

liefst met foto's :Y

spelregels, omdat iedereen fouten maakt;

  • geen namen
  • geen kentekenplaten
  • geen veroorzakers in beeld
  • hou het technisch
  • maak het niet persoonlijk
  • dit is geen olie topic
  • geen algemeenheden
  • Het is geen auto topic
  • Het is geen zelf sleutelaar tegen professional topic
 
Laatst bewerkt:
Ik durf het hier haast niet te zeggen maar ergens is het nog wel geniaal ook :+

Mwah.... Ik vraag me stiekem wel af hoe 't met de axiale belasting zit bij een grove, ongeplande, rem-actie. De bouten welke door die doppen lopen zijn waarschijnlijk niet berekend op de krachten welke er op zo'n moment (onbedoeld) op komen te staan?

BOEM is HÓ.... Maar voor dit soort constructies gelden anderen waarden, vrees ik.
 
En als de dealer mij nu aangeeft dat elke 2/3 jaar niet nodig is .
Sterker nog , zelfs bij de laatste beurt gaf hij aan het nog steeds niet nodig te vinden.

( Motor is nu 6 jaar oud , met 31500 km)

Bij de volgende beurt ben ik benieuwd of hij zegt dat het dan nu wel moet .

Waarom zou een dealer zeggen dat het niet nodig is ?
Het is toch inkomen voor hem als hij het wel doet.


Remvloeistof vervangen geeft ook vaak gezeik met niet willen ontluchten, maar alsmje na een paar jaar de vloeistof meet, zit er meestal behoorlijk veel vocht in. Ik vervang het braaf om het jaar en soms nog vaker.
 
Remvloeistof vervangen geeft ook vaak gezeik met niet willen ontluchten, maar alsmje na een paar jaar de vloeistof meet, zit er meestal behoorlijk veel vocht in. Ik vervang het braaf om het jaar en soms nog vaker.

Mja, dat ben ik niet met je eens. Als je gewoon met een apparaat ververst komt er ook geen lucht in. Daarnaast heb ik nog nooit een remsysteem hoeven vullen met een spuit of andere onzin. Het enige waar ik van sta te kijken zijn die lucht-in-mn-remsysteem topics en de enorme waslijsten aan creatieve kunstgrepen die worden opgevoerd als zijnde oplossingen voor een probleem wat er niet is (je kan het gewoon niet, laat het door iemand anders doen).
 
Laatst bewerkt:
Mja, dat ben ik niet met je eens. Als je gewoon met een apparaat ververst komt er ook geen lucht in. Daarnaast heb ik nog nooit een remsysteem hoeven vullen met een spuit of andere onzin. Het enige waar ik van sta te kijken zijn die lucht-in-mn-remsysteem topics en de enorme waslijsten aan creatieve kunstgrepen die worden opgevoerd als zijnde oplossingen voor een probleem wat er niet is (je kan het gewoon niet, laat het door iemand anders doen).

Alleen verversen is inderdaad geen probleem, ook niet als je het met de hand doet. Als je maar op tijd bijvult en niet je reservoir leegpompt.
Als het hele systeem leeg is wordt het iets anders.
 
Laatst bewerkt:
En als de dealer mij nu aangeeft dat elke 2/3 jaar niet nodig is .
Sterker nog , zelfs bij de laatste beurt gaf hij aan het nog steeds niet nodig te vinden.

( Motor is nu 6 jaar oud , met 31500 km)

Bij de volgende beurt ben ik benieuwd of hij zegt dat het dan nu wel moet .

Waarom zou een dealer zeggen dat het niet nodig is ?
Het is toch inkomen voor hem als hij het wel doet.
Nooit meer naar toe gaan.
Als t om inkomsten gaat, tis voor hem meer verdienen als....
 
Mja, dat ben ik niet met je eens. Als je gewoon met een apparaat ververst komt er ook geen lucht in. Daarnaast heb ik nog nooit een remsysteem hoeven vullen met een spuit of andere onzin. Het enige waar ik van sta te kijken zijn die lucht-in-mn-remsysteem topics en de enorme waslijsten aan creatieve kunstgrepen die worden opgevoerd als zijnde oplossingen voor een probleem wat er niet is (je kan het gewoon niet, laat het door iemand anders doen).


Ik heb er zelf nooit problemen mee, maar lees wel heel vaak dat het mis gaat. Elke rem die niet wilde ontluchten had een technisch probleem. Maar 6 jaar niet vervangen moet een reden hebben, tenzij de dealer zit te wachten op een remrevisie zoals Martell aangeeft. Ik zou die dealer ook mijden.
 
En als de dealer mij nu aangeeft dat elke 2/3 jaar niet nodig is .
Sterker nog , zelfs bij de laatste beurt gaf hij aan het nog steeds niet nodig te vinden.

( Motor is nu 6 jaar oud , met 31500 km)

Bij de volgende beurt ben ik benieuwd of hij zegt dat het dan nu wel moet .

Waarom zou een dealer zeggen dat het niet nodig is ?
Het is toch inkomen voor hem als hij het wel doet.

Als de dealer een hygrometer gebruikt is het plausibel. Tenzij het DOT5 is ten minste.
 
Nooit meer naar toe gaan.
Als t om inkomsten gaat, tis voor hem meer verdienen als....

Dus , even uitgaande van 1 grote beurt per jaar en jaarlijks verversen van remvloeistof inclusief uurloon, brengt minder op dan een remrevisie na bv 8 jaar ?

Dus als ik nu de remvloeistof laat vervangen en er is niets mis mee met de remmen , heeft hij zich toch mooi in de vingers gesneden. Toch ?
 
Dus , even uitgaande van 1 grote beurt per jaar en jaarlijks verversen van remvloeistof inclusief uurloon, brengt minder op dan een remrevisie na bv 8 jaar ?

Dus als ik nu de remvloeistof laat vervangen en er is niets mis mee met de remmen , heeft hij zich toch mooi in de vingers gesneden. Toch ?
Tijdens een grote (of kleine) beurt, is het meteen even doorspoelen van remvloeistof eigenlijk peanuts.
Een monteur zal toch al de werking en staat van de remmerij moeten beoordelen, dekseltje gaat er toch vanaf. Eigenlijk moet je ook nog ijken of nippels gangbaar zijn en werken. dan kan je net zo goed even vacuümding er aan hangen en doorspoelen.

Ik heb ook een metertje voor DOT 4 en 5.1. Prima ding, leuk om indicatie te hebben of tbv een diagnose of zo. Maar eerlijk gezegd pak ik graag die 3 minuten meer voor volledig doorspoelen, dan enkel meten.
Elke twee jaar vervangen is prima voor nagenoeg elke motorfiets. BMW's en motoren met dot5 daargelaten. BMW's (veel modellen) moeten elk jaar, dot 5 gaat juist weer langer mee, en is ook veel duurder, iets harder nadenken tbv motor en klant dus.

Een bedrijf dat zegt dat na 6 jaar de remvloeistof nog prima is, heeft mi erg aparte afwegingen.

Laten we zeggen dat ik 10 minuten doe over voor rem met twee klauwen. Dat is niet raar. Dat is dan een tientje arbeid (incl btw), ik gebruik dan max 5 euro (wvp) aan dot 5.1. 15 euro voor de klant, voor mij iets van 5 euro verdiend?

revisie remsysteem kun je natuurlijk zo spannend maken als je wilt.

"Ja meneertje, door de oude remvloeistof is alles aangetast en verstopt. HRV revisie, nieuwe leidingen en twee maal remklauw revisie...."

2 uurtje werk en marge op onderdelen.

Maar ik denk anders. Ik wil dat een klant met een prettig en goed gevoel, op een goede motor kan rijden. En als ik dan soms te vroeg, of zelfs onnodig, remvloeistof vervang, so be it. Soms is onderhoudshistorie bekend, soms ook niet. En gokken doen we niet aan.

En bij vaste klanten, kan het ook nog gewoon maar eens service zijn.... Toch een vorm van klantenbinding.
 
Tijdens een grote (of kleine) beurt, is het meteen even doorspoelen van remvloeistof eigenlijk peanuts.
Een monteur zal toch al de werking en staat van de remmerij moeten beoordelen, dekseltje gaat er toch vanaf. Eigenlijk moet je ook nog ijken of nippels gangbaar zijn en werken. dan kan je net zo goed even vacuümding er aan hangen en doorspoelen.

Ik heb ook een metertje voor DOT 4 en 5.1. Prima ding, leuk om indicatie te hebben of tbv een diagnose of zo. Maar eerlijk gezegd pak ik graag die 3 minuten meer voor volledig doorspoelen, dan enkel meten.
Elke twee jaar vervangen is prima voor nagenoeg elke motorfiets. BMW's en motoren met dot5 daargelaten. BMW's (veel modellen) moeten elk jaar, dot 5 gaat juist weer langer mee, en is ook veel duurder, iets harder nadenken tbv motor en klant dus.

Een bedrijf dat zegt dat na 6 jaar de remvloeistof nog prima is, heeft mi erg aparte afwegingen.

Laten we zeggen dat ik 10 minuten doe over voor rem met twee klauwen. Dat is niet raar. Dat is dan een tientje arbeid (incl btw), ik gebruik dan max 5 euro (wvp) aan dot 5.1. 15 euro voor de klant, voor mij iets van 5 euro verdiend?

revisie remsysteem kun je natuurlijk zo spannend maken als je wilt.

"Ja meneertje, door de oude remvloeistof is alles aangetast en verstopt. HRV revisie, nieuwe leidingen en twee maal remklauw revisie...."

2 uurtje werk en marge op onderdelen.

Maar ik denk anders. Ik wil dat een klant met een prettig en goed gevoel, op een goede motor kan rijden. En als ik dan soms te vroeg, of zelfs onnodig, remvloeistof vervang, so be it. Soms is onderhoudshistorie bekend, soms ook niet. En gokken doen we niet aan.

En bij vaste klanten, kan het ook nog gewoon maar eens service zijn.... Toch een vorm van klantenbinding.


Dit is idd wel een goede :Y

Hmm , wat nu te doen. * serieus bedoelt)
Wel weer naar de officiële Suzuki dealer ?
Een andere motorzaak zoeken , waar ik ook niet weet of ze goed zijn ?
Een topic openen "welke motorzaak heeft wel goede service bij mij in de buurt ?
Of gewoon bij de volgende beurt kijken of ze het nu wel gaan doen en anders even aangeven dat ik het nu WEL wil dat het vervangen wordt.

keuzes keuzes keuzes
 
Dit is idd wel een goede :Y

Hmm , wat nu te doen. * serieus bedoelt)
Wel weer naar de officiële Suzuki dealer ?
Een andere motorzaak zoeken , waar ik ook niet weet of ze goed zijn ?
Een topic openen "welke motorzaak heeft wel goede service bij mij in de buurt ?
Of gewoon bij de volgende beurt kijken of ze het nu wel gaan doen en anders even aangeven dat ik het nu WEL wil dat het vervangen wordt.

keuzes keuzes keuzes
Een goede motorzaak zoeken is altijd een goed idee.

En duidelijk aangeven wat jij graag wilt, is ook een goed idee.
 
maar kan een doe-het-zelver het nog allemaal zelf beheersen (zonder extra apparaten) als de motor voorzien is van ABS en gecombineerd remsysteem?

mijn broer heeft zo zijn BMW eens onbruikbaar gemaakt omdat de unit bleef janken.

(wat het periodiek vervangen betreft: remvloeistof is hygroscopisch, dus na een tijd is deze verzadigd, (maar 2 jaar moet wel kunnen denk ik als de rempotjes etc vrij goed afgesloten zijn (balgen in orde etc.)

met mijn GS 1100 heb ik het wel meegemaakt in warmere dagen dat de achterrem niks meer deed, na enkele minuten stilstaan ging dat weer prima.
vervangen van de DOT4 en alle problemen van de baan, dus...
(die had geen gecombineerd remsysteem, wel ABS,)
 
maar kan een doe-het-zelver het nog allemaal zelf beheersen (zonder extra apparaten) als de motor voorzien is van ABS en gecombineerd remsysteem?

mijn broer heeft zo zijn BMW eens onbruikbaar gemaakt omdat de unit bleef janken.

(wat het periodiek vervangen betreft: remvloeistof is hygroscopisch, dus na een tijd is deze verzadigd, (maar 2 jaar moet wel kunnen denk ik als de rempotjes etc vrij goed afgesloten zijn (balgen in orde etc.)

met mijn GS 1100 heb ik het wel meegemaakt in warmere dagen dat de achterrem niks meer deed, na enkele minuten stilstaan ging dat weer prima.
vervangen van de DOT4 en alle problemen van de baan, dus...
(die had geen gecombineerd remsysteem, wel ABS,)
BMW geeft zelf aan elk jaar. Zie trouwens ook terugroepactie van BMW mbt remvloeistof en hun remsystemen.
En das niet voor niks, want dat systeem is zo aan gort.

En natuurlijk moet iemand thuis alleen de klussen doen, die iemand zelf kan doen.

Zo'n unit slopen is vervelend, en erg duur.
 
maar kan een doe-het-zelver het nog allemaal zelf beheersen (zonder extra apparaten) als de motor voorzien is van ABS en gecombineerd remsysteem?

mijn broer heeft zo zijn BMW eens onbruikbaar gemaakt omdat de unit bleef janken.

(wat het periodiek vervangen betreft: remvloeistof is hygroscopisch, dus na een tijd is deze verzadigd, (maar 2 jaar moet wel kunnen denk ik als de rempotjes etc vrij goed afgesloten zijn (balgen in orde etc.)

met mijn GS 1100 heb ik het wel meegemaakt in warmere dagen dat de achterrem niks meer deed, na enkele minuten stilstaan ging dat weer prima.
vervangen van de DOT4 en alle problemen van de baan, dus...
(die had geen gecombineerd remsysteem, wel ABS,)

Kan best, maar er zijn altijd uitzonderingen op de regel. Jezelf eerst inlezen voor je zomaar aan dingen gaat draaien is altijd een goed idee. Met ABS is het zo, hoe nieuwer, hoe simpeler het systeem (systemen van de laatste 10 jaar ververs en ontlucht je niet anders dan een gewoon remsysteem). Als er lucht in de pomp blijft hangen (kan, als de boel leeg is geweest) kan jennet een diagnosetester de pomp een paar seconden laten draaien om de lucht in het gewone circuit te duwen, maar dat is zelden nodig.
 
En als de dealer mij nu aangeeft dat elke 2/3 jaar niet nodig is .
Sterker nog , zelfs bij de laatste beurt gaf hij aan het nog steeds niet nodig te vinden.

( Motor is nu 6 jaar oud , met 31500 km)

Bij de volgende beurt ben ik benieuwd of hij zegt dat het dan nu wel moet .

Waarom zou een dealer zeggen dat het niet nodig is ?
Het is toch inkomen voor hem als hij het wel doet.
edit: andere reacties niet gezien....

Voor zover ik weet zijn er twee manieren: het vochtgehalte van de remvloeistof bepalen met een meter (misschien doet je dealer dat?), dan wel een vaste interval (meestal 2) aanhouden om het te verversen. Remvloeistof is niet duur en het kost nauwelijks moeite bij een motor.....tenzij de boutjes van het reservoir (die om een of andere reden van peperkoek worden gemaakt met een kruiskop waar je nooit de precies passende schroevedraaier voor hebt) al zijn dolgedraaid door de vorige beunhaas en er daarna 5 lagen matzwart overheen is gespoten.

Ik geloof heus wel dat remvloeistof langer dan 2-3 jaar goed blijft bij normaal gebruik, maar als je lang genoeg wacht rem je met een soort van dikke roestige koffiedrab in plaats van heldere vloeistof.

Bij een dealer ga ik er eigenlijk van uit hij de adviezen van de fabrikant op volgt. Ik heb m'n Ford in onderhoud bij een Opel-dealer, maar ze pakken wel het werkplaatshandboek van Ford erbij en bestellen indien nodig speciaal gereedschap voor een klus. Als ze iets niet doen (bijv. interieurluchtfilter vervangen omdat het veel tijd kost) zeggen ze het er expliciet bij.
 
Laatst bewerkt:
Voor zover ik weet zijn er twee manieren: het vochtgehalte van de remvloeistof bepalen met een meter (misschien doet je dealer dat?), dan wel een vaste interval (meestal 2-3 jaar) aanhouden om het te verversen. Remvloeistof is niet duur en het kost nauwelijks moeite bij een motor.....tenzij de boutjes van het reservoir (die om een of andere reden van peperkoek worden gemaakt met een kruiskop waar je nooit de precies passende schroevedraaier voor hebt) al zijn dolgedraaid door de vorige beunhaas en er daarna 5 lagen matzwart overheen is gespoten.

Ik geloof heus wel dat remvloeistof langer dan 2-3 jaar goed blijft bij normaal gebruik, maar als je lang genoeg wacht rem je met een soort van dikke roestige koffiedrab in plaats van heldere vloeistof.
Als de motorzaak niet de juiste schroevendraaier heeft, is het al mis (JIS).
Ten tweede nog een reden om regelmatig te verversen en controleren. T zit binnen een paar jaar vast gerot....
 
Kan iemand dan een how to schrijven van het gebruik van het juiste gereedschap?
oei, dat word pas een turf van een boek!
eigenlijk is het poepsimpel: zie dat je gereedschap past, is dat niet zo; niet doorgaan en eerst geschikt gereedschap kopen/maken.
wij hebben (in mijn toch al aanzienlijke technische carrière) menig setje sleutels verslepen en verplooid en/of opgelast om hetgeen te bereiken wat nodig was,
maar hoed u voor het gebruik van bacho's en waterpoptangen! (hoewel die laatste dikwijls het laatste redmiddel zijn)
 
Neem voor vast gerotte Japanse zaken een setje Megadora schroevendraaiers. Die winnen het vrijwel altijd, en passen in die toepassing beter dan de duurste Duitse PH schroevendraaiers.
 
Neem voor vast gerotte Japanse zaken een setje Megadora schroevendraaiers. Die winnen het vrijwel altijd, en passen in die toepassing beter dan de duurste Duitse PH schroevendraaiers.
hier ga je (mijns inziens) al in de fout!
veelal zijn kruiskopschroeven van het PZ-type, dus Pozidrive, duidelijk te herkennen aan het dubbele kruis,
en omgekeerd een PZ schroevendraaier gebruiken in een PH kop is ook vragen om problemen,
voorzie je van PH 1,2,3 bits & PZ 1,2 en 3 bits en je zal de meeste schroeven (met kruiskop) aankunnen.
dan heb je nog de inbus, de torx, de torx T, de triwing en nog wel enkele.
ik heb altijd een uitgebreide bitset apart liggen op de zaak, want als die voor iedereen voor het grijpen staat is de helft binnen de kortste keren zoek. (en beginnen ze met de waterpomptang)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan