Leren sleutelen aan motoren

wilbert1985

Die hard MF'er
13 mrt 2011
465
0
ridderkerk
Beste mensen, zoals velen hier, is het ook mijn hobby om te sleutelen aan motoren.
Maar ik zou graag meer dingen willen leren. Zoals kleppen stellen,synchronisren, en dergelijk.
Ik heb zelf een r1 uit 2003 en een cbr600f uit 2001.
Ik weet niet of hier mensen zijn die er zin en tijd voor hebben om mij alle ins en outs te leren over het onderhoud van motoren.
Veel dingen doe ik al zelf maar het gaat mij om het meer technische gedeelte.
In iedergeval bedankt
 
Beste mensen, zoals velen hier, is het ook mijn hobby om te sleutelen aan motoren.
Maar ik zou graag meer dingen willen leren. Zoals kleppen stellen,synchronisren, en dergelijk.
Ik heb zelf een r1 uit 2003 en een cbr600f uit 2001.
Ik weet niet of hier mensen zijn die er zin en tijd voor hebben om mij alle ins en outs te leren over het onderhoud van motoren.
Veel dingen doe ik al zelf maar het gaat mij om het meer technische gedeelte.
In iedergeval bedankt

Hoi Wilbert,

Leuk dat jij ook een interesse in motortechniek hebt, dat vooropgesteld.
De opmerking over de 'pro's' hierboven komt door het feit dat er erg veel onprofessionele vragen gesteld worden over allerlei facetten van motorfiets onderhoud.
Er zullen best mensen zijn die je die ins en outs willen vertellen, maar dat maakt het er niet overzichtelijker op aangezien er dan allerlei meningen en verhalen door elkaar heen staan.

Een WPHB is de afkorting van Werkplaatshandboek.
'Vroegah' was dit een boek wat alleen aan dealers werd geleverd inc aanvullingen als de fabriek iets ontdekte wat er aan een bepaald model niet goed was.

Wat niet verandert is, is het feit dat het een zeer uitgebreid en onmisbaar boek is bij het onderhoud aan een specifiek model motorfiets.
Wat ook bij een aantal mensen zal voorkomen, bij het lezen van zo een werkplaatshanboek, is 'eeeeh waar gaat dit allemaal over' , waarna ze vervolgens hun motorfiets lekker naar de dealer/motorzaak/beun/vuilnisbelt :+ brengen en indien mogelijk gewoon allen maar lekker :]

niks mis mee hoor, ik ga NOOIT meer behangen en laat mijn trap bedekken ipv dat ik dat zelf probeer. ;)

Maar wat betreft je vraag, concreet,

kleppen stellen is lastig aangezien je (meen ik :+ ) beide modellen met shims werkt wat veel rekenwerk is en je moet bestellen bij de dealer, zodra de motor uit elkaar ligt.

kleppen controleren is doorgaans goed te doen en synchroonstellen kan je doen met apparatuur onder de 100 euro.

Als je je olie aftapt en je draait je bout naar zn moer...kapot , een nieuwe carterpan van een cbr600 is 185 euro ex btw.

ga je er mee naar een motorzaak dan verprutst die het voor je....

ga je er daarna mee naar een metaaldraai bedrijf dan zetten die er nieuw schroefdraad in met een nieuwe bout voor 5 euro.... :?

Dus wees niet bang te experimenteren, hou een paar honderd euro achter de hand voor het geval je iets verkloot en zie dingen als 'een wijze les' en dan kom je er wel ;)

Veel succes en hopelijk plezier :]

Lees dit topic even om er vast lekker in te komen :+


Sleutelcursus?


Valt best mee :

Zot in "Sleutelcursus?"
 
Laatst bewerkt:
verder kan ik nog youtube aanraden, en de how-to afdeling op dit forum

er is een hoop informatie te vinden. Kleppen stellen is niet zo gek moeilijk hoor, met behulp van het wphb en wat info van het www moet je dat prima zelf kunnen. Zorg wel voor goed gereedschap en twee keer zoveel tijd dan je denkt nodig te hebben.
 
Iedereen bedankt voor de serieuze reacties..
een werkplaats handboek heb ik idd leggen van beide motoren.
ook heb ik idd zitten denken aan een sleutel cursus. Maar dat gaat meer over de simpele dingen die iedereen kan doen,maar mijn probleem is dat ik zelf moeilijk lerend ben en meer een praktijk mens ben..
ik ben ook heel erg slecht in engels�� en het lijk me zo leuk om een blik uit elkaar te halen en weer inmekaar te zetten. Die het ook nog goed doet��, het gaat dus om het sleutelen in het algemeen dus niet motor specifiek. Ik ben al wel in het bezit van een oud motorblok maar durf er niet aan te beginnen��
 
Iedereen bedankt voor de serieuze reacties..
een werkplaats handboek heb ik idd leggen van beide motoren.
ook heb ik idd zitten denken aan een sleutel cursus. Maar dat gaat meer over de simpele dingen die iedereen kan doen,maar mijn probleem is dat ik zelf moeilijk lerend ben en meer een praktijk mens ben..
ik ben ook heel erg slecht in engels�� en het lijk me zo leuk om een blik uit elkaar te halen en weer inmekaar te zetten. Die het ook nog goed doet��, het gaat dus om het sleutelen in het algemeen dus niet motor specifiek. Ik ben al wel in het bezit van een oud motorblok maar durf er niet aan te beginnen��
ROC's verzorgen opleidingen in NL.

In BE onder andere Syntra (ook deeltijd).
 
Ik ben zelf best van nature altijd best motor geinteresseerd geweest en heb me best een hoop eigen gemaakt, al heb ik geen opleiding in die richting (ok, hts elektro, maar dan raak je nog nauwelijks een soldeerbout aan). Begin met de theorie. Hoe werkt een motor. Staat genoeg over in de bibliotheek. Ik kan me boeken herinneren over bromfietstechniek van Paul Klaver. Je moet natuurlijk weten waarom een motor werkt als je wilt begrijpen hoe die werkplaatshandboeken gelezen moeten worden.

Daarna is een basis met elementaire sleutelvaardigheid niet weg. Learning by doing, zou ik zeggen. Mijn vader was zo'n type die veel zelf uitvogelde en dat heb ik wel een beetje van hem. Als je al weet hoe je een trapfiets uit elkaar moet halen, weer in elkaar moet zetten, inclusief lagers afstellen en non destructief lagerschalen uit het frame te halen dan kom je al een stuk verder met je motor.

Dit is weer niet de meest makkelijke weg. Kost je een hoop tijd en je moet al je fouten zelf betalen. Fouten als: stofzuigers die ik als mannetje uit elkaar had gehaald en die mijn vader dan weer moest repareren (hij liet me dan wel zien hoe dat moest) en later heb ik nog steeds wel fouten gemaakt. Je moet daar niet bang voor zijn. Aan de andere kant moet je het wel proberen te vermijden. Niet zo handig als je vergeet je remklauwen vast te zetten en je maat gaat een proefrit maken. Een monteur op de LTS en daarna in opleiding bij een garagebedrijf maakt al die beginnersfouten ook zelf. Al helpt een beetje prof begeleiding en toezicht ook wel om niet al teveel fouten te maken.

Maar soms moet je ook je beperkingen weten in te zien. Ben nu al tijden bezig geweest om de Diversion eens wat zuiniger te krijgen (loopt prima, maar slurpt nogal) maar daar ben ik nog geen steek verder mee. Ik mis gewoon de ervaring en het speciale gereedschap in de vorm van uitlaatgasanalysers om daar verder mee te kunnen komen. Dan kun je je maar beter de frustratie besparen en em wegbrengen naar een prof.
 
Oja, breng je hem dan weg naar een prof, dan is het altijd ontzettend verleidelijk om te vertellen hoe hij het moet doen en wat je al gedaan hebt. Aan de ene kant is het nuttig dat de prof weet dat er verwacht kan worden, maar het is natuurlijk heel irritant voor hem als je hem gaat vertellen hoe hij de klus moet aanpakken. En dan ook niet zeiken over wat het kost. Alhoewel, de laatste keer dat ik een wiellager liet vervangen bij het koekblik was het eigenlijk niet eens zo duur en ik was heel blij dat ik dat gewoon kon uitbesteden.
 
Je hebt 6 groepen sleutelaars.
1 mensen die echt goed kunnen sleutelen, maar er geen verstand van hebben.

2 mensen die er verstand van hebben maar niet kunnen sleutelen.

3 mensen die goed kunnen sleutelen en er verstand van hebben ( pro,s )

4 paniek klussers, geen geld en een te dure motor en helm hebben om te kunnen posen en dat zijn doorgaans IK personen die een ander niks gunnen.
Die laatste groep hebben vaak een account op MF :9 .

Dit zijn ook de vreselijke zeikerds die anderen graag afzeiken om hun eigen manco,s te verbloemen.

5 Mensen die niet kunnen sleutelen en er geen verstand van hebben maar het vreselijk leuk vinden om het te leren heet ik gewoon welkom.
Het is gewoon ook leuk om aan je eigen motor te kunnen werken, maar laat je het niet leren door een gast uit groep 4, dat gaat hem doorgaans niet worden.
Ook ik heb klanten genoeg die graag het zelf willen doen en voor die groep vind ik het helemaal niet erg om mijn doos klepstelplaatjes even mee te geven en ze van t :9 ips te voorzien.
Dit is wel de groep als ze het zelf verpesten dat ze meteen voor mijn deur staan en ze snappen dan ook prima dat het ze muntjes zal gaan kosten :9~ .

6 Zijn ook mensen die brengen hun motor langs om kleppen te stellen ( GTR1400 ) en denken dat het binnen 2 uur klaar is, als dat niet zo blijkt dan ben je een oplichter, afzetten enz, enz. Die zoeken op MF meestal een persoon uit groep 4.
Dit zijn mensen die denken dat ze er verstand van hebben.

Met de groepen 1, 2 ,3 en 5 is helemaal niks mis, groepen 4 en 6 hebben hebben niet echt mijn voorkeur :-)
 
Nou bij mij is het zo, ik heb techniek altijd leuk gevonden. Op school, (praktijkschool) hadden we op een gegeven moment ook motor kennis, dat was gewoon in het algemeen hoe een verbrandings motor werkt en het verschil tussen een 2 en 4takt, dan hadden we ook een soort overhoring en ik had een 10,ik heb m'n vrachtwagen rijbewijs gehaald, en voor het chauffeurs diploma had ik ook examen techniek. Ik had alles goed, de dingen die ik aan mijn motor heb gedaan is o.a olie verversen,rem olie vervangen,koppelingsplaten vervangen,bandenwisselen,koelvloeistof vervangen, en een hoop kleine dingen, maar door m'n interesse wil toch verder dan alleen dr buitenkant, maar dat durf ik gewoon niet alleen aan te beginnen, dus idd miss toch maar gaan zoeken naar een cursus, in de buurt van rotterdam��
 
Miss is het ook wel gek om te zeggen. Tijdens het rijden kan ik ook erg genieten van het geluid, ik heb dan ook van die momenten dat ik gewoon helemaal weg droom en zie dan alles bewegen van de zuigers tot de kleppen, |( :] :9~
 
Beste mensen, zoals velen hier, is het ook mijn hobby om te sleutelen aan motoren.
Maar ik zou graag meer dingen willen leren. Zoals kleppen stellen,synchronisren, en dergelijk.
Ik heb zelf een r1 uit 2003 en een cbr600f uit 2001.
Ik weet niet of hier mensen zijn die er zin en tijd voor hebben om mij alle ins en outs te leren over het onderhoud van motoren.
Veel dingen doe ik al zelf maar het gaat mij om het meer technische gedeelte.
In iedergeval bedankt

Zelf sleutelen is prima te doen. Advies dat ik je kan geven:

1. Lees je in in de klus die je gaat doen.
2. Verzamel het gereedschap dat je nodig hebt, en koop was je niet hebt.
3. Herhaal punt 1, als blijkt dat je het te moeilijk vind, breng hem dan nu naar de pro.
4. Ruim je werkplek op!
5. Begin rustig aan de klus. Je bent een amateur, dus werk rustig en doordacht.
6. Laat alle onderdelen die je eraf haalt is rustig door je handen gaan. Wat is het? Wat doet het? hoe zat het er op? Is er iets niet OK? etc....
7. Zet het weer rustig in elkaar. Neem af en toe de tijd om simpelweg te kijken of je niets vergeet. Je doet alles toch zelf, neem dan meteen even de tijd om spullen schoon te maken.
8. Mocht je toch een foutje maken (shit happens), werk rustig verder of stop er mee en ga morgen verder. In geval van nood breng je hem als nog weg naar de pro (ook dat zal wel eens gebeuren).
9. Alles klaar? duw hem naar buiten, kijk nogmaals of je alles vast hebt zitten etc etc. En dan starten maar....
10. Trek je pak aan en ga een stukje rijden. Kijk of er niets lekt, of alles werkt en of het nog vast zit (tja, ik als amateur controleer mijn werk graag goed!)

11. Mocht je er niet uitkomen en hem toch weg brengen naar de pro? Zeg dan gewoon wat je gedaan hebt!

12. De pro heeft ook de waarheid niet in pacht. Zo heb ik me ooit laten vertellen dat een andere tandwiel overbrenging meer vermogen kost dan het oplevert....uhm...tja.

Zo hebben ze me ook een keer verteld dat ze mijn bestelde kettingset nog niet op maat konden klinken (ik wou hem zelf monteren maar heb geen klink gereedschap) omdat als de oude erg versleten was dat de nieuwe misschien een schakel langer moest zijn....uhm, tja, maak dat ding nu maar 108 schakels lang...


dus: koop een werkplaatshandboek, en begin er aan!
 
bedankt voor de tip hier heb ik zeker wat aan. ik heb hier een oud blok van een gsx-f liggen miss dat ik daar op ga oeffenen. ik heb er een wphb van liggen dus dat gaat goed komen.an ders hebben we altijd nog dit forum O-)


Zelf sleutelen is prima te doen. Advies dat ik je kan geven:

1. Lees je in in de klus die je gaat doen.
2. Verzamel het gereedschap dat je nodig hebt, en koop was je niet hebt.
3. Herhaal punt 1, als blijkt dat je het te moeilijk vind, breng hem dan nu naar de pro.
4. Ruim je werkplek op!
5. Begin rustig aan de klus. Je bent een amateur, dus werk rustig en doordacht.
6. Laat alle onderdelen die je eraf haalt is rustig door je handen gaan. Wat is het? Wat doet het? hoe zat het er op? Is er iets niet OK? etc....
7. Zet het weer rustig in elkaar. Neem af en toe de tijd om simpelweg te kijken of je niets vergeet. Je doet alles toch zelf, neem dan meteen even de tijd om spullen schoon te maken.
8. Mocht je toch een foutje maken (shit happens), werk rustig verder of stop er mee en ga morgen verder. In geval van nood breng je hem als nog weg naar de pro (ook dat zal wel eens gebeuren).
9. Alles klaar? duw hem naar buiten, kijk nogmaals of je alles vast hebt zitten etc etc. En dan starten maar....
10. Trek je pak aan en ga een stukje rijden. Kijk of er niets lekt, of alles werkt en of het nog vast zit (tja, ik als amateur controleer mijn werk graag goed!)

11. Mocht je er niet uitkomen en hem toch weg brengen naar de pro? Zeg dan gewoon wat je gedaan hebt!

12. De pro heeft ook de waarheid niet in pacht. Zo heb ik me ooit laten vertellen dat een andere tandwiel overbrenging meer vermogen kost dan het oplevert....uhm...tja.

Zo hebben ze me ook een keer verteld dat ze mijn bestelde kettingset nog niet op maat konden klinken (ik wou hem zelf monteren maar heb geen klink gereedschap) omdat als de oude erg versleten was dat de nieuwe misschien een schakel langer moest zijn....uhm, tja, maak dat ding nu maar 108 schakels lang...


dus: koop een werkplaatshandboek, en begin er aan!
 
Zelf sleutelen is prima te doen. Advies dat ik je kan geven:

1. Lees je in in de klus die je gaat doen.
2. Verzamel het gereedschap dat je nodig hebt, en koop was je niet hebt.
Aanvulling stap 2: verzamel/bestel ook alle onderdelen die je nodig hebt, denk aan nieuwe pakkingen, o-ringen, borgplaatjes, smeermiddelen etc.. Altijd lastig als je er halverwege een klus achterkomt dat je eigenlijk een nieuwe o-ring/borgplaatje had moeten monteren ;)
 
De bijdrage van kevinblade vind ik wel grappig en herkenbaar, al zie ik het nadrukkelijk van amateurzijde. Ik wil er wel op wijzen dat de categorie soms ook een beetje van de klus afhangt. Iemand kan best een cat 3 zijn in de ene klus en een cat 6 in een ander type klus.

Verder hoeft een cat 3 wat mij betreft geen pro te zijn. Er zijn in tegenstelling tot de pro's genoeg mensen "out there" in hun schuurtjes die echt wel wat kunnen en er zijn ook zat pro's die geen idee hebben waar ze mee bezig zijn. Zo zijn de mensen bij Kwikfit bijv. profs in de zin dat ze professioneel met hun werk bezig zijn. Het is hun beroep en ze verdienen hun geld ermee, maar werkelijk: ik heb prutswerk van dat soort lui gezien waar de honden geen brood van lusten. Het gevaar van de profs is vaak dat omdat ze hun geld ermee verdienen het vaak te snel moet of ze zichzelf toch weer overschatten. Iemand die goed is met banden wisselen en allround dingetjes is nog geen expert op motorgebied.
 
Terug
Bovenaan Onderaan