Yamaha YZF Koppeling

qwareh

MF'er
15 mrt 2012
39
0
Goedenavond Allemaal,

Zojuist heb ik de koppelingsplaten van mijn YZF1000(BJ98) vervangen. (Inclusief veren)
Nu heb ik het vreemde probleem dat er plotseling totaal geen druk meer op de koppeling staat.
Ik weet echt niet wat er nu is mis gegaan? Ik heb de hendel al tientallen keren ingedrukt, maar er wordt geen druk op gebouwd.

Alvast bedankt!
 
Laatst bewerkt:
Zeker, alles precies volgens tekening. Ik ben ten einde raad. Zelfs nog de koppeling ontlucht. Ook dat is prima in orde. Als je op het plaatje drukt(stiftje) hoor je wel een geperst lucht geluidje uit de kant van de koppelingscylinder komen. Druk je de stift met de hand in, en knijp de koppeling in komt hij een klein stukje naar buiten toe. Wat doe ik fout?
 
Om de platen van een Thunderace te vervangen hoef je afaik helemaal niet aan de linkerkant te wezen. Als de motor een beetje schuin staat hoef je misschien zelfs de olie niet af te tappen.

Vermoed dan ook dat er toch iets niet goed of met verkeerde veren oid in elkaar is gezet.
 
Misschien heb je er iets aan:

yamaha-yzf1000rkrkc-1998-clutch_bigyau1788b-11_c093.gif
 
Alles precies volgens tekening in elkaar gezet. Ook heb ik geprobeerd om het zaakje nog eens te ontluchten. Hendel in > Nippel open > dicht > en weer pompen. Af en toe komt er wat druk, en valt later weer weg. Wel hoor je zo nu en dan een snif/pers geluidje bij de koppelingspomp vandaan komen. Zou deze lek kunnen zijn?
 
Misschien heb je er iets aan:

[afbeelding]


Hmmmmmmmm, duidelijk de koppeling van een R1 dus, zie de "meenemer" (pos 18 samen met 15)die in het koppelingsdeksel zit en de aansluiting voor de koppelingskabel. :P
Beetje gefrot om weer goed in positie te krijgen maar staat los van het Thunderace probleem.
Dit filmpje laat de opbouw stap voor stap zien.

https://www.google.nl/url?sa=t&rct=...92aDpwEoya2laaA2A&sig2=5IL5a2fm4uNnb-SjRn4QJg

Mits koppeling goed ontlucht zal deze werken. })
 
Laatst bewerkt:
Nee, totaal niet aangezeten. Wel is het zo dat ik er voor de nieuwe platen, anderen veren had ingedaan. De koppeling ging toen ONWIJS zwaar. Voor de rest nergens aan gerommeld. Ik heb het filmpje uitgebreid gekeken, en het zit precies zo in elkaar.
 
Wel vreemd van de timing, maar goed. De slave / drukcilinder wil wel eens gaan lekken, verwaarlozing zal daar een rol spelen. Ook de koppelingsvloeistof (meestal gewoon remvloeistof DOT3, 4 of 5.1) moet af en toe ververst worden maar er zullen genoeg motoren rondrijden met vloeistof van 10 jaar of ouder.

Uit elkaar halen en goed schoonmaken helpt vaak voldoende. Mocht dat niet helpen en is de keerring niet los te krijgen: waarschijnlijk heeft je Ace dezelfde drukcilinder als m'n FZ 750's, Yamaha doet nogal graag een greep in dezelfde onderdelendoos. Afaik heeft de FJ 1200 dezelfde keerring en is die wel los te bestellen.

Bij opnieuw vullen en ontluchten: er wil graag een hele kleine luchtbel bij de banjobout op de pomp blijven zitten. Je koppeling zal niet werken voordat deze bel weg is (pomp loshalen en beetje kantelen of doeken erom, beetje druk, bout lossen en vastdraaien)
 
Terug
Bovenaan Onderaan