Probleem met de remklauw achter, hoofdremcilinder of toch..?

Nature

MF'er
23 jun 2012
33
5
Enschede
De remklauw achter blijft steeds hangen, na uren werk is de oorzaak nog niet verholpen...

- Remklauw gereviseerd: aanslag verwijderd met belgrom alu-poets, goed schoongemaakt, sealings vervangen.
- Hoofdremcilinder losgehaald, schoongemaakt, zat troep in, gaatje doorgeblazen met de compressor. Aangezien de sealings nog in goede staat lijken, besloten de remleiding te vernieuwen.
- Spul weer in elkaar gezet, ontlucht, pompen gaat goed maar de zuigers gaan niet terug. Bij het loshalen van de remklauw zijn de zuigers met de hand wel gewoon terug te drukken. Na uren 'klooien' (pompen, zuigers terug duwen, pompen, ...) bleef de rem eindelijk vrij na het loslaten van de rempedaal maarja hij kan dus zo weer vastslaan..

Het lijkt er op dat de hoofdremcilinder niet zuigt bij het loslaten van de rem, hoor deze duidelijk te zuigen? :? (getest vanuit 1 ontluchtingsnippel, pedaal volledig indrukken, vinger er op, geen vacuüm gevoeld tijdens het loslaten).

Heeft iemand een soort gelijk probleem gehad en dit weten op te lossen? of ideeën over de toedracht van het vastslaan van de remmen?

Het gaat hier om een diversion 900
 
De remklauw achter blijft steeds hangen, na uren werk is de oorzaak nog niet verholpen...

- Remklauw gereviseerd: aanslag verwijderd met belgrom alu-poets, goed schoongemaakt, sealings vervangen.
- Hoofdremcilinder losgehaald, schoongemaakt, zat troep in, gaatje doorgeblazen met de compressor. Aangezien de sealings nog in goede staat lijken, besloten de remleiding te vernieuwen.
- Spul weer in elkaar gezet, ontlucht, pompen gaat goed maar de zuigers gaan niet terug. Bij het loshalen van de remklauw zijn de zuigers met de hand wel gewoon terug te drukken. Na uren 'klooien' (pompen, zuigers terug duwen, pompen, ...) bleef de rem eindelijk vrij na het loslaten van de rempedaal maarja hij kan dus zo weer vastslaan..

Het lijkt er op dat de hoofdremcilinder niet zuigt bij het loslaten van de rem, hoor deze duidelijk te zuigen? :? (getest vanuit 1 ontluchtingsnippel, pedaal volledig indrukken, vinger er op, geen vacuüm gevoeld tijdens het loslaten).

Heeft iemand een soort gelijk probleem gehad en dit weten op te lossen? of ideeën over de toedracht van het vastslaan van de remmen?

Het gaat hier om een diversion 900

Je hebt de klauw al compleet uit elkaar gehad.
En ook de troep achter de rubber keerringen verwijderd.
Cups gaan er recht en soepel in.
Je kunt de zuigers ook met de hand terug duwen.
Lijkt er op dat de klauw zelf niet het probleem is.

De remleiding is niet vaak een verdachte bij dergelijke problemen, en is vervangen.
Ook deze zakt op de lijst met verdachte dingen.

De rempomp is niet vernieuwd, maar wel schoongemaakt.
Er zat ook vuil in.
Blijft een verdachte wat mij betreft.

Daarnaast kan het ook nog een mechanisch probleem zijn;
rempedaal dat niet goed terug komt, of een klemmende ophanging van de achterremklauw.
 
Je hebt de klauw al compleet uit elkaar gehad.
En ook de troep achter de rubber keerringen verwijderd.
Cups gaan er recht en soepel in.
Je kunt de zuigers ook met de hand terug duwen.
Lijkt er op dat de klauw zelf niet het probleem is.

De remleiding is niet vaak een verdachte bij dergelijke problemen, en is vervangen.
Ook deze zakt op de lijst met verdachte dingen.

De rempomp is niet vernieuwd, maar wel schoongemaakt.
Er zat ook vuil in.
Blijft een verdachte wat mij betreft.

Daarnaast kan het ook nog een mechanisch probleem zijn;
rempedaal dat niet goed terug komt, of een klemmende ophanging van de achterremklauw.

- Zuigers zijn ingesmeerd met remvet
- Wat bedoel je met een klemmende ophanging?
 
- Zuigers zijn ingesmeerd met remvet
- Wat bedoel je met een klemmende ophanging?
Als een klauw niet recht op een beugel zit, kan de boel ook klemmen.
De klauw zelf is dan ok, maar een ophanging niet.

zeg ik het zo duidelijk?

Beetje lastig in woorden :)

edit

Zelfde als het achterwiel er schuin in zit.

Dan zijn de klauw en schijf ook niet goed uitgelijnd, en kun je problemen krijgen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Als een klauw niet recht op een beugel zit, kan de boel ook klemmen.
De klauw zelf is dan ok, maar een ophanging niet.

zeg ik het zo duidelijk?

Beetje lastig in woorden :)

edit

Zelfde als het achterwiel er schuin in zit.

Dan zijn de klauw en schijf ook niet goed uitgelijnd, en kun je problemen krijgen.

Hmm, ik hoop dat het dat niet is... al is dat ook wel vrij onwaarschijnlijk omdat de diversion 900 een cardan heeft en het wiel er niet schuin ingezet kan worden. De klauw zit vast op een beugel die op de as zit.

Hoe kan ik er achter komen of de oorzaak daar ligt?
 
Hmm, ik hoop dat het dat niet is... al is dat ook wel vrij onwaarschijnlijk omdat de diversion 900 een cardan heeft en het wiel er niet schuin ingezet kan worden. De klauw zit vast op een beugel die op de as zit.

Hoe kan ik er achter komen of de oorzaak daar ligt?
Ik zeg ook niet dat het bij jouw motor zo is....

Ik probeer voorbeelden te geven om uit te leggen dat als iets mechanisch scheef zit, je ook dergelijke klachten kunt krijgen.

Mi is de pomp eerste verdachte op dit moment.

Of het schoonmaken en in elkaar zetten van de klauw is niet goed gedaan.

Beide zijn op afstand natuurlijk niet te zien :)
 
Klopt het dat de hoofdremcilinder echt moet zuigen bij het loslaten van een volledig ingetrapte rempedaal? Als dat zo is zou het vrijwel zeker aan de sealings moeten liggen ondanks deze er nog goed uitzien.
 
Hoe ver verwacht je zelf dan dat de zuigers terug zouden moeten komen?
De zuigers komen namelijk maar iets minder dan 1mm terug en dat komt niet door het zuigen van de hrc maar doordat de rubber afdichtringen in de klauw weer terug kantelen in hun rust positie.

Dus als je volle druk hebt en de remzuigers met de hand volledig klemvrij terug gedrukt kunnen worden in de remklauw, dan is het goed.

Heb je wel de stofafdichtingen en de vloeistof afdichtingen uit de groeven gehad van de remklauwen want juist tussen dat rubber en het alu van de klauw oxideert het als een grote en gaan je rubbers de zuigers afklemmen waardoor in rust de rem aan blijft lopen.

De remblokken klemmen ook helemaal niet?
 
Hoe ver verwacht je zelf dan dat de zuigers terug zouden moeten komen?
De zuigers komen namelijk maar iets minder dan 1mm terug en dat komt niet door het zuigen van de hrc maar doordat de rubber afdichtringen in de klauw weer terug kantelen in hun rust positie.

Ik snap dat een zuiger nauwelijks beweegt en dus ook bijna niet terug komt. :Y Er zit wel een verschil tussen een remklauw die vast slaat waarbij het wiel niet/bijna niet rond wil, dat is hierbij het geval.

Dus als je volle druk hebt en de remzuigers met de hand volledig klemvrij terug gedrukt kunnen worden in de remklauw, dan is het goed.

Met druk op de rem deze terug kunnen drukken? deze snap ik niet helemaal :? De zuigers kunnen zonder moeite, zonder te remmen, wel gewoon er in worden gedrukt.

Heb je wel de stofafdichtingen en de vloeistof afdichtingen uit de groeven gehad van de remklauwen want juist tussen dat rubber en het alu van de klauw oxideert het als een grote en gaan je rubbers de zuigers afklemmen waardoor in rust de rem aan blijft lopen.

De remblokken klemmen ook helemaal niet?

Ja alles is grondig schoongemaakt. Zuigers zijn met de hand vrij te bewegen, ik kan ze zelfs rondjes laten draaien in de cilinder dus soepeler kan (haast) niet. Daar ligt het dus niet aan.

Het terugtrekken van de zuiger word dus echt door de sealing gerealiseerd als ik het goed begrijp? en niet door zuigende werking van de hoofdremcilinder? :) In dat geval kan het alleen zo zijn dat de zuigers scheef komen te zitten... '(

Als een hoofdremcilinder wel echt moet zuigen, dan zouden nieuwe (helaas dure....) sealings kunnen helpen?
 
Laatst bewerkt:
Als je 1x een hrc uit elkaar hebt gehad snap je meteen dat deze nooit kan zuigen. De kraag van de seals is dusdanig opgebouwd dat zo gauw er druk op komt dat zij afdichten tegen de cilinderwand maar als de zuiger terug gaat kan er vrijelijk remvloeistof langs stromen dus een hrc kan nooit zuigen.
 
Weet zo niet of er op een div aan de achterkant een enkelzijdige klauw zit maar als dat wel het geval is dan kunnen ook de schuifpennen/bussen vast zitten waardoor de rem blijft hangen.
En nee ik bedoel dan niet de geleide pennen van de remblokken.
 
Als je 1x een hrc uit elkaar hebt gehad snap je meteen dat deze nooit kan zuigen. De kraag van de seals is dusdanig opgebouwd dat zo gauw er druk op komt dat zij afdichten tegen de cilinderwand maar als de zuiger terug gaat kan er vrijelijk remvloeistof langs stromen dus een hrc kan nooit zuigen.

Bedankt voor je opmerking, je hebt gelijk, dan ligt het probleem dus bij de klauw. Heb je een idee hoe het scheef slaan van de zuigers kan worden opgelost? Ik vraag me sowieso af hoe de zuigers scheef kunnen komen te zitten. Beide zuigers gaan tegelijk vastzitten.

Weet zo niet of er op een div aan de achterkant een enkelzijdige klauw zit maar als dat wel het geval is dan kunnen ook de schuifpennen/bussen vast zitten waardoor de rem blijft hangen.
En nee ik bedoel dan niet de geleide pennen van de remblokken.

De remklauw heeft een dubbele zuiger (aan beide kanten 1)
 
Laatst bewerkt:
Als de zuigers vast zitten kun je ze dan ook niet meer terug drukken? Of gaat dit heel zwaar?
Het kan namelijk zo zijn dat het binnengedeelte van je rubberen remslang inwendig aan het oplossen is waardoor er onder druk nog wel remvloeistof naar je zuigers kan maar dat de druk niet meer volledig weg valt als je de rem los laat.
Dit is eenvoudig te controleren door als de rem vast geslagen is even met een sleuteltje de ontluchtingsnippel op de klauw open te draaien en dan de druk er via die kant af te laten. Als dan het wiel meteen weer draait dan wordt het remslang vervangen.
 
Als je 1x een hrc uit elkaar hebt gehad snap je meteen dat deze nooit kan zuigen. De kraag van de seals is dusdanig opgebouwd dat zo gauw er druk op komt dat zij afdichten tegen de cilinderwand maar als de zuiger terug gaat kan er vrijelijk remvloeistof langs stromen dus een hrc kan nooit zuigen.

Als de hrc niet kan terugzuigen, hoe komt hij dan weer terug voorbij het vereffeningsgaatje? Totdat de hrc voorbij het vereffeningsgaatje komt, is het een gesloten systeem. Als het volume in de hrc dus groter wordt, moet het volume elders in het systeem (volgens mij dus in de remklauw, maar misschien weet jij een andere plek waarvoor de hrc niet hoeft te zuigen?) kleiner worden. Totale volume blijft gelijk, dat is een belangrijk aspect van remvloeistof.
 
Laatst bewerkt:
Als de hrc niet kan terugzuigen, hoe komt hij dan weer terug voorbij het vereffeningsgaatje? Totdat de hrc voorbij het vereffeningsgaatje komt, is het een gesloten systeem. Als het volume in de hrc dus groter wordt, moet het volume elders in het systeem (volgens mij dus in de remklauw, maar misschien weet jij een andere plek waarvoor de hrc niet hoeft te zuigen?) kleiner worden. Totale volume blijft gelijk, dat is een belangrijk aspect van remvloeistof.

Lees zijn post nog eens goed over de vorm van de seals
 
Blijft lastig als mensen die niet weten hoe het zit zich dingen gaan afvragen waar ze dus ook geen verstand van hebben.

Mensen gewoon niet doen. Soms moet je gewoon wat aan nemen.

En nog belangrijker Eerst GOED lezen
 
Blijft lastig als mensen die niet weten hoe het zit zich dingen gaan afvragen waar ze dus ook geen verstand van hebben.

Mensen gewoon niet doen. Soms moet je gewoon wat aan nemen.

En nog belangrijker Eerst GOED lezen

Hoe weet jij wat ik er vanaf weet. Ik had ook gelijk kunnen roepen dat je onzin praat, zoals jij nu bij mij doet. In plaats daarvan heb ik je de kans gegeven om uit te leggen hoe het volgens jou kan werken.
Laat me toch niet lachen, door het terugveren van de seals, worden de zuigers teruggedrukt in de klauw _O-
ALS de seals al meebewegen (de zuigers moeten er tenslotte soepel doorheen glijden, daarom monteren we ze doorgaans met remmenvet, toch?), hoeveel zullen ze dan meebewegen? Zal het een paar tienden van millimeters zijn, als de seals heel stroef zijn? Dus dan komen je blokken ook maar een paar tienden van een millimeter vrij van de schijf? Als je geluk hebt natuurlijk, want als het tegenzit, glijden de rubbers gewoon langs de zuigers terug, want ze zijn tenslotte bedoeld om te schuiven...

Laat TS maar gewoon aannemen dat jij gelijk hebt, neem zelf ook vooral aan dat jij gelijk hebt,ik doe dat alleen even niet.
 
Terug
Bovenaan Onderaan