Yamaha Radian loopt stationair op hoge toeren

25 sep 2014
96
0
Nieuwegein
Ik heb een Yamaha Radian 600 (zelfde blok als FJ600)

Nadat ik de carburateurs gedemonteerd , gereinigd en weer gemonteerd heb
Loopt hij alleen nog stationair op +/- 3000 rpm

Ik krijg dit niet lager

Voor demontage liep hij ok


Kabel van gas niet te strak
Choke ook ok ( tenzij deze kan blijven hangen , dan hoor ik ook graag hoe je dit oplost )
Stationair stelschroef helemaal uit gedraaid
Mikuni BS30 carburateurs

Heeft iemand een idee waar ik het zoeken moet ?
 
Laatst bewerkt:
Met stationairstel schroef bedoel ik de schroef tussen de carburateurs die je met de hand in en uit kan draaien
De mengselschroef heb ik niet aangeraakt weet niet precies welke dit is

Is dit het schroefje aan de voorkant bovenop de carburateur ?
 
dat is de mengselschroef.
de stationaire stelschroef kan je niet zeggen hoeveel die in of uit gedraaid staat

ja das waar, ik ging er even van uit dat ie de mengselregelschroeven bedoelde.

Als ie voordat je begon wel langzamer stationair wilde draaien moet je alles nog eens nalopen.
Zit de kabel bij je handvat wel goed? Past alles daar weer netjes en beweegt de kabel netjes soepel als de carbs er nog niet aan vast zitten? Staat de buitenkabel van je gaskabel wel netjes in het steuntje op je carbs?

Bij een XJ600 heb je niet zo gek veel ruimte om de gaskabel aan de carbs te koppelen. Het "scharniertje" wil wel eens blijven haken achter een rand van het blok. Ook even checken.
Wanneer heb je de gaskabel er weer aan gehaakt, toen de carbs al op hun plek zaten of toen je ze nog " in je handen" net boven hun plek had. Als ze er tussen zaten kom je er nauwelijks bij en kun je ook nauwelijks zien of je het goed doet.
 
Motor liep netjes stationair voordat ik begon.

Ik heb de sproeiers allemaal schoongemaakt en van 1 cilinder zat de vlotternaald zo goed als vast en heb deze gangbaar gemaakt.
Vlotterhoogte is bij alle ook ok.

Ik heb de gaskabel gemonteerd nadat ik de carbs gemonteerd had.

Zal de kabels nog een keer goed nalopen.

Kan de choke ook een rol spelen, hoe stel je deze.
Aan het stuur zit hier nl geen instelmogelijkheid en aan de carburateurs zie ik ook niets waarmee ik de choke kan instellen.

Is het instelberiek van de pilot jet zo groot dat het eventueel aan deze instelling zou kunnen liggen ?
Lijkt mij nl nogal een stap om met deze kleine schroefjes het stationairtoerental terug te kunnen brengen van 3000 naar 11-1200 t/m
 
Motor liep netjes stationair voordat ik begon.

Ik heb de sproeiers allemaal schoongemaakt en van 1 cilinder zat de vlotternaald zo goed als vast en heb deze gangbaar gemaakt.
Vlotterhoogte is bij alle ook ok.

Ik heb de gaskabel gemonteerd nadat ik de carbs gemonteerd had.

Zal de kabels nog een keer goed nalopen.

Kan de choke ook een rol spelen, hoe stel je deze.
Aan het stuur zit hier nl geen instelmogelijkheid en aan de carburateurs zie ik ook niets waarmee ik de choke kan instellen.

Is het instelberiek van de pilot jet zo groot dat het eventueel aan deze instelling zou kunnen liggen ?
Lijkt mij nl nogal een stap om met deze kleine schroefjes het stationairtoerental terug te kunnen brengen van 3000 naar 11-1200 t/m

Ik geloof niet dat het instelbereik zo groot is, maar als je ze op 2,5 slag uitgedraaid hebt gezet kan dat niet de oorzaak zijn.
De choke kan zeker een rol spelen maar als jij je carbs helemaal uit elkaar gehaald hebt en alles schoongemaakt hebt zal deze niet blijven hangen. Je kunt hier niets aan stellen. De veren van de choke plunjers zijn trouwens ook erg stug, als de choke blijft hangen en het komt niet door je kabel heb je de boel niet schoongemaakt.
Je kabel kan wel lekker stroef gaan waardoor de choken blijft hangen. Ik zou de carbs er eens tussenuit halen, choke en gaskabel vast laten zitten en alles eens bedienen, en kijken wat er allemaal gebeurt....
 
Ik wordt er niet vrolijk van.
Heb de motor weer aan de praat proberen te krijgen , startkabels erop en starten maar.
Veel gas , geen choke
Na lang doorstarten begon hij eindelijk te lopen maar weer met een hoog toerental
Als test even de choke kabel los gegooid dit scheelde en het toerental liep aanzienlijk terug
Maar niet te lang toen schoot het toerental weer omhoog en gooide hij benzine onderuit een van de slangen. Niet van de carburateurs maar een ander. Ik kon helaas niet vinden welke.
Denk dat er niets anders opzit dan alles weer los te gooien in de hoop dat ik bij toeval het euvel vind.
 
Laatst bewerkt:
Ik ga mij maar even in de hoek zetten en diep schamen.

Terwijl ik voor de xxx keer het werkplaats handboek door neem opzoek naar een oorzaak valt mijn oog op een detail

IK HEB DE GAS EN CHOKE KABELS VERWISSELD !!!!!!

Hoe stom kan je zijn.

Morgen even snel in orde maken
Hou jullie op de hoogte
 
Ik ga mij maar even in de hoek zetten en diep schamen.

Terwijl ik voor de xxx keer het werkplaats handboek door neem opzoek naar een oorzaak valt mijn oog op een detail

IK HEB DE GAS EN CHOKE KABELS VERWISSELD !!!!!!

Hoe stom kan je zijn.

Morgen even snel in orde maken
Hou jullie op de hoogte
Dat voel je toch als je gas geeft :?
 
Valt gelukkig mee met mijn stomheid
Kabels zaten wel goed
Toch weer carbs losgemaakt
Euvel waarschijnlijk gevonden , gasschuiven cyl 3 en 4 zaten vast
Dus benzine niet alleen via luchtfilter naar buiten maar ook in carter.
Weer een tijd bezig geweest, schuiven gangbaar gemaakt , bougies schoongemaakt , olie vervangen, benzinekraan gedemonteerd en gereinigd alles weer in elkaar nu
Helaas kan ik nog niet controleren of alles weer ok is eerst accu opladen
 
Valt gelukkig mee met mijn stomheid
Kabels zaten wel goed
Toch weer carbs losgemaakt
Euvel waarschijnlijk gevonden , gasschuiven cyl 3 en 4 zaten vast
Dus benzine niet alleen via luchtfilter naar buiten maar ook in carter.
Weer een tijd bezig geweest, schuiven gangbaar gemaakt , bougies schoongemaakt , olie vervangen, benzinekraan gedemonteerd en gereinigd alles weer in elkaar nu
Helaas kan ik nog niet controleren of alles weer ok is eerst accu opladen
Hoe zie jij de combi vastzittende gasschuiven en benzine dat het carter in loopt?
 
Wat het ook geweest mag zijn , carburateurs eraf , sproeiers eruit en gereinigd , vlotternaalden nagekeken en vuil verwijderd , bougies schoongenaakt en olieververst heeft goed geholpen
Starten -lopen. 1200-1300 t/m

Nu alleen morgen een goed stukrijden dan kijken of alles echt weer ok is

Dank voor jullie snelle reacties en input
 
Wat het ook geweest mag zijn , carburateurs eraf , sproeiers eruit en gereinigd , vlotternaalden nagekeken en vuil verwijderd , bougies schoongenaakt en olieververst heeft goed geholpen
Starten -lopen. 1200-1300 t/m

Nu alleen morgen een goed stukrijden dan kijken of alles echt weer ok is

Dank voor jullie snelle reacties en input


Je hebt de slang vanaf de benzinetank toch wel op het goede punt aangesloten op je carbs?
 
Vandaag proefrit met de radian
Starten zonder choke , druk op de knop en lopen
Mooi stationair 1100-1300 t/m
De lekdijk op motor liep perfekt , mooi rond reageert super goed op de gashandle

Echter eenmaal goed warm weer 3000 t/m stationair
Gespeelt met de stationairstelschroef geen effect
Ben benieuwd waar ik het nu moet gaan zoeken
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan