Het Supergrote Action Olie Topic Nr 4 1,2,3 action!

LePensZeur

MF Frietkraam
28 okt 2004
17.781
9.127
Op reis
Facebook
Laatst bewerkt:
kwaliteit lijkt me nog steeds een niet aantoonbaar iets bij olie.
witte gejasde laboranten ten spijt die met lagertjes en druk en olie spelen heeft "voor zover ik snap" (daar ligt het probleem waarschijnlijk ;) ) niks te maken met wat er in een motorblok afspeelt.
Dat is niet zo er zijn allerlei tests voortkomend uit praktijkproblemen met motorblokken,
om die tests goed uit te voeren zijn er eisen voor opgesteld zodat je onder gecontroleerde omstandigheden deze tests kan uitvoeren. ASTM ASTM International - Standards and Publications is een organisatie (misschien zijn er meer) die deze tests beschrijft.
Zo zijn er tests voor reactie vd olie met keerring materialen, viscositeit, viscositeit bij hoge temp en druk, opname van vuil en zuren, oxidatie vlampunt, bestendigheid tegen afschuiven.hoeveelheid zwavel in de olie enz enz. Tests die mede zijn gebaseerd op de praktijk dus.
Hier een voorbeeld van een hths test High-temperature, High-shear (HTHS) Oil Viscosity
je kan hooguit afgaan op specificaties, waaronder die jaso ma voor een natte koppeling.

Als beide olien die niet hebben zou ik niet kiezen uit die 2 voor degene met longlife erop, dat kan ook je koppeling laten slippen (wat ik gehoord heb), meende me te herinneren dat de valvoline bij de action dat er op had staan, anders 1 vd 2 shell varianten.
 
Laatst bewerkt:
Een motorolie leverancier kan er, denk ik, altijd wel mee weg komen als de olie niet aan de specificaties voldoet.
Probeer maar eens te bewijzen dat jouw motor kapot gegaan is, of bij 150.000km de geest geeft i.p.v. bij 300.000km door de motorolie.
Wie kan er nou echt onderbouwen dat een bepaald merk slecht of goed is of met de kwaliteit "sjoemelt".
Het kopen van (een bepaald merk) motorolie gebeurd denk ik meer op geloof en gevoel en angst en commerciële bla, bla, dan met goed onderbouwde argumenten, lijkt me.
Daarom raakt men er ook nooit over uitgepraat.
 
Dat is niet zo er zijn allerlei tests voortkomend uit praktijkproblemen met motorblokken,
om die tests goed uit te voeren zijn er eisen voor opgesteld zodat je onder gecontroleerde omstandigheden deze tests kan uitvoeren. ASTM ASTM International - Standards and Publications is een organisatie (misschien zijn er meer) die deze tests beschrijft.
Zo zijn er tests voor reactie vd olie met keerring materialen, viscositeit, viscositeit bij hoge temp en druk, opname van vuil en zuren, oxidatie vlampunt, bestendigheid tegen afschuiven.hoeveelheid zwavel in de olie enz enz. Tests die mede zijn gebaseerd op de praktijk dus.
Hier een voorbeeld van een hths test High-temperature, High-shear (HTHS) Oil Viscosity


Wat moet ik hier nou weer mee , behalve het afmaken met de grap dat het aan mij zou liggen dat ik het niet snap ;)kwaliteit lijkt me nog steeds een niet aantoonbaar iets bij olie.
witte gejasde laboranten ten spijt die met lagertjes en druk en olie spelen heeft "voor zover ik snap" (daar ligt het probleem waarschijnlijk ;) ) niks te maken met wat er in een motorblok afspeelt.~[/quote]

Maar als je niet enigzins geinteresseerd bent in deze materie zou ik bovenstaande dingen niet eens op kunnen zoeken simpelweg omdat ik de zoekwoorden niet ken :)

Zou ik dan ook nog mogen vragen hoe de uitslagen van deze tests zich vertalen naar specificaties op de verpakkingen?
En als het anwoord daarop ja is dan gelijk met die uitleg :)
 
Laatst bewerkt:
Een motorolie leverancier kan er, denk ik, altijd wel mee weg komen als de olie niet aan de specificaties voldoet.
Probeer maar eens te bewijzen dat jouw motor kapot gegaan is, of bij 150.000km de geest geeft i.p.v. bij 300.000km door de motorolie.
Wie kan er nou echt onderbouwen dat een bepaald merk slecht of goed is of met de kwaliteit "sjoemelt".
Het kopen van (een bepaald merk) motorolie gebeurd denk ik meer op geloof en gevoel en angst en commerciële bla, bla, dan met goed onderbouwde argumenten, lijkt me.
Daarom raakt men er ook nooit over uitgepraat.

Ik persoonlijk denk eerder dat men er nooit over uitgepraat word omdat er niet makkelijk te zeggen is " dit is goed en dit is beter en dat is slecht"
Daarnaast zitten we op een forum, men kan hier tig blz's vol kletsen over een ventieldopje , maar ook over minder interessante dingen.

Dat er dan af en toe een boer doorheen roept dat Motul/Shell/Bertolli het beste is voegt niks aan de discussie toe en maakt deze alleen maar onoverzichtelijker.
 
Wat moet ik hier nou weer mee , behalve het afmaken met de grap dat het aan mij zou liggen dat ik het niet snap ;)
Geef het op als je dit al niet snapt dan is het hopeloos. :z
kwaliteit lijkt me nog steeds een niet aantoonbaar iets bij olie.
witte gejasde laboranten ten spijt die met lagertjes en druk en olie spelen heeft "voor zover ik snap" (daar ligt het probleem waarschijnlijk ;) ) niks te maken met wat er in een motorblok afspeelt.\

Maar als je niet enigzins geinteresseerd bent in deze materie zou ik bovenstaande dingen niet eens op kunnen zoeken simpelweg omdat ik de zoekwoorden niet ken :)

Zou ik dan ook nog mogen vragen hoe de uitslagen van deze tests zich vertalen naar specificaties op de verpakkingen?[/quote]
Ben je nou echt zo dom ? ;)
En als het anwoord daarop ja is dan gelijk met die uitleg :)
Nee :W
 
Laatst bewerkt:
1gelukkig, dat scheelt me een hoop rij en drink en eet tijd :)

2 ik heb wel eens dat ik een tijdje voor de spiegel sta en denk "Jong wah modde ge nou" en dan owja , dabennik, ik dacht al wat un lillekerd.
weer een minuut later denk ik ,wat doe ik ook al weer hier... owja ik ging naar de wc, shit , wel een spiegel maar niet die van de wc, sta ik weer in de wasbak te zeiken.
Dat niveauw.

3 zie 1

*D
 
Laatst bewerkt:
1gelukkig, dat scheelt me een hoop rij en drink en eet tijd :)

2 ik heb wel eens dat ik een tijdje voor de spiegel sta en denk "Jong wah modde ge nou" en dan owja , dabennik, ik dacht al wat un lillekerd.
weer een minuut later denk ik ,wat doe ik ook al weer hier... owja ik ging naar de wc, shit , wel een spiegel maar niet die van de wc, sta ik weer in de wasbak te zeiken.
Dat niveauw.

3 zie 1

:D

Spiegelen.
 
Sla je slag!! de Action olie is in de aanbieding *O*

http://www.action.nl/techno-motorolie

full
full
full
full
full
full
full
full
full
 
He die bluewolf, jij hier ? :W

Ik heb al meer dan 10.000 km de 10w40 van de action in mijn blackbird zitten en dat gaat prima.
De koppeling is niet vervangen sinds ik hem de BB gekocht heb met 27000 op de teller en staat nou op 90000.

Ik snap dat de kenners hier dat geen representatieve test vinden aangezien ik geen laboratorium heb, maar goed 8-)
Hey, u is zelf ook duurtester. ;) *O*
 
Laatst bewerkt:
Idd! In een filiaal in België zag ik hem in twee verschillende rekken staan.
In het ene rek 8€ voor 4L 10W40, in het andere voor diezelfde bus olie, 10€ :P
Dan heb je toch wel de goedkope genomen hoop ik want die is beter dan de dure. :Y
En dan had ik een vraag die wellicht al 1.001 keer gevraagd is, blijkbaar zelfs in mijn eigen GSXF topic :$ :+ ...

... nee, geen zin te hertypen, de vraag vind je hier :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan