Het Supergrote Action Olie Topic Nr 4 1,2,3 action!

LePensZeur

MF Frietkraam
28 okt 2004
19.179
10.750
Op reis
Facebook
Laatst bewerkt:
Juist, gas er op :]

Wel bijzonder dat hij met dit weer op temperatuur komt, normaal zijn die dingen niet warm te krijgen.
In de olie kan ik niet meten, maar 79°C koelwater is best redelijk met min vijf graden.
En het blok heeft een soort van warmtewisselaar, maar de olie moet zeker heter worden dan dit.
Ik weet ook niet op welke lagere gebruikstemperatuur motorolie veel minder goed zou beschermen.
Je ziet overal alleen maar "failures" over te hoge temperaturen.. of niet starten door een bevroren blok. :+

Vanochtend lag er wel sneeuw op de A4, de auto's kregen het niet meer schoongereden.
En dan gaan ze steeds langzamer rijden terwijl ik tussendoor ga waar alles opgehoopt ligt.
Dat vond ik een wat minder moment. _O-
 
Laatst bewerkt:
Ik heb dit topic even vluchtig doorgenomen en ik kwam halverwege ook wat slechte (koppeling gerelateerde) ervaringen tegen. Dus dat het wordt afgeraden is op zich niet raar.
Als je in diverse "techniek" topics kijkt over slippende koppelingen, dan zie je dit heel vaak optreden na een oliewissel.
En in de meeste gevallen betreft het ook dan afvullen met een juiste MA/MA2 olie. ;)
Wat ik me afvraag, over welk type olie hebben jullie het nou concreet, bij de Action heb je er meerdere. En hebben die olieen een JASO MA kenmerk?

Ik rijd al wat jaren rond met het huismerk van Roukema, dat is dus ook budget olie maar iig wel geschikt voor motorfietsen met natte koppeling.

Een overzicht in de OP zou wel ook handig zijn btw.
Ik weet niet of de Roukama olie inmiddels al een beetje een update heeft gekregen?
Voorheen was het een minerale olie voor oldtimers. :P
(check: €7.50 voor een fles 10W40 mineraal vind ik niet echt budget)
(Er is ook half syntheet en volsyntheet, maar ook €8.95 is nauwelijks nog budgetolie)

Dat er meerdere typen Action olie zijn is trouwens wel vaker besproken, maar ik snap dat je het niet snel terug kan vinden.
Ik ben voorzichtig begonnen met de 10W40 als een soort van doorspoelolie.
Omdat ik vaak goedkope motoren met kleine gebreken koop en slecht onderhoud, wil ik het restje oude olie wat achterblijft bij het verversen ook weer snel bij de volgende beurt eruit halen. (in het begin deed ik dit vaak na een enkele rit, later 300 km, nu bij 1.000 km)
Tussendoor diverse oldtimers gehad die ik er langer mee liep lopen.
Maar zelfs een ZX-9R en een Trophy 1200 op vol vermogen (beiden +/- 125 pk en op het circuit) gingen er niet mee slippen.

Van lieverlee de 5W40 geprobeerd, eerst in een GSX600F, bijgevuld in een ZX-10R, hier dezelfde goede ervaring.
Deze heb ik nu in twee motorfietsen. (GSX750F en een Raptor 1000)

Ik ververs wel heel ruim op tijd. (eerste verversing na 1.000 km, tweede na 3-4.000 km, derde afhankelijk van transparantie olie)

En nee, ik zal het niemand aanraden, gebruik op eigen risico. :P

Bij de Raptor kijk ik het ook even aan, heb nog tien liter 5W40 ester olie JASO MA2 op voorraad voor de circuitbike.
Niemand kan met zekerheid zeggen wat goed is.
 
Dat Action olie slecht zou zijn en motoren er op den duur op kapot lopen, is ook een aanname van jou.
(afgezien van het feit dat er geen Jaso MA op zit)
Jij kan ook niet bewijzen dat de Action olie niet aan de specs. voldoet die er op staan.
Dat zij ook aannames en onderbuikgevoel.
Mensen bang maken en daarmee je eigen dure olie proberen te verkopen vind ik technisch niet zo onderbouwd.


Is geen aanname, maar een diagnose.
Ik adviseer maar ik verplicht niemand om een bepaalde olie te gebruiken.
Wat kapotte blokken betreft ben ik een ervaringsdeskundige en het gaat mij te ver om dat te moeten gaan bewijzen.
De olie zal best wel aan de specs voldoen, maar voor hoelang weet ik ook niet. En als ik een stuk blok heb dan ga ik eerst onderzoeken waardoor deze is stuk gelopen.
Vaak komt de aap uit de mouw dat ze een geweldige goede en super goedkope olie hebben gebruikt.
Of juist een hele dure olie 0W30 uit een Mercedes Benz werkplaats van €.35.00 per liter. Blijkt dat de slepers en nokkenassen volledig versleten waren vanwege de afschufkrachten die niet door deze olie werden opgevangen.
Ook deze chef werkplaats van de Mercedes garage vond dat het niet aan de olie kon liggen. Zo heeft elk ontwerp een benodigde specifiatie.
Kan goed gaan, maar kan gelukkig ook niet altijd goed gaan.
Castrol motorfiets olie heeft ook geen JASO MA@ code, maar vodloet er wel aan.
Maar nogmaals kan ik alleen maar adviseren dat men de juiste olie moet gebruiken, maakt niet uit welk merk.
 
Dit "WAT VOOR OLIE GOOI IK IN MIJN FIETS" onderwerp maakt mij iets wat ongerust. Met echt alle respect voor de welgemeende adviezen die de vraagsteller over dit onderwerp krijgt aangereikt, wil ik wat op tafel leggen om te overdenken.

Op het BMW forum van Bert Meijering is hier omtrent een uitgebreid verslag te vinden met de betekenis over de additieven, (spec`s)toevoegingen dus.

Het aller belangrijkste is dat de OFFIEELE voorgeschreven olie door de fabrikant gebruikt wordt met de JUISTE vermelding en specificatie`s.te weten Mineraal / 1/2 Syntheet of VOL syntheet met tevens de vermelding 4 takt motorfiets olie.

De praktijk heeft mij duidelijk aangetoond dat m`n brommertje, een K 1200 S van 2006 daar gevoelig voor is. Op dringend advies er 10 W 40 Vol synthetische olie erin. Gevolg? Een slippende en vretende koppeling.

Bij navraag bij de door mij absoluut vertrouwde Dealer bleek het net ff anders te moeten zijn en wel - 5 W 40 Vol Syntheet - Superbike - motorolie met de juiste spec`s, lees additieven.

Uitkomst = Geen slippende koppeling meer ondanks de 167 pk.

Groet, Thiswah
 
Dit "WAT VOOR OLIE GOOI IK IN MIJN FIETS" onderwerp maakt mij iets wat ongerust. Met echt alle respect voor de welgemeende adviezen die de vraagsteller over dit onderwerp krijgt aangereikt, wil ik wat op tafel leggen om te overdenken.

Op het BMW forum van Bert Meijering is hier omtrent een uitgebreid verslag te vinden met de betekenis over de additieven, (spec`s)toevoegingen dus.

Het aller belangrijkste is dat de OFFIEELE voorgeschreven olie door de fabrikant gebruikt wordt met de JUISTE vermelding en specificatie`s.te weten Mineraal / 1/2 Syntheet of VOL syntheet met tevens de vermelding 4 takt motorfiets olie.

De praktijk heeft mij duidelijk aangetoond dat m`n brommertje, een K 1200 S van 2006 daar gevoelig voor is. Op dringend advies er 10 W 40 Vol synthetische olie erin. Gevolg? Een slippende en vretende koppeling.

Bij navraag bij de door mij absoluut vertrouwde Dealer bleek het net ff anders te moeten zijn en wel - 5 W 40 Vol Syntheet - Superbike - motorolie met de juiste spec`s, lees additieven.

Uitkomst = Geen slippende koppeling meer ondanks de 167 pk.

Groet, Thiswah
Het maakt niet uit hoeveel pk een motor heeft, zolang de koppeling daarop gebouwd is. Denk dan aan diameter, draaisnelheid, aantal platen, veerdruk.
 
idd 10W40 API SG :Y


ow wacht ff dan voldoet Action wel.........


Maar ik zie geen JASO MA2 op de Action flesjes, ook dat is een benodigde specificatie.
Maar de Action fetsjisten krijg je toch niet om, en dat is mijn bedoeling ook niet. Gaat mij meer om dat mensen hier de juiste info krijgen ipv probeersels die altijd bij anderen goed gaan.
 
Maar ik zie geen JASO MA2 op de Action flesjes, ook dat is een benodigde specificatie.
Maar de Action fetsjisten krijg je toch niet om, en dat is mijn bedoeling ook niet. Gaat mij meer om dat mensen hier de juiste info krijgen ipv probeersels die altijd bij anderen goed gaan.

mag jij mij laten zien in de service manual van mijn motor.

volgens mij was er nog geen eens jaso en ma in 1991 ?
 
Laatst bewerkt:
mag jij mij laten zien in de service manual van mijn motor.

volgens mij was er nog geen eens jaso en ma in 1991 ?


Klopt, zo uit mijn hoofd kwam JASO MA in 2006, omdat de vermogens omhoog gingen en de versnellingsbakken zwaarder werden belast.
Dat is de ontwikkeling van de motorfietsolie.
Vroeger moest je al reviseren bij 40 a 50.000 km, tegenwoordig gaan blokken met veel meer vermogen en toeren makkelijk richting de 2 ton.
Dus waarom jue oude barrel niet mee laten genieten van een moderne olie die speciaal voor motorfietsen is gemaakt?????
Maar als je vind dat ACtion gewoon voldoet in jouw motor doe je zelf dat een groot plezier en blijf dat gewoon lekker doen. Maar zet anderen dan niet op het verkeerde been om maar Action te verkondigen.
 
mag jij mij laten zien in de service manual van mijn motor.

volgens mij was er nog geen eens jaso en ma in 1991 ?


Wat mij ook opvalt is dat in die oude K serie hokken de startkoppeling de geest geeft door gebruik van auto olie.
Heb er zat mogen vervangen *O* *O* *O* is gelukkig een dure reparatie, bij de personen die ik gewoon de JASO MA heb geadviseerd hebben daar tot nu toe geen problemen mee, ondanks de droge koppeling.
 
Wat kun jij (Kevinblade) toch lekker op de kast gejaagd worden.
Had je dat nou niet in de gaten?
Het verbaasd me wel steeds dat jij altijd zo fel reageert bij olie topics.
Waarom is dat eigenlijk?


Is geen aanname, maar een diagnose.
Ik adviseer maar ik verplicht niemand om een bepaalde olie te gebruiken.
Wat kapotte blokken betreft ben ik een ervaringsdeskundige en het gaat mij te ver om dat te moeten gaan bewijzen.
De olie zal best wel aan de specs voldoen, maar voor hoelang weet ik ook niet. En als ik een stuk blok heb dan ga ik eerst onderzoeken waardoor deze is stuk gelopen.
Vaak komt de aap uit de mouw dat ze een geweldige goede en super goedkope olie hebben gebruikt.
Of juist een hele dure olie 0W30 uit een Mercedes Benz werkplaats van €.35.00 per liter. Blijkt dat de slepers en nokkenassen volledig versleten waren vanwege de afschufkrachten die niet door deze olie werden opgevangen.
Ook deze chef werkplaats van de Mercedes garage vond dat het niet aan de olie kon liggen. Zo heeft elk ontwerp een benodigde specifiatie.
Kan goed gaan, maar kan gelukkig ook niet altijd goed gaan.
Castrol motorfiets olie heeft ook geen JASO MA@ code, maar vodloet er wel aan.
Maar nogmaals kan ik alleen maar adviseren dat men de juiste olie moet gebruiken, maakt niet uit welk merk.
 
Laatst bewerkt:
Wat kun jij (Kevinblade) toch lekker op de kast gejaagd worden.
Had je dat nou niet in de gaten?
Het verbaasd me wel steeds dat jij altijd zo fel reageert bij olie topics.
Waarom is dat eigenlijk?


Ik vind zelf dat ik totaal niet fel reageer, ik leg alleen uit.
En omdat uitleggen aan mensen die het niet willen snappen moeilijk is probeer ik het alsnog netjes uit te leggen.
Je hebt mij nog nooit meegemaakt wanneer ik daadwerkelijk fel reageer.
 
Ik vind zelf dat ik totaal niet fel reageer, ik leg alleen uit.
En omdat uitleggen aan mensen die het niet willen snappen moeilijk is probeer ik het alsnog netjes uit te leggen.
Je hebt mij nog nooit meegemaakt wanneer ik daadwerkelijk fel reageer.

En het gaat mij niet om de vaste Action gebruikers, maar meer mensen die hier raad en daad komen vragen, kunnen ze ergens over nadenken. Als iets heel goedkoop is dan is het doorgaans te mooi om waar te zijn helaas.
 
Wat mij ook opvalt is dat in die oude K serie hokken de startkoppeling de geest geeft door gebruik van auto olie.
Heb er zat mogen vervangen *O* *O* *O* is gelukkig een dure reparatie, bij de personen die ik gewoon de JASO MA heb geadviseerd hebben daar tot nu toe geen problemen mee, ondanks de droge koppeling.

Aan de andere kant kan je een op sterven na dode startkoppeling een paar maanden extra geven door er een volsyntheet in te gooien. Wat ons dan weer terugbrengt bij een van de hardnekkigste mythes van dit (en andere olie-)topics. Namelijk dat volsyntheet schijnbaar alleen gemaakt is voor mensen die rossi van hun achternaam heten en dat een gewone halfsyntheet voor alles en iedereen die niet in die categorie valt eigenlijk ook al overdreven is. :9~
 
Laatst bewerkt:
Zouden de Oranje techneuten niet een keer samen een Olie topic willen maken waarbij alle mythes uit de wereld geholpen worden ?
Alles wat je maar kwijt wil zetten jullie in de OP en kan daar in het vervolg naar verwezen worden als iemand weer een olie vraag stelt.


Maar ik zie geen JASO MA2 op de Action flesjes, ook dat is een benodigde specificatie.
Maar de Action fetsjisten krijg je toch niet om, en dat is mijn bedoeling ook niet. Gaat mij meer om dat mensen hier de juiste info krijgen ipv probeersels die altijd bij anderen goed gaan.

Toch wel, als fervent action olie gebruiker ben ik inmiddels overgestapt op budget motorfiets olie met jaso specs.
Het prijsverschil tov de Action olie vond ik te klein.
Ook wel zo leuk voor klanten dat er geen oliemerk staat wat ze vervolgens bij de Action tegen komen.

Het zal voor motorzaken niet anders werken, je hebt verschillende soorten olie nodig.
Je wilt graag een bepaalde uitstraling hebben, of dit word iig verwacht.

Bij sommige merken 'hoort' vaak ook een merk olie, zoals Triumph vaak Castrol gebruikt bijv, met een leuk stickertje in de buurt van de olievuldop.

Het werkt ook beide kanten op he, de goedkoopste olie zal inderdaad minder lang blijven presteren zoals het uit de verpakking komt als de betere merken, maar zeker weten doe je het niet.
De duurdere merken betaal je ook voor het merk, de advertentie kosten e.d .
aan de andere kant, als je een bedrijf vol liefhebbers van motorsport hebt als oliemerk , dan ga je ook niet de plaatselijke schaakvereniging sponsoren, dan ga je racen en dingen uitproberen.

De waarheid zal in het midden liggen, maar het zou jammer zijn als dit verdwijnt omdat iedereen op action olie rijd :

2011-castrol-honda-returns-to-world-superbike%202.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ik weet niet of de Roukama olie inmiddels al een beetje een update heeft gekregen?
Voorheen was het een minerale olie voor oldtimers. :P
(check: €7.50 voor een fles 10W40 mineraal vind ik niet echt budget)
(Er is ook half syntheet en volsyntheet, maar ook €8.95 is nauwelijks nog budgetolie)
Ik gebruik idd de minerale olie, maar mijn motoren zijn dan ook ongeveer 35 jaar oud. Heb net de bus opgezocht en er staat wel nadrukkelijk JASO MA op de verpakking. Bovendien zag ik ook dat er nog genoeg in zit voor nog één olie wissel :X . Budget olie is het overigens idd niet (meer).

Maar ik meende ergens te hebben gelezen dat er bij de Action ook olie te koop is (geweest) met JASO specs. Vandaar mijn opmerking om die dan nadrukkelijk in de OP te zetten. Dan snapt iedereen die dit topic voor het eerst ziet waar het over gaat..

Maar dan is dit meer het 'supergrote auto-olie-in-je-motor-discussie topic' :+

En daar heb ik dan niet echt een heel goed gevoel bij. Miss dat ik het ook eens als flush probeer.
 
Klopt, zo uit mijn hoofd kwam JASO MA in 2006, omdat de vermogens omhoog gingen en de versnellingsbakken zwaarder werden belast.
Dat is de ontwikkeling van de motorfietsolie.
Vroeger moest je al reviseren bij 40 a 50.000 km, tegenwoordig gaan blokken met veel meer vermogen en toeren makkelijk richting de 2 ton.
Dus waarom jue oude barrel niet mee laten genieten van een moderne olie die speciaal voor motorfietsen is gemaakt?????
Maar als je vind dat ACtion gewoon voldoet in jouw motor doe je zelf dat een groot plezier en blijf dat gewoon lekker doen. Maar zet anderen dan niet op het verkeerde been om maar Action te verkondigen.
Maar dat doe ik dan ook niet. Ik zeg gewoon dat je de specs moet gebruiken die de manual aangeeft. En Action zit daar al heeeel erg ver boven (in mijn geval).
 
Zouden de Oranje techneuten niet een keer samen een Olie topic willen maken waarbij alle mythes uit de wereld geholpen worden ?
Alles wat je maar kwijt wil zetten jullie in de OP en kan daar in het vervolg naar verwezen worden als iemand weer een olie vraag stelt.Toch wel, als fervent action olie gebruiker ben ik inmiddels overgestapt op budget motorfiets olie met jaso specs.
Het prijsverschil tov de Action olie vond ik te klein.
Ook wel zo leuk voor klanten dat er geen oliemerk staat wat ze vervolgens bij de Action tegen komen.

Het zal voor motorzaken niet anders werken, je hebt verschillende soorten olie nodig.
Je wilt graag een bepaalde uitstraling hebben, of dit word iig verwacht.

Bij sommige merken 'hoort' vaak ook een merk olie, zoals Triumph vaak Castrol gebruikt bijv, met een leuk stickertje in de buurt van de olievuldop.

Het werkt ook beide kanten op he, de goedkoopste olie zal inderdaad minder lang blijven presteren zoals het uit de verpakking komt als de betere merken, maar zeker weten doe je het niet.
De duurdere merken betaal je ook voor het merk, de advertentie kosten e.d .
En voor ontwillelingswerk, de Actie heeft echt geen eigen labaratorium, of eigen raceteams waar ook oliesamenstelling getest wordt en na gebruik geanalyseerd.
aan de andere kant, als je een bedrijf vol liefhebbers van motorsport hebt als oliemerk , dan ga je ook niet de plaatselijke schaakvereniging sponsoren, dan ga je racen en dingen uitproberen.

De waarheid zal in het midden liggen, maar het zou jammer zijn als dit verdwijnt omdat iedereen op action olie rijd :

[afbeelding]
 
Klopt.

en terug komende op de nieuwe vraag van supervaags, het gaat ook niet alleen om de Action.
ook de Lidl en andere zaken hebben olie staan en er zijn nou eenmaal genoeg mensen die denken, he dat is goedkoop, waarom ook niet.

ik heb inmiddels wel het idee dat jij en uiteraard RSV31 bijvoorbeeld veel zicht hebben op de materie omtrent olien.
maar om bij elke reactie alleen maar negatief te uiten zonder onderbouwing of op zijn minst een kleine redenatie komt je geloofwaardigheid nooit ten goede.

Om het maar weer eens vanaf een compleet andere kant te bekijken zal ik even jouw post aanhalen met de vraag;
" welke olie is hier tegen bestand " :


uit

4strokerules in "~~~ Het faptiende grote XT/XTZ/TT/TTR to..."
 
Klopt.

en terug komende op de nieuwe vraag van supervaags, het gaat ook niet alleen om de Action.
ook de Lidl en andere zaken hebben olie staan en er zijn nou eenmaal genoeg mensen die denken, he dat is goedkoop, waarom ook niet.

ik heb inmiddels wel het idee dat jij en uiteraard RSV31 bijvoorbeeld veel zicht hebben op de materie omtrent olien.
maar om bij elke reactie alleen maar negatief te uiten zonder onderbouwing of op zijn minst een kleine redenatie komt je geloofwaardigheid nooit ten goede.

Om het maar weer eens vanaf een compleet andere kant te bekijken zal ik even jouw post aanhalen met de vraag;
" welke olie is hier tegen bestand " :

De olie is hier welo tegen bestand maar of het blok hier tegen kan is maar de vraag. Het probleem is alleen dat evt schade soms pas jaren later problemen gaat geven. Al dan niet bij een volgende eigenaar.
 
klopt , dat maakt het ook zo moeilijk om echt aan te tonen wat nu wat veroorzaakt en wat nu goed of slecht is.

daarom vind ik het wel opmerkelijk dat er een aantal mensen in de Action topics zitten die heel wat km's gemaakt hebben met Action olie.
Meest opvallend is natuurlijk worldbeater met zijn (voormalig) circuitbrommer.

Ook dat neemt niet weg dat het gebruik van gerenommeerde olie geen kwaad kan, dus een bekend merk met de juiste specificaties en de juiste viscositeit.
 
klopt , dat maakt het ook zo moeilijk om echt aan te tonen wat nu wat veroorzaakt en wat nu goed of slecht is.
Dat is ook niet aan te tonen. En als dat wel kanmoet iig het blok uit elkaar.
daarom vind ik het wel opmerkelijk dat er een aantal mensen in de Action topics zitten die heel wat km's gemaakt hebben met Action olie.
Meest opvallend is natuurlijk worldbeater met zijn (voormalig) circuitbrommer.

Hoeveel km's maakt ie, racegebruik zegt ook niks over gewoon dagelijks gebruik. :-)

Ook dat neemt niet weg dat het gebruik van gerenommeerde olie geen kwaad kan, dus een bekend merk met de juiste specificaties en de juiste viscositeit.
Zo simpel is het, waarbij je niet uit moet gaan vd kwalificaties uit je onderhoudsboekje uit 1991. :t
 
Terug
Bovenaan Onderaan