Nog boel meer piccies in 'pics deel III'

De meter is universeel , als je het contact aan zet staat hij al tegen de 40 graden aan, dus rond de 100 op de meter is ok. Waterpomp en radiateur vorig jaar nagekeken en ventilator slaat ook aan.Ben bij de radiateuur boer geweest voor hem te vergroten, maar dat kwam financieel niet uit. wel even de door srtoming getest en dat was goed.Thermostaat heeft er nooit ingezeten denk ik.Zit normaal in de waterbrug bij de dikke slang rechterkant.
Hoe openbaart het koel probleem zich?

Staat de meter in het rood?
Lekt er koelvloeistof uit de radiateur dop?
Is er een expansie tankje en loopt dit over?
Gaat de motor koken?
Draait de fan continu?
Lekt er water uit de waterpomp?(niet per sé oververhitting, maar duidt op defecte pomp).

Verder: wordt de waterpomp aangedreven?
is er koelvloeistof aanwezig in de radiateur?
Zit er nog ergens lucht in het systeem?

Door dit te onderzoeken moet er meer duidelijk worden over de oorzaak.
 
Op de temperatuurmeter zou ik niet te veel vertrouwen.

De meter zal een waarde geven op basis van een spanning van de sensor in het koelsysteem.
Als de meter en sensor niet bij elkaar horen, dan stijgt de temperatuur mogelijk met een andere factor dan bij de originele.

m.a.w., een stijging van zestig graden op de originele meter, naar aanleiding van de spannings verandering over de sensor, zal op de universele meter de temperatuur met een andere waarde toenemen.

Je kan dus niet zeggen: bij contact aan 40 graden, op temperatuur 100 graden, dan is de stijging 60 graden. Die kan ook wel 30 of 90 zijn.
 
Bij de meter zat ook een sensor, dus op elkaar afgesteld , heb voor de sensor een busje gemaakt ,zodat hij in het orginele gat past .
Op de temperatuurmeter zou ik niet te veel vertrouwen.

De meter zal een waarde geven op basis van een spanning van de sensor in het koelsysteem.
Als de meter en sensor niet bij elkaar horen, dan stijgt de temperatuur mogelijk met een andere factor dan bij de originele.

m.a.w., een stijging van zestig graden op de originele meter, naar aanleiding van de spannings verandering over de sensor, zal op de universele meter de temperatuur met een andere waarde toenemen.

Je kan dus niet zeggen: bij contact aan 40 graden, op temperatuur 100 graden, dan is de stijging 60 graden. Die kan ook wel 30 of 90 zijn.
 
Het punt is dat de radiateur iets van 30% kleiner is dan de orginele.
Met niet te hard ( tot 80 km ) en buiten temperatuur tot 22/24 graden was het te doen.Dus of een grotere radiateur er op , of een kleintje er bij zetten eventueel op de kachel aansluiting
Bij de meter zat ook een sensor, dus op elkaar afgesteld , heb voor de sensor een busje gemaakt ,zodat hij in het orginele gat past .
 
Maar waar blijkt dan uit dat de motor te heet wordt?
:^
Zit de meter op de goede plaats? Bij hoeveel graden op de meter gaat hij koken?
Ik wil best geloven dat hij met een kleinere radiator heter wordt, maar de waarde op het klokje zegt mij dan niet veel. Als de fan op tijd aanslaat gebeurt er niets. Met de radiator achter de grill en de motor onder de (geïsoleerde) motorkap heeft een auto veel meer capaciteit nodig als open op een motorfiets.
 
Als de fan op tijd aanslaat gebeurt er niets. Met de radiator achter de grill en de motor onder de (geïsoleerde) motorkap heeft een auto veel meer capaciteit nodig als open op een motorfiets.

full

In mijn eigen Enigma 2 zit een 1,5 liter Alfa motor en een radiator van een Opel C Kadett. Die radiator is dus ook te klein, maar nog nooit serieuze problemen gehad. Behalve als de ventilator stuk gaat......
 
Laatst bewerkt:
Hij zit op de zelfde plek als de oude,in watertunnel op blok net naast de Thermostaat als ik het goed herinner .De fan sprong aan tegen de 110 graden , wat aardig uitkomt met de begin stand.
:^
Zit de meter op de goede plaats? Bij hoeveel graden op de meter gaat hij koken?
Ik wil best geloven dat hij met een kleinere radiator heter wordt, maar de waarde op het klokje zegt mij dan niet veel. Als de fan op tijd aanslaat gebeurt er niets. Met de radiator achter de grill en de motor onder de (geïsoleerde) motorkap heeft een auto veel meer capaciteit nodig als open op een motorfiets.
 
ik heb vandaag ff met het ding gereden wat opzich al een apparte ervaring was incluis de achteruit versnelling
ik heb hem eerst net zolang laten lopen om te kijken of de fan aanging
dat doet ie dus prima
met deze buiten temparatuur liep die al snel op tegen de 100 graden
maar ik geloof die meter ook niet helemaal
de radiator is van een goldwing en oud
dus ik wil zowieo die radiator gaan vervangen door een groter model
de ruimte zit er wel
ook draaid de waterpomp en laat de koelvloeistof rond gaan
dus kan bijdeze toch wat dingen uitsluiten
 
gisteren een ritje gemaakt
een jongeman naar zijn examen feest gebracht
alle geslaagden van die school werden gebracht in allerlei apparte voertuigen
dus dit span was daar op zijn plek

alle voertuigen moesten op de foto incluis de passagiers dit leide tot een kleine file rond het school gebouw
ideaal om te kijken wat doet de temparatuur van de motor
daar gaf de meter 95 graden aan na een half uurtje file rijden
dus niks aan de hand
volgende stap is nu met een infrarood temperatuur meter ff controleren wat de de temperatuur is op verschillende plekken van het koelsysteem en motorblok
 
geen paniek meer
tempeatuur met digitale laser temperatuur meter op verschillende plekken op koelsysteem en motorblok gemeten overal 80/85 graden terwijl die op de motor 100 graden aangeeft
dus een tikkie overdrijft
wel heb ik een betere radiator op de kop getikt die gaat er nog onder
en probeer of ik 2 ventilators kan plaatsen altijd beter...
 
Je hebt dus een motor met een probleem gekocht dat geen probleem blijkt te zijn. Van harte gefeliciteerd!
 
geen paniek meer
tempeatuur met digitale laser temperatuur meter op verschillende plekken op koelsysteem en motorblok gemeten overal 80/85 graden terwijl die op de motor 100 graden aangeeft
dus een tikkie overdrijft
wel heb ik een betere radiator op de kop getikt die gaat er nog onder
en probeer of ik 2 ventilators kan plaatsen altijd beter...


Rot op Oma
Hoorde vandaag op het werk dat de goldwing/ural/subaru weer in de verkoop mag,
dusz mocht iemand iets apart willen kun je Fv1 EDE (Fred) even contacten :)
 
Laatst bewerkt:
nou Jan ,
ik wil hem wel en niet kwijt,juist omdat die appart is
one of a kind
heb een nieuwe stal voor hem gevonden,dus ik laat hem nog maar ff staan
moet nog wel het een en ander aan de bmw wijzigen en er staat nog een xs650 caferacer te janken in de hoek van de schuur om aandacht
 
ding maar een ff op youtube geplaatst
nieuwe dynamo erop ouwe was verrot
loopt prima maar omdat die maar 4 versnellingen heeft is 80km wel de limit
das voor mij wel jammer maar appart is die wel
 
Terug
Bovenaan Onderaan