Nog een vaag (LED) knipperlicht probleem..

Roy "R"acing

MF huisraad
Donateur
10 aug 2003
84.418
35.839
Doetinchem (om en nabij)
Facebook
Instagram
Goed...

Motor: KTM LC4 640 van 2002

Heeft 1 verklikkerlicht in "dashbord".
Origineel gewoon gloeilamp knipperlicht, maar achter zat al LED op zonder relais aanpassing dus knipper frequentie klopte niet.
Heb 4 nieuwe LED knippers gekocht en een 2 polig relais 1-100w.

LED kan je maar op 1 manier aansluiten? Knippert of knippert niet?
Relais kan je maar op 1 manier aansluiten? Knippert of knippert niet?

1 knipper voor aangesloten, werkt gewoon en op juiste frequentie en felheid.
2e knipper voor aangesloten, of ik nu naar links of rechts wil knipperen beide gaan zwak branden.
Alle 4 eraan zelfde verhaal, alles gaat zwak branden.


Suggesties? Kom er maar in!
 
Laatst bewerkt:
Heb het wel geprobeerd met motor aan maar durf niet te zeggen of ik licht aan of uit had. Probeer ik ook morgen ff.DC volt is waar ik hem ook op zet als ik mijn accuspanning gewoon wil meten toch? Die weet ik namelijk wel te vinden op de meter ;)

Ik laat me morgen weer horen!

Ik wist dat ik wat vergeten was... Zal voor komend weekend zijn als ik het red.

Het knipperrelais is goed. Er zal ergens een massadraad slecht kontakt maken.

Was het originele knipperrelais eentje met twee of met drie aansluitingen. Ik vermoed 2.

Voor het nieuwe relais zal je dan een extra massadraad moeten aanluiten want dat is een driedraads geval.

U gaat niet door voor de magnetron ;)
Massadraad moet goed zijn want voor de relais wissel werkte het wel.

In de OP staat ook dat het een 2 polige relais is en dat ook de nieuwe dus een 2 polige is.
 
Zo... thuis en tijd van meten...

probeer eerst eens of hij het wel doet als de motor loopt bij 3000 tpm met verlichting uit.

Met verklikker lampje eruit geen verschil. Zwak knipperlicht op de juiste plek.
Met verklikker lampje erin geen verschil. Zwak knipperlicht op alle RAW gelijktijdig.

Zet je meter op dc volt bereik 20 volt.
Zet de zwarte meetpen op de min van de accu en de rode op het relais.
Meet op allebei de pennen met de richting aan.

Met verklikkerlampje eruit, motor uit, RAW links/rechts aan: 8.00-8.66V andere pen relais 12.6V
Met verklikkerlampje erin, motor uit, RAW links/rechts aan: 7.95-8.20V andere pen relais 13V
 
Zo... thuis en tijd van meten...Met verklikker lampje eruit geen verschil. Zwak knipperlicht op de juiste plek.
Met verklikker lampje erin geen verschil. Zwak knipperlicht op alle RAW gelijktijdig.Met verklikkerlampje eruit, motor uit, RAW links/rechts aan: 8.00-8.66V andere pen relais 12.6V
Met verklikkerlampje erin, motor uit, RAW links/rechts aan: 7.95-8.20V andere pen relais 13V
het kan zijn dat je meter te traag is om de pulsen te meten.
Als het daar niet aan ligt heb je gewoon een k#t relais.
verbind die 2 contacten is met elkaar door terwijl je raw aan staat.
Als ze dan wel goed branden is het zeker je relais dat niet deugt.
 
Dat de meter prut is dat is een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid.

Je bedoelt relais eraf en kabels van de motor met elkaar verbinden of met relais erop de contacten overbruggen?
Gewoon met het relais aangesloten de 2 aansluitingen kortsluiten.
Je raw's moeten dan gaan branden aan de kant waar de schakelaar naar toe staat.
 
v.d.v. in "pinkers thruxton"

Je moet het indicatielampje anders aansluiten.
Het zit nu tussen de + van links en de + van rechts.
Je moet hem aansluiten met diodes.
Een diode met de anode aan de + van links, de ander anode aan de + van rechts.
De beide cathodes aan elkaar en aan een pootje van het indicatielampje en het andere pootje van het indicatielampje aan massa.
9d0c0be81c99df8a72d1135a14790c20

Nog iets verder verJipEnJanneket...

Indicatie lampje afknippen zoals het nu zit?
Dan 1 diode én anode aan de + draad van de linker of rechter RAW?
Dan de beide anodes door verbinden met elkaar?
En die doorverbinden met 1 van de pootjes van het indicatielampje?
Andere pootje van het lampje op de massa aansluiten? (Kan ook gewoon de - draad van een RAW zijn?

Waar haal je diodes/anodes? Cathode is verzamelnaam voor wat je gemaakt hebt?
 
Laatst bewerkt:
Beide draadjes van het lampje halen.
Een van die draadjes vastmaken aan de anode van de ene.
Ander draadje vastmaken aan de anode van de andere diode.
Beide diodes met de cathode aan elkaar maken samen aan een aansluiting van het indicatielampje.
andere aansluiting vaan het lampje aan massa maken.
De stroom door een diode gaat alleen in de richting van het pijltje.
full
 
Beide draadjes van het lampje halen.
Een van die draadjes vastmaken aan de anode van de ene.
Ander draadje vastmaken aan de anode van de andere diode.
Beide diodes met de cathode aan elkaar maken samen aan een aansluiting van het indicatielampje.
andere aansluiting vaan het lampje aan massa maken.
De stroom door een diode gaat alleen in de richting van het pijltje.[afbeelding]

I give up... ik ga l3on zijn voorstel gebruiken :P
Maar zal eerst relais nog eens testen door hem te bruggen. Tot die tijd kan ik ook wel zonder verklikker lampje rijden.

Dan heb je een diode brug nodig van je verklikker naar je linker en rechterkant.
nu krijg je een stroom over je verklikker en die loopt dus van links naar rechts.

mocht je er niet uit komen kan ik er een voor je in elkaar solderen.

Edit: je kan proberen je verklikkerlampje los te koppelen, als alles dan normaal werkt maar je hebt geen verklikker ,heb je dus het bovenstaande nodig
 
Laatst bewerkt:
Bovenste is de bestaande situatie
De onderste is wat het moet woren.
De diode's koop je in een electronicazaak voor max 10 cent per stuk
full
 
Zo, brommer weer terug vandaag...



Gewoon met het relais aangesloten de 2 aansluitingen kortsluiten.
Je raw's moeten dan gaan branden aan de kant waar de schakelaar naar toe staat.

Motor op contact, schakelaar naar links (of rechts), de 2 contacten van het aangesloten relais doorverbonden: De kant waar ik hem op instel gaat feller constant branden, maar de niet ingeschakelde kant gaat wel ook branden. Maar dus minder fel en niets knippert.
 
Zo, brommer weer terug vandaag...Motor op contact, schakelaar naar links (of rechts), de 2 contacten van het aangesloten relais doorverbonden: De kant waar ik hem op instel gaat feller constant branden, maar de niet ingeschakelde kant gaat wel ook branden. Maar dus minder fel en niets knippert.
Als je het relais overbrugt en de raw's branden dan wel goed dan is het zeker dat het relais niet voldoende spanning doorlaat.
Waarschijnlijk heb je van klote raw's met een stuk of 5 leds in serie en die hebben minimaal 12 volt nodig.
Je hebt een relais nodig die wel de volledige spanning doorlaat of raw's die tevreden zijn met een lager spanning.
Dat de andere kant zwak oplicht komt door het indicatielampje, de oplossing daarvoor is hier al eerder gegeven met de diodes.
 
Als je het relais overbrugt en de raw's branden dan wel goed dan is het zeker dat het relais niet voldoende spanning doorlaat.
Waarschijnlijk heb je van klote raw's met een stuk of 5 leds in serie en die hebben minimaal 12 volt nodig.
Je hebt een relais nodig die wel de volledige spanning doorlaat of raw's die tevreden zijn met een lager spanning.
Dat de andere kant zwak oplicht komt door het indicatielampje, de oplossing daarvoor is hier al eerder gegeven met de diodes.

Oke, ga ik eerst even op zoek naar ander relais daarna stukje spaceshuttle inbouwen :P

Zal het resultaat nog wel ff posten :)
 
Laatst bewerkt:
Zoooooo! Druk druk druk, heb nu een ander relais...

Met dat relais erin en het verklikkerlampje erin gaat zowel links als rechts constant en fel branden!
Met het verklikkerlampje eruit gaat de kant die ik aan zet constant en fel branden.

Nu dus diode ertussen en all is well???
 
Laatst bewerkt:
Juistem :Y

Edit: constant als in de hele tijd branden? Want volgens mij moet je relais wel knipperen, aangezien je diodes hetzelfde doen als "het lampje eruit halen"
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan