Yamaha FZ 750 uit 1987

icelin

Rookie
3 jun 2014
25
0
Tiel
Hallo allemaal,

Ik ga aankomende week kijken voor een leuke Yamaha FZ750 uit 1987. Nu ga ik zelf kijken en is er op dat moment niemand die verstand heeft van.. die met mij mee kan.

Nu hoop ik dat er liefhebbers zijn die mij misschien een aantal tips kunnen geven waar ik op moet letten. Ik had op internet al de standaard tips gevonden, koude motor, lekkages etc. Maar hoe kan ik zien dat remmen, uitlaat, motorblok etc. in orde zijn? En hoe weet ik dat de kleppen goed afgesteld zijn?

Tips and tricks?

Alvast bedankt

Groetjes, Daphne
 
Ja, ik verwacht er niet 'te veel' van. Ik weet dat hij goed is onderhouden bij een erkende dealer en dat dit ook is opgeschreven/bijgehouden. Ik moet natuurlijk nog een proefritje maken etc. Het gaat mij er om dat ik in eerste instantie even zelf kan kijken wat er goed of niet goed aan is. Er is inderdaad altijd risico bij oudere motoren, maar ik vroeg me af of er gewoon tips en tricks zijn die mensen zelf toepassen wanneer ze gaan kijken..

Dus nogmaals, tips and tricks?
 
Je zegt t eigenlijk al zelf, luister of uitlaat dicht is, duw desnoods bij stationeer draaien ff een lap achter op de demper en hoor of t nergens lekt.
motorische harde bijgeluiden, goed schakelen en koppelen , lekkages en kleur van de remvloeistof, kijkglaasje.
vraag anders of hij de user manuel nog heeft,;-) daar staat alles in om te controleren.
kijk anders zelf hier rond, dan vind je wel wat.

succes
 
Laatst bewerkt:
Die FZ's zijn robuuste krengen hoor. Eén van de leden van www.fz750.nl is deze zomer met een '85 naar Sicilië op een neer geweest, km standen van anderhalve ton en meer zijn ook geen uitzondering.

Kleppen moeten elke 42.000 km gecontroleerd worden, dat is vrij duur als je het moet laten doen. Het is niet zo extreem moeilijk maar kost gewoon veel tijd. Aan de andere kant verloopt de speling in de praktijk vrij weinig, dus je zou kunnen overwegen om het risico te nemen. Met een keer verse olie en meer slaag dan liefde loopt ie waarschijnlijk nog probleemloos vele (tien)duizenden km's. En een andere FZ kopen is soms goedkoper dan de kleppen laten stellen :X
 
Ja dat is hem!

Oké dus kleppen stellen is duurder. Dan moet ik dus in het dealer boekje kijken wanneer dit gedaan is. Verder zou ik het zelf zoiezo niet kunnen, maar 42000 km krijg ik voorlopig er nog niet bij op de teller. Dus tegen die tijd gaat ie gewoon weer de deur uit dan :-).

Dat veel slaag geven en olie geven moet goed komen, momenteel rijd ik jawa, dus ALLES rijd soepeler.. :-p

Maar dat van die kleppen dat kan je niet horen ofzo?
 
Ja dat is hem!

Oké dus kleppen stellen is duurder. Dan moet ik dus in het dealer boekje kijken wanneer dit gedaan is. Verder zou ik het zelf zoiezo niet kunnen, maar 42000 km krijg ik voorlopig er nog niet bij op de teller. Dus tegen die tijd gaat ie gewoon weer de deur uit dan :-).

Dat veel slaag geven en olie geven moet goed komen, momenteel rijd ik jawa, dus ALLES rijd soepeler.. :-p

Maar dat van die kleppen dat kan je niet horen ofzo?
Dat hebben de vorige eigenaren ook al gedaan. ;)
 
Nee, bij dit type blok neem de klepspeling eigenlijk altijd af, dus een blok waarvan de kleppen net gesteld zijn kleppert vaak net even wat vrolijker (lawaaiiger) dan een blok waarvan de speling minimaal is.

Die van de advertentie is trouwens een echte '87-er. Er zijn relatief veel FZ's waarbij modeljaar niet gelijk is aan jaartal op kenteken. Mijn eerste FZ was er één in precies die kleurstelling, heb ik in '93 nieuw gekocht.

De modellen:
85-86: topkuip (soms aftermarket volle kuip), duo voetsteunen aan gebogen buis. Modelcode 1FN
allee 85: de oer FZ. Met losse tankdop, tank niet uitwisselbaar met 86>
87-88: volle kuip, 16" voorwiel, duo voetsteunen aan gietstuk, 2MG
89-90: 17" voorwiel en vierzuiger remklauwen, nog steeds 2MG
91>: modelcode 3KS, teruggetuned naar 100 pk (al merk je in de praktijk nauwelijks verschil met de vorige modellen met ca 107 pk op papier)
 
Hmmmmm dus dat is het lastige. Ik zal het zoiezo even vragen. En nakijken. Bij niet afgesteld, niet doen dus.
Zoals gezegd is het een erg slijtvast systeem. Yamaha hanteert niet voor niets zo'n lang interval voor controle van de klepspeling.
Het is alleen zo dat bij oude motoren, die steeds van eigenaar wisselen, vaak weinig of geen onderhoud gepleegd wordt. Vooral als dat onderhoud duurder is dan de motor waard is.
 
Heb er ook 4 jaar op gereden eentje uit 1985 dat model vond ik de mooiste .
Had achter het wiel van een latere FZ erin zitten(gekocht van Dutch) en een compleet laser uitlaat systeem .
Gekocht met 49000 km op de klok en verkocht in sublime staat zowel uiterlijk als van onderhoud met 84000 km, nooit 1 klap verkeerd gegeven en liep als een kogel . Was een super fijne motor om mee te rijden . Hij rijd nog steeds ergens rond en zal ondertussen wel de 100000 al ruim te boven zijn .
 
Laatst bewerkt:
Zou me voor dat geld helemaal niet druk maken, zoals al gezegd wordt, de FZ is een zeer betrouwbare motor.
Heb er zelf 5 jaar mee rondgereden en als enige problemen mee gehad is dat de demper er een keer afschoot (rotte klem), en omdat mijn motor buiten onder een hoes stond heb ik wat electra problemen gehad (vocht tussen de stekkers), maar verder nooit stil gestaan en een oud beestje wat nog lekker meekomt met de nieuwere motoren die je nu ziet.
Gewoon ff proefrijden, goed warm laten worden, visueel nazien en kopen die bike.
 
Hahahahahaha Thx. Ik begon me al helemaal druk te maken. Ik hoop gewoon dat hij in goed rijbare staat is. Ik rijd iedere dag maar geen honderden kilometers. Hij moet gewoon goed rijden en een beetje stoer zijn :-)

Ik heb in ieder geval een aantal tips zo gehad waar ik wat mee kan. Dus ik ga het avontuur aan.
 
Die FZ's zijn robuuste krengen hoor. Eén van de leden van www.fz750.nl is deze zomer met een '85 naar Sicilië op een neer geweest, km standen van anderhalve ton en meer zijn ook geen uitzondering.

Echt betrouwbare motorfiets zo'n FZ750 als je het mij vraagt.

De mijne had iets van 75.000 gelopen toen ik er vorig jaar mee op vakantie ging.
10.000 km in vier weken tijd en het enige probleem was de brandstofpomp die kapot ging (mag ook na 27 jaar)

Dit voorjaar weer op vakantie geweest en 10.000 km in drie weken tijd gereden.
In 20.000 km dus alleen de brandstofpomp vervangen en voor de rest alleen olie ververst of bijgevuld.

Ik ben nu FZ-loos maar denk er wel eens over om er maar weer een te kopen.
Vlotte motorfiets, maar kan op bijna de 1 op 20 halen.
Nadeel is wel dat klepstellen zo'n 350 euro of meer kan kosten.
 
Laatst bewerkt:
Kerel :W

Tijd niet meer gesproken, alles goed?

Jazeker niet alles maar wel veel goed 8-)
Heb de fireblade weggedaan en een Suzuki bandit 1200 aangeschaft , beer van een motor .
Rij jij nog FZ ? Dutch = FZ :Y

De FZ heb ik echt enorm veel plezier aan gehad en stoer ja dat is tie zeker .
Had em nooit weg moeten doen :N
2uykewn.jpg


NU de Bandit 1200 GSF

14y372a.jpg
 
Laatst bewerkt:
We moeten een keer bijpraten
koffie.gif


Weet je nog dat je een keer op een FZ treffen vertelde "er komt altijd wel iemand naar je toe, FZ hè, ook nog gehad, fijne motor"? Ik daarna via toeristische route naar huis, 1e pontje niks, 2e pont staat een cabriootje, MX5 of zo. Knul kijk een paar keer naar Freddy, stapt uit, "FZ hè, hebben we ook gehad, fijne motor, hadden we nooit weg moeten doen". Viel bijna van de motor van het lachen _O-

Ik heb een paar jaar 2 FZ's gehad, toen Betsy weggedaan en op een Aprilia Tuono rondgereden. Goed voor een giga smile op de iets grotere wegen, wat over the top op de hele kleine. Wat dat betreft was de FZ veelzijdiger. Maar ik had na 20 jaar het boek uit, dus eind '12 Freddy verkocht en paar maanden later de Tuono. Rij nu met veel plezier op een Tiger 955i.

tiger20131.jpg


Vandaar ook dat m'n nick niet meer "Dutch FZ750" is, maar www.fz750.nl is nog steeds van mij, post er ook regelmatig.
 
Laatst bewerkt:
Ik ga gewoon kijken en neem de tips mee. Ik had inderdaad ook zo iets van als hij rijdt is het goed. Hij is niet moedersmooiste maar ach ik ga het zo beleven! Super spannend! Ik laat het weten ;-)
 
De fz750 van de mede MF er, daarvan zitten er barsten in de kuip. Ik dacht dat dit zoiezo dan nog gerepareerd moest worden. Maar als dat niet zo is dan is dat misschien nog een idee voor als deze niks wordt.
 
Ik ben geweest

Nou ja de motor rijd goed, heerlijk zelfs. Geen rare geluiden gehoord, remt perfect, stuurt perfect etc.. Wel even wennen qua vermogen als je van een tweetakt af komt :-P

De demper is beschadigd, dat wist ik al maar dat is op zich geen probleem.

Nu het grote verhaal achter de kleppen:

Die zijn waarschijnlijk nooit gesteld. Nu heb ik vader lief even opgebeld en die zei dat het in principe zou kunnen betekenen dat hij iets meer verbruikt en vermogen verliest.
Weet niet of dit helemaal zo is, maar zolang de motor niet in de soep loopt ok.. Er staat zon 80.00 op de km teller, dus ja als de kleppen niet er af vallen, of dicht gaan zitten, dan kan die toch nog wel een 10.000 mee?

Ik geloof dat ik wel een heel klein beetje, ietsie pietsie snap dat er veel mensen zijn die graag FZ hebben gereden of nog steeds berijden. Het is echt een prettige motor!
 
Terug
Bovenaan Onderaan