Wormwiel maken

UTP

MF veteraan
2 jun 2012
1.625
79
Rotterdam
Ik heb hier een totaal verwoest wormwiel van een Laverda 750SF uit 1971. Komt uit de snelheidsgever in het voorwiel. De worm is nog netjes.


Wie kan er voor mij een nieuw wormwiel maken?

25089qv.jpg


9tdcv8.jpg
 
Ik laat op mijn werk wel eens in de ontwerp fase een prototype aluminium carter 3d printen gemaakt uit alumide.
Dat is 50% kunststof en 50% aluminium.
Voordelen is dat het in de buurt komt qua uiterlijke verschijningen van aluminium. behoorlijk hard is en daardoor verspaanbaar op een cnc machine.
Het heeft alleen niet de mechanische waarden van aluminium, wat natuurlijk logisch is.

Ja 3d printen is en wordt wel helemaal de bom. Het staat echt nog in de kinderschoenen en ontwikkeld zich razendsnel!.
Maar echt zuiver metaal printen, das echt andere koek. Het kan al wel, maar die machines zijn zo duur dat het voor een simpel bedrijf en consument nog niet interessant is.

Maar gaan we niet te veel offtopic? :P
 
Past er geen wormwiel in uit een ander type motor/scooter ? Als de worm hetzelfde is en je "alleen maar" de binnendiameter hoeft aan te passen, lijkt me dat wat eenvoudiger.

Bv: The Scooter Republic | Scooters and scooter parts

[afbeelding]

Bedankt voor 't meedenken. Ik heb er nog effe op gezocht maar ik zie al op de foto dat de spoed van die Lambretta worm een stuk 'sneller' is als die van de Laverda.

Voor dit type Laverda heb je al minstens 3 verschillende soorten snelheidsmeter-aandrijvingen. Er zijn nl. 750's met Grimeca en Laverda remtrommels. En van die laatste heb je dan weer twee verschillende uitvoeringen. Om het makkelijk te maken zijn ze ook nog eens van klokkenleverancier verandert. In mijn geval zitten er Smiths klokken op en later werd dit Nippon Denso.

Ik heb verder nog gekeken bij wat Engelse motoren met Smiths klokken maar de meeste gebruiken een aandrijving met behuizing.
100_6774.jpg



Om aan te geven dat het inderdaad geen sinecure is om zo'n setje te maken een quote van de Lambretta handelaar die de wormwiel setjes levert:


[q]You wouldn't believe how hard it's been to have these made. Non of our normal manufacturers could do them. Years ago we found a company that made us two large batches, then this company stopped answering emails and we lost all contact and ran out of stock ages ago.

So we started again, I found as many genuine samples as I could and sent them off for quoting to contacts who said they could do it. One by one they let us down. Then we found and agreed a price with another company that made watches, these dried up in supplies as they could only do 20 at a time! So the hunt was on again and found another supplier. We got samples which were supposed to be right but the gear teeth was wrong! Even with samples to copy they were still wrong.

So then with our last genuine sample we had to do some Cad drawings to get them right and eventually the samples fitted and worked perfect........ about time![/q]
 
quote.
.
Bedankt voor 't meedenken. Ik heb er nog effe op gezocht maar ik zie al op de foto dat de spoed van die Lambretta worm een stuk 'sneller' is als die van de Laverda.




Ga je er dan vanuit dat je je eigen worm behoud en slechts het "wiel" van de foto in jouw systeem zet?

Of denk je dat de gehele set op de foto (in samenhang) een hogere "eindsnelheid" heeft?

Stel dat de "eindsnelheid" (of opbrengst) van de set op de foto oké is voor jouw teller.

Dan zou je hem alleen maar pas hoeven maken. (diameters. dikte enz. aanpassen)

(voor het bedrag van die set zou ik een gokje durven wagen)

Of zit ik er helemaal naast? :?
 
Ik werk zelf in de metaal en ken geen bedrijf die geen winst over de uren moet maken.
Alleen het materiaal is bij kleine oplages niet echt spannend.
Uren gaan x2 of x3. In de consultancy x5 tot x10. :)Aluminium tegen een gehard stalen tegenproduct. Ja dat gaat wel 'even' mee. ;)


Aluminium vreet binnen no time weg uiteraard, maar ik werk met machines waar 1 stalen tandwiel op zit en 1 van kunststof (P.O.M), dit wordt gedaan omdat die tandwielen droog in de buitenlucht draaien en niet gesmeerd kunnen worden, staal op staal vreet dan ook heel snel weg maar dat P.O.M blijft erg lang heel, misschien is dat voor dit systeem een oplossing?
 
quote.
.
Bedankt voor 't meedenken. Ik heb er nog effe op gezocht maar ik zie al op de foto dat de spoed van die Lambretta worm een stuk 'sneller' is als die van de Laverda.




Ga je er dan vanuit dat je je eigen worm behoud en slechts het "wiel" van de foto in jouw systeem zet?

(voor het bedrag van die set zou ik een gokje durven wagen)

Dat geringe bedrag is dan zelfs nog te veel, want je kan natuurlijk niet de worm en wormwiel van 2 verschillende sets met afwijkende spoed overzetten.

Dat ga nie passen.... :N
 
Aluminium vreet binnen no time weg uiteraard, maar ik werk met machines waar 1 stalen tandwiel op zit en 1 van kunststof (P.O.M), dit wordt gedaan omdat die tandwielen droog in de buitenlucht draaien en niet gesmeerd kunnen worden, staal op staal vreet dan ook heel snel weg maar dat P.O.M blijft erg lang heel, misschien is dat voor dit systeem een oplossing?


Hoeft niet, bij de oude BMW's R60 etc. werden aluminium tandwielen toegepast voor de aansturing van de kleplichterstangen en de oliepomp. Dat ging gemakkelijk 100.000 km mee.
 
Jupp oude volvo, ford en saab koekblikken hebben standaard een stalen krukastandwiel en een fiber nokkenas tandwiel. Dit setje is na ongeveer 150Kkm versleten en dan kun je als vervanging een set kopen met een stalen kruktandwiel en een alu nokkenas tandwiel. Maar er zijn ook gewoon staal/staal sets te koop en dat gaat ook goed.
Alles hangt af van de mate van smering.
 
De tandwielen die jullie beschrijven draaien allemaal in de olie, dat is een ander verhaal dan droog in de buitenlucht zonder smering.
Dit wormwiel wordt waarschijnlijk ook maar door een beetje vet gesmeerd.
 
Het gaat om de combinatie. Staal op staal werkt niet. Je moet een zacht, zelfsmerend metaal hebben en een gladde harde. Aluminium kan dus een goede keuze zijn.

99,9 % van de tandwieloverbrengingen zijn stalen tandwielen, kijk maar eens in je versnellingsbak. Bij BMW hebben ze in die tijd gekozen voor aluminium omdat de krachten gering waren, bediening van kleplichters . De tandwielen in de V-bak waren gewoon van staal.
Staal is ook simpel te harden door te cementeren en een warmtebehandeling te geven. Dat krijg je met andere metalen niet zo snel voor elkaar.
 
99,9 % van de tandwieloverbrengingen zijn stalen tandwielen, kijk maar eens in je versnellingsbak. Bij BMW hebben ze in die tijd gekozen voor aluminium omdat de krachten gering waren, bediening van kleplichters . De tandwielen in de V-bak waren gewoon van staal.
Staal is ook simpel te harden door te cementeren en een warmtebehandeling te geven. Dat krijg je met andere metalen niet zo snel voor elkaar.

AL onze aandrijfmotoren met eindreductie hebben allemaal een stalen worm, en een bronzen wormwiel, de paar die we hadden met staal op staal ( bonfigioli italiaanse troep) hebben we allemaal vervangen voor SEW

en bij automotoren gebruiken ze zwavelhoudende olie, die er voor zorgt dat de tandwielen ( gegoten) niet aan elkaar gaan plakken, en zo elkaar wegvreten..maar draaiend in de olie is het altijd makkelijker
 
Laatst bewerkt:
ik heb wel eens staal op staal gezien zonder olie...
bij de VB van het koekblik, nadat ze bij montage vd VB op vrijdagmiddag de olie waren vergeten bij te vullen...

half uurtje aan 160 in 6de, en alle tandjes op het ene tandwiel ware dicht, en op het andere zat niks meer.
Alles in elkaar "gelast"
 
Ik denk dat hier appels met peren worden vergeleken :o

Je hebt een paar soorten overbrengingen met tandwielen:
- rechte tandwielen, bijv. versnellingsbak. Mits goed gesmeerd probleemloos.
- haakse overbrengingen, bijv. cardan. Idem dito
Door de tandvorm vindt hier bijna geen wrijving plaats, alleen drukkrachten. Dus deze twee kunnen probleemloos van staal gemaakt woorden.

- haakse overbrenging mbv. wormwiel, bijv. opnemer sneldheidsmeter voorwiel.
Deze vorm gebruikt wrijving voor de aandrijving. Bijna altijd zal de worm van fosforbrons zijn vanwege de zelfsmerende eigenschappen van dat materiaal. Bij heel kleine krachten kan voor de worm ook kunststof toegepast worden, bijv. binnen in een snelheidsmeter.
 
Boutje vroeg al direct of ik het wormwiel snel nodig heb. Dit is niet het geval anders had ik gewoon een nieuwe moeten bestellen bij een Laverda onderdelenboer.

Voor zover ik weet is Boutje er nog mee bezig en als hij klaar is zet hij (of ik) dat hier uitgebreid neer met foto's. Testrijden kan ik toch pas in het voorjaar aangezien de Laverda verder ook nog niet opgebouwd is. Tank en schildjes moeten nog naar de spuiter, de verchromert had zeker 6 weken nodig voor diverse onderdelen, de toerenteller ligt nog bij de klokkenmaker en het zitje moet ook nog gerepareerd worden. Verder nog een hele lijst aan kleine dingetjes.
 
De motor zal ongeveer op deze gaan lijken:
laverda_sf_750_11__069259200_1215_20072013.jpg


Alleen dan zonder knippers en dat gekke stuk ijzer. Wel een zadel met harde achterkant zoals hier:
Laverda%2B1971%2B02.jpg


Kleur is ook nog niet helemaal duidelijk. SFC oranje of Rosso...

Laverda%20750S%2070.jpg


Ik denk rood met zwarte bies op de tank.
 
Ik ga er niet vanuit dat ineens alle knutselaars beginnen met 3D (giet) projecten en ik had het wel in gedachten dat jij i.p.v. mal de vorm bedoelde.
Maar er zijn ook legio lezers die dan echt denken dat je de mal aan het printen bent .

Net zoals 3D metaalprinten, dat is van een heel andere orde dan een gesmolten plastic draadje ergens 3D opklodderen. En wat voor metaal is het dan vraag ik mij af.

Bij een fabrikant gaat het om rvs, staal, brons titanium enz . producten. Maar als je verder leest hoe e.e.a. tot stand komt is het uiteindelijk metaalpoeder dat met een lijm aan elkaar wordt gekit. Dus een soort 2K lijm met metaalvulling, sommige noemen dat vloeibaar metaal. En dat wordt dan met een 3D printer verwezenlijkt
.

Sorry, even off-topic...
Dat is niet helemaal waar...ik heb met eigen ogen kunnen zien dat er titanium 3D geprint werd, en daar kwam geen 2K lijm/hars o.i.d. bij kijken. :N
En nee, dat had te maken met de luchtvaart dus geen low-tech spul...
Het kan dus wel, alleen over de kosten zullen we het maar niet hebben...
 
Laatst bewerkt:
Sorry, even off-topic...
Dat is niet helemaal waar...ik heb met eigen ogen kunnen zien dat er titanium 3D geprint werd, en daar kwam geen 2K lijm/hars o.i.d. bij kijken. :N
En nee, dat had te maken met de luchtvaart dus geen low-tech spul...
Het kan dus wel, alleen over de kosten zullen we het maar niet hebben...

Het metaalpoeder wordt met een laser aan elkaar gesmolten, zo kan dat ook. Erg kostbaar proces, tenminste vandaag de dag. In de toekomst, zeg 20 jaar hebben we er misschien allemaal een in de hobbyruimte staan.

In het geval van titanium moet dat in een afschermend of reducerend gas gebeuren. Titanium kan branden als het heet is en met zuurstof in aanraking komt, en helemaal als het poeder is.

Maar de meeste fabrikanten van het (low) budget segment doen het met poeder in 2K kit, dat ze uitschelden voor metaal.
 
Terug
Bovenaan Onderaan