Bmw r100 blok in r45 bouwen

aalkem

Rookie
29 sep 2014
9
0
Utrecht
Heeft iemand ervaring met het ombouwen van een bmw r45 uit 1979?

Sinds kort een R45, maar het is mij net wat te weinig vermogen. Nu heb ik nog een r100 blok liggen, (en carbs, uitlaten, eindoverbrenging) en naar het schijnt is dat over te zetten.

Zo kwam ik een oud topic op de hobbyist tegen, R100 blok onder in R45 frame - Hobbyist forum

Maar verder heb ik weinig kunnen vinden. Is er iemand die dit heeft gedaan of er meer over weet? Lijkt me wel wat van zo´n 70 pk ipv de huidige 30!

De afmetingen van het blok lijken hetzelfde. Al zal het wat breder worden dan de r45, maar zo schuin zal ik vast niet gaan. Misschien zou ik er ook een grotere accu tussen moeten proppen, en verder was ik niet van plan op topsnelheid te rijden ivm met een wat zwakker frame.

Hoop dat iemand hier meer over weet. Bedankt alvast.

(voor foto´s zie: motorcyclenarratives.tumblr.com)
 
Het past 1:1
Inderdaad, hij wordt enige centimeters breder omdat de R45 een korte slag krukas heeft. De accu zal het wel trekken. Je uitlaat moet je ook vervangen, die 35mm pijpjes passen niet meer. De carburateurs kan je waarschijnlijk wel verloopstukjes voor maken.
70pk zit alleen in de oude motorblokken van de RS en de RT, tot '81. Heb je zo'n blok? Je kunt het motornummer checken bij o.a. realoem.
Met de korte overbrenging heb je wel een sprintfiets.
 
Erg bedankt voor de reactie. Tof om te horen dat het gewoon mogelijk is! Jij hebt dit zelf ook gedaan?

Het is inderdaad een 100rt blok van '79. Verder heb ik ook al uitlaten en carburateurs liggen. Jaren geleden heeft mijn pa een uitgebrande r100rt op de kop getikt die nu eindelijk van pas komt.

Ik wil ook langere afstanden met de fiets rijden dus de r100 overbrenging (33/11) lijkt me handig door het lage toerental bij hogere snelheid. Maar misschien ook de moeite waard om eerst te kijken hoe hij met de r45 overbrenging rijdt.
 
Erg bedankt voor de reactie. Tof om te horen dat het gewoon mogelijk is! Jij hebt dit zelf ook gedaan?

Het is inderdaad een 100rt blok van '79. Verder heb ik ook al uitlaten en carburateurs liggen. Jaren geleden heeft mijn pa een uitgebrande r100rt op de kop getikt die nu eindelijk van pas komt.

Ik wil ook langere afstanden met de fiets rijden dus de r100 overbrenging (33/11) lijkt me handig door het lage toerental bij hogere snelheid. Maar misschien ook de moeite waard om eerst te kijken hoe hij met de r45 overbrenging rijdt.
Nee, ik heb gewoon een R100 en een R60. Maar ik heb ze wel uit elkaar gehad en onderdelen gezocht, alles past gewoon. Na '81 is de koppeling veranderd, dat zou nog aanpassing vereisen, maar dat gaat in jouw geval niet op.
De R45 heeft tot een bepaald bouwjaar een eigen frame gehad, met ronde buizen. Dat was lichter, maar ergens zijn ze overgegaan op hetzelfde frame als de grotere fietsen met ovale buizen. Omdat ik niet thuis ben in de kleintjes weet ik niet wanneer dat was. Het past in ieder geval allemaal.

Wat echt leuk is:
De cilinders van de R100 inkorten op op het R45 carter met krukas zetten. Dan krijg je een razendsnelle fiets. Korte slag en hoog volume.
 
Goed om te weten, ik zal eens uitzoeken hoe dat qua frame zit. Ik voelde wel dat de r100 een dubbele middenbuis heeft terwijl de r45 dat niet heeft.

Het inkorten van de cilinders heb ik ook over gedacht. Klinkt zeker aantrekkelijk. Maar eerlijk gezegd geen idee hoe dat in de praktijk gaat. Volgens mij moet je dan de voet en de schacht inkorten. Dit lijkt vrij ingewikkeld.. of duur. Of valt het allemaal wel mee?
 
Tja het is meer dat ik het r100 blok overbouwen zelf wel kan, maar geen idee heb wat er precies met de cilinders moet gebeuren. Iemand daar ervaring mee?

Daarnaast heb ik of de eindoverbrenging van de r45 (34/8) of van de r100 (33/11). Deze lijken me dan allebei niet geschikt, eerder de eindoverbrenging van een r80, (37/11). Die heb ik dan weer net niet, maar ook hierbij weet ik niet wat het best werkt.

Over de RDW, bedankt voor de tip. Ik weet niet hoe strikt ze zulke zaken checken mocht er een ongeval zijn.. Het is natuurlijk wel wat extra gedoe dat omkeuren.
 
Goed om te weten, ik zal eens uitzoeken hoe dat qua frame zit. Ik voelde wel dat de r100 een dubbele middenbuis heeft terwijl de r45 dat niet heeft.

Het inkorten van de cilinders heb ik ook over gedacht. Klinkt zeker aantrekkelijk. Maar eerlijk gezegd geen idee hoe dat in de praktijk gaat. Volgens mij moet je dan de voet en de schacht inkorten. Dit lijkt vrij ingewikkeld.. of duur. Of valt het allemaal wel mee?
Ik heb er nooit met mijn neus opgestaan, maar het bij de BOTT racers veel gedaan. ik zou aannemen dat je de cilinder aan de bovenkant af draait. Als je de onderkant zou doen komen de stoterstang buizen niet meer uit op het carter. Maar als ik dit verhaal lees moet je toch de onderkant hebben.
Michel is niet de eerste de beste. Anders moet je Edelweiss in het Ruhrgebied hebben.

Nu ik een beetje ingelezen heb zou ik voor de gehele swap gaan. Shortstroke is prachtig, maar wel heel veel werk.
En de vermogenstoename, ach, je kunt je overal wel sappel over maken.
 
Mooi artikel. Het wordt mij inderdaad te ingewikkeld. Vandaag maar eens wat onderdeeltjes bestellen en beginnen met overbouwen. Ik laat wel even horen hoe dat afloopt.

Nogmaal bedankt!
 
Terug
Bovenaan Onderaan