Waterkoeler sensor aansluiten

BSM2

MF veteraan
22 jun 2002
4.971
6
-
mqozEiRUwmKXwa1ZH08iuqw.jpg


Deze temperatuur sensor plaats ik in mijn ktm radiateur.
Nu wil ik deze aansluiten op een ventilator, welke 'simpel' een plus en min heeft.

Is het te simpel gedacht als ik zeg:
Accu (+) op temp sensor, sensor doorschakelen op fan (+) , en fan weer aansluiten op aarde.
Of zal er toch iets tussen moeten zitten zoals een relais?

Jaja, noob in opleiding :P
 
Laatst bewerkt:
Ik begrijp het verschil, maar ik weet het niet :$ .
Ik kan nergens in de tekst omschrijving van de sensor dit terug vinden. Ik neem aan dat ik dit kan controleren met de multimeter.

Vermoed dat als het om een temperatuur schakelaar gaat dat het aangesloten kan worden zoals boven genoemd en bij een NTC wordt het een ander verhaal?
 
even de weerstand meten, gooi hem daarna in een pannetje met water, en houd de Ohmmeter er aan, kijk of hij langzaam veranderd, of in een keer van oneindig naar nul springt, dan weet je het
 
Ik begrijp het verschil, maar ik weet het niet :$ .
Ik kan nergens in de tekst omschrijving van de sensor dit terug vinden. Ik neem aan dat ik dit kan controleren met de multimeter.

Vermoed dat als het om een temperatuur schakelaar gaat dat het aangesloten kan worden zoals boven genoemd en bij een NTC wordt het een ander verhaal?

Een sensor schakelt niets. Een sensor is leuk om een metertje aan te sturen, of om de ECU te voorzien van info.

Je kan deze sensor wel gebruiken in een injectiefiets, daar schakelt de ECU a.d.h.v. de temperatuur het fanrelais, maar in een simpele opstelling zoals jij hem schetst heb je een thermoswitch nodig. En nog steeds een fanrelais, gezien een fan nogal wat (aanloop)stroom gebruikt.
 
En zorg er ook voor dat er een zekering in het circuit zit.

Type traag en dan iets zwaarder dan het amperage dat de fan trekt. Zie opschrift fan en als daar bijvoorbeeld 24 watt staat dan deel je dat door 12 volt. Dan heb je 1 Ampera.
 
Terug
Bovenaan Onderaan