Kromme remschijf

Silfer

Rookie
11 jul 2013
25
0
Hoi hoi,

Mijn motor begon op een gegeven moment te haperen met het remmen. Oorzaak: duidelijk een kromme remschijf voor. Maar gewoon doorgereden en ik merkte dat het steeds erger en erger werd. Waar ligt dit dan aan?

1. Wat kunnen de oorzaken zijn van een kromme remschijf? Oververhitte schijf? Fout gemonteerd? Remblok?
2. Waarom werd het alleen maar erger en erger?
3. Als ik een gloednieuwe remschijf erop leg, blijft deze dan heel of gaat ook deze dadelijk krom?

Mvg, Gijs
 
ja, zou kunnen, misschien nog wel meer oorzaken mogelijk
ja, de schijf zal iig niet uit zichzelf weer netjes recht worden
nee, mits goed gemonteerd en goede schijf. Vergeet niet ook niet nieuwe blokken te monteren
 
1. Fout gemonteerd (pasvlak niet vlak, ongelijke aanhaalmomenten), hard remmen en dan stil blijven staan (schijven koelen niet zonder dat je rijdt, noodstops vlak voor een stoplicht zijn een killer), etc.
2. Het wordt niet minder nee. :+
3. Dat ligt eraan hoe je hem gebruikt, hoe je hem monteert, en wat voor soort schijf het is.
 
:^
Scherp!

Als we nu zeggen dat je de handel moet vervangen, doe je het dan dit keer wel echt? Of wil je graag horen dat je hem in de bankschroef wel weer recht kan slaan?
 
Haha, ja klopt wimmel_1. Zelfde motor. Ik heb simpel een tijd lang doorgereden met enkel gebruik te maken van de achterrem. Dit topic komt wederom omdat ik hem nu helemaal laat opknappen en daarbij vervang ik nu wel alles. Ik vroeg me alleen af of het wel slim zou zijn om de nieuwe remschijf er weer zo op te leggen. Maar bedankt voor de info, dan zal ik ook de remblokken vervangen. En daarbij bedankt voor de handige tips over het remmen! Zal het zeker onthouden.

Thx.
 
Ik zou al is het maar voor je eigen veiligheid nieuwe remschijf en blokken monteren de prijs van blokken zijn meestal niet hoog dus zeker de overweging waard
 
@Knutselaar, als je niet als een idioot door het verkeer gaat zoals ik vaak filmpjes zie op internet van kerels die gloednieuwe perfect onderhouden motoren hebben maar verder gewoon onwijs hard en onveilig door het verkeer manoeuvreren; en daarbij netjes 2 autolengtes afstand houdt en goed anticipeert zoals je het geleerd hebt, dan heb je aan 1 goed werkende rem meer dan genoeg. Ik moet ook niet zeggen dat ik de voorrem gemist heb. Nooit nodig gehad.

@Hanzzzz, kan je hier meer over vertellen? Want moet ik dan meer doen dan enkel remblokken vervangen?
 
dan heb je aan 1 goed werkende rem meer dan genoeg. Ik moet ook niet zeggen dat ik de voorrem gemist heb. Nooit nodig gehad.
Het is 2 s, niet 2 autolengtes. 2 autolengtes is alleen goed onder de 30 km/u en 2 s gaat uit van een goed werkende voorrem.
Als je toch een keer om wat voor reden dan ook een noodstop moet maken ben je echt niet blij als je voorrem het niet doet.
 
triple-facepalm-picard-8121.jpg


Remzuigers, remblokken, remschijven.. De ketting is zo sterk als de zwakste schakel. Het is niet moeilijk om op dit forum te vinden hoe je deze 3 zaken in goede staat krijgt en houdt.

Maar een jaar rond rijden zonder voorrem en dan verkondigen dat je hem niet gemist hebt omdat je een defensieve rijstijl hebt? Zoals iemand al zij, dit is precies de reden dat de APK voor motoren op stapel staat. 70+% van je remkracht hoort van je voorrem te komen en in een noodsituatie waarop je niet kan anticiperen (jaja, die zijn er ook nog) heb je de remweg van een huifkar :N
 
Haha, ja klopt wimmel_1. Zelfde motor. Ik heb simpel een tijd lang doorgereden met enkel gebruik te maken van de achterrem. Dit topic komt wederom omdat ik hem nu helemaal laat opknappen en daarbij vervang ik nu wel alles. Ik vroeg me alleen af of het wel slim zou zijn om de nieuwe remschijf er weer zo op te leggen. Maar bedankt voor de info, dan zal ik ook de remblokken vervangen. En daarbij bedankt voor de handige tips over het remmen! Zal het zeker onthouden.

Thx.

Je hebt dus een jaar lang heel bewust het risico genomen dat je voorrem, vanwege de kromme schijf, nooit zelfs maar het wettelijk vereiste minimale remvermogen kon leveren bij een noodstop. Lekkere jongen ben je. :X
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan