Accu vervangen voor condensator boostpack

Tarrel

MF'er
2 sep 2012
122
0
Dronrijp
Beste motorfanaten,

Ik bezit sinds kort een guzzi project waar ik een caferacer van wil bouwen. Het probleem is dat de accu de startmotor niet rond krijgt omdat er hoge compressie zuigers in zitten (start wel met extra accu erbij).

Nu heb ik gehoord dat je ook condensators kunt gebruiken voor het starten van de motor, Ik heb wat research gedaan en dit lijkt mij wel interessant omdat deze lichter zijn, duurzamer zijn en minder ruimte innemen en ik ze onder de tank kan plaatsen.

Het nadeel ervan is dat ze snel ontladen, Dus zou ik de motor een paar weken niet gebruiken moet ik hem eerst even opladen. Dit zou geen probleem zijn want dan maak ik daar wel een aansluiting voor. Het voordeel is dat je ze wel snel op kunt laden. Binnen 5 minuten zoals ik heb begrepen.

Vraag mij alleen af hoe het verder gaat met het laden onder het rijden, kun je ze overladen? Heeft iemand schema's? En waar moet je verder op letten? Ik weet dat ze goed kunnen exploderen, wil ik dan ook maar liever voorkomen :+ .

Hier een filmpje van een condensator pack waarmee een auto word gestart:
 
Zo zit de accu nu
SVNtg2.jpg


28Ah accu welke de vorige eigenaar een jaar geleden heeft aangeschaft. Heb hem nog een keer opgeladen en geeft mooi 12,5V. Kan de accu ook nog wel laten testen, maar ik vind toch dat die teveel ruimte inneemt.

Li-ion accu is misschien een optie, alleen weet niet hoe het met de duurzaamheid zit. En deze mag je volgens mij niet volledig ontladen??

Combineren is misschien ook een optie, maar het moet wel compact blijven, wil hem tussen de cilinders kwijt kunnen.
 
v.d.v ff vragen is wel de elektronicus van het forum .
Ok bedankt, zal even horen.

Wat doet je voltage als je de startknop indrukt? Onbelast 12,5V geven zegt niets. En Damn, met een GOEDE 28Ah kun je een beetje dieselauto zelfs nog mee starten volgens mij.
Kan ik even testen, alleen wil de accu toch niet behouden ivm ruimte.
Zitten trouwens wel 1000cc hogedruk zuigers in.
 
Dit zijn zeer speciale condensatoren
Normaal heeft een elko van deze afmetingen een capaciteit van zo'n 0.1 farad bij 2.7 volt.
Deze condensatoren hebben een capaciteit van maar liefst 350 farad.
Er zitten er 6 in serie omdat ze per stuk maximaal 2,7 volt mogen hebben.
Bij een laadspanning van 14,5 volt krijgt iedere elko 2,4 volt.
Ik vind dit echt op het kantje.
Op het moment dat er ze een beetje van elkaar gaan afwijken krijgt de ene meer spanning dan de andere wat zal lijden tot het leeglopen of ontploffen van de condensatoren.
Bij het in serie zetten neemt de capaciteit af, het totaal komt op 55 Farad.
Een accu zal traag opladen totdat hij vol is in zo'n 10 uur.
Een condensator die leeg is zal zonder serieweerstand om de laadstroom te begrenzen in een fractie van 1 sec. vol zitten (voor zover er aanvoer is).
Mag je raden wat er met je regelaar en dynamo gebeurt.
 
Super, bedankt voor de uitgebreide reactie.

Dus als ik de condensatoren op zou laden met mijn dynamo, zullen deze teveel stroom vragen? En hoe groot is de kans op een afwijking en dus explosie? En een combinatie van kleine accu met condensator zoals Anon heeft gezegd?

Zijn er andere alternatieven? Zie veel foto's van guzzi's zonder een dikke accu onder het zitje.
 
Super, bedankt voor de uitgebreide reactie.

Dus als ik de condensatoren op zou laden met mijn dynamo, zullen deze teveel stroom vragen? En hoe groot is de kans op een afwijking en dus explosie? En een combinatie van kleine accu met condensator zoals Anon heeft gezegd?

Zijn er andere alternatieven? Zie veel foto's van guzzi's zonder een dikke accu onder het zitje.
De elko's zijn een kortsluiting voor je laadcircuit telkens een korte periode.
Ik zou daar mijn laadcircuit niet aan blootstellen.
Een alternatief is een lithium accu met het bijbehorende laadcircuit.
Een combinatie accu en een elko is niet mogelijk omdat de elko's zoals in het filmpje maar 2,7 volt mogen hebben.
 
Zou ik de kortsluiting tegen kunnen gaan met een transistor of iets dergelijks? Ik moet toch nog een nieuwe draadboom maken. Maar als condensatoren te gevaarlijk zijn, of ik kan heb op schade kan ik dus maar beter opzoek naar een lithium accu.

Zou deze de startmotor wel rond krijgen?
 
Je zou een stroombegrenzingsschakeling kunnen maken zodat de condensatoren langzaam opladen.
Voor jouw motor zal je een flinke lithium batterij moeten gebruiken en die zijn aanzienlijk duurder dan een loodaccu.
 
Li ion heeft een veel hogere cca bij kleiner formaat.
Dat is jouw ding :Y

Ik de eigenbouwscene wordt en li ion van dr400 formaat gebruikt ipv een roadking accu. Ook op 2000+ cc blokken.

Dingen gaan minder lang mer, dat wel. Er duurder.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ok. Het probleem is dan alleen dat ik de condensatoren niet meer even snel op kan laden als ik de motor een poos niet heb gebruikt. Of is dat stroombegrenzingsschema puur om mijn dynamo te beschermen tegen sluiting?

Net gekeken wat een lithium batterij kost :o dat plan word al niks
 
Als die condensatoren echt geschikt zijn om een accu te vervangen dan zijn ze binnenkort op de markt.
Ik zou dat even afwachten.
Het nadeel van een condensator is dat deze snel uit zichzelf ontlaad.
Als die condensatoren echt goed zijn zitten ze binnen de kortste keren in elektrische auto's.
Google even naar die condensatoren en je vind meer dan voldoende info.
 
In principe heb ik ze alleen nodig voor het starten. Een auto zit ook nog met honderdduizend sensoren en andere elektrische meuk, en mensen willen deze niet opladen als ze hem een tijdje niet hebben gebruikt.

Ik zal nog wel even wat meer info opzoeken. Bedankt voor de reactie's
 
Klopt, wat ik bedoel is dat een accu die onbelast niet meer aan de spanning van 12,7 volt komt nog wel een goede startspanning kan geven al is dat lang niet altijd zo, meten is weten.


uiteraard, maar al de accu onbelast maar 12,5 V geeft zal het vaak ook niet lang duren voordat de startspanning in elkaar lazert.

misschien is die accu wel niet goed doorgeladen, het is immers een flinke jongen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan