De Nieuwe Ducati Scrambler

Vandaag de Desert Sled voor het eerst IRL gezien. Maar gelijk even een foto gemaakt met mijn Icon ernaast :)

[afbeelding]
[afbeelding]

Hij is een stukje hoger dan de 'gewone' scrambler. En er zit een behoorlijk stevige voorvork in. Overall: ziet er prima uit.

Dik ding! Ik had alleen liever gezien dat er een langer kunstof achterspatbord op had gezeten zodat de nummerplaat er dan niet zo raar achter hing.
Mooie foto's, de Scramblers doen het goed zo 's-avonds op straat in de stad.
 
Ja, als die Desert Sled vorig jaar leverbaar was geweest had ik die genomen. Het is wat het is en ben nog steeds erg blij met mijn Icon.

Tja, ik weet dat een vergelijk tussen een Triumph S.T. RS en een MT09 niet helemaal eerlijk is. Maar ik ben me ook wel terdege bewust dat de RS zo'n 2800 euro duurder is. Omdat ik in eerste instantie vrij zeker was van de MT09 wil ik er toch een stukkie op rijden, al was het maar om te weten hoe het stuurt. Eigenlijk zouden ze van de MT09 een versie met opgewaardeerde vering en dashboard moeten uitbrengen zoals ze bij de MT10 ook gedaan hebben. Er is maar 1 versie van de MT09 leverbaar. Aanstaande zaterdag langs bij Goedhart. Kunnen ze gelijk mijn Icon modificeren (bout van de standaard uitwisselen) en kan ik ff sturen op beide modellen. Hopend op in ieder geval droog weer ben ik zeer benieuwd.
 
Ik zou voor de Triumph gaan. Vier jaar lang heel tevreden geweest met mijn Tiger 800, maar wat zowel de Triumph als de Yamaha als minpunt hebben: Ze lopen misschien wel tè netjes. Als turbine of elektro. Op de Scrambler heb je letterlijk het gevoel dat er iets aan het werk is onder aan je fiets. Maar heb je er 2, dan kun je fijn afwisselen. Nog niet zo'n gek idee met genoeg stallingsruimte en euro's.
Ja, als die Desert Sled vorig jaar leverbaar was geweest had ik die genomen. Het is wat het is en ben nog steeds erg blij met mijn Icon.

Tja, ik weet dat een vergelijk tussen een Triumph S.T. RS en een MT09 niet helemaal eerlijk is. Maar ik ben me ook wel terdege bewust dat de RS zo'n 2800 euro duurder is. Omdat ik in eerste instantie vrij zeker was van de MT09 wil ik er toch een stukkie op rijden, al was het maar om te weten hoe het stuurt. Eigenlijk zouden ze van de MT09 een versie met opgewaardeerde vering en dashboard moeten uitbrengen zoals ze bij de MT10 ook gedaan hebben. Er is maar 1 versie van de MT09 leverbaar. Aanstaande zaterdag langs bij Goedhart. Kunnen ze gelijk mijn Icon modificeren (bout van de standaard uitwisselen) en kan ik ff sturen op beide modellen. Hopend op in ieder geval droog weer ben ik zeer benieuwd.
 
@ adspeed:

Dat is juist wat ik zoek. Iets dat 180 graden de ander kant op anders is.
De Scrambler is soms nukkig en bokt soms wat.
Vooral in de 30 km zones zit ik nog wel eens te klooien.
Of een (te) lage versnelling met veel toeren of een net te hoge met (eigenlijk) te laag toerental...
De Scrambler heeft karakter.

Een Triumph is, in goed Nederlands, lekker smooth.
Dat komt door de 3 cilinder, waarvan men zegt dat hij het koppel van een 2 cil. heeft en de soepele loop van een 4 cil.
Ik ga het zaterdag beleven....
 
@ adspeed:

Dat is juist wat ik zoek. Iets dat 180 graden de ander kant op anders is.
De Scrambler is soms nukkig en bokt soms wat.
Vooral in de 30 km zones zit ik nog wel eens te klooien.
Of een (te) lage versnelling met veel toeren of een net te hoge met (eigenlijk) te laag toerental...
De Scrambler heeft karakter.

Een Triumph is, in goed Nederlands, lekker smooth.
Dat komt door de 3 cilinder, waarvan men zegt dat hij het koppel van een 2 cil. heeft en de soepele loop van een 4 cil.
Ik ga het zaterdag beleven....

Die Triumph moet echt geweldig zijn. En ondanks dat die RS een stuk duurder is, is het wel echt een super af ding met geweldige componenten. Als je die Yamaha achteraf zo wil krijgen kost het je vast meer. Heb er afgelopen maandag 1 staan bekijken bij de Paasshow hier in Goes en moet zeggen dat het er echt goed uit zag.Al ben ikzelf uiteindelijk meer een tweecilinder man vrees ik.
 
Moet zeggen dat dat redelijk vlakke, voor sommigen saaie, koppelverloop en extreme soepelheid vooral bij het 1050 blok is van triumph. Vond dat bij de 675 minder en in mijn optiek dus leuker. Als ik alle reviews mag geloven is dat nieuwe 765 blok absoluut niet vlak en flink pittiger en vinniger dan het 675 blok!
Gek genoeg vond ik de MT09 het karakter hebben tussen een 3 en 4 cilinder in. Het heerlijke altijd aanwezige koppel, gelukkig niet dat irritante gefluit van de triumph 3 cilinders maar wel heel erg veel hoogfrequente trillingen vanaf 5000 toeren in stuur en steps zoals bij een 4 cilinder. Dat laatste viel me tegen van de MT09.
Een MT09 is flink goedkoper maar om hem waarschijnlijk net zo geweldig te krijgen als een RS zul je alsnog extra in de buidel moeten tasten.

Ondanks zijn toch wel bizarre uiterlijk ben ik zelf erg gecharmeerd van de MT10. Hopelijk dit jaar ergens nog eens proefrijden op dat apparaat. Veel plezier en wijs heid toegewenst komend weekend MacJunk 8-)
 
Thx guys.

Ik hoop dat het weer een beetje mee wil werken.
De MT10 (sp) is ook een dikke fiets, maar weer een eind boven budget.
Je moet ergens een grens stellen...
 
Zojuist meegemaakt dat de achterband ineens van de velg losliep. Dat zou eigenlijk niet moeten kunnen, maar misschien heb ik iets geraakt dat op de weg lag? Binnen 3 seconden leeg zonder een gat er in. In een bocht op de autoweg; een beetje crosservaring helpt dan toch wel.
Ik ga 'm vervangen door een Scorpion Trail 2. Ook prijzig, maar die komt heel goed uit testen.
 
Zojuist meegemaakt dat de achterband ineens van de velg losliep. Dat zou eigenlijk niet moeten kunnen, maar misschien heb ik iets geraakt dat op de weg lag? Binnen 3 seconden leeg zonder een gat er in. In een bocht op de autoweg; een beetje crosservaring helpt dan toch wel.
Ik ga 'm vervangen door een Scorpion Trail 2. Ook prijzig, maar die komt heel goed uit testen.

Klinkt vreemd. Als er nergens een lek is zou misschien het ventiel nog verdacht kunnen zijn maar om een tubeless band van zijn zitting te krijgen moet er toch echt wel wat gebeuren en de bandenspanning weg zijn geweest.
Gelukkig heb je het er goed vanaf gebracht. Ik heb het ook wel eens gehad, een lekke achterband op de Suzuki GS500e van mijn zus, en toen merkte ik dat pas toen ik het gas losliet (reed 100+). Daar zat toen een behoorlijk gat in overigens, zo groot als een euro, dus daar was het vrij duidelijk wat de oorzaak was.

Ik vind wel dat de Scorpion Trail een beetje afbreuk doet aan het Scrambler uiterlijk maar dat is natuurlijk puur persoonlijk.
 
Laatst bewerkt:
Als je band in 3 seconden leeg staat dan moet er toch ergens iets te zien zijn.
Dit is een behoorlijke drukval.
Ik weet niet of je een voetpomp hebt, maar dan zou je eens kunnen proberen de band op te pompen en kijken of je ergens een lek ziet / hoort.
Ben eigenlijk wel benieuwd naar de oorzaak en of er dan meer zijn die dit gehad hebben...

Misschien is er iets waar te nemen als de band er af ligt.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben vanochtend in alle vroegte op de motor gesprongen richting Bodegraven.
Na een bakkie koffie mijn sleutels ingeleverd om de modificatie aan mijn standaard uit te laten voeren.

Daarna begonnen met mijn testritje op de MT09. Er stond een mat zwarte voor mij klaar. Als hij zo voor je staat met die strakke hoekige lijnen kan ik niet anders zeggen dan dat ze dat bij Yamaha erg goed voor elkaar hebben. Heb ook nog ff bij het vorige model staan kijken, en ik vindt de 2017 aanpassingen meer dan geslaagd. De 'Scrambler-beugel' voor het kenteken staat hem goed, maar is vooral erg smaakgebonden. Eenmaal plaatsgenomen vond ik het een erg strak sturende motor en voelt hij vrij licht aan. De trillingen bij 5000 rpm en hoger zoals Andrew dat beschreef vond ik op zich meevallen. Dat komt wss omdat ik de Scrambler gewend ben die nou ook niet bepaald een trillingvrije loop heeft. En verder heb ik ook niet veel op andere fietsen gereden, dus mijn referentiekader is beperkt zeg maar. De quickshifter vond ik bij lagere versnellingen vrij bruut, maar wel zeker. Later, toen de motor wat meer opgewarmd was ging dit overigens stukken beter, omdat je dan wat hoger in de toeren kunt gaan zitten bij het schakelen. Ik rijdt altijd eerst rustig warm, dat doe ik bij mijn eigen motor, maar ook zeker op die van een ander... Omdat je vrij recht op zit vang je veel wind, en het waaide toch nog best aardig vandaag. Voor je gevoel zit je vrij dicht op het voorwiel en is het stuur best wel breed, een stoere zithouding dus. Op de snelweg vond ik 135 wel hard zat... (je mag daar ook maar 130, dus....) Omdat het allemaal zo smooth rijdt, ga je ongemerkt wel vrij snel te hard. Vooral op 60 / 80 km wegen en in de bebouwde kom. Het kan een lekkere bonnengenerator zijn, en daar zullen ze bij het CJIB niet wakker van liggen. Voor je het weet ben je het onverwachte middelpunt van zo'n tv programma op zondag en wordt je door Oom Agent en Cootje Spee van commentaar voorzien... :(
Motorisch gezien een mooi begin van de dag.

Bij terugkomst stond de zilvergrijze Triumph ST in RS uitvoering al klaar.
Na ff weer op temperatuur te komen gelijk weg gereden.
Ik kan niet anders zeggen: Wat een fiets. Het rijdt echt super en hij ligt als een blok op de weg. Hij geeft je een zeker gevoel en die quickshifter gaat als een mes door de boter.
En dan dat geluid als je wat meer gas geeft uit een standaard pijp: niet normaal. Men zegt dat hier een sound-designer aan het werk is geweest, good job. Het is verslavend. Doordat je op de RS iets meer naar achteren zit en daardoor licht voorover, voelt hij stabieler aan.
Op de snelweg voelde ik me lekkerder en was 130 en meer geen enkel probleem.
De remmelarij is echt super en is eigenlijk wat overbemeten. Alles is van Brembo, ook de master-cilinders. Wel lekker om wat achter de hand te hebben. Ik heb niet geswitched tussen rij-modi. Hij stond op Road, dit zal wel de meest gebruikte stand worden.
Op internet waren wat op en aanmerkingen over de banden, die Corsa SP's.
Ik vond ze prima, hoewel ik de wat oudere types van Dunlop op de MT ook niet slecht vond.
In ieder geval niet zo slecht als sommige op diverse sites beweren. Zo zie je maar weer, verslagen lezen is leuk, maar ga vooral op je eigen gevoel af in deze. Als kers op de taart het tft scherm. In het begin spiegelde het wat, maar door de hoek iets te verdraaien is het zeer goed afleesbaar, ook bij direct zonlicht.

Ik was bij beide motoren zeer verrast hoe anders het stuurt t.o.v. een Scrambler.
Had wel verwacht een verschil waar te nemen, maar niet dat het zo groot zou zijn.
Daar ben ik wel blij om, want dat zocht ik juist.

Na terugkomst e.e.a. op een rijtje gezet en de knoop doorgehakt...
Ik heb een zwarte RS besteld met bobbins, tankpad en framesliders.
Daar bovenop een verrijdbare standaard van Bike Lift (heb ik ook voor de Scrambler, perfecte steun op 4 zwenkwielen) en 2 Abus sloten.
Over 2 weken precies kan ik hem ophalen.

Op de terugweg op mijn Scrambler zitten nagenieten en tot de conclusie gekomen dat ik deze fiets ook nog steeds de bom vindt vanwege de eenvoud en bijbehorende life-style.
Jasje aan, broekie aan, potje op en wegwezen. Niet te moeilijk, heerlijk dus.
Daarentegen, kan niet wachten om de RS op te halen...

Tot zover mijn verslag van de MT en RS.
Dat was mijn zaterdag....

Gr. Mac. :]
 
Laatst bewerkt:
Gefeliciteerd MacJunk met je nieuwe aankoop! Echt een geweldige motorfiets die RS met schitterende componenten.
Hoop dat je er veel plezier aan gaat beleven.
Heb je toevallig ook nog wat plaatjes geschoten van de testfietsen vandaag?
 
Wauw, lekker hoor! Gefeliciteerd Mac Junk *O*
Wat een vervelende zaterdag heb jij gehad zeg ;)

Met een Street of Speed kun je eigenlijk nooit een buil vallen. Top producten, goed afgewerkt en geven altijd een speciaal gevoel. Zeker de meest exclusieve varianten zoals jij nu hebt gekocht.

Leuk verslag ook. Jij geeft toch wel weer wat dingen aan die mij tijdens de (te) korte rit op de MT09 niet waren opgevallen. Reden te meer om komende vrijdag zelf naar Bodegraven te gaan voor een hernieuwde proefrit met de MT09 en op die dingen te letten, met name de zitpositie. Ik ben namelijk weergaloos gek op mijn scrambler maar ik merk steeds meer dat ik aan de limiet kom van zijn mogelijkheden. Althans zoals ik dat ervaar '( Ik maak met vrienden regelmatig verre trips en om daar te kunnen komen moeten we wel snelweg doen. Dat vind ik echt een crime |( Ik kom gebroken aan en dan moet de rit nog beginnen. En dan moet ik ook nog terug natuurlijk. Begrijp me niet verkeerd mede scramblers, op de plek aangekomen kan ik me geen betere fiets wensen maar ik wil er ook enigzins fit aankomen. En aangezien ik helaas helaas geen centen heb om er een 2e fiets naast te kopen ben ik me wel voorzichtig op andere fietsen aan het oriënteren. En nee geen allroads meer voor mij...tenzij het een Multi 1200 is.
Echter als de zitpositie vd MT09 op snelweg ook vermoeiend is, dan valt ie al snel af. Dat ga ik dan maar es testen vrijdag. Thanks nogmaals voor die opmerking MacJunk.

Ja foto's zou wel leuk zijn!
 
@Mac Junk
Jij had een leuk dagje! En gefeliciteerd met je keuze. Binnenkort twee mooie fietsen in huis!!!
 
Ik heb gisteren helaas geen foto's gemaakt, zat met mijn hoofd ergens anders... Ik moet me ook ff verdiepen in hoe ik die hier moet plaatsen.
Maar als ik hem heb opgehaald zal ik van beide fietsen pogen gezamenlijk wat foto's posten.

En ja, ik had idd een leuke dag, alleen op de terugweg een bui gehad. Tijdens de ritjes was het droog en eigenlijk prima motorweer. Ik vind het altijd een feestje om ff langs Goedhart te rijden. Ik wordt daar altijd prima geholpen in een relaxte sfeer, ook als het druk is. Aanstaande zaterdag de 'randartikelen' zoals de stand, sloten en als het ff kan de manual vast ophalen. Kan ik vast studeren. Bovendien beetje lastig meenemen achterop de motor een week later...

@ Andrew: Ik snap wat je bedoelt. Het zitcomfort van de Scrambler is niet top. Na een uur of 2 heb je best een houten kont. Ik mag het doen met het standaard zadel, en dan heb jij nog wel het comfortzadel. Twee weken geleden op een werkelijk schitterende zondag een toer ritje gemaakt door onder andere 't Gooi van zo'n 300km. Ben echt een paar keer gestopt, en niet alleen om wat te drinken. Als ik naar mijn werk rijdt op de motor rijdt ik helemaal binnendoor. Ik mijdt de snelweg, die binnendoorwegen is de Scrambler bij uitstek voor geschikt. Als je met een vriendenclub behoorlijke toertochten maakt snap ik je wel.

Veel plezier tijdens je testrit op de MT... :]
 
Laatst bewerkt:
Gefeliciteerd MacJunk, heel leuk om je verslag te lezen. Het blijft altijd bijzonder hoe fietsen die op elkaar lijken toch zoveel van elkaar kunnen verschillen. Wat ontzettend kick dat je nu een tweede motor erbij hebt. Dan kun je afhankelijk van je bui besluiten waar je zin in hebt. En een hele mooie keuze. Je bent nu 1 van de weinige mensen die zowel een Ducati als een Triumph hebt staan en dat zijn momenteel toch twee kraktervolle fietsen. Daar ga je nog veel plezier van beleven.

En ook ik ben benieuwd naar je foto's :)

De Scrambler is mijn to-go-bike. De absolute alleskunner. Of ik nu met klassiekers mee rij, tussen hippe retro fietsen, 1.000 km in 1 weekend in Duitsland rij, in de stad, kronkel over dijkwegen, of met regen & slecht weer. De Scrambler fixed alles zonder problemen. Maar als ik een testosteron-boost wil of even echte power-unit wil hebben, dan komt de Monster tevoorschijn. Ik sluit de kans niet uit dat we daar best een overeenkomst samen hebben met onze twee fietsen.

Vandaag heb ik een rit gedaan door Noord-Brabant met mijn andere motor-buddy's. Een paar kleine buitjes gehad, maar niets wat de pret niet mag drukken. Onderweg nog even een pontje meegepakt waardoor ik de gelegenheid had om even een foto te nemen. Heerlijk om te rijden, maar het mag wel een paar graden warmer worden inmiddels.

@Andrew
Met deze groep ga ik 2 a 3 keer per jaar een weekend naar Duitsland op de motor. Dan duwen we ruim 1.000 km in drie dagen er doorheen. Ze hebben allemaal een groot windscherm op hun motor zitten. Dat is wel een verschil met mijn Scrambler die dat niet heeft. Omdat het tempo op de lange stukken 140 km/h constant is, trekt dat wel een wissel op de Scrambler. Dat is de reden dat ik dat kleine ruitje erop gezet heb, en dat haalt net even de ergste wind weg en kan ik nu prima meekomen. Misschien heb ik er minder last van omdat ik 1,70m ben, dan vang ik letterlijk minder wind dan jou wellicht.

Zodra we van de rijksweg af gaan en gaan kronkelen (bij voorkeur altijd zo snel mogelijk) dan geniet ik 100% van de Scrambler en komt die helemaal tot zijn recht. En de stukken op de rijksweg neem ik dan voor lief en met dat ruitje kom ik er wel uit.
 
@ Kees-Jan: Thx. Jij weet natuurlijk al hoe het is om te tossen tussen 2 fietsen...
Ook geinig om te zien hoe jij met 2 vingers in de neus een weekendje naar Duitsland ervaart en een ander er mee strugled. Ik zit ook nog steeds te overwegen er een ander zadel op te zetten.

PS. Hoe bevalt je uitlaat? Ziet er ook strak uit })

Ik krijg wel eens van die enquêtes van Ducati waarin je het hemd van het lijf wordt gevraagd. Er zijn in mijn antwoorden altijd 2 dingen die terugkomen:
1- Dat comfortzadel zou gewoon standaard moeten zijn.
2- De prijzen van de accessoires zijn belachelijk duur.

4 propjes in je frame --> 180 euro gaat nergens over.
Nu moet ik zeggen dat volgens mij dat zadel van de Desert wel comfortabeler is.
Wordt er dan toch naar consumenten geluisterd...?
 
Laatst bewerkt:
Ik ben namelijk weergaloos gek op mijn scrambler maar ik merk steeds meer dat ik aan de limiet kom van zijn mogelijkheden. Althans zoals ik dat ervaar '( Ik maak met vrienden regelmatig verre trips en om daar te kunnen komen moeten we wel snelweg doen. Dat vind ik echt een crime |( Ik kom gebroken aan en dan moet de rit nog beginnen. En dan moet ik ook nog terug natuurlijk. Begrijp me niet verkeerd mede scramblers, op de plek aangekomen kan ik me geen betere fiets wensen maar ik wil er ook enigzins fit aankomen.
Comfort is altijd heel lastig en persoonlijk. Wil je echt weten hoe dat bij een andere motorfiets is dan zou je hem eigenlijk een hele dag moeten testen.
Als je zegt dat je gebroken aan komt ligt dit dan puur aan je zitvlak of ook rug en andere zaken. Je zou je kunnen afvragen of dat ook met persoonlijke conditie of kracht te maken kan hebben. Motor coureurs trainen niet voor niets ook heel hard buiten het circuit(sportschool/fietsen/hardlopen).
Ik zat vroeger ook nooit erg lang lekker op de motor maar in de 2 jaar voordat ik de Scrambler had en niet meer motor reed heb ik vrij intensief gefietst en ik merk dat ik tegenwoordig veel makkelijker op de motor zit en daardoor veel comfortabeler.
Tot nu toe ervaar ik de Scrambler dus als zeer comfortabel. Tijdens de recente mini meet had ik gedurende de hele 390km die ik die dag gereden heb geen centje pijn.
Daar was zo'n beetje 210km snelweg bij en ook daar viel met comfort niet tegen al kom ik daarbij zelden boven de 130 km/h.
Wat je eventueel ook zou kunnen overwegen is een aanhanger voor de motor kopen zodat je de snelweg km's gewoon per auto kunt doen(lijkt mij persoonlijk heerlijk, lekker veel bagage ruimte en comfort tot de plaats van bestemming). Alle mooie gebieden liggen nu eenmaal heel wat snelweg km's hier vandaan en die zijn nu eenmaal behoorlijk saai.
 
Thanks voor het meeleven allen :)
Ja het is ook heel persoonlijk, geen lichaam of lichamelijke gesteldheid/conditie is hetzelfde maar ook de manier van gebruik/rijden niet. Ik wou dat ik het zo lang kon volhouden op de snelweg, die 140 van Kees Jan haal ik echt niet. Ja met windkracht 6 wind mee ;)

Baal er wel van want ben echt zo dol op deze fiets. Heb nog nooit bochten zo hard genomen, met zo veel vertrouwen en zoveel bekijks gehad. Tis wat mij betreft een wereldfiets maar wel onder de 110km/u :')
Waar ik meest last van krijg is sowieso het zitvlak, zelfs met comfortzadel inderdaad, maar zeker ook van onderrug (te gespannen op snelweg), bovenbenen (klemmen gaat voor geen meter) en polsen en handen van het krampachtig vasthouden (wat waardeloos is natuurlijk qua sturen) om geen vlag aan een vlaggenstok te worden. Mijn conditie is ook zeker niet meer de beste en dat zal ook niet helpen maar dit zal voorlopig door omstandigheden niet beter worden.

Maar, het is geen klaagzang op de fiets, zeker niet! :t Het ligt eerder aan mijn wijze van gebruik en gesteldheid. Zo'n windscherm zou kunnen helpen maar vind ik te veel inbreuk maken op het design vd fiets. Zo'n aanhanger is wel een idee maar mijn vrouw heeft de auto toch echt zelf nodig als ik weg ben.

Nou ja, zoals ik al zei, ik ben me voorzichtig aan het oriënteren en dat kan echt nog wel even duren want zó veel kandidaten zijn er niet! Ik wil qua fun sturen simpelweg niet inleveren, daarvoor ben ik teveel verwend door de Scrambler! :}
 
Tja, comfort en karakter: het blijft een moeilijke combinatie. Met mijn 1.86 m lengte heb ik toch nauwelijks nog problemen met een wat hoger zadel en een schermpje. Binnenkort 2 lange weekenden met 2 keer ruim 1000 km voor de boeg. Ik geef onmiddellijk toe dat dat comfortabeler was met mijn Triumph Tiger, maar ook met de Scrambler goed te doen. En inderdaad: zsm van de snelweg af zien te komen!
@ Andrew: Niet te snel beslissen; we zien je nog wel op een volgende meeting met je Scrambler.........
 
Thanks voor het meeleven allen :)
Ja het is ook heel persoonlijk, geen lichaam of lichamelijke gesteldheid/conditie is hetzelfde maar ook de manier van gebruik/rijden niet. Ik wou dat ik het zo lang kon volhouden op de snelweg, die 140 van Kees Jan haal ik echt niet. Ja met windkracht 6 wind mee ;)

Wat ik mij vanochtend zat te bedenken. In het verleden had ik veel last van lang op de motor zitten omdat ik 'doorgezakt' zat. Met een gebolde rug dus. Daarvan krijg je last van je onderrug en je schouders en zit het gewoon niet lekker.

Vorig jaar ben ik begonnen met Yoga en mediteren en 1 van de dingen die ik geleerd heb is goed rechtop zitten zitten en goed rechtop staan. Met een rechte rug dus. Met name met het zitten heeft het even geduurd voordat ik zo zat dat mijn ruggenwervels recht op elkaar stonden. En met een goede houding en een rechte rug wordt de belasting gelijk verdeeld over je lichaam en zijn er dus geen knelpunten.

Het GROTE voordeel van de Scrambler is dat je kaarsrecht kunt zitten. Daarmee heb ik mijn rugspieren en mijn buikspieren gelijk aangetrokken. En dan hoef ik nauwelijks nog te trekken aan mijn stuur op de rijksweg. En zo hou ik het dus lang vol. Mijn geheim is het goed rechtop zitten wat ik geleerd heb tijdens het mediteren.

Een rechte rug gaat ook met een lager stuur (de clipon's op mijn monster) maar dat kon ik pas nadat ik geleerd had hoe ik mijn rug recht moest houden. Op mijn monster zit mijn rug hetzelfde, maar dan onder een hoek. Alleen kon ik dat pas nadat ik mijn meters gemaakt had tijdens het mediteren en het rijden op de Scrambler.

Qua zadel. Er zijn vele zadels en die van Mustang vind ik bijvoorbeeld heel erg mooi, misschien is dat wat voor je.
http://www.mageurope.eu/product/57/mustang-ducati-scrambler-seat

mustang-ducati-scrambler-seat_3.jpg


Ik heb mij voorgenomen dat ik niets aan deze motor aanpas, maar dat blijkt voor mij best een opgave te zijn. Het ruitje haal ik er na de Duitsland ritten waarschijnlijk weer af (esthetische reden inderdaad) en ik heb niet voor niets zo lang gedubt over de uitlaat. Deze vind ik persoonlijk het beste bij het design passen van de Scrambler maar dat is erg persoonlijk natuurlijk. De standaard uitlaat vind ik te stil.

Qua zadel. Nope, het is niet het beste onderdeel van de Scrambler, maar fuck it, het werkt voor mij en ik doe er verder niet te moeilijk over.

Ik hoop dat je ergens een oplossing zult vinden.
 
Laatst bewerkt:
Thanks voor het meeleven allen :)
Ja het is ook heel persoonlijk, geen lichaam of lichamelijke gesteldheid/conditie is hetzelfde maar ook de manier van gebruik/rijden niet. Ik wou dat ik het zo lang kon volhouden op de snelweg, die 140 van Kees Jan haal ik echt niet.
Waar ik meest last van krijg is sowieso het zitvlak, zelfs met comfortzadel inderdaad, maar zeker ook van onderrug (te gespannen op snelweg), bovenbenen (klemmen gaat voor geen meter) en polsen en handen van het krampachtig vasthouden (wat waardeloos is natuurlijk qua sturen) om geen vlag aan een vlaggenstok te worden. Mijn conditie is ook zeker niet meer de beste en dat zal ook niet helpen maar dit zal voorlopig door omstandigheden niet beter worden.

Maar, het is geen klaagzang op de fiets, zeker niet! :t Het ligt eerder aan mijn wijze van gebruik en gesteldheid. Zo'n windscherm zou kunnen helpen maar vind ik te veel inbreuk maken op het design vd fiets.

Je zou npg kunnen overwegen om een lager stuur te monteren. Dit is een vrij simpele ingreep en zou je zitvlak en onderrug kunnen ontlasten. Ook door het voorover leunen zou dit prettiger kunnen zijn op de snelweg.
Dat met die tank komt me bekend voor ik kan deze ook niet vastklemmen maar na wat gewenning ervaar ik het niet echt als een nadeel.
Het vlot bochten nemen vind ik nog steeds lastig (doordraaiende afritten en dat type bochten) omdat ik de zithouding waarbij je een soort van achter het stuur zit gevoelsmatig wat apart vind. Voorheen altijd motoren gehad waar je meer op het stuur zat en dat gaf me meer het gevoel meer druk op de voorkant uit te oefenen en dat gaf me meer vertrouwen. Maar dat went nog wel...hoop ik ;)
 
@Skippy. Jij zei: Maar dat went nog wel...hoop ik ;)
Dat went echt, want mijn motortoervrienden waren heel verbaasd dat ik na een jaar op de Scrambler veel harder door lange snelle bochten ga dan met de Tiger. In een groep doe je dat natuurlijk niet, maar toen we ff met een paar meer ervaren jongens vooruit gingen, waren zij verbaasd, terwijl ik het normaal vond. Zij kennnen mij als een "behoudende rijder".
Nog even over mijn spontaan lekke achterband. Natuurlijk zat er een gat in. Bandendeskundigen denken dat ik er al een schroef of spijker in had gereden, die er in de bocht bij relatief hoge snelheid weer uit is gewrongen, waardoor het gat in 1 klap groter werd en alle lucht verdween. Pech hebben dus, maar zij noemen het nog geluk gehad!
 
Bedankt voor je update. Eerlijk gezegd had ik zoiets ook wel verwacht. De drukval is te groot om niets waar te kunnen nemen. Ik had vorig jaar, net voor onze meeting, ook een schroef in mijn praktisch nieuwe band... Gelukkig kon ik normaal van huis naar Goedhart rijden met de schroef er nog in.

Als ik het zo hoor heb je inderdaad geluk gehad. Ben blij dat er niets ernstigs is gebeurd. Maar ja, zonder geluk vaart niemand wel....

Moet wel zeggen dat sinds mijn voorval met die schroef en de verhalen die ik regelmatig hoor / lees ik bijna altijd voor ik weg rijdt even een blik langs mijn banden laat glijden. Dat verhaal van Adspeed bevestigd alleen maar dat ik die inspectie er in moet houden...

@ Adspeed: Met deze wetenschap, zet je er dan nog steeds die andere banden onder?
 
Laatst bewerkt:
@adspeed. Dat gaat vast goed komen dan met die bochten.Oefening baart kunst zal ik maar denken ;)
Duidelijk verhaal van die achterband. Het klonk in eerste instantie wat zorgwekkend en vreemd.
Zolang je erop blijft zitten en er verder ongeschonden vanaf komt is het natuurlijk altijd goed. In zulke situaties kan een beetje geluk nooit kwaad.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan