De Nieuwe Ducati Scrambler

Gelukkig ben je er inderdaad ongeschonden vanaf gekomen adspeed. En nee zo snel neem ik geen beslissing. Moeten drie dingen bij elkaar komen voordat ik een beslissing neem financieel, een beetje praktisch en fun. Zolang dat niet lukt tuf ik lekker door op mijn leukste fiets tot nu toe!

En nogmaals allen bedankt voor alle advies en tips. Misschien zit er inderdaad e.e.a. tussen waardoor ik toch besluit hem te houden ;)
 
Ja het is ook heel persoonlijk, geen lichaam of lichamelijke gesteldheid/conditie is hetzelfde maar ook de manier van gebruik/rijden niet. Ik wou dat ik het zo lang kon volhouden op de snelweg, die 140 van Kees Jan haal ik echt niet. Ja met windkracht 6 wind mee ;)


Waar ik meest last van krijg is sowieso het zitvlak, zelfs met comfortzadel inderdaad, maar zeker ook van onderrug (te gespannen op snelweg), bovenbenen (klemmen gaat voor geen meter) en polsen en handen van het krampachtig vasthouden (wat waardeloos is natuurlijk qua sturen) om geen vlag aan een vlaggenstok te worden.


Hey,

(ik zit momenteel te staren naar mijne scrambo, want rijden kan niet, mag niet, met twee gebroken vingers, onze uitbundige rottweiler was vergeten dat ik aan de andere kant van de leiband hing)

Maar over het autostrade rijden, van een vriend motorinstructeur, de volgende en goed bevonden tip gekregen: van het moment dat je snelheid maakt en druk voelt komen, gewoon tegen de druk gaan leunen / steunen met je boven lichaam, hoef je jezelf niet hard vast te houden, maar gaan liggen op een lucht kussen ;)

Iets waar ik persoonlijk ook een beter gevoel van krijg, tegen de druk op de onderkant van je helm, alsof je helm van je hoofd getrokken gaat worden, vb in het kruisen aan wat snelheid, van een vrachtwagen. Is een allroad helm met (enduro) klep, als je opwaartse druk krijgt , even lichtjes naar beneden kijken en de klep zorgt dat de druk andere richting neemt.

En dan het zitten, een airhawk kussen bevestiging?
 
@zappatje
dat leunen tegen de wind in heb ik gisteren gelijk geprobeerd. Helpt wel ietsje lijkt het maar op een gegeven moment toch weer van snelweg af gegaan, was er wel klaar mee.
Ja en van de snelweg af is het weer genieten op deze fiets :]

@Macjunk
Ben bij Goedhart geweest en Hans van Wijk. Laatste was ik nog nooit geweest. Het was heel erg druk bij Goedhart, kon geen verkoper te pakken krijgen. Leek wel of half nederland daar net een motor had gekocht en kwam ophalen gisteren. Wel een tijd met iemand gesproken die zowel het vorige als nu het nieuwe model MT09 reed. Nuttige info gehad. Later bij Hans van Wijk ook van de (wat aparte ) verkoper nuttige tips gehad. Heb besloten om die fiets een dag of een lang weekend te huren. Dan kom je alles tegen qua plussen en minnen. Zo kan ik een beter oordeel vellen. Als ie qua praktisch gebruik en snelweg vergelijkbaar is aan de scrambler blijf ik gewoon de scrambler rijden ;) Zou geen andere naked weten die ik leuk vind en niet te vergeten betaalbaar is.
Een Hyperstrada lijkt me dan als laatste ook wel wat maar die staan tweede hands niet te koop dus die kan ik niet eens testen B|
 
Dat is heel verstandig. Het is geen half wit wat je koopt. Als je er een weekendje op gestuurd hebt kun je uit eigen ervaring putten en kijken of het iets voor je is.
 
@ Andrew. Hyperstrada zit je voor mijn gevoel boven op het stuur. Autoweg én relaxed rijden bijna onmogelijk. Ook dan zou jij het gevoel hebben er vanaf te waaien.
Vandaag het rondje Barneveld gedaan. Dat zouden we eerst misschien met de Scramblers doen. Het is een aanrader: kleine weggetjes, weinig bbk, maar voor wie graag wil gas geven weer wat minder geschikt. Mijn mijn nieuwe Scorpion Trail 2 heeft nu in elk geval niet alleen in het midden een "gebruikslaagje". Mooie route voor een volgende tocht.
 
Dat rondje Barneveld lijkt me idd wel wat. Dan rijdt ik zeker mee. Heb je alleen achter de Scorpion, of heb je voor ook vervangen? En staat het hem goed...?
 
Gisteren met de Rotterdamse Roll Out een tocht naar Brugge gemaakt. Met Klassieke, vintage, customs en retro bikes een tocht gereden. Dat bleek overigens 400 km te zijn, niet echt heel erg handig op een cafe racer, maar niets wat koffie niet goed kan maken.

We zijn naar Hermanus gegaan en die hebben een post op hun FB van ons bezoek gemaakt

Aanmelden of registreren om te bekijken

De Ducati Scrambler is retro, dus ik paste er prima tussen. :]
 
Laatst bewerkt:
Rondje Barneveld gisteren samen met een vriend met een Monster 900 gereden. Is echt een leuk rondje met heel veel bochtige kleine weggetjes en niet te veel bebouwde kom. Wél bijna alles 60 km ...... daar moet je tegen kunnen!
En de Scorpion Trail 2? Ik heb 'm alleen achter gemonteerd nu. Ik denk niet dat iedereen 'm mooi vindt op de Scrambler. Ziet er wat "gewoner" uit. Wat opvalt, is dat het een veel stuggere soort rubber is. Je kunt de MT60 als hij er af ligt gemakkelijk met de hand verbuigen; de Scorpion Trail is veel harder. Ik merkte dat de bandenspanning ook lager moet zijn. De MT60 had ik altijd op 2,9 en de Scorpion Trail stuurt het beste op 2,6, maar dan ook echt goed!
Dat rondje Barneveld lijkt me idd wel wat. Dan rijdt ik zeker mee. Heb je alleen achter de Scorpion, of heb je voor ook vervangen? En staat het hem goed...?
 
@ Andrew. Hyperstrada zit je voor mijn gevoel boven op het stuur. Autoweg én relaxed rijden bijna onmogelijk. Ook dan zou jij het gevoel hebben er vanaf te waaien.
Vandaag het rondje Barneveld gedaan. Dat zouden we eerst misschien met de Scramblers doen. Het is een aanrader: kleine weggetjes, weinig bbk, maar voor wie graag wil gas geven weer wat minder geschikt. Mijn mijn nieuwe Scorpion Trail 2 heeft nu in elk geval niet alleen in het midden een "gebruikslaagje". Mooie route voor een volgende tocht.

Hyperstrada is perfect voor autoweg en relaxed rijden, juist door de korte actieve zit.
Afgelopen weekend heen en weer gereden naar Assen voor een SBK race (totaal 550 km) met een gemiddelde snelheid van 140-150 km per uur. Geen centje pijn of irritatie.
Ook voor het korte bochtenwerk prima, poot uitsteken en gummen!
 
@ KeesJan
Mooi clubje die 010 Roll out! En dat artikel slaat wel redelijk de spijker op zijn kop. Alhoewel de Scrambler niet een toerfiets is maar oorspronkelijk volgens de marketing dames en heren een fiets waar je met je maten of moppie mee naar het strand gaat om te surfen of andere hipster dingen gaat doen :+
En wat betreft het punt gasaanname, dat hóórt natuurlijk wel bij een Duc he :Y

@PolderSM
Klinkt goed! Heb al eens kort binnendoor met een HS gereden en dat zit wel goed. Snelweg is voor mij nog een groot vraagteken, maar ja, moet ik hem wel ergens kunnen proefrijden. Oh en trouwens de schakelindicator werkt prima! Erg nuttig op een Scrambler.

@adspeed
omgeving Barneveld zijn wij zeer regelmatig. Lekker rijden daar hoor. Die 60km wegen nodigen wat mij betreft juist uit om harder te rijden want dat betekent meestal leuke bochten 8-)
 
Ja, die nodigen idd uit om harder te rijden, om vervolgens een stapeltje ongewenste post op je deurmat te vinden... :-)
 
@ Andrew: Er is dit weekend bij Goedhart een Yamaha MT Tour. Kun je wellicht alsnog de MT 09 uitproberen.

Ik ben er ook, maar dan om mijn RS op te halen...
 
Helaas lukt dat niet meer. Ga met mijn kleine meid weg en ik zag net dat je je er specifiek voor moest opgeven.
Jij heel veel plezier vandaag met die schitterende fiets!
 
Ik heb 'm gisteren opgehaald en was er de hele dag niet meer van af te slaan.
Even rustig aan met inrijden en die gladde laag op de bandjes aan het wegpoetsen.
Er staat nu al weer ruim 200 km op en moet bijna voor de eerste keer tanken.
Klein rondje Loosdrecht en Hilversum gedaan.
Hij ligt als een blok op de weg.
Ik ben terug gereden over een stuk snelweg, snaarstrak...

Zal vandaag eens wat foto's maken en kijken of ik die kan plaatsen.
 
Zo, weer terug van een kort MannenMotorWeekend Duitsland. We zijn zaterdag even naar de Eiffel gereden en zondag weer terug gereden en waarbij we zoveel mogelijk door Duitsland hebben gereden.

In mijn doorlopende onderzoek naar hoe ik het gemakkelijkst om kan gaan met de bagage heb ik wat nieuws uitgeprobeerd. De Bagster! Ik had nog een Bagster Alpha tas liggen dus hoefde alleen nog een hoes te hebben. Als eerste probeerde ik de universele Easy Trail van Bagster maar na een dag proef gereden te hebben zat de tas toch niet zo vast als ik graag zou willen. Dus toen heb ik de scrambler hoes in bijpassende kleuren besteld. En dat zit wel zo vast als een huis. Ik vermoed dat ik mijn definitieve bagage oplossing gevonden heb.

Dit is trouwens het gezelschap waar ik vaker mee rij. De motoren verschillen nogal maar dat maakt het juist heel erg leuk. Na wat wisselen van motoren vermoed ik dat de mannen nu wel de gewenste motor gevonden hebben. Inmiddels rijden er twee op een BMW K1300 (175pk!) die ik als bijnaam Turbine gegeven heb. Ze gaan bloedsnel.... op de rijksweg. Omdat het een in verhouding langere motor is, zijn de korte bochten en de rotondes minder soepel voor de mannen.

Dan hebben we nog een BMW GS (hoe verrassend) die we de bijnaam gegeven hebben: Het Huis. Inclusief voorruit (dat mag geen windscherm meer genoemd worden). En met voldoende bagage mogelijkheden voor alles wat je zou willen meenemen. Wij denken dan ook altijd dat hij ieder moment er een espressomachine eruit gaat halen en dat er in 1 van de zijkoffers stiekem gewoon een koelkast met een vriesgedeelte ingebouwd is. Laat ik het zo zeggen, hij hoeft niet te kiezen of hij nu zijn schoenen A of B mee neemt, hij neemt ze altijd gewoon allebei mee. Overigens is de Scrambler naast de GS echt een brommer qua formaat. En dan hebben we nog de Yamaha Wildstar die prima rechtuit kan. Met 80. Rechtdoor. En dat was het. Ok, grapje, hij rijdt er lekker mee door maar het is wel een behoorlijk verschil met de rest in het rijgedrag.

Afijn, zo'n 780 km verder waren we weer thuis. Als je kronkelroutes in Duitsland rijdt, dan is de Scrambler helemaal in zijn element. Het is dan niet zo eenvoudig voor de anderen om mij bij te benen. Alleen op lange rechte stukken komen de twee turbines mij fluitend (letterlijk) voorbij.

We hebben trouwens nog even getest: Een sprint tussen de Scrambler en de GS. Dat blijkt gelijk op te gaan. Nu heeft de GS wel 1200cc en de Scramber 800cc, maar de GS is gewoon een unit qua gewicht en heeft de aerodynamic van een baksteen. En dan blijken de motorische verschillen zich dus op te heffen.

We waren er wel over uit tijdens het avond eten. Iedereen heeft de motor waar die gelukkig van wordt. De K1300 mannen willen graag HARD gaan op de rijksweg en ook nog wel behoorlijk door een bocht kunnen komen. De GS man wil het liefst op een soort troon zitten en boven alles uittorenen (Als auto rijdt hij overigens een een X5, dus dat zit helemaal in dezelfde lijn). En de Chopper man wil het gewoon rustig aan doen. Ondergetekende houd van een vlotte en wendbare fiets waarmee ik kan gooien en smijten en loeihard mee door een bocht kan snijden.

Jullie begrijpen, we hebben ons prima vermaakt. :]

De sfeer beelden:
2017-05-07a.jpg
2017-05-07b.jpg

2017-05-07c.jpg
2017-05-07d.jpg
 
Laatst bewerkt:
@ Macjunk
Super feli nogmaals. Dat moet een feestje en een speciaal gevoel weer geweest zijn! Je keuze bepaal je natuurlijk niet op basis van anderen maar het blijft leuk als anderen je motor kunnen waarderen :Y
En is het koppel nu wat explosiever en is er ook meer een eindschot? Althans dat geven ze in de reviews wel aan in vergelijking met de 675. Oh wacht ff, je moet hem eerst rustig inrijden natuurlijk. Dat dashboard alleen al maakt dat je op iets bijzonders rijdt! :]

@ KeesJan
Lekker hoor, bochtentechnisch is het een wereldfiets dus in de Eifel helemaal. Van de week ook weer alle dijkwegen hier onveilig gemaakt. Man wat rijd ik met veel vertrouwen de stepjes aan de grond met dit ding.
Herkenbaar ook wat je allemaal zegt over die BMWs _O-
Ooit kort met zo'n 1300 gereden, wat een raket! En zelf natuurlijk ook een GS gehad. Nam zelfs de helft vd spullen van mijn gappies ook nog mee in die wonderkoffers. Op elke foto valt inderdaad weer op hoe klein de scrambler dan lijkt...of is eigenlijk ;)
En nogmaals die nieuwe uitlaat van je staat hem goed!
 
@ Kees-Jan: Mooi verhaal en toffe foto's...

PS. Die Bagster ziet er strak uit met dat logo aan de zijkant... :Y
Wel geinig, zo'n lekker compact Scramblertje tussen die slagschepen.
Beetje David en Goliath idee...
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan