De Nieuwe Ducati Scrambler

Je kan niet anders zeggen dan dat die beer wel smaak heeft... 8-)
 
Laatst bewerkt:
Vandaag tijdens het mega motortreffen in Vijfhuizen gereden op de Ducati Scrambler Desert Sled. Van de Scrambler ben ik al sinds het begin fan, maar deze vind ik nog een stapje leuker. Heel gaaf ding en rijdt zeer goed.

Wat me vandaag wel weer opviel (ik had het eerder toen ik op een Icon proef-reed) is dat de motor voor mijn smaak toch veel te gladjes is. Ik ben bijvoorbeeld een Aprilia RSV Mille gewend en die V-Twin gorgelt, stoot, pruttelt echt.
De scrambler is een 800cc V-Twin, het is een retro bike en een echte scrambler moet toch een beetje een pruttelpot zijn. Of ligt dat aan mij? :)

Hoe geef je een Scrambler wat meer karakter?
Dus ik vroeg me af: verandert dat motorkarakter als je het uitlaatsysteem verandert, de katalysator verwijdert en de mapping aanpast.
Of moet je dan bijvoorbeeld kijken of je het DRIVE BY WIRE systeem kan vervangen voor een ouderwetse kabelgas?
Of ga je nog verder en monteer je weer een ouderwetse carburateur als je dit wil bewerkstelligen.
Ik snap dat dit een investering is die het allemaal wellicht niet waard is, maar ik probeer te begrijpen wat er moet gebeuren om een motor minder klinisch te maken.

Ben benieuwd of er hier meerdere zijn met enigszins vergelijkbaar commentaar ten aanzien van de motor.

2017-Ducati-Scrambler-Desert-Sled-Review-22.jpg
 
Vandaag tijdens het mega motortreffen in Vijfhuizen gereden op de Ducati Scrambler Desert Sled. Van de Scrambler ben ik al sinds het begin fan, maar deze vind ik nog een stapje leuker. Heel gaaf ding en rijdt zeer goed.

Wat me vandaag wel weer opviel (ik had het eerder toen ik op een Icon proef-reed) is dat de motor voor mijn smaak toch veel te gladjes is. Ik ben bijvoorbeeld een Aprilia RSV Mille gewend en die V-Twin gorgelt, stoot, pruttelt echt.
De scrambler is een 800cc V-Twin, het is een retro bike en een echte scrambler moet toch een beetje een pruttelpot zijn. Of ligt dat aan mij? :)

Hoe geef je een Scrambler wat meer karakter?
Dus ik vroeg me af: verandert dat motorkarakter als je het uitlaatsysteem verandert, de katalysator verwijdert en de mapping aanpast.
Of moet je dan bijvoorbeeld kijken of je het DRIVE BY WIRE systeem kan vervangen voor een ouderwetse kabelgas?
Of ga je nog verder en monteer je weer een ouderwetse carburateur als je dit wil bewerkstelligen.
Ik snap dat dit een investering is die het allemaal wellicht niet waard is, maar ik probeer te begrijpen wat er moet gebeuren om een motor minder klinisch te maken.

Ben benieuwd of er hier meerdere zijn met enigszins vergelijkbaar commentaar ten aanzien van de motor.

[afbeelding]

Een andere uitlaat doet wonderen. Die van mij pruttelt, spuugt en knalt alsof het een aard heeft (Termignoni race demper inclusief aangepaste mapping).
De Scrambler heeft geen drive by wire maar gewoon een gaskabel. Het profiel van het gashendel is iets tammer bij de Desert Sled omdat daar voorheen veel klachten over waren en om hem in het terrein beter doseerbaar te maken. Misschien dat hij met het gashendel van een andertype weer wat feller word.
 
Hoe geef je een Scrambler wat meer karakter?

Dus ik vroeg me af: verandert dat motorkarakter als je het uitlaatsysteem verandert, de katalysator verwijdert en de mapping aanpast.

Een andere uitlaat, waarbij je in de meeste gevallen de kat verwijderd, kan al wonderen in de beleving doen. De Icon 'hangt' als een tijger aan het gas en voor sommige mensen wat het wat te heftig. Daarom hebben ze wat aan het karakter gedaan. De verkeerde kant op in jouw geval als ik je zo beluister.

De termi met de andere mapping schijnt er inderdaad een andere fiets qua karakter van te maken. Misschien hebben ze er eentje staan bij een dealer zodat je het kunt ervaren.
 
Laatst bewerkt:
Vandaag tijdens het mega motortreffen in Vijfhuizen gereden op de Ducati Scrambler Desert Sled. Van de Scrambler ben ik al sinds het begin fan, maar deze vind ik nog een stapje leuker. Heel gaaf ding en rijdt zeer goed.

Wat me vandaag wel weer opviel (ik had het eerder toen ik op een Icon proef-reed) is dat de motor voor mijn smaak toch veel te gladjes is. Ik ben bijvoorbeeld een Aprilia RSV Mille gewend en die V-Twin gorgelt, stoot, pruttelt echt.
De scrambler is een 800cc V-Twin, het is een retro bike en een echte scrambler moet toch een beetje een pruttelpot zijn. Of ligt dat aan mij? :)

Hoe geef je een Scrambler wat meer karakter?
Dus ik vroeg me af: verandert dat motorkarakter als je het uitlaatsysteem verandert, de katalysator verwijdert en de mapping aanpast.
Of moet je dan bijvoorbeeld kijken of je het DRIVE BY WIRE systeem kan vervangen voor een ouderwetse kabelgas?
Of ga je nog verder en monteer je weer een ouderwetse carburateur als je dit wil bewerkstelligen.
Ik snap dat dit een investering is die het allemaal wellicht niet waard is, maar ik probeer te begrijpen wat er moet gebeuren om een motor minder klinisch te maken.

Ben benieuwd of er hier meerdere zijn met enigszins vergelijkbaar commentaar ten aanzien van de motor.

[afbeelding]

kon zo snel niet een xt met gouden velgen vinden .. :X
full
 
Laatst bewerkt:
@ basic_

Jij bent de eerste die ik hoor die de Scrambler niet nukkig genoeg vindt... :Y
Ik heb er een Zard pijp onder met E-keur, dus met katalysator.
Ook zitten de db-killers er beide in.
Zelf vindt ik 'm nukkig genoeg, maar met de Zard knettert en knalt hij er op los.
In 30km zones (op lage snelheden in het algemeen) zit ik altijd te hannesen om er vloeiend doorheen te komen. Daarbij komt als ik gas geef en doortrek zijn er altijd luitjes die hun nek verdraaien...

Voor de Desert is een hele mooie hoge Termi te krijgen.
Deze wordt volgens mij ook met remap geleverd.
Wellicht dat dat voor jou de ulti-combi is.
 
Laatst bewerkt:
Ik had in ieder geval zoiets van: hier moet een scherpere nokkenas in, een lichter vliegwiel en dan wordt hij wat stouter zoals een caferacer/scrambler behoort te zijn :)

Een hoge termi vind ik wel een van de mooiste uitlaten. Een supertrapp past er ook erg goed bij. Het gaat overigens niet om hoeveelheid aan geluid, meer het karakter van het geheel.

Desalniettemin blijft het een gaaf ding, de gehele lijn wel. En vooral de customs.
 
@ basic
precies wat macjunk zegt :) Ik hoor altijd iedereen gelijk over het nukkige gedrag. Dan hebben ze nog nooit op ouwe Ducs gereden :+
Ik vind het persoonlijk een lekker karakter. Niet te lief maar ook niet te ontoegankelijk. Maar ieder zijn ding natuurlijk :t
 
Helemaal met Kees-Jan eens. Een andere uitlaat doet al veel; op mijn Scrambler een Virex.
Een andere uitlaat, waarbij je in de meeste gevallen de kat verwijderd, kan al wonderen in de beleving doen. De Icon 'hangt' als een tijger aan het gas en voor sommige mensen wat het wat te heftig. Daarom hebben ze wat aan het karakter gedaan. De verkeerde kant op in jouw geval als ik je zo beluister.

De termi met de andere mapping schijnt er inderdaad een andere fiets qua karakter van te maken. Misschien hebben ze er eentje staan bij een dealer zodat je het kunt ervaren.
 
*O* Ik moet sowieso nog een goede tijd sparen voor een Desert Sled :)
Een Icon zit er eerder in. Al had de Icon spaakwielen moeten hebben... Maar dat is nu net het customizen natuurlijk.
Icon met spaakwielen, supertrapp disc slip-on en een Mugello seat
 
Ik ga vandaag eens langs de brezan en al jullie schoonmaak tips eens ter harte nemen. Eens kijken of ik mijn scrambler net zo clean als die van jullie kan krijgen :)
 
Ik ga vandaag eens langs de brezan en al jullie schoonmaak tips eens ter harte nemen. Eens kijken of ik mijn scrambler net zo clean als die van jullie kan krijgen :)

Met dit weer... Dan glimt je voorhoofd ook mooi... Hahaha.
 
Nou... dat is best veel werk. Ik had al respect voor MacJunk en Skippy '73, maar na vandaag nog veel meer

Voor:
2017-05-27a.jpg

2017-05-27b.jpg


Na (en ook nadat ik er even klaar mee was):
2017-05-27c.jpg

2017-05-27d.jpg


Het is een proces heb ik inmiddels in de gaten. Dit gaat gewoon heel erg veel uren kosten. Het is overigens wel goed voor je zen dat poetsen. Ik heb alleen het bovenste deel van de bochten gedaan. Alleen dat was al veel werk. En dan kan ik er nog een soort van goed bij.

Het schoonmaken van het aluminium kost ook gewoon veel tijd. DIt is wel een harde les dat ik niet onvoorbereid door de pekel meer moet gaan rijden.

Oh, en ik heb vandaag de 20.000ste km op de teller gezet :]
2017-05-27e.jpg
 
@Kees-Jan; blijkbaar heb jij de goede selectie gemaakt uit alle schoonmaaktips. Uitlaten? Daar begin ik niet eens aan, maar hoe heb je de aluminiumrandjes op blok en riemdeksels behandeld?
Gisteren bij de kwalificaties van de DCN-races geweest. Een bekende deed mee met een zelfgebouwde Pantah-600 racer. Twee rondjes: Vreemd geluid en daarna kwam hij niet meer langs. Schade bekeken: Aandrijfas van de riemen er uit gelopen; carter kapot. Blok helemaal naar de kloten. Als iemand nog een Pantah-blok uit de periode '83'-'93 heeft liggen?
 
De uitlaten zien er af fabriek al niet uit met die ongepoetste lassen. Dat is niet alleen een kwaal van Ducati hoor, er zijn er meer die de lassen met verkleuringen gewoon laten zitten. De standaard pijpen van bijvoorbeeld Yamaha MT serie zien er ook niet uit. Zal wel een kostenkwestie zijn. Verder is het een kwestie van mee beginnen en daarna onderhouden. Dan valt het werk best wel mee. Als je het laat versloffen neemt de tijd die je er in moet steken om het weer netjes te krijgen behoorlijk toe. En voor mij geldt: Ik heb geen hekel aan poetsen. Radiootje aan en poetsen maar.... En daarna natuurlijk conserveren.
 
Terug
Bovenaan Onderaan