De Nieuwe Ducati Scrambler

@Skippy. Mocht je toch (nog) geen tassen aanschaffen: Bagagerol achterop gaat ook goed. Met spanband vastmaken aan de handgrepen is even zoeken naar de beste plek, maar kan prima. Ik ben in elk geval nog niks verloren.
 
@Skippy. Mocht je toch (nog) geen tassen aanschaffen: Bagagerol achterop gaat ook goed. Met spanband vastmaken aan de handgrepen is even zoeken naar de beste plek, maar kan prima. Ik ben in elk geval nog niks verloren.

Ja dat kan inderdaad ook nog. Maar wil sowieso de tassen hebben. Vind het ook makkelijk voor een boodschap of als je slot een keer mee moet. Vraag is of ze snel genoeg geleverd kunnen worden.
Voordeel van die Legend gear tassen is dat ze ook mee kunnen naar een andere motor in de toekomst. Ik ga overigens voor de quicklock versie.
 
Ik heb nu ongeveer 5600 km en ik vrees dat mijn achterband de zomer niet gaat door komen? Wat een slijtage zeg! Heb ik te veel autostrade gereden? Ben ik te bruut aan de gas bij het accelereren? Rem ik te veel af op de motor?
Soms voel ik het achterwiel zo eventjes doorslippen bij vertrek, zal ook wel de rubber een beetje wegschuren?

Iemand anders ook zulke vlugge achterband slijtage?
 
Ik heb mijn band na +/- 1300 km verwisseld vanwege een schroef. Daarna zo'n kleine 4600 km afgelegd, en ik zie eigenlijk geen noemenswaardige slijtage.

Ik denk dat je idd een beetje te enthousiast met je rechterhand aan de hendel draait...
Als je met gierende bandjes weg rijdt is dit een gevolg.
 
Ik heb nu ongeveer 5600 km en ik vrees dat mijn achterband de zomer niet gaat door komen? Wat een slijtage zeg! Heb ik te veel autostrade gereden? Ben ik te bruut aan de gas bij het accelereren? Rem ik te veel af op de motor?
Soms voel ik het achterwiel zo eventjes doorslippen bij vertrek, zal ook wel de rubber een beetje wegschuren?

Iemand anders ook zulke vlugge achterband slijtage?

Veel optrekken en afremmen is niet bevoordelijk voor de levensduur en een v-twin met toch redelijk wat kracht is vaak ook niet gunstig voor de levensduur van de band. Ook een binnenband kan ervoor zorgen dat de temeratuur en de slijtage wat hoger is.
Ik heb geen idee wat je verwachten mag maar met 5600km zou ik nog best blij zijn en hij is dus nog niet op als ik het goed begrijp.
Ik heb motoren gehad die maar 3500km met een achterband deden(BMW K100RS) tot maximaal een km of 7000/7500(BMW R1100S/R1200R)
Ik dacht wel gelijk bij het zien van de Pirelli band dat het profiel niet erg diep was en het valt me op zich nog mee hoe het tot nu toe afslijt.
Met wat voor bandenspanning rijd je want ze moeten best hard als ik het goed begrepen heb(2.8 bar achter)
Ik heb motoren gehad die maar 3500km met een achterband deden(BMW K100RS) tot maximaal een km of 7000/7500

Ik vind het tot nu toe wel fijne banden moet ik zeggen. Ben benieuwd wat voor afstanden de km vreters van hier uit de achterband hebben weten te halen.
 
Mijn 1e achterband reed ik lek bij ca.10.500 km. Ik dacht er de 12.000 misschien nog net mee te kunnen halen. Mijn rijstijl is gemiddeld wel redelijk vloeiend, dus met weinig keihard optrekken en remmen. Ik heb steeds gereden met een spanning van 2.9 / 3.0 bar. Voor mijn gevoel had die band dat nodig, omdat het een redelijk "slappe" band is; dus met veel eigen demping. Ik vermoed dat met minder spanning de slijtage veel groter zou zijn geweest.
Nu vervangen door Pirelli Scorpion Trail 2 (K-versie), die eigenlijk gemaakt is voor zwaardere en sterkere motoren. Veel stuggere band. Dat heb ik gemerkt bij het verwisselen door met de hand te voelen hoe gemakkelijk de band in te drukken is. Veel verschil; beste spanning nu 2.5 bar. Deze band kwam als een van de beste uit de slijtagetest in MotoPlus.
 
Ik heb het even nagekeken, mijn voor- en achterband heb ik bij mijn 12K beurt laten vervangen (tellerstand: 13.325 km) voor dezelfde set.

"Banden voor en achter vervangen, all in €395.- in combinatie met beurt."

Inmiddels zit ik op ruim 21.000 kilometer en het gaat eigenlijk prima met deze tweede set banden. 5.600 KM is wel erg snel qua slijtage...
 
Afgelopen vrijdag waren de SW Motech Legend gear tassen binnen bij mijn lokale Motoport en ik heb ze er vrijdag gelijk op gezet. Mooie kwaliteit en redelijk wat ruimte met een fijn bevestigings systeem(helaas niet afsluitbaar). Het monteren had nog wat voeten in de aarde want er moest een afstandsbus tussen het spatbord en het voorste bevestigingspunt in het frame maar dat was nog niet zo eenvoudig. Door de bus verandert de hoek en dit maakt het moeilijk om de bout terug op zijn plek te krijgen. Door de achterste bevestigingspunten van het spatbord iets uit te vijlen kreeg ik uiteindelijk voldoende ruimte maar dit had makkelijker gemogen.
Tassen staan erg fraai(imo) en zitten stevig vast. Ze zijn niet super ruim maar dat zou ook misstaan op de toch wel compacte Scrambler. Gaat vast genoeg in voor een weekje naar Duitsland.
huhc01.jpg

v8n6h2.jpg

j91o4h.jpg

2hg9x21.jpg


En de afstandbus die tussen het alu spatbord en het frame komt om ruimte te maken voor de voorste bout van het tassen rek. Normaal sluit het alu spatbord strak aan met het kunstof deel onder het zadel.
2nib5w7.jpg
 
Laatst bewerkt:
Probleem '( : de "arm" waar mijn nr plaat aanhangt, is "los" gebroken / afgescheurd , één bout (links van het wiel) is weg.....

Nu doen ze niet moeilijk bij de dealer..... ;)


Dat heeft nog geen één andere motor voor gehad...
" die motor dient niet om offroad mee te gaan rijden ! " euh? offroad = dat doe ik met mijn husaberg, tenzij je kasseien en de baantjes in de Ardennen ook al offroad noemt?

Mijn man die al regelmatig achter me aan kwam, zei steeds maar dat mijn nr plaat verschrikkelijk trilt en schud, niet normaal ?

Misschien was er al iets los ?



( ik probeer straks eens een foto te posten van het "onderwerp" )
 
Laatst bewerkt:
Ik moet je eerlijk zeggen dat ik een paar maanden geleden eenzelfde soort verhaal heb gelezen. Ik weet nu ff niet zo gauw waar, maar als het mij te binnen schiet zal ik het melden. Maar je bent zeker niet de enige...
 
Oef, dat zijn toch wel de mindere berichten. Wat vreemd dat het niet onder de garantie valt. Je zou toch zeggen dat het wel duidelijk is.

Maar goed, wat ga je nu doen? Een andere dealer opzoeken? Of anders contact zoeken met Ducati zelf misschien.
 
@ zappa-tje. Ik heb de nodige ervaring met garantiegevallen bij eerdere Ducati's/Aprilia en ik heb gemerkt dat je helemaal afhankelijk bent van de dealer. Nu Ducati van Audi is, moeten dealers nog veel meer moeite doen om hun garantieservice te kunnen declareren. En of dat lukt? De dealer zou toch moeten denken: Klant is koning dus als dit niet wordt opgelost: Andere dealer zoeken!
 
Vervelend. Heb er ook al vaker over gelezen dus het is zeker niet een op zichzelf staand incident. Ik zei tijdens de Scrambler meet ook al dat de nummerplaat op uw motor veel meer trilde dan op die van de Icon van Kees-Jan.
Ik herinner me ook dat er aardig wat extra materiaal rond de kentekenplaat was gebruikt om de kentekenplaat veilig op zijn plek te houden. Ik vermoed dat het extra gewicht hiervan misschien ook een rol heeft gespeeld in de extra trilling.
Persoonlijk zou ik als er verder geen schade is de nummerplaat verplaatsen naar boven en mijn tijd niet verspillen aan een garantie verhaal waarbij je dezelfde constructie die toch niet helemaal optimaal blijkt weer terug krijgt.
Iets zoals deze oplossing:
Motorrad Planet | Ducati
1049_Protech_445x334.jpg

Ziet er goed uit voor een redelijk normale prijs.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb 'm vrijwel gelijk vervangen door een exemplaar van Rizoma. Die ziet er bijna hetzelfde uit als de hierboven afgebeelde Protech. Ik heb deze zelf gemonteerd en kan alleen maar zeggen dat de kwaliteit, zoals bijna alles van Rizoma, zeer zeer goed is.

Hij is echter wel (veel) duurder dan de Protech, maar vindt de Rizoma ook mooier. Ik geloof dat ik +/- 100 euro meer heb betaald, dus zo'n 200 euro.

Deze dus:

Rizoma PT526B kentekenplaathouder Ducati Scrambler 14- - MotorCorner.nl
 
Laatst bewerkt:
Voila, net terug van de garage, nieuw, zelfde uitvoering, exemplaar er op geplaatst.

Veel werk aan, de bouten van de vorige zaten nog afgebroken en vast.

500 m voor ik bij de dealer was is het volledig afgebroken, heb ik de arm en nr plaat mogen gaan orprapen. (kwam net van de autostrade pfffffiwww)

Momenteel ziet het er erg stevig uit, ik hoop dat het zo blijft? Zal regelmatig eens schudden (voor gebruik ;) )

Ze hebben niet moeilijk gedaan over garantie, gelukkig, want dat zou voor beide partijen geen prettige zaak zijn.

Aan allen bedankt voor de info, die korte nr plaat houder die Skippy poste, lijkt me en simpel maar correct ding, ik ga die link bijhouden, mocht deze die er nu op staat ook terug kuren krijgen.

Ook bedankt voor de medelotgenoten, te vermelden. :t

zo zag het eruit : daar waar papiertje zit, is het losgescheurd en de bout afgebroken, ook op de ander 2 bevestigings punten is de bout afgebroken..

IMG_20170620_173929.jpg
 
Goed om te horen dat alles weer opgelost is en dat zonder problemen. Nu hopen dat het allemaal wel goed blijft zitten.

Je kentekenplaat was extra vastgezet meen ik mij te herinneren. Is dat nog steeds zo? En brengt dat extra gewicht met zich mee?
 
Goed om te horen dat alles weer opgelost is en dat zonder problemen. Nu hopen dat het allemaal wel goed blijft zitten.

Je kentekenplaat was extra vastgezet meen ik mij te herinneren. Is dat nog steeds zo? En brengt dat extra gewicht met zich mee?

Ik hoop ook dat het nu stevig blijft hangen, ik heb nog eens benadrukt om zeker voldoende loctite te gebruiken, zodat alles niet opnieuw los trilt.

Dat extra gewicht zijn een paar bouten waar de nr-plaat mee aan de houder zit op een metaal plaatje, dat zal toch wel niet zo'n verschil maken?

als ik er nu aan schud, beweegt de motor en niet die arm, dus denk ik dat die nu wel vaster staat ?
 
Voila, net terug van de garage, nieuw, zelfde uitvoering, exemplaar er op geplaatst.

Veel werk aan, de bouten van de vorige zaten nog afgebroken en vast.

500 m voor ik bij de dealer was is het volledig afgebroken, heb ik de arm en nr plaat mogen gaan orprapen. (kwam net van de autostrade pfffffiwww)


[afbeelding]

Dan heb je geluk gehad :)
Niet fijn als je dat hele ding op de snelweg verliest, ook niet voor de achterliggers. De man uit het filmpje kreeg zelfs de hele constructie tussen het wiel en de achterbrug waardoor de hele boel blokkeerde.
Hoop dat deze keurig blijft zitten maar zou het maar regelmatig checken.
Wat betreft de extra constructie bij de nummerplaat, ik zou dat toch nog eens bekijken als ik jou was. Een en ander kan misschien wat lichter en simpeler om hetzelfde doel te bereiken. Een nummerplaat weegt bijna niks en daar is de hele constuctie op berekend, het extra gewicht zou zo maar 2x zoveel kunnen zijn en dan met zo'n hefboom kan dat best behoorlijk wat extra kracht op de bouten op de achterbrug veroorzaken.
 
Het blijft een kunststof beugel...
Ik zou idd de bouten monteren met Loctite, eventueel vastzetten met stalen (verzinkte) bouten van een goede kwaliteit, bijvoorbeeld 8.8 of hoger.
En op regelmatige basis controleren kan zeker geen kwaad.
Zo licht mogelijk houden is ook een goede tip.
Een klein extra gewicht kan onder invloed van een versnelling al snel voor een behoorlijke belasting op de beugel zorgen.
Veiligheid boven alles!
 
@ Skippy, (ben je een beetje voor bij gelopen met mijn afgebroken nr plaat houder)
Ik heb de beugels van ducati zelf laten monteren, die passen blijkbaar goed, maar er zit niet zo'n achterspatbord op mijn moto.

Verder vind ik die tassen prachtig, maar ik had nog een paar canvasjes liggen, die hangen er nu op, als deze eens een zware regenperiode achter de rug hebben, kan het zijn dat ze aan vervanging toe zijn ;-)
 
@ Skippy, (ben je een beetje voor bij gelopen met mijn afgebroken nr plaat houder)
Ik heb de beugels van ducati zelf laten monteren, die passen blijkbaar goed, maar er zit niet zo'n achterspatbord op mijn moto.

Verder vind ik die tassen prachtig, maar ik had nog een paar canvasjes liggen, die hangen er nu op, als deze eens een zware regenperiode achter de rug hebben, kan het zijn dat ze aan vervanging toe zijn ;-)

Ja de tassen op jou motor zaten prima op zijn plaats en misstaan ook niet.
De beugels zelf paste verder prima en als ik inderdaad het classic spatbord niet gehad had was het een klusje geweest van 15 minuten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan