De Nieuwe Ducati Scrambler

Vandaag heeft mijn Icon zijn eerste onderhoudsbeurt gekregen na de gebruikelijke 1000km beurt. Ik heb er nu bijna 6000 km op staan. Volgend jaar zal de 12.000 km en een jaar wel samen vallen.

Na mijn 1000 km beurt hebben ze hem destijds gevuld met Motorex olie. Daar was ik niet zo blij mee. Het schakelen ging hakerig en had de indruk meer last te hebben van valse neutralen. Na de winter zelf filter en olie verwisseld door de Shell Ultra olie die in het boekje staat. Dat was al een behoorlijk verschil. Nu heb ik gevraagd of ze er Vrooaam in willen gooien en dat rijdt in dat ritje naar huis prima. De beurt was ca 130 euro, dus te overzien. Qua rijden merk ik niets, dus de software zal niet ge-up-date zijn. Eigenlijk denk ik, zoals ik al eerder aankaarte, dat mijn software al aangepast is bij de terugroepactie van de bout voor de standaard.

@Adspeed: Mooi dat je er samen met de dealer uit bent gekomen en het nu allemaal acceptabel is opgelost. Kan het zijn dat door de andere hogere zit en wellicht wat meer comfort het lijkt dat de Desert Sled trager is? Deze heeft toch gewoon hetzelfde blok (weliswaar euro 4) met hetzelfde vermogen en koppel. Of weegt de Desert veel meer.... Snelheid is ook vaak een 'beleving'. Als je op een vijfbaans snelweg 120 rijdt lijkt het wel of je stil staat, maar op een smal dijkweggetje ga je loeihard...
 
Zie net op de Ducati website dat ze een nieuw smaakje hebben, de Scrambler Mach 2.0. Leuk kleurenschema en de zwarte cilinders / cilinderkoppen. Ziet er goed uit, weer eens wat anders dan een egale kleur.
 
...
@Adspeed: Mooi dat je er samen met de dealer uit bent gekomen en het nu allemaal acceptabel is opgelost. Kan het zijn dat door de andere hogere zit en wellicht wat meer comfort het lijkt dat de Desert Sled trager is? Deze heeft toch gewoon hetzelfde blok (weliswaar euro 4) met hetzelfde vermogen en koppel. Of weegt de Desert veel meer.... Snelheid is ook vaak een 'beleving'. Als je op een vijfbaans snelweg 120 rijdt lijkt het wel of je stil staat, maar op een smal dijkweggetje ga je loeihard...

De Desert Sled is een stuk zwaarder en ook is het profiel van de gashendel veel tammer, hierdoor moet je dus veel verder draaien voor dezelfde gasklep stand. Dit omdat er veel klachten waren over de nerveuze gasreactie van de Scrambler en ook om in het terrein het gas beter doseerbaar te maken.
Originele profiel vergeleken met de throttle tamer:
G2_Throttle_Tamer_600_XX_vs_original_cam.png

profiel van de desert sled, duidelijk veel milder:
img_0507-jpg.17209
 
Laatst bewerkt:
Ben vandaag weer terug gereden uit Ettenheim/ het Zwarte Woud. In 1 keer 650 km over de autobahn met zo'n beetje 135 tot 140 km/h op de teller. Heel goed te doen al werd het zitvlak en vooral het staartbeen wel wat pijnlijk de laatste 200km. Verder was het heel goed te doen en nauwelijks vermoeiend. Wel de hele weg op maat gemaakte oordoppen gedragen en dat scheelt een ruk. Geen wind herrie maar wel motor geluid. :]
Het was in ieder geval eeg leerzaam de kilometers in de bergen. Hoop dd komende dagen nog wat foto's en een verslagje te plaatsen.
 
Laatst bewerkt:
@Skippy. 650 km autobahn vind ik heel wat en dan nog steeds zonder windschermpje!
Ik zag je plaatje van de gashendel van de Desert Sled, maar zou je dat verschil ook merken als je het gas in 1 keer helemaal open draait? Voor mijn gevoel zit er ook in de electronoca wat anders, maar misschien is dat juist gedaan voor in het zand. Daar kan ik me iets bij voorstellen.
Ben vandaag weer terug gereden uit Ettenheim/ het Zwarte Woud. In 1 keer 650 km over de autobahn met zo'n beetje 135 tot 140 km/h op de teller. Heel goed te doen al werd het zitvlak en vooral het staartbeen wel wat pijnlijk de laatste 200km. Verder was het heel goed te doen en nauwelijks vermoeiend. Wel de hele weg op maat gemaakte oordoppen gedragen en dat scheelt een ruk. Geen wind herrie maar wel mltor geluid. :]
Het was in ieder geval eeg leerzaam de kilometers in de bergen. Hoop dd komende dagen nog wat foto's en een verslagje te plaatsen.
 
@Skippy. 650 km autobahn vind ik heel wat en dan nog steeds zonder windschermpje!
Ik zag je plaatje van de gashendel van de Desert Sled, maar zou je dat verschil ook merken als je het gas in 1 keer helemaal open draait? Voor mijn gevoel zit er ook in de electronoca wat anders, maar misschien is dat juist gedaan voor in het zand. Daar kan ik me iets bij voorstellen.

Ja het is wel veel maar de wind en luchtdruk valt me met die snelheden echt ontzettend mee. Mijn hoofd en lichaam zitten uiteraard wel vol in de wind maar het voelt nooit als enorm veel druk en mijn nek heeft het ook niet zwaar gehad. Dit komt omdat er absoluut geen turbulentie is maar alleen schone lucht.
Het valt me ook op dat mijn sleutelhanger helemaal stil ligt tijdens het rijden, je ziet niks wapperen of klapperen. Vraag me af of dat allemaal komt door het zwarte schuine stukje boven de koplamp.
Ook de beenhoek is heel aangenaam en gedurende de hele trip nauwelijks belastend of vermoeiend.
Wat de Desert Sled betreft er wordt in sommige reviews ook gesproken over een licht gewijzigd motor management waarbij het koppel en vermogen iets rustiger inkomen maar er zijn al mensen die de oude gashendel buis op de Desert Sled hebben gezet zodat hij weer een stuk sneller aanvoelt dus dit heeft echt wel veel invloed. De meeste mensen gaan waarschijnlijk toch nooit off road.
 
20170726_155028.jpg

Even een verslagje van afgelopen week in Duitsland.
Ten eerste gaat reizen met de Here we go app(offline in mijn geval) geweldig. Je bent wel afhankelijk van de door de app berekende route(al zijn er wel vaak meerdere opties voor een traject)maar het bracht me overal probleemloos en snel.
Op de heen reis heb ik eerst een tussenstop gemaakt in Rheinbollen omdat ik niet in 1x 650 km wou rijden. Daar was ook genoeg te zien en rijden dus heb daar absoluut geen spijt van.

20km voor de eerste besteming bereikt te hebben kwam ik in een enorme plensbui en was dus met mijn Alpinestars mesh doorwaai jas en BMW summer broek zeiknat B| . Ik had regenkleding bij me maar voor er gelegenheid was die aan te trekken was het al te laat.
Gelukkig droogde door de zon alles vrij snel weer op en heb ik er weinig last van gehad dus op zich geen spijt van de gekozen kleding.

De volgende dag ben ik naar Ettenheim vertrokken en was daar voor de middag.
Vanuit daar heb ik een paar honderd kilometer over diverse landesstraßen gereden en genoten van de prachtige wegen door de bergen.
De eerste dag was het behoorlijk onwennig en spannend die combinatie van sterk dalende en steigende wegen icm scherpe (haarspeld) bochten. Maar na de eerste dag ging het al stukken beter. Blijkt wel dat je nog een hoop moet leren na 20 jaar rijden door de polder :Y Opvallend is het soms behoorlijk slechte wegdek en het ontbreken van ZOAB. Hier is toch wel enige voorzichtigheid geboden.

De Scrambler heeft geen klap verkeerd gegeven de hele 1700km en is echt een motor die in mijn ogen alles kan. Ook kan ik geen olie verbruik waarnemen en ook de banden gedroegen zich onder alle omstandigheden voorbeeldig.
Gedurende de gehele reis lag het verbruik rond de 1 op 20 ondanks het vlotte tempo op de autobahn en snelweg(tussen de 135 en 140 km/h)
Filteren door file's ging uitstekend en iedereen maakt over het algemeen veel ruimte ondanks dat het verboden is in Duitsland.

Het SW Motech Legend Gear zijtassen systeem werkt uitstekend en is werkelijk onwaarneembaar in het rijgedrag. Enige kleine nadeel is dat ze niet op slot kunnen aan de houders maar om het gelegenheids dieven wat moeilijker te maken had ik daar onderweg een Abus cable loop cijfer slot doorheen gedaan(vertraagd toch iets het in 1 keer er afpakken van een complete tas) Het Abus slot is ook handig om een jas of helm aan de motor te bevestigen tijdens een wandeling.
Ook de Touratech by Ortlieb 5ltr. drybag is een handig en relatief voordelige bagage optie om spullen waterdicht mee te nemen. In combinatie met 2 kleine Rok straps(top spanbandjes, echt heel handig)zat de drybag zeer stevig op zijn plek.
Daaroverheen heb ik nog een bagagenet geplaatst. Handig om eventueel natte regenkleding onder te proppen en bij tankstations om een blikje en wat te eten even te stallen tot aan de parkeerplaats.

Al met al een hele leuke ervaring en heb bijzonder veel genoten van deze motortrip.Hadden we hier maar van die prachtige bergen. En mijn liefde en bewondering voor de Scrambler is alleen maar gegroeid.
Op de camping in Ettenheim:
20170728_180357.jpg

Omdat het veel regende stond de Scrambler er gezellig bij onder de tent ;) :
DSC08930.jpg

Even genieten van het landschap onderweg naar Triberg:
20170726_154922.jpg

20170726_155046.jpg

20170726_155138.jpg

De bijzonder vriendelijke Ducati dealer in Herbolzheim:
20170725_120833.jpg

Wat oud ijzer onder weg terug naar huis ;) :
20170729_115502.jpg

En eindelijk weer thuis waar het gelijk weer begon te regenen en mijn tuin ook enige overeenkomsten vertoonde met het Zwarte Woud:
20170729_180213.jpg

De drybag met Rokstraps en het Abus kabel slot in actie. De rvs ogen aan de tassen heb ik zelf gemonteerd zodat je daar een draagband aan kan haken waardoor je de 2 tassen makkelijk met 1 hand of over de schouder kunt dragen eenmaal aangekomen op de plaats voor bestemming:
20170729_180343.jpg
 
Laatst bewerkt:
@Skippy: Uitgebreid verslag! En je hebt het optrekken bergop vanuit een haarspeldbochtje nu ook ontdekt ......
 
@Skippy Leuk om je uitgebreide verhaal te lezen. Je hebt best een tocht gemaakt op deze manier. Mooie foto’s ook. Heel erg leuk om te lezen wat je allemaal hebt meegemaakt. Op deze manier heb je je ervaringskilometers flink bijgetrokken zo te zien. Helemaal goed.

En goed om te lezen dat je gear zo goed bevallen is in combinatie met de ‘alleskunner’ Scrambler. Ik sluit mij helemaal aan met dezelfde ervaring met de Scrambler.

Afgelopen weekend heb ik samen met een vriendin van mij weer een rondje Duitsland gereden (Rotterdam, Winterberg, Koblenz, Eindhoven, Rotterdam). Dat was een kleine 1.300 km. De dame in kwestie heeft afgelopen december haar rijbewijs gehaald en de haarspeldbochten waren nog even een dingetje. Zij heeft dit weekend op de Scrambler gereden en ik op de Monster. Eerder dit jaar was dat andersom. De communicatiekit werkt ook fantastisch dus ik kon haar ‘erdoorheen’ praten en de Scrambler is nu eenmaal een vriendelijkere motor dan de Monster. Aan het einde van het weekend reed zij voorop en had er inmiddels alle vertrouwen in gekregen. Ik moest nog best gas geven om haar bij te houden. Nu zoemt ze door de mochten en onze missie is dus geslaagd.

@Adspeed Inmiddels zit ik op 25.000 km met mijn Scramber en de afspraak voor de tweede grote beurt is gemaakt. Is het nu wel veilig om de software update te laten uitvoeren?

Wat sfeerbeelden:
2017-07-29.jpg


2017-07-30.jpg
 
Hele leuke verslagen jongens. Een hele belevenis. Die Monster is ook een gave fiets, hoor. 8-)
Die open koppeling ziet er ook erg technisch uit, super.

Ik ben er vrijwel zeker van dat ik de laatste software update heb gehad.
De mijne rijdt goed en merk geen verschil.
 
Laatst bewerkt:
@Skippy Leuk om je uitgebreide verhaal te lezen. Je hebt best een tocht gemaakt op deze manier. Mooie foto’s ook. Heel erg leuk om te lezen wat je allemaal hebt meegemaakt...

Dank je!

...
Afgelopen weekend heb ik samen met een vriendin van mij weer een rondje Duitsland gereden (Rotterdam, Winterberg, Koblenz, Eindhoven, Rotterdam). Dat was een kleine 1.300 km. De dame in kwestie heeft afgelopen december haar rijbewijs gehaald en de haarspeldbochten waren nog even een dingetje. Zij heeft dit weekend op de Scrambler gereden en ik op de Monster. Eerder dit jaar was dat andersom. De communicatiekit werkt ook fantastisch dus ik kon haar ‘erdoorheen’ praten en de Scrambler is nu eenmaal een vriendelijkere motor dan de Monster. Aan het einde van het weekend reed zij voorop en had er inmiddels alle vertrouwen in gekregen. Ik moest nog best gas geven om haar bij te houden. Nu zoemt ze door de mochten en onze missie is dus geslaagd.

Mooi stukje gereden ook Kees-Jan. Dat zal wel lekker geklonken hebben met die 2 Ducati's door de bergen! :)
Toch wel dapper van die vriendin om aan zo'n tocht te beginnen als je pas zo kort je rijbewijs hebt :t En ondanks dat de Scrambler best een makkelijke motor is, is het nu ook weer niet de braafste beginners fiets.Mooi dat ze het zo snel oppikte.

Al met al een hele gave ervaring dat in de bergen rijden. Ik heb ook al een sterk vermoeden wat ik de volgende vakantie ga doen... 8-)
 
@Kees-Jan. Ik zie geen reden meer om de update niet te laten uitvoeren.
@MacJunk. Mijn Scrambler loopt wél anders na de beurt. Trekt duidelijk feller op, maar dat komt waarschijnlijk omdat het stellen van de kleppen echt nodig was. Overigens is het verschil tussen de originele en de Virex-uitlaat nu ook minder merkbaar (behalve geluid natuurlijk).
En ik vind het toch wel vreemd dat de Desert Sled waar ik een week op heb gereden minder snel optrekt; dat zal niet alleen aan een andere gashendel liggen. Overigens had die nog geen 1000 km gelopen en wie weet wat dat scheelt.
 
Hola ! ik kan terug "gerust" de baan op, nieuwe (aan halve prijs te betalen) nr plaat houder, net achter z'n kont. ( de nr plaat houders van Ducati zelf vielen binnen de garantie, maar nu het een ander merk is kon daar geen garantie op gemaakt worden)

Maar vooruit ik kan terug rijden zonder met schrik in mijn spiegels te kijken, want met de nr plaat op de rugzak, zal het wel niet zo officieel geweest zijn ;)

Ondertussen ook een nieuwe achterband 225 eurokes :/


@ Skippy & Kees Jan, leuke verslagjes + foto's :t

Ik hoop over week ook een toffe vakantie te kunnen beleven, we gaan naar de Elzas.

Ik heb alvast zo'n 2,5 l benzine bidon gekocht om reserve benzine mee te nemen in de zijtas :
11617-Givi-TAN01-Fuel-Jerry-Can-1600-0.jpg


Normaal verkopen ze die met een houder ( 90euro) om achteraan een koffer te hangen, maar ik zag niet direct de mogelijkheid om dit ergens te monteren, ik kan dat als die can goed werkt, nog bij aan schaffen.
22.2071.jpg


Er bestaan een leuke van Touratech , maar die is groot 10 l
0bf5874ce2ece07739cf18f8f3e4e039.jpg


En ik zag bij de dealer nog een nieuw kleurtje, geborsteld metaal met grijs, maar ook alweer met die "arm" nr plaat houder '(







~[URL=http://s1134.photobucket.com/...s/m614/Zappata/IMG_20170804_172221.jpg[/IMG]~[/url]

(ik weet niet of de link naar de laatste foto werkt? Photobucket doet lastig en ik heb nog geen echt goede vervanger gevonden? )
 
Hola ! ik kan terug "gerust" de baan op, nieuwe (aan halve prijs te betalen) nr plaat houder, net achter z'n kont. ( de nr plaat houders van Ducati zelf vielen binnen de garantie, maar nu het een ander merk is kon daar geen garantie op gemaakt worden)

Maar vooruit ik kan terug rijden zonder met schrik in mijn spiegels te kijken, want met de nr plaat op de rugzak, zal het wel niet zo officieel geweest zijn ;)

Ondertussen ook een nieuwe achterband 225 eurokes :/

@ Skippy & Kees Jan, leuke verslagjes + foto's :t

Ik hoop over week ook een toffe vakantie te kunnen beleven, we gaan naar de Elzas.

Ik heb alvast zo'n 2,5 l benzine bidon gekocht om reserve benzine mee te nemen in de zijtas...

(ik weet niet of de link naar de laatste foto werkt? Photobucket doet lastig en ik heb nog geen echt goede vervanger gevonden? )

Ik begon me al zorgen te maken, was alweer even geleden na de laatste nummerplaat update ;)

Hoe lang heeft de achterband het nu uiteindelijk volgehouden?

Handig zo'n benzine tankje, het was onderweg in Duitsland en Belgie soms best spannend of er op tijd een benzine station zou verschijnen. 1x moest ik echt de snelweg af en een dorpje in in Duitsland omdat ik al op de 200km zat en er voorlopig nog geen tankstation leek aan te komen op de snelweg. Gelukkig was er gelijk aan de ingang van het eerste dorp wat ik had uitgekozen een tankstation.Toch ben ik nog niet van plan om reserve brandstof mee te nemen.

Ben benieuwd naar jullie vakantie in de Elzas. In ieder geval veel plezier.

Ik had ook de laatste tijd veel problemen met Tinypic dus ben nu overgestapt naar Postimage.org — free image hosting / image upload dus misschien is dat ook een goed alternatief voor photobucket. Deze werkt uitstekend al kun je helaas niet direct een [ img] link knippen en hier plakken maar als je de foto opent kun je wel gewoon zelf de link kopiëren en zelf tussen de [ img] tags plaatsen en dan werken ze hier uitstekend.
 
Merci Skippy :t voor de link !

De band heeft er 6700 km op gelegen, voor rondjes rond de kerk en niet op vakantie, had ik er wel nog wat verder met gereden.

IMG_20170804_172221.jpg
 
Merci Skippy :t voor de link !

De band heeft er 6700 km op gelegen, voor rondjes rond de kerk en niet op vakantie, had ik er wel nog wat verder met gereden.

[afbeelding]

Graag gedaan. Zonder foto's wordt het al snel een saaie boel op zo'n forum ;) Trouwens best leuk zo'n zilveren.

6700km is wel een stuk minder dan een aantal andere forum leden maar op zich wel mee te leven. Ik vraag me af of het feit dat er een binnenband in zit bij jou de levensduur ook beinvloed(ik heb wel eens begrepen dat een band met binnenband warmer word).
 
Mijn achterband zou zonder lek zeker 11.500 gehaald hebben en de voorband gaat er nu van af bij 14.000. Voor een achterband vind ik dat erg netjes; een voorband heb ik nog nooit zo snel hoeven vervangen. Mijn nieuwe achterband is een Scorpion Trail 2 (heel tevreden mee), maar nu kom ik er achter dat zo'n type niet te krijgen is in de maat van de voorband. De originele vind ik snel gaan "happen" als je kilometers bergaf geremd hebt. Slijt dan nogal onregelmatig. Nu dus zoeken naar een passende voorband.
6700km is wel een stuk minder dan een aantal andere forum leden maar op zich wel mee te leven. Ik vraag me af of het feit dat er een binnenband in zit bij jou de levensduur ook beinvloed(ik heb wel eens begrepen dat een band met binnenband warmer word).
 
Mijn achterband zou zonder lek zeker 11.500 gehaald hebben en de voorband gaat er nu van af bij 14.000. Voor een achterband vind ik dat erg netjes; een voorband heb ik nog nooit zo snel hoeven vervangen. Mijn nieuwe achterband is een Scorpion Trail 2 (heel tevreden mee), maar nu kom ik er achter dat zo'n type niet te krijgen is in de maat van de voorband. De originele vind ik snel gaan "happen" als je kilometers bergaf geremd hebt. Slijt dan nogal onregelmatig. Nu dus zoeken naar een passende voorband.

Misschien eens die pirelli scorpion A/T bekijken? Die lag altijd ! op mijn ktm 990 adventure en ik was daar heeeel tevreden over, ook bij regen. Nu is dat niet zo'n offroad band als als ze voorstellen (in modder bleef ik steken ;-) ), ik denk dat de noppen op die Dessert sled d'r banden meer hobbelen dan die A/T 's ;)

En waarschijnlijk had je op je voorband last van cupping, das gewoon van te hard te remmen, dan verslijten je "blokjes" wat schuin af, op zich niet zo erg, misschien beetje hobbelig ;)

En zelfs hier op 't forum hebben ze dat ook al voor gehad : http://www.motor-forum.nl/forum/list_messages/163387//
 
Laatst bewerkt:
Die zilveren uitvoering is ook mooi. Die ben ik een keer bij in de buurt in het wild tegen gekomen.
 
... Mijn nieuwe achterband is een Scorpion Trail 2 (heel tevreden mee), maar nu kom ik er achter dat zo'n type niet te krijgen is in de maat van de voorband. De originele vind ik snel gaan "happen" als je kilometers bergaf geremd hebt. Slijt dan nogal onregelmatig. Nu dus zoeken naar een passende voorband.

Er is als het goed is wel een Scorpion Trail 2 in de maat 100/90 18. Dit zou een optie kunnen zijn.

Verder kan ik wel stellen dat ik nog nooit zo lang met motorbanden heb kunnen doen als jou helaas dus ben benieuwd hoe lang mijn achterband het uithoud. Ik heb er zelf nu zo'n 4300km op gezet dus dat valt geeneens tegen. Ik weet niet hoe lang de band er al op zit maar het is niet de eerste montage in ieder geval.
 
Aanstaande vrijdag gaat mijn Scrambler voor de tweede grote beurt. Ik laat ook weer een nieuwe achterband erop zetten. Dan gaat nummer 3 er dus op. Met achterband 1+2 heb ik dan 25.000 km gereden. En ik denk dat ik nog wel een paar duizend met deze had kunnen rijden, maar goed. Als de Scrambler toch een beurt krijgt is het misschien wel zo gemakkelijk dat deze gelijk meegenomen wordt. Deze keer ga ik toch weer voor de 'originele' band omdat ik daar tevreden over ben.

De software update laat ik wel uitvoeren op advies van Adspeed. En er gaat een nieuwe ketting/tandwielset op. Als ik vaker mijn ketting had gesteld (shame on me) dan had die nog wel langer meegekund, maar ik heb er eigenlijk nooit wat aan gedaan. Ik rij er alleen veel mee. Maar ik heb wil nu mijn leven verbeteren.
 
Zo, dan heb je inderdaad aardig doorgereden. Is dit trouwens weer een beurt met kleppen stellen? Ik vindt de standaard banden prima. Op mijn ST zitten SuperCorsa's SP, maar in de regen of nat wegdek is het niks. Dan rijdt ik liever op mijn Scrambler met zijn van origine regenbanden.

Omdat ik na circa 1500 km een schroef in mijn band had heeft mijn voorband 6000 km afgelegd en de achterband circa 4500 km. Moet eerlijk zeggen dat ik nog geen noemenswaardige slijtage aan kan ontdekken. Ik vindt het prima bandjes.

Onze toertocht komt er ook weer bijna aan..... Heerlijk.
 
Terug
Bovenaan Onderaan